Hoog sensitief
donderdag 13 augustus 2015 om 13:31
Zijn er hier mensen die hier ook mee geboren zijn, hoe ga je hier mee om in het dagelijks leven, werk en in relaties? Ik ben er pas achter gekomen door therapie dat ik hoog sensitief ben en blijf toch in het dagelijkse leven heel veel prikkels binnenkrijgen waardoor het gewoon af en toe echt niet makkelijk is.
Graag alleen reacties van mensen die hoog sensitief zijn..
Graag alleen reacties van mensen die hoog sensitief zijn..
zaterdag 22 augustus 2015 om 00:01
Emotie en stemming liggen veel te dicht bij elkaar om te beweren dat ze niks met elkaar te maken hebben in zulke contexten en je emotionele belevingswereld heeft natuurlijk alles met stemming te maken. Maar misschien heb je ook inhoudelijk iets bij te dragen aan dit vraagstuk? Ik vraag het me alleen maar af hè?
zaterdag 22 augustus 2015 om 02:18
Via Google vond ik onderstaande. Misschien helpt het...
Verschil tussen emoties en stemmingen
Indeling van gevoelens:
Attitudes: iemands evaluatie – positief of negatief – van een ander iets, iemand of idee. Voorbeeld: je vindt dit artikel nogal saai en duf geschreven.
Emoties: Een – vaak sterk of heftig en niet al te lang – gevoel waarbij we vaak opwinding en veel gedachten ervaren. Voorbeeld: je kijkt naar een horrorfilm en ervaart de emotie ‘spanning’ (of juist verveling, in geval van sommige horrorfilms…).
Stemming: Dit ervaar je – veelal op langere termijn en met veel minder snelle veranderingen als emoties - wanneer je een minder scherp, maar meer ‘ongericht gevoel’ hebt dat niet gefocused is op een bepaald doel (denk aan de film of dit artikel, in de vorige voorbeelden), dat ook vaak niet al te intens is. Voorbeeld: in de herfst voel ik me altijd een beetje droevig, zonder daar een echte reden voor te hebben.
Verschil tussen emoties en stemmingen
Indeling van gevoelens:
Attitudes: iemands evaluatie – positief of negatief – van een ander iets, iemand of idee. Voorbeeld: je vindt dit artikel nogal saai en duf geschreven.
Emoties: Een – vaak sterk of heftig en niet al te lang – gevoel waarbij we vaak opwinding en veel gedachten ervaren. Voorbeeld: je kijkt naar een horrorfilm en ervaart de emotie ‘spanning’ (of juist verveling, in geval van sommige horrorfilms…).
Stemming: Dit ervaar je – veelal op langere termijn en met veel minder snelle veranderingen als emoties - wanneer je een minder scherp, maar meer ‘ongericht gevoel’ hebt dat niet gefocused is op een bepaald doel (denk aan de film of dit artikel, in de vorige voorbeelden), dat ook vaak niet al te intens is. Voorbeeld: in de herfst voel ik me altijd een beetje droevig, zonder daar een echte reden voor te hebben.
zaterdag 22 augustus 2015 om 07:09
Bovenstaande is precies ook verschil tussen een stemmingsstoornis en emotieregulatie stoornis
dankje anque. Tuurlijk ligt het allemaal dicht bij elkaar en kun je het een niet los zien van het ander, maar er is wel degelijk verschil en dus ook in waar het vandaan komt en hoe je er iets aan kunt doen.
