Hoogbegaafdheid.

30-10-2015 01:43 187 berichten
Mijn dochter is erg snel met haar ontwikkeling. Nu hebben enkele mensen geopperd dat zij wellicht hoogbegaafd is. Ik denk zelf van niet omdat zij sociaal ook erg sterk is en geen trekjes wat ook bij autisme kan horen vertoond.

Nu is mijn vraag, bestaan er binnen hoogbegaafdheid ook verschillende varianten? En kan er op erg jonge leeftijd < 2 jaar al getest worden op hoogbegaafdheid?
hier twee HB kinderen.

Ze zijn beide getest met 6 jaar. Oudste omdat ze vastliep op school, er waren problemen die we maar niet konden plaatsen, kind werd ongelukkig. Op een bepaald ogenblik werd HB zijn geopperd. Ze was niet een enorme uitblinker raar genoeg, ze is een geweldige aanpasser. Wel liep ze op sociaal vlak altijd mijlen ver voor. Bij mijn jongste hadden we al vroeger een vermoeden. Je weet dan waar je op moeten letten. Hij is echter IQ getest vanwege een vermoeden van adhd. Niet specifiek voor het HB stuk. Hij kreeg namelijk toch al extra uitdaging etc op school. Bij mijn oudste (de slimste van de twee) hadden we als peuter niet echt een vermoeden. Ze was vlot ja, kon goed praten. Maar niet zo’n kind wat met 2 al leest. Dus als me toen iemand had gezegd dat ze HB was had ik die persoon heel hard uitgelachen.

Je kunt trouwens peuters al testen, er zijn non verbale testen. Maar die zijn een stuk minder betrouwbaar.

Testen doe je naar mijn idee ook om een oplossing voor een probleem te vinden en niet voor de leuk.
Dit is een grapje zeker? Je kind is nog geen 2 dus 1 jaar en dan hoogbegaafd? Ik zou die mensen ( gok trotse en verliefde familie en vrienden) maar niet zo serieus nemen.

En je link aan autisme zegt me dat je ook totaal geen idee hebt wat hoogbegaafd zijn is.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 09-12-2017 09:57
99.32% gewijzigd
Eens met het advies alleen te testen bij problemen. Mijn kinderen van zes en zeven volgen inmiddels alle twee een deels aangepast programma op school (plusuren, eigen projecten, schaken) maar zijn niet getest. Ze lopen vooralsnog niet tegen problemen aan en komen sociaal ook goed mee, dus ga ik het ook niet problematiseren. Wel zorg ik ervoor dat ze thuis veel aanbod op hun niveau krijgen. In de groep 3 van mijn jongste wordt nu het woord 'doos' behandeld. Zij leest zelf al op het niveau van groep 8. Dat verschil los je niet op met een stempel 'hoogbegaafd' of met een of meer versnellingen. Ze past sociaal-emotioneel goed in haar groep dus de inzet is juist om haar daar te laten blijven.

Ik geef de kinderen ook aan dat iedereen in een ander tempo leert en werkt en dat dat prima is. Zelf zullen ze ook als volwassenen moeten functioneren in een wereld waarin de meeste mensen wat langzamer van begrip zijn of niet in staat zijn om dezelfde verbanden te leggen. Ze kunnen daar maar beter zo snel mogelijk aan wennen.
Je snapt er duidelijk niks van.

Ik heb een heel gezin dat hoogbegaafd is.

De een is socialer dan de ander, maar dat heeft meer met karakter dan intelligentie te maken.

Bovengemiddeld intelligente mensen zijn geen aliens ofzo hoor.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-10-2015 10:59
Reden: op de man
% gewijzigd
quote:Desperate_Housewive schreef op 30 oktober 2015 @ 06:16:

Nu ben ik wel benieuwd waarom die mensen aan hoogbegaafdheid denken eigenlijk heb je wat voorbeelden?

Ik denk zelf dat het door de combinatie komt van het hebben van een eigen kind dat hoogbegaafd is en tegen problemen aan loopt en haar snelle ontwikkeling.

Zo is ze motorisch erg snel, meteen na geboorte tijgeren, vroeg kruipen, met 9 maanden lopen, vroeg rennen en springen. Daarnaast heeft ze een erg goed ontwikkelde fijne motoriek waardoor ze toen ze net 4 keer kleurtjes vast had gehad tekeningen kon maken waar kinderen met 4 jaar aan beginnen ( poppetjes, krulletjes,letters) en hoge torens kan bouwen, ook zonder dat ze geconcentreerd blijft kijken waar het blokje neergezet moet worden.

