Angst

16-02-2016 22:33 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even mijn hart luchten, en wat tips krijgen misschien.

Ik ben mijn hele leven al bang in het donker. Meestal was het gewoon niet fijn om in het donker naar buiten te gaan, of langs dichte bosjes te fietsen.

Nu ben ik 22, en ik ben nog steeds bang in het donker. Alleen de laatste tijd is het enorm verslechterd. Ik raak al helemaal in paniek als ik een donkere kamer in moet, en heb nu steeds vaker periodes waarin ik niet zonder nachtlampje aan kan slapen. Hiermee verstoor ik mijn nachtrust echt enorm, want met licht slapen is ook niet prettig, maar zonder durf ik gewoon niet eens mijn ogen te sluiten.

Voor mijn gevoel heb ik nu echt het dieptepunt bereikt. Ik was zojuist aan het douchen, en was helemaal verstijfd omdat ik naar buiten keek en het donker zag. Het raam staat altijd op een kier vanwege schimmel, en dit stelde me ook echt niet gerust. Ineens was ik heel bang dat het licht uit zou vallen. Ik raakte zo in paniek dat ik mijn douche heb afgekapt, en veilig naar mijn kamer terug moest. Ik ga sowieso de dokter bellen, maar ik wil geen medicijnen.

Heeft er iemand ervaring met zoiets? Ik heb gehoord van hypnosetherapie, maar dat is heel erg duur, en wordt niet vergoed door mijn verzekering. Het schijnt wel te helpen, maar dat is volgens mij ook een hele individuele mening.

Ik zie nu zo op tegen weer een slechte nacht!
quote:-KING- schreef op 16 februari 2016 @ 23:53:

[...]

bedoel je mijn eerste posts, waarin ik zeg dat er geen reden is om bang te zijn?

die waren niet bedoeld om de topic starter belachelijk te maken.

ik weet heel goed wat een angststoornis is, de ingang naar de oplossing zit bij iedereen weer ergens anders.

En je ziet het zelf nog steeds niet in?

Als ik je was zou ik mijn gel terugvragen aan mijn psycholoog/psychiater.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:DorothyParker schreef op 16 februari 2016 @ 23:48:

Soms snappen mensen niet hoe dom ze bezig zijn!

ik heb mijn leven lang met mezelf geworsteld dorothy, ik ben nog steeds niet waar ik moet zijn.

en de keren dat een psycholoog het me zo helder vertelde als dat ik net deed, zijn voor mij doorslaggevende momenten geweest.

maar wie weet was dat wel omdat het uit de mond van een psycholoog kwam en ik het wel voor waar moest aannemen.
very metal
quote:Sapsorrow schreef op 16 februari 2016 @ 23:55:

Er zijn overal gradaties van he, DP. Geen idee wat voor gradatie To heeft maar het is voor iedereen een andere strijd. Voor sommige is er helemaal geen strijd nodig, die laten gewoon een lampje branden. Pas als het je dagelijks leven verstoort, spreek je van een stoornis.

Je bent zelf degene die aan moet geven hoe bang je bent, hoeveel last je ervan hebt. En dan is het fijn als een behandelaar het snapt. Dat de rest van de wereld het niet snapt, zal me een worst wezen. Nou ja, als mensen er een mening over hebben, wil ik ze wel even in het gezicht smeren dat ze er niks van begrijpen. Maar dat heeft weinig zin hoor. Gelukkig maar dat de meeste mensen niet begrijpen hoe een angststoornis werkt, als je er even over nadenkt. Zou niet prettig zijn als iedereen er eentje had.

Ik moet het aangeven?

Enig idee hoe dom je nu klinkt?
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:01:

[...]

ik heb mijn leven lang met mezelf geworsteld dorothy, ik ben nog steeds niet waar ik moet zijn.

en de keren dat een psycholoog het me zo helder vertelde als dat ik net deed, zijn voor mij doorslaggevende momenten geweest.

maar wie weet was dat wel omdat het uit de mond van een psycholoog kwam en ik het wel voor waar moest aannemen.

Je leven lang geworsteld.

Maar anderen moeten voor jou blijkbaar wel goed zijn?
quote:Mepi schreef op 16 februari 2016 @ 23:25:

Ik heb wel wat stress op het moment. Overmorgen ga ik afrijden, en school is heel druk en zwaar op het moment.

Ik heb nu een valdispert stress genomen. Dit is toch ook een soort van stress

Kijk, dat kan de oorzaak zijn. Als mensen meer last hebben van stress, kunnen hun kleine schoonheidsfoutjes op gaan spelen. Voor de een is dat migraine, voor de ander is dat ineens wat meer angst ervaren, iedereen is weer anders daarin. Ik zou als ik jou was, kijken hoe je je voelt als je af bent gereden en je school wat minder druk is.

Dan is het wel zo, er kan altijd een laag onder zitten. Dus dat je wel een reden hebt om naar een psycholoog te gaan. Maar dat ga je vanzelf merken, als je klachten toenemen, moet je natuurlijk naar je huisarts stappen.