Hoezo heb ik niks inhoudelijks bij te dragen? omdat jij er niets mee kunt? Ik voel niet de behoefte om tot in de treuren uit te leggen wat iets is of hoe iets in elkaar zit aan mensen die denken dat ze ergens een mening over kunnen hebben terwijl ze zelf klaarblijkelijk de feiten niet kennen. Wel om ze daar op te wijzen :p
Hoezo heb ik niks inhoudelijks bij te dragen? omdat jij er niets mee kunt? Ik voel niet de behoefte om tot in de treuren uit te leggen wat iets is of hoe iets in elkaar zit aan mensen die denken dat ze ergens een mening over kunnen hebben terwijl ze zelf klaarblijkelijk de feiten niet kennen. Wel om ze daar op te wijzen :p
water en zand
zaterdag 22 augustus 2015 om 10:11
Modder, jij voelt je blijkbaar persoonlijk aangesproken, maar mijn vraag was helemaal niet persoonlijk. We hadden het over emotionele gevoeligheid en ik vroeg me af waarom mensen die zeggen HSP te zijn het vaak hebben over gevoelig zijn voor sfeer, aanvoelen van stemming van anderen en dit overnemen enz. Vervolgens antwoord jij alleen met dat ik misschien het verschil tussen emotie/stemming moet leren. Dus ik vraag of je ook iets inhoudelijks hebt bij te dragen aan de gestelde vraag. Ik heb het dus helemaal niet over jou en vraag jou dus ook helemaal niet uit te leggen hoe JIJ in elkaar zit. Hoe kom je daarbij? Jij betrekt deze vraag op jezelf... en wie heeft het hier over 'de feiten'? Ik stel gewoon een algemene vraag (die juist over een ervaring gaat en niet over 'feiten') en jij voelt je blijkbaar persoonlijk ontzettend aangesproken.
Anque, ik stel me zo voor dat als je de stemming van een ander aanvoelt je dit doet door middel van o.a. emotie wat over zou kunnen gaan in een stemming echt overnemen (als je dus zo gevoelig bent dat je dat overneemt). Als ik het gevoel heb dat iemand zich droevig voelt dan voel ik daar een emotie bij, het raakt me en ik voel me misschien ook even droevig. Een stemming echt overnemen zou ik niet hebben denk ik. Maar ik voel juist wel even een bepaalde emotie (droevig, blij, boos, bang enz.)
Stemmingsstoornissen en emotieregulatie problemen zijn inderdaad weer iets heel anders.
Anque, ik stel me zo voor dat als je de stemming van een ander aanvoelt je dit doet door middel van o.a. emotie wat over zou kunnen gaan in een stemming echt overnemen (als je dus zo gevoelig bent dat je dat overneemt). Als ik het gevoel heb dat iemand zich droevig voelt dan voel ik daar een emotie bij, het raakt me en ik voel me misschien ook even droevig. Een stemming echt overnemen zou ik niet hebben denk ik. Maar ik voel juist wel even een bepaalde emotie (droevig, blij, boos, bang enz.)
Stemmingsstoornissen en emotieregulatie problemen zijn inderdaad weer iets heel anders.
zaterdag 22 augustus 2015 om 15:17
Huh? Je vraagt toch aan mij of ik iets inhoudelijks bij te dragen heb? Hoezo is dat dan niet persoonlijk? Verder voel ik me niet aangevallen hoor! Ik hou wel van een leuke discussie en ben niet zo snel op mn teentjes getrapt, zeker niet door mensen van een openbaar forum ik kan af en toe zelf ook wat bot overkomen, dat is soms helemaal noet zo bedoeld.
Hsp word vaak zo negatief afgeschilderd en dat vind ik jammer. Het heeft ook veel leuke kanten. Juist de huilies die dus vaak niet eens hsp zijn maken het tot iets dat zo ter discussie gesteld word steeds, terwijl wetenschappenlijk bewezen is dat het bestaat.
Hsp word vaak zo negatief afgeschilderd en dat vind ik jammer. Het heeft ook veel leuke kanten. Juist de huilies die dus vaak niet eens hsp zijn maken het tot iets dat zo ter discussie gesteld word steeds, terwijl wetenschappenlijk bewezen is dat het bestaat.
water en zand
zondag 23 augustus 2015 om 14:51
quote:tinypotato schreef op 22 augustus 2015 @ 10:11:
Anque, ik stel me zo voor dat als je de stemming van een ander aanvoelt je dit doet door middel van o.a. emotie wat over zou kunnen gaan in een stemming echt overnemen (als je dus zo gevoelig bent dat je dat overneemt).