Met 14 maanden begon ze zinnetjes maken van 2 en 3 woorden en heeft ze een flinke woordenschat. Ze kan met haar handjes meetellen tot 13. Dit zijn enkele voorbeelden.

Eigenlijk vond ik haar snelle ontwikkeling altijd mooi om te zien tot ik erop gewezen werd door de dochter van een buur. Haar kind loopt tegen problemen aan, verveeld zich op school en heeft problemen met het wisselen naar een school waar ze een ruimer pakket hebben voor hoogbegaafde kinderen. Dit wil ik zelf nooit meemaken, ik wil net als elk andere moeder dat mijn dochter later meteen op haar plaats is op school.
Hb mensen geven echt niet altijd problemen. Wat een gezeik altijd.

Mijn studerende kinderen hebben gewoon 30 uur in een etmaal, altijd al gehad.

Die doen tien dingen tegelijk en meteen op zeer hoog niveau. Slaan klassen over, hebben plusklassen gehad, een aangepast leerprogramma, en doen nu dikke studies (of twee)

En hebben een zeer rijk sociaal leven, sporten, gaan uit, komen 's morgens lam thuis uit de kroeg, hebben rijles, zitten in verenigingen en bestuur en werken er ook nog naast.

En oh ja, ze zijn nog leuk om te zien ook. Helemaal geen sukkels met brilletjes en hoogwater 😜
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn kinderen is wrs ook hoogbegaafd. Was ook snel in ontwikkeling (behalve lichamelijk dan) en wist op zijn tweede alle auto's en treinen bij type en merk te noemen. Kende op zijn derde alle letters en met vier jaar kon hij al lezen.

Hij zit nu in groep 8. Is een ontzettend sociaal ventje, heeft veel vrienden, veel inlevingsvermogen en empathie. Kan heerlijk goed voetballen en gaat volgend jaar naar het gymnasium. Hij is dan nog 11 jaar.

Wij hebben hem overigens nooit officieel laten testen, op school werd al snel duidelijk dat hij aan de Plus klassen en compacters mee mocht doen. Hij heeft het altijd naar zijn zin gehad op school, dat is ons groot geluk.

Ik zou zeggen; geniet van je kind zoals het is!
Je loopt gigantisch op de zaken vooruit.
Het enige waar je op moet gaan letten is dat je kinderen zich niet gaan vervelen en daardoor onder gaan presteren. Er valt altijd met een leraar te praten over school prestaties. Een kind dat alles al snapt wil niet moeten luisteren naar hoe anderen fouten maken, of iets telkens opnieuw doen wat die al snapt en dus gaat afraffelen uit pure desinteresse. Zolang je je kind de kans geeft om uitdaging te zoeken en je kind daarin stimuleert, ook al is het iets waar je zelf geen verstand van hebt, laat je kind haar gang gaan en luister zodat je zelf misschien nog wat leert.

Het moment dat je tegen je kind zegt "Doe niet zo raar", is het moment dat je de creativiteit van het kind onderdrukt en het in een keurslijf van conformiteit aan de grijze massa gaat duwen.

Laat je kind oefenen en desnoods falen. Motoriek is het snelste geleerd wanneer je kind eenmaal geleerd heeft met frustraties om te gaan wanneer iets dat in diens geest wel kan in diens beweging nog niet kan. De dochter van een vriend van mij heeft nooit uit een sip-cup met zo'n tuitje gedronken maar altijd uit een normaal 'glas' of beker. Ze was eigenwijs en pakte het op, na wat aanmoediging en wat hulp had ze het door en sindsdien al sinds dat ze een peuter was (2 jaar?) was ze in staat om zonder te morsen een gewoon glas te gebruiken. Gewoon een kwestie van stimulatie en geduld hebben wanneer ze faalt in het begin ipv meteen alles uit handen nemen. Ok, dan hebben ze een keer een nat shirt en water op de grond, doekje erover en les geleerd.

Wil het kind lezen, laat het lezen. Spreekt een kind iets echt verkeerd uit, herhaal het dan met de juiste uitspraak in een bevestigende en grammaticaal correcte zin.