Die valdispert werkt prima tegen stress, en het kan zijn dat je daardoor van je klachten af komt. Want ik denk wel dat de toegenomen stress de reden kan zijn waarom je nu weer even die angst terug krijgt. Maar als dat niet werkt, je kunt wel zelf dingen doen om van je angst af te komen maar als je dingen te verwerken hebt, dan zul je daar tegenaan blijven lopen. Dan is het verstandig om eens te gaan praten met iemand daarover.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 00:04:

[...]

Je leven lang geworsteld.

Maar anderen moeten voor jou blijkbaar wel goed zijn?waar maak je dat uit op?
very metal
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:01:

[...]

En als je dan moeilijk wilt doen:

een psycholoog is geen dokter.
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 00:02:

[...]

Ik moet het aangeven?

Enig idee hoe dom je nu klinkt?Sorry, het tweede stuk was niet aan jou gericht.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:05:

[...]

waar maak je dat uit op?Het feit dat jij denkt dat een psycholoog bij angsten kan helpen.
Ik bedoel niet aan jou persoonlijk. Net zoiets als de royal 'we' gebruik ik 'je' ook wel eens op die manier. Ik heb al vaker gemerkt dat dat verwaaring oplevert. Zo van: als je naar de dokter gaat, moet je vaak lang wachten. De algemene 'je'. Ik bedoelde niet dat jij, DP, iets aan moet geven maar dat moet iedereen doen, snap je?
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 00:08:

[...]

Het feit dat jij denkt dat een psycholoog bij angsten kan helpen.dat kan zeker.
very metal
quote:Sapsorrow schreef op 17 februari 2016 @ 00:06:

[...]

Sorry, het tweede stuk was niet aan jou gericht.Dank je dat je dat zegt.
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:10:

[...]

dat kan zeker.Jep
DP kalmeer ajb. King bedoelt het niet rot. Je betrekt het teveel op jezelf nu, echt.
het geeft niet hoor sapsorrow.
very metal
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:10:

[...]

dat kan zeker.

Je beseft toch dat een psycholoog niet bij medische zaken mag helpen en een angststoornis een medisch probleem is?

Dus wat is je punt nu?
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:13:

het geeft niet hoor sapsorrow.

Natuurlijk geeft het voor jou niets.

Je zit wel over mijn "stoornis" te lullen alsof het niets is.

Weet je zelf wel wat je allemaal zit te zeggen?
Je wenst het niemand toe.

1 Dag in onze (of mijn, wat je wilt) schoenen.

Ben benieuwd die posts.
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 00:15:

[...]

Je beseft toch dat een psycholoog niet bij medische zaken mag helpen en een angststoornis een medisch probleem is?

Dus wat is je punt nu?

bij mij was het een ingesleten fout in mijn denkpatroon, agressieve dominante vader en moeder die zich niet voor me interesseerde.

psychologen hebben me laten inzien dat hoe ik over mezelf en de wereld dacht, niet erg realistisch was.

dat heeft heel erg veel tijd gekost, vele jaren. en ik ben nog niet klaar, maar ik heb er veel aan gehad.
very metal
en geloof me, het was een mega angststoornis, ik durfde niks meer.
very metal
quote:-KING- schreef op 17 februari 2016 @ 00:24:

en geloof me, het was een mega angststoornis, ik durfde niks meer.

Dus iedereen heeft hetzelfde probleem?

Zal ik ff tegen mezelf zeggen. Al die therapie was dan ook onzin.

(En nog steeds geloven dat een psycholoog een medisch diploma heeft is echt héél erg)
Hee King, dat herken ik wel. Klinkt een beetje als mijn verhaal, alleen zonder de psycholoog. Ik kreeg mijn lightbulb-moment tijdens mijn opleiding, gevolgd door de man met de hamer, ik wilde zelf hulpverlener worden en was dat ook heel even. Maar die opleiding haalde alle troep naar boven, oeps. Je moet heel veel aan zelfreflectie doen op de sph en daar viel ik door de mand.

Ik moest supervisie doen, da's samen met een klasgenoot over jezelf en je functioneren praten, en die barstte in plaatsvervangend janken uit toen ik over mezelf en mijn jeugd vertelde. Dat verbaasde me heel erg. Een paar jaar later ging ik op mijn muiltje en viel mijn muur om. Toen snapte ik pas wat haar zo verdrietig maakte, dat had ik heel ver weggestopt. Ik was een Normaal Iemand geworden en mijn verleden had ik begraven. Nou ja, die demonen kwamen me weer pesten.

Nu gaat het veel beter en toch, net als jij, heb ik nog een lange weg te gaan. Beetje pittige diagnoses heb ik. Maar dat heeft nooit iemand aan me gemerkt hoor, tot ik de ziektewet in ging. Ik heb alleen nogal een weerstand opgebouwd tegen hulpverleners nu, ik ken de methodes zelf een beetje namelijk. Het is net zoiets als een vrouwelijke advocaat zijn die verkracht is, die gaat geen aangifte doen omdat ze weet wat haar dan te wachten staat. Zei ze, lachend als een boer met kiespijn. Maar ik heb al veeeel verwerkt, ik kon wat op mezelf toepassen van wat ik heb geleerd. Hoezo, stronteigenwijs?
waarom ben je nou zo verschrikkelijk boos? wil je het alleenrecht op een angststoornis?
very metal
DP
sapsorrow
very metal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven