Engels
dinsdag 27 oktober 2015 om 19:51
Ik heb wel eens hier op het forum gelezen dat sommige mensen het vervelend vinden wanneer men Engelse woorden gebruikt terwijl men Nederlands praat.
Vroeger dacht ik ook wel eens: moet dat nou, maar nu ik zelf al jaren in het buitenland woon merk ik dat het soms gewoon makkelijker is om in het Engels wat te zeggen, of ik vergeet Nederlandse woorden zelfs.
Ik vroeg mij af: is dat nou echt zo erg? En waarom 'geloven' sommige mensen niet dat je moedertaal na zoveel jaren toch wel wat slechter kan worden. Ik vroeg mij af wat jullie er van vinden en waarom jullie het als negatief of positief (?) ervaren.
(Dit is mijn eerste topic trouwens, ik lees al jaren mee, en dit is de enige NL site die ik met regelmaat bezoek!)
Vroeger dacht ik ook wel eens: moet dat nou, maar nu ik zelf al jaren in het buitenland woon merk ik dat het soms gewoon makkelijker is om in het Engels wat te zeggen, of ik vergeet Nederlandse woorden zelfs.
Ik vroeg mij af: is dat nou echt zo erg? En waarom 'geloven' sommige mensen niet dat je moedertaal na zoveel jaren toch wel wat slechter kan worden. Ik vroeg mij af wat jullie er van vinden en waarom jullie het als negatief of positief (?) ervaren.
(Dit is mijn eerste topic trouwens, ik lees al jaren mee, en dit is de enige NL site die ik met regelmaat bezoek!)
dinsdag 27 oktober 2015 om 19:55
Het is niet nodig, we hebben in het Nederlands woorden voor alle concepten en ideeën die jij zou willen uitdrukken. En we zitten hier op een Nederlands forum, dus als je graag Engels praat kun je beter op een Engels forum gaan zitten. De vraag is dus eerder: waarom zou het wel moeten?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
dinsdag 27 oktober 2015 om 19:56
Ik woon zelf al bijna 20 jaar in het buitenland. Verschillende landen, maar veel Engelstalige landen of waar voor mij de voertaal Engels was.
Ik merk wel dat ik soms moet zoeken naar woorden die ik niet vaak gebruik. En soms glipt er ook wel eens een Engels woord tussendoor en dat merk ik niet altijd.
Maar ik spreek dagelijks Nederlands, dus ik zal het nooit verleren.
Heb ooit eens een Nederland ontmoet en hij was 3 maanden uit Nederland weg en beweerde geen Nederlands meer te kunnen spreken!!! Schandalig!
Ik erger me er bij anderen niet aan. Ik heb meerdere vrienden die al langere tijd in het buitenland wonen. De een heeft er meer moeite dan de ander.
Ik merk wel dat ik soms moet zoeken naar woorden die ik niet vaak gebruik. En soms glipt er ook wel eens een Engels woord tussendoor en dat merk ik niet altijd.
Maar ik spreek dagelijks Nederlands, dus ik zal het nooit verleren.
Heb ooit eens een Nederland ontmoet en hij was 3 maanden uit Nederland weg en beweerde geen Nederlands meer te kunnen spreken!!! Schandalig!
Ik erger me er bij anderen niet aan. Ik heb meerdere vrienden die al langere tijd in het buitenland wonen. De een heeft er meer moeite dan de ander.
dinsdag 27 oktober 2015 om 19:57
Ik vind het wat anders als je zo als jij al jaren in het buitenland woont maar over het algemeen worden er in de Nederlandse taal ( in kranten/tijdschriften en op tv en op internet etc) vaak Engelse woorden gebruikt terwijl er gewoon Nederlandse woorden voor zijn.
Het komt een beetje popiejopie over vind ik.
Het komt een beetje popiejopie over vind ik.
dinsdag 27 oktober 2015 om 19:59
Ik snap dat als je in het buitenland woont en werkt dan het soms makkelijker is om op Engelse woorden te komen en die ook gebruikt. Ik denk dat er eerder van die mensen worden bedoeld die dan zogenaamd heel intellectueel een paar Engels woorden er doorheen gooien. Daar irriteer ik mij ook wel eens aan.
quote:hoelahoepla schreef op 27 oktober 2015 @ 19:57:
Ik vind het vooral storend als Nederlanders, wonend in Nederland, om totaal zinsloos (behalve 'hip') Engelse woorden gaan gebruiken terwijl er een prima Nederlandstalig alternatief is. De zanger van Chef' Special doet dat bijvoorbeeld.
Ja die doet dat inderdaad.
Rens Kroes ook.
Ik vind het vooral storend als Nederlanders, wonend in Nederland, om totaal zinsloos (behalve 'hip') Engelse woorden gaan gebruiken terwijl er een prima Nederlandstalig alternatief is. De zanger van Chef' Special doet dat bijvoorbeeld.
Ja die doet dat inderdaad.
Rens Kroes ook.
Ik ben geboren en deels getogen in een buitenland (ben wel Nederlandse en dat is ook mijn moedertaal) en heb daarna veel contact gehad met Engelsen en spreek, lees en denk nog steeds veel Engels. Dus ik gebruik soms ook Engelse woorden als dat makkelijker is en heel soms ook nog woorden uit het land waar ik geboren ben.
Soms omdat die woorden beter uitdrukken wat ik wil zeggen, maar ik denk ook dat het voor je hersens zo werkt dat ze zo efficient mogelijk willen zijn en dus het "gemakkelijkste" woord kiezen en dat het niet zoveel uitmaakt uit welke taal dat woord komt.
Omdat ik zoveel met Engels bezig ben merk ik ook dat het mijn Nederlands beinvloed. Zo was ik er onlangs van overtuigd dat het woord onscrupuleus )(in de betekenis van gewetenloos) in het Nederlands moet bestaan. Maar dat is niet zo. Later realiseerde ik me dat het wel in die betekenis in het Engels bestaat.
Dus ik vind het niet erg en ik weet dat je moedertaal beinvloed kan worden door andere talen.
Soms omdat die woorden beter uitdrukken wat ik wil zeggen, maar ik denk ook dat het voor je hersens zo werkt dat ze zo efficient mogelijk willen zijn en dus het "gemakkelijkste" woord kiezen en dat het niet zoveel uitmaakt uit welke taal dat woord komt.
Omdat ik zoveel met Engels bezig ben merk ik ook dat het mijn Nederlands beinvloed. Zo was ik er onlangs van overtuigd dat het woord onscrupuleus )(in de betekenis van gewetenloos) in het Nederlands moet bestaan. Maar dat is niet zo. Later realiseerde ik me dat het wel in die betekenis in het Engels bestaat.
Dus ik vind het niet erg en ik weet dat je moedertaal beinvloed kan worden door andere talen.
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:00
Ik woon al jaren in NL spreek al jaren Nederlands en zelfs ik kan soms even niet op sommige woorden komen. Dan zeg ik bijvoorbeeld ehh strawberry hoe heet dat ook alweer. En op het forum gebruiken mensen wel eens woorden als awkard ofzo en sommige mensen kunnen zich daar erg aan storen. Ik kan dat niet echt begrijpen. Tenzij iemand echt niet weet wat het woord betekend..
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:01
Ik heb een paar jaar in het buitenland gewoond en heb toen wel gemerkt dat ik soms sneller op het Engelse woord kwam dan op het Nederlandse. Maar dat was vooral bij het spreken. Bij het schrijven heb je voldoende tijd om even na te denken over wat je ook alweer bedoelt, dus dan vind ik het een beetje onzinnig om te zeggen dat je sneller op het engelse woord kan komen....dan denk je toch even 2 minuten langer voordat je op de knop "plaats je reactie" drukt?
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:01
Ik begrijp best dat het soms makkelijker is om iets in het Engels te schrijven omdat je niet op het Nederlandse woord kan komen. Maar wat moet ik dan doen als ik op een Engelstalig forum niet op het Engelse woord kan komen? Is toch een beetje raar om dan opeens het Nederlandse woord te gebruiken. Of als mensen Chinees als tweede taal hebben en niet op het Nederlandse woord kunnen komen. Ik vind het een beetje lui overkomen (net als al die afkortingen trouwens).
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:04
Aanvulling; ik ben half Engels en heb een Engelse vriend. Ik spreek (en schrijf) dus dagelijks Engels. Ja, het overkomt mij wel eens dat een woord mij ontschoten is (vooral als ik moe ben) of even niet meer precies weet hoe of wat. Ik gebruik dan even snel google translate en dan is het "probleem" zo verholpen.
Werkt overigens voor beide talen zo, want het gaat in beide talen soms even mis.
Werkt overigens voor beide talen zo, want het gaat in beide talen soms even mis.
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:06
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:07
Ik spreek ongeveer evenveel Engels als Nederlands en als ik Nederlands praat gebruik ik zelden Engelse woorden. Soms kom ik echter niet op een woord (vooral als het met werk/studie te maken heeft) en noem het dan in het Engels. Als mensen dit vaak doen vind ik het erg aanstellerig/overdreven etc overkomen.
Silence is golden. Duct tape is silver.
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:10
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:10
quote:nerdopviva schreef op 27 oktober 2015 @ 20:01:
Ik begrijp best dat het soms makkelijker is om iets in het Engels te schrijven omdat je niet op het Nederlandse woord kan komen. Maar wat moet ik dan doen als ik op een Engelstalig forum niet op het Engelse woord kan komen? Is toch een beetje raar om dan opeens het Nederlandse woord te gebruiken. Of als mensen Chinees als tweede taal hebben en niet op het Nederlandse woord kunnen komen. Ik vind het een beetje lui overkomen (net als al die afkortingen trouwens).Good point! Ehh ik bedoel, juist ja (grapje)
Ik begrijp best dat het soms makkelijker is om iets in het Engels te schrijven omdat je niet op het Nederlandse woord kan komen. Maar wat moet ik dan doen als ik op een Engelstalig forum niet op het Engelse woord kan komen? Is toch een beetje raar om dan opeens het Nederlandse woord te gebruiken. Of als mensen Chinees als tweede taal hebben en niet op het Nederlandse woord kunnen komen. Ik vind het een beetje lui overkomen (net als al die afkortingen trouwens).Good point! Ehh ik bedoel, juist ja (grapje)
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:12
Tja het ligt denk ik heel erg aan de situatie.
Ik volg een Engelstalige studie en ik merk dat als ik dingen in het Nederlands uitleg, ik vaak ook veel Engelse woorden gebruik. Dat is dan puur omdat ik alleen het Engelse begrip ken, en zo gauw niet op het Nederlandse woord kom. Dat mag je storend vinden, maar ik vind het verder niet heel erg storend dat jij dat storend vindt.
Ook vind ik veel uitspraken in het Engels gewoon mooier dan in het Nederlands, dus in het dagelijks leven gebruik ik die ook regelmatig. Maar dat ligt ook weer aan de situatie, als ik met leeftijdsgenoten ben dan gebruiken we regelmatig Engelse woorden. Dat doet iedereen, en dan is er dus ook niemand die zich eraan stoort. Ben ik bij andere mensen waarvan ik weet dat het begrip 'chillen' wat onbekend is, dan gebruik ik het ook niet. En dat is denk ik de echte kunst, om je taalgebruik en houding te kunnen aanpassen aan je omgeving.
Ik kan me eerder storen aan mensen die alleen maar Nederlands kunnen praten, net alsof Nederland het enige land is op aarde en er geen mensen zijn buiten Nederland. Ik ben regelmatig in het buitenland en ik ben dan ook ontzettend blij dat ik me hier overal verstaanbaar kan maken.
Ik volg een Engelstalige studie en ik merk dat als ik dingen in het Nederlands uitleg, ik vaak ook veel Engelse woorden gebruik. Dat is dan puur omdat ik alleen het Engelse begrip ken, en zo gauw niet op het Nederlandse woord kom. Dat mag je storend vinden, maar ik vind het verder niet heel erg storend dat jij dat storend vindt.
Ook vind ik veel uitspraken in het Engels gewoon mooier dan in het Nederlands, dus in het dagelijks leven gebruik ik die ook regelmatig. Maar dat ligt ook weer aan de situatie, als ik met leeftijdsgenoten ben dan gebruiken we regelmatig Engelse woorden. Dat doet iedereen, en dan is er dus ook niemand die zich eraan stoort. Ben ik bij andere mensen waarvan ik weet dat het begrip 'chillen' wat onbekend is, dan gebruik ik het ook niet. En dat is denk ik de echte kunst, om je taalgebruik en houding te kunnen aanpassen aan je omgeving.
Ik kan me eerder storen aan mensen die alleen maar Nederlands kunnen praten, net alsof Nederland het enige land is op aarde en er geen mensen zijn buiten Nederland. Ik ben regelmatig in het buitenland en ik ben dan ook ontzettend blij dat ik me hier overal verstaanbaar kan maken.
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:24
Toen ik in het buitenland woonde gebruikte ik ook veel buitenlandse woorden (geen Engels). Gewoon, omdat dat erin sluipt en omdat het dan makkelijker is. Daar kan ik het ook begrijpen.
Maar Nederlanders in Nederland die dit doen vind ik vervelend. Het komt niet intellectueel over. Integendeel, je klinkt dan als een puber vind ik. Vooral als er Nederlandse woorden zijn die gewoon toereikend zijn.
Het is gewoon annoying, zouden sommige mensen zeggen.
Maar Nederlanders in Nederland die dit doen vind ik vervelend. Het komt niet intellectueel over. Integendeel, je klinkt dan als een puber vind ik. Vooral als er Nederlandse woorden zijn die gewoon toereikend zijn.
Het is gewoon annoying, zouden sommige mensen zeggen.
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:35
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:48
Het boeit mij niet eerlijk gezegd. Ik vind wel dat als je bijvoorbeeld 'motive' schrijft je net zo goed 'motief' had kunnen schrijven, aangezien het engelse woord dan zo gelijk is aan het nederlandse woord.
Dan ben je of lui, of je wilt idd popiejopie doen.
Ik woon overigens ook alweer 3 jaar in een engelssprekend land en gelukkig is er tegenwoordig facetime ed zodat ik toch minstens 1x per week nederlands spreek. Het forum helpt mij ook! Al ben ik er eerlijk in dat ik tegenwoordig soms wat meer twijfel aan mijn spelling dan vroeger, het gaat niet altijd meer even makkelijk.
Toch merk ik wel dat ik soms even niet op een bepaald woord of uitdrukking kan komen in het nederlands. Ik kan me niet voorstellen dat familie of vrienden mij dat kwalijk nemen, immers ik breng elke dag in een andere taal door. Ik praat engels, schrijf engels, denk in het engels, hoor engels, etc.
Ik ben er alleen nog niet over uit in welke taal ik droom
Ach en soms heb ik niet meer door dat een engelse uitdrukking engels is en niet in het nederlands bestaat, zo heb ik een hele tijd 'aan het einde van de dag...dan' gezegd
Dan ben je of lui, of je wilt idd popiejopie doen.
Ik woon overigens ook alweer 3 jaar in een engelssprekend land en gelukkig is er tegenwoordig facetime ed zodat ik toch minstens 1x per week nederlands spreek. Het forum helpt mij ook! Al ben ik er eerlijk in dat ik tegenwoordig soms wat meer twijfel aan mijn spelling dan vroeger, het gaat niet altijd meer even makkelijk.
Toch merk ik wel dat ik soms even niet op een bepaald woord of uitdrukking kan komen in het nederlands. Ik kan me niet voorstellen dat familie of vrienden mij dat kwalijk nemen, immers ik breng elke dag in een andere taal door. Ik praat engels, schrijf engels, denk in het engels, hoor engels, etc.
Ik ben er alleen nog niet over uit in welke taal ik droom
Ach en soms heb ik niet meer door dat een engelse uitdrukking engels is en niet in het nederlands bestaat, zo heb ik een hele tijd 'aan het einde van de dag...dan' gezegd
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:52
Ik werk een deel van het jaar, vrijwilliger, in een Engelstalig land. Daar spreek ik natuuulijk voornamelijk Engels. Hier natuurlijk Nederlands.
Valt mij altijd op dat als ik praat over daar ik half Engels praat, denk en het er ook zo uit komt. Als ik daar met mjjn gedachten zit dus ook... Hoewel ik moeiteloos kan schakelen tussen deze twee talen. Blijkbaar spreek ik de taal behorend bij de plek die dan in mijn hart zit.
Valt mij altijd op dat als ik praat over daar ik half Engels praat, denk en het er ook zo uit komt. Als ik daar met mjjn gedachten zit dus ook... Hoewel ik moeiteloos kan schakelen tussen deze twee talen. Blijkbaar spreek ik de taal behorend bij de plek die dan in mijn hart zit.
dinsdag 27 oktober 2015 om 20:59
Ik ben op een verkeerde manier tweetalig opgevoed en man komt uit een buitenland. We spreken beide accentloos Nederlands maar onderling ( en vooral als we moe zijn) wisselen we onbewust zelfs tijdens zinnen van het Nederlands naar het Engels. Al naar gelang van de "makkelijkheid" van het woord.
Als er dan bezoek is dan kijken ze soms wel vreemd maar goede vrienden kennen het van ons.
Wat Wollenstonecraft zeg herken ik heel erg. Dat je er van overtuigd bent dat een woord bestaat maar het zelf hebt verzonnen vanuit de andere taal.
Overigens probeer ik er met schrijven gewoon rekening mee te houden want dan kan je inderdaad even nadenken. Gesproken taal is echt lastiger.
Als er dan bezoek is dan kijken ze soms wel vreemd maar goede vrienden kennen het van ons.
Wat Wollenstonecraft zeg herken ik heel erg. Dat je er van overtuigd bent dat een woord bestaat maar het zelf hebt verzonnen vanuit de andere taal.
Overigens probeer ik er met schrijven gewoon rekening mee te houden want dan kan je inderdaad even nadenken. Gesproken taal is echt lastiger.