Voor de rest zijn het labels. Zorg voor steun en leer ze begrijpen dat niet elk kind hetzelfde is. En niet iedereen alles even snel doorheeft als zij, en dat er ook zullen zijn die sneller zijn. dat er zijn die geen geduld hebben, en dat pappa en mamma ook niet altijd de tijd hebben om te wachten tot ze iets zelf heeft gedaan.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
-
of een HB'er problemen krijgt heeft niet zozeer met IQ te maken als wel met karakter en randvoorwaarden. Net zoals kinderen met een gemiddeld iq problemen kunnen krijgen.

Kijk naar de kinderen van Yggdrasil, die vliegen door scholen heen, zijn gelukkig. Mijn kinderen met waarschijnlijk een vergelijkbaar IQ hebben het wel moeilijk. Hier komt denk ik het karakter om de hoek.

Daarnaast zegt motoriek op jonge leeftijd ook niet veel. vooral mijn oudste is een houten klaas. kreeg in de kleuterklas te horen dat ze niet kon huppelen en nog geen handjes kon tekenen. Ach ze is ermee op het gym gekomen nu.
quote:TheQ schreef op 30 oktober 2015 @ 08:57:

Ik kwam er pas op mijn 30ste achter waarom de meerderheid van de wereld mijn redenatie niet snapt. Zonder hulp, zonder stickers, zonder testjes, zonder psychotherapie ben ik onbeschadigd door mijn jeugd en adolescentie gekomen. Wel steeds qua schoolniveau gezakt tussen VWO 1 en Mavo4 door onderpresteren; dat is een leerpuntje bij mijn kinderen. Ik neem het niemand kwalijk, ze wisten niet beter.

Succes!

Zoiets heb ik ook gedaan! Van havo via mavo naar vwo. Op de universiteit werd ik naar een psycholoog gestuurd omdat ik met mijn tempo de eindstreep niet dreigde te halen. Test gedaan en ontdekt waarom ik onderpresteerde en tegelijkertijd voltijds naast mijn studie werkte om m'n energie kwijt te kunnen.

Voor mij was de uitkomst vooral een bevestiging van mijn vermoeden. Verrassende uitkomst was wel dat ik een sociale studie deed, maar wiskundig zeer hoog begaafd bleek - domme studiekeuze dus

Het enige dat er door het stempeltje veranderde, was dat ik hulp kreeg bij het plannen. Dat was fijn.
Mij valt op dat termen als hoogbegaafdheid, hoogsensitief en andere labeltjes erg snel worden geplakt. Het lijkt vaak een hele trend te zijn. Ineens blijken er heel veel kindjes in onze omgeving een label te hebben. "Vroeger" hoorde je daar niet of nauwelijks over.

Als het ten goede komt aan het kind en zijn/haar ontwikkeling is dat natuurlijk prima. Echter ik vraag me toch zo nu en dan af of het een modeverschijnsel is. Net zoals soms de skinny spijkerbroek meer aandacht krijgt en soms de bootcut spijkerbroek.
quote:asrem schreef op 30 oktober 2015 @ 09:57:

Een van mijn kinderen is wrs ook hoogbegaafd. Was ook snel in ontwikkeling (behalve lichamelijk dan) en wist op zijn tweede alle auto's en treinen bij type en merk te noemen. Kende op zijn derde alle letters en met vier jaar kon hij al lezen.

Hij zit nu in groep 8. Is een ontzettend sociaal ventje, heeft veel vrienden, veel inlevingsvermogen en empathie. Kan heerlijk goed voetballen en gaat volgend jaar naar het gymnasium. Hij is dan nog 11 jaar.

Wij hebben hem overigens nooit officieel laten testen, op school werd al snel duidelijk dat hij aan de Plus klassen en compacters mee mocht doen. Hij heeft het altijd naar zijn zin gehad op school, dat is ons groot geluk.

Ik zou zeggen; geniet van je kind zoals het is!

Genieten doe ik ook zeker.

Een school met plusklassen hebben wij in de omgeving helemaal niet meer, dat is 2 jaar geleden gesloten. In mijn omgeving zitten wel scholen die niet uitblinken en sommige ook slecht aangeschreven staan. Voor een school met een plusklas moet ik naar een andere stad toe. Daardoor voel ik wel de druk om tijdig te anticiperen. Ik wil namelijk niet steeds switchen van school.
Mijn dochter van 10 is bovengemiddeld intelligent. Nooit getest, dus of ze hoogbegaafd is, weet ik niet, maar ik sluit het niet uit.