Als ik het gevoel heb dat iemand zich droevig voelt dan voel ik daar een emotie bij, het raakt me en ik voel me misschien ook even droevig. Een stemming echt overnemen zou ik niet hebben denk ik. Maar ik voel juist wel even een bepaalde emotie (droevig, blij, boos, bang enz.)
Ik weet het niet. Ik begrijp nog niet precies hoe het bij mezelf in elkaar steekt.
Het aanvoelen / overnemen van een emotie / stemming gaat bij mij onbewust. Hopelijk ga ik leren hoe ik dat verander naar bewust.
Ieder mens is anders. Iedere HSP zal ook wel anders zijn.
Anque, ik stel me zo voor dat als je de stemming van een ander aanvoelt je dit doet door middel van o.a. emotie wat over zou kunnen gaan in een stemming echt overnemen (als je dus zo gevoelig bent dat je dat overneemt).
Als ik het gevoel heb dat iemand zich droevig voelt dan voel ik daar een emotie bij, het raakt me en ik voel me misschien ook even droevig. Een stemming echt overnemen zou ik niet hebben denk ik. Maar ik voel juist wel even een bepaalde emotie (droevig, blij, boos, bang enz.)
Ik weet het niet. Ik begrijp nog niet precies hoe het bij mezelf in elkaar steekt.
Het aanvoelen / overnemen van een emotie / stemming gaat bij mij onbewust. Hopelijk ga ik leren hoe ik dat verander naar bewust.
Ieder mens is anders. Iedere HSP zal ook wel anders zijn.
zondag 30 augustus 2015 om 02:09
probeer in te calculeren hoeveel tijd je nodig hebt om weer op adem te komen.
dan kan je dat aanpassen in je dagelijkse bezigheden.
er zijn mensen die zo druk zijn dat hun gehyper op jou overslaat
dan heb je bijv anderhalf uur nodig om die hyper er weer uit te krijgen
en dan kan je door naar je volgende afspraak of wat dan ook.
ook eens met wat modder hier heeft geschreven.
dan kan je dat aanpassen in je dagelijkse bezigheden.
er zijn mensen die zo druk zijn dat hun gehyper op jou overslaat
dan heb je bijv anderhalf uur nodig om die hyper er weer uit te krijgen
en dan kan je door naar je volgende afspraak of wat dan ook.
ook eens met wat modder hier heeft geschreven.
zondag 30 augustus 2015 om 12:57
Een aantal tips waar je wellicht iets mee kunt:
- Bubbel om je heen. Inderdaad op tijd mee beginnen. Dit moet je blijven herhalen. 1x doen is niet voldoende voor een hele dag.
- yoga of iets anders doen waarmee je tot rust komt (tekenen/schilderen/wandelen/koken/luisteren naar rustige muziek, geleide meditaties doen, whatever)
- aantal keer per dag (in ieder geval op opstaan) met (blote) voeten op de grond staan en bewust voelen dat je op de aarde staat of dat je met je hele lichaam in je stoel zit. Voel jezelf dan zwaar worden.
-ademhalingsoefeningen doen
- Bubbel om je heen. Inderdaad op tijd mee beginnen. Dit moet je blijven herhalen. 1x doen is niet voldoende voor een hele dag.
- yoga of iets anders doen waarmee je tot rust komt (tekenen/schilderen/wandelen/koken/luisteren naar rustige muziek, geleide meditaties doen, whatever)
- aantal keer per dag (in ieder geval op opstaan) met (blote) voeten op de grond staan en bewust voelen dat je op de aarde staat of dat je met je hele lichaam in je stoel zit. Voel jezelf dan zwaar worden.
-ademhalingsoefeningen doen