Het belangrijkste vind ik dat ze op school voldoende uitdaging krijgt en dat is gelukkig wel zo.

Op haar school wordt veel aan differentiatie gedaan en de standaard vakken (zoals lezen en rekenen) worden binnen de groep op meerdere niveaus worden aangeboden, dus sommige kinderen krijgen wat extra uitleg en makkelijker oefeningen, andere kinderen krijgen juist een verkorte uitleg en moeilijker oefeningen.

Daarnaast krijgt mijn dochter ook nog extra plus-opdrachten buiten de reguliers lesstof om, zo heeft ze een rekenboek met opgaven waar je echt even voor moet doordenken, heeft ze een extra plusboek over een bepaald thema en mag ze nu samen met een jongetje uit haar klas een reclamefilmpje maken voor een zelfbedacht product. Echt leuke dingen die haar de extra uitdaging bieden die ze nodig heeft. Zij hoeft niet alle lessen mee te volgen en hoeft ook niet alle oefeningen altijd te maken, vandaar dat er tijd over is voor andere zaken.

En zo zijn er in haar klas meerdere kinderen die afwijkende lesstof hebben, soms maar voor 1 vak, soms voor meerdere vakken.

Gewoon allemaal op een normale school, zonder dat zij een stempeltje heeft of getest is.

In jouw geval, je dochter is nog jong, dus een ontwikkelingsvoorsprong op die leeftijd zegt nog niet zoveel. Maar misschien blijft ze voorlopen en gaat ze op den duur ook wel extra uitdaging nodig hebben, dat kan natuurlijk.

Ik zou je dan ook zeker aanraden om bij het zoeken naar een toekomstige school goed te informeren hoe zij omgaan met leerlingen die afwijken van het gemiddelde (niet alleen naar boven toe, maar ook leerlingen die achterlopen of bijvoorbeeld dyslexie hebben). Hebben ze daar standaard lespakketten voor klaarliggen op verschillende niveaus? Welke extra mogelijkheden bieden ze buiten de reguliere stof om? Kun je de lesboeken eens inkijken om een beeld te krijgen?

Op zich allemaal vragen die je in het algemeen kunt stellen, zonder meteen te vermelden dat je dochter mogelijk hoogbegaafd is.

Zelf hadden we ons daar toen niet genoeg in verdiept, met als gevolg dat we na groep 1 een andere school hebben gezocht destijds, want de school waar ze toen op zat, die hadden niet zoveel te bieden op dat gebied. Dat vind ik nog altijd jammer, met de kennis die ik nu heb, zou ik nooit die school gekozen hebben. Maar gelukkig waren we daar vrij snel achter en zit ze nu wel op de goede plek.
quote:AnDu schreef op 30 oktober 2015 @ 10:14:

[...]

Een school met plusklassen hebben wij in de omgeving helemaal niet meer, dat is 2 jaar geleden gesloten. In mijn omgeving zitten wel scholen die niet uitblinken en sommige ook slecht aangeschreven staan. Voor een school met een plusklas moet ik naar een andere stad toe. Daardoor voel ik wel de druk om tijdig te anticiperen.

Waarom? Je kind kan net lopen etc? Tegen de tijd dat ze naar school gaat kun je weer verder kijken.

Mijn kind zit in een.klas met meerbegaafde etc/whatever kinderen. Die klas was er een jaar geleden.ook nog niet. Ik laat mijn kind niet testen. Geen enkele noodzaak toe.

Laat je kind zich ontwikkelen, spring in.op wat ze aangeeft en zie over een.paar jaar weer verder. Het zal pas echt gaan spelen als ze op school zit, omdat je dan met het schoolse systeem te maken krijgt.

Oh en misschien is het een kind met gemiddeld of laag IQ. Je weet t nu gewoon niet en zo heel boeiend is t nu ook weer niet. Echt niet.

[...]

Een school met plusklassen hebben wij in de omgeving helemaal niet meer, dat is 2 jaar geleden gesloten. In mijn omgeving zitten wel scholen die niet uitblinken en sommige ook slecht aangeschreven staan. Voor een school met een plusklas moet ik naar een andere stad toe. Daardoor voel ik wel de druk om tijdig te anticiperen. Ik wil namelijk niet steeds switchen van school.

je kunt niet anticiperen op iets wat er nog niet is. een peutertje wat tot 13 kan tellen zegt niets. het is net als een liedje leren. Of ze nou poesje miauw of getallen tot 13 telt is haar hetzelfde.

Pas rond 5 of 6 jaar kun je er eigenlijk iets van zeggen. Ga gewoon kijken welke scholen jullie leuk en goed vinden. Verder hoef je nu nog niet te kijken.
Bij een kind van 1 zou ik niet denken aan of spreken over hoogbegaafdheid. Het klinkt wel alsof ze niet langzaam is ja.

Ik zou nu niet vooruitlopen op zaken als iq test, plusklas etc.

Mijn zoontje is nu bijna zes en begint vast te lopen op regulier onderwijs. Versnellen doen ze niet meer (decemberkind, hij is dus met 5 jr naar groep 3 gegaan) dus wij denken er wel over om als hij oud genoeg is (6 jaar en 3 maanden geloof ik) om de WISCIII te doen zodat hij evt naar een plusklas of ft hb onderwijs kan.

Maar ik zie hem liever hier z'n plekje vinden op de school hier om de hoek dus als het plots toch beter gaat, laten we hem echt niet testen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Geen school met plus klassen? Weet je dat zeker?

Zelfs hier in ons dorp met 3 scholen hebben 2 scholen wel plusklassen. Sowieso hebben scholen niveaus in klassen. (1 ster tot 3 sterren), compacters of iets dergelijks. Ik zou je er iets beter in verdiepen voordat je een drama maakt over keuzes die je nu al moet maken met een 2 jarige die toevallig iets voorloopt op haar buurkindje.
tatlitali, waarom niet versnellen, zelfs december kinderen kunnen gewoon versnellen hoor. Met december hoort hij gewoon door te gaan.

[...]

Ik weet niet wat je je voorstelt bij een plusklas. Bij ons zijn het vaste momenten waarop het kind uit de les wordt gehaald om samen met kinderen uit andere klassen pluswerk te gaan doen. Net zoals andere kinderen worden opgehaald uit de klas voor extra leeshulp of weet ik veel wat. Dit staat niet als 'plusklas' in de schoolgids. Daar staat wel dat ieder kind zo veel mogelijk een eigen leerlijn volgt en dat er wordt gedifferentieerd.

Zeker in de onderbouw zijn er ook veel momenten waarop het (in ieder geval voor mijn kinderen) prima is om in hun leeftijdsgroep te zijn: de groepskringen, gym, creatieve vorming, voorleesmomenten, maar ook aan elkaar leren schrijven bijvoorbeeld. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen in hun groep kunnen functioneren. Dan vervelen ze zich maar eens op school, als dat niet structureel is is daar helemaal niets mis mee. Het onderwijs kan niet volledig rond mijn kinderen worden georganiseerd. Zo lang er voldoende gedifferentieerd wordt, ben ik tevreden. Als ouder heb je ook een verantwoordelijkheid om je kind uit te dagen buiten school, dat hoeft niet alleen van school uit te gaan.
quote:asrem schreef op 30 oktober 2015 @ 10:33:

Geen school met plus klassen? Weet je dat zeker?

Zelfs hier in ons dorp met 3 scholen hebben 2 scholen wel plusklassen. Sowieso hebben scholen niveaus in klassen. (1 ster tot 3 sterren), compacters of iets dergelijks. Ik zou je er iets beter in verdiepen voordat je een drama maakt over keuzes die je nu al moet maken met een 2 jarige die toevallig iets voorloopt op haar buurkindje.

Maak ik drama?

Dat scholen tegenwoordig met sterren werken is nieuw voor mij, daar heb ik anderen nog niets over horen zeggen. Wel fijn om te weten dat het bestaat. Maar geen plusklassen weet ik inderdaad zeker. Wellicht veranderd dat nog, kan veel gebeuren in een paar jaar.
Mijn kinderen lazen met 2. Dus dat tellen vind ik niet zo spannend. Dit even om je een en ander te laten relativeren.

Goed, dat gezegd hebbende, zou ik mijn kind, afhankelijk vd eventuele wachtlijsten, bij een aantal basisscholen in gaan schrijven en tegen de tijd dat ze vier wordt eens langs gaan, kan je dan verder kijken en beslissen, voor nu ben je echt jaren te vroeg.

Let. It. Go.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven