Angst
dinsdag 16 februari 2016 om 22:33
Ik wil even mijn hart luchten, en wat tips krijgen misschien.
Ik ben mijn hele leven al bang in het donker. Meestal was het gewoon niet fijn om in het donker naar buiten te gaan, of langs dichte bosjes te fietsen.
Nu ben ik 22, en ik ben nog steeds bang in het donker. Alleen de laatste tijd is het enorm verslechterd. Ik raak al helemaal in paniek als ik een donkere kamer in moet, en heb nu steeds vaker periodes waarin ik niet zonder nachtlampje aan kan slapen. Hiermee verstoor ik mijn nachtrust echt enorm, want met licht slapen is ook niet prettig, maar zonder durf ik gewoon niet eens mijn ogen te sluiten.
Voor mijn gevoel heb ik nu echt het dieptepunt bereikt. Ik was zojuist aan het douchen, en was helemaal verstijfd omdat ik naar buiten keek en het donker zag. Het raam staat altijd op een kier vanwege schimmel, en dit stelde me ook echt niet gerust. Ineens was ik heel bang dat het licht uit zou vallen. Ik raakte zo in paniek dat ik mijn douche heb afgekapt, en veilig naar mijn kamer terug moest. Ik ga sowieso de dokter bellen, maar ik wil geen medicijnen.
Heeft er iemand ervaring met zoiets? Ik heb gehoord van hypnosetherapie, maar dat is heel erg duur, en wordt niet vergoed door mijn verzekering. Het schijnt wel te helpen, maar dat is volgens mij ook een hele individuele mening.
Ik zie nu zo op tegen weer een slechte nacht!
Ik ben mijn hele leven al bang in het donker. Meestal was het gewoon niet fijn om in het donker naar buiten te gaan, of langs dichte bosjes te fietsen.
Nu ben ik 22, en ik ben nog steeds bang in het donker. Alleen de laatste tijd is het enorm verslechterd. Ik raak al helemaal in paniek als ik een donkere kamer in moet, en heb nu steeds vaker periodes waarin ik niet zonder nachtlampje aan kan slapen. Hiermee verstoor ik mijn nachtrust echt enorm, want met licht slapen is ook niet prettig, maar zonder durf ik gewoon niet eens mijn ogen te sluiten.
Voor mijn gevoel heb ik nu echt het dieptepunt bereikt. Ik was zojuist aan het douchen, en was helemaal verstijfd omdat ik naar buiten keek en het donker zag. Het raam staat altijd op een kier vanwege schimmel, en dit stelde me ook echt niet gerust. Ineens was ik heel bang dat het licht uit zou vallen. Ik raakte zo in paniek dat ik mijn douche heb afgekapt, en veilig naar mijn kamer terug moest. Ik ga sowieso de dokter bellen, maar ik wil geen medicijnen.
Heeft er iemand ervaring met zoiets? Ik heb gehoord van hypnosetherapie, maar dat is heel erg duur, en wordt niet vergoed door mijn verzekering. Het schijnt wel te helpen, maar dat is volgens mij ook een hele individuele mening.
Ik zie nu zo op tegen weer een slechte nacht!
woensdag 17 februari 2016 om 00:40
Angst is normaal gesproken een gezond verschijnsel, het maakt je immers alert tijdens gevaarlijke situaties. Omdat het iets natuurlijks is hebben ervaren alle mensen ooit in hun leven angst. Angst voor het onbekende is bekend, dat kan onderdeel zijn van jouw angst voor het donker.
Zo vind ik het bijvoorbeeld niet prettig om ik de Hollandse zee te zwemmen omdat niet je niet kun zien wat voor beestjes er om je heen zijn bijvoorbeeld.
Elke vlucht zitten er een paar mensen in het vliegtuig die bang zijn.
Schaam je vooral niet want iedereen kan het dus overkomen.
Alleen omdat jouw angst nu eigenlijk niet terecht is (er is immers geen gevaar in je kamer) en het jou in je dagelijks leven belemmert is het inderdaad verstandig hier wat mee te doen. Sterkte en heel veel succes met het aanpakken. Ik hoop dat je snel een geweldig gevoel van overwinning zult ervaren wanneer je hier mee bezig bent.
Zo vind ik het bijvoorbeeld niet prettig om ik de Hollandse zee te zwemmen omdat niet je niet kun zien wat voor beestjes er om je heen zijn bijvoorbeeld.
Elke vlucht zitten er een paar mensen in het vliegtuig die bang zijn.
Schaam je vooral niet want iedereen kan het dus overkomen.
Alleen omdat jouw angst nu eigenlijk niet terecht is (er is immers geen gevaar in je kamer) en het jou in je dagelijks leven belemmert is het inderdaad verstandig hier wat mee te doen. Sterkte en heel veel succes met het aanpakken. Ik hoop dat je snel een geweldig gevoel van overwinning zult ervaren wanneer je hier mee bezig bent.
woensdag 17 februari 2016 om 00:49
woensdag 17 februari 2016 om 00:58
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 00:49:
[...]
Besef je zelf hoe ongelofelijk dom je klinkt?
Waarom ik zou boos ben? Debiel kind! Veel gezeik hier (en nu ga je ongetwijfeld weer zeggen dat je het kent, boehoe!).
Ik kon 4 jaar lang niet eens naar de winkel gaan. Ik kon geen stap buiten zetten dankzij mijn sociale angststoornis. 18 kilo verdikt. 7 vriendschappen kwijtgespeeld. En zo veel woede!
En jij? Waarom zou ik een alleenrecht eisen? Of gewoon het feit dat ik het had? Wil je ruilen?
ik ontken je angststoornis niet hoor, ik vind het heel klote voor je.
en ik wens het ook niemand toe.
maar je bent niet de enige.
[...]
Besef je zelf hoe ongelofelijk dom je klinkt?
Waarom ik zou boos ben? Debiel kind! Veel gezeik hier (en nu ga je ongetwijfeld weer zeggen dat je het kent, boehoe!).
Ik kon 4 jaar lang niet eens naar de winkel gaan. Ik kon geen stap buiten zetten dankzij mijn sociale angststoornis. 18 kilo verdikt. 7 vriendschappen kwijtgespeeld. En zo veel woede!
En jij? Waarom zou ik een alleenrecht eisen? Of gewoon het feit dat ik het had? Wil je ruilen?
ik ontken je angststoornis niet hoor, ik vind het heel klote voor je.
en ik wens het ook niemand toe.
maar je bent niet de enige.
very metal
woensdag 17 februari 2016 om 01:01
quote:doornroosje9 schreef op 17 februari 2016 @ 00:43:
Dot, lees het nog eens opnieuw. Niemand valt jou aan en King zegt niets verkeerd.
Ik lees het nog eens opnieuw.
Je mag niet bang zijn.
Oh ik heb ook een dwangstoornis dus je moet zwijgen.
Oh je wilt alleenrecht (vraag me nog altijd af of iemand met vijf hersencellen dit kan bedenken!)
Dot, lees het nog eens opnieuw. Niemand valt jou aan en King zegt niets verkeerd.
Ik lees het nog eens opnieuw.
Je mag niet bang zijn.
Oh ik heb ook een dwangstoornis dus je moet zwijgen.
Oh je wilt alleenrecht (vraag me nog altijd af of iemand met vijf hersencellen dit kan bedenken!)
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
woensdag 17 februari 2016 om 01:02
woensdag 17 februari 2016 om 01:06
quote:Moiren_ schreef op 17 februari 2016 @ 00:57:
[...]
Waarom niet?
Omdat een angststoornis een "ziekte" is en best geholpen kan worden door een psychiater.
En iedereen weet al lang dat ik ook een angststoornis heb, eer dat weer naar boven komt.
[...]
Waarom niet?
Omdat een angststoornis een "ziekte" is en best geholpen kan worden door een psychiater.
En iedereen weet al lang dat ik ook een angststoornis heb, eer dat weer naar boven komt.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
woensdag 17 februari 2016 om 01:09
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 01:06:
[...]
Een (gz)psycholoog kan dat uitstekend. De psychiater is er voor de pillen.
Geen psychiater in Nederland die dat soort behandelingen doet.
[...]
Een (gz)psycholoog kan dat uitstekend. De psychiater is er voor de pillen.
Geen psychiater in Nederland die dat soort behandelingen doet.
woensdag 17 februari 2016 om 01:21
woensdag 17 februari 2016 om 01:31
quote:DorothyParker schreef op 17 februari 2016 @ 01:21:
[...]
Dat vind ik dan eigenlijk ook heel jammer.
Heel de tijd dat je die knop maar even om kan zetten.
Die knop kan je niet zomaar even omzetten!
dat zeg ik dus ook in mijn 4e post in dit topic.
maar je zal ergens moeten beginnen met het in werking zetten toch?
en voor sommigen kan dat een simpel zinnetje zijn wat ineens alles in perspectief plaatst.
en voor anderen is er misschien meer nodig.
dat weet je ook niet van iemand die een topic opent met een beknopt verhaal.
dan zoek je een ingang tot een gesprek omdat iemand zich rot voelt en je die persoon misschien wel kan helpen.
[...]
Dat vind ik dan eigenlijk ook heel jammer.
Heel de tijd dat je die knop maar even om kan zetten.
Die knop kan je niet zomaar even omzetten!
dat zeg ik dus ook in mijn 4e post in dit topic.
maar je zal ergens moeten beginnen met het in werking zetten toch?
en voor sommigen kan dat een simpel zinnetje zijn wat ineens alles in perspectief plaatst.
en voor anderen is er misschien meer nodig.
dat weet je ook niet van iemand die een topic opent met een beknopt verhaal.
dan zoek je een ingang tot een gesprek omdat iemand zich rot voelt en je die persoon misschien wel kan helpen.
very metal
woensdag 17 februari 2016 om 12:58
Waarom als iemands hersenen niet goed werken word er zoiets gezegd? Dat zeg je toch ook niet tegen een hartpatient? Of een iemand in een rolstoel ect ect.
Of bedoel je een knop omzetten om naar een arts te gaan en een behandeling te durven vragen en daar mee aan de slag te gaan? Want dat is wel iets wat je zelf moet doen.
Bedoel je dat niet vind ik het ook best een rare/nare opmerking.
Verder oneens met Miss DP, je trekt het je te persoonlijk aan.
Zo ge-edit sorry daarvoor.
Of bedoel je een knop omzetten om naar een arts te gaan en een behandeling te durven vragen en daar mee aan de slag te gaan? Want dat is wel iets wat je zelf moet doen.
Bedoel je dat niet vind ik het ook best een rare/nare opmerking.
Verder oneens met Miss DP, je trekt het je te persoonlijk aan.
Zo ge-edit sorry daarvoor.
woensdag 17 februari 2016 om 14:39
de vergelijking met een hartpatiënt of iemand in een rolstoel snap ik niet helemaal goede-fee.
een angststoornis is ook niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een depressie.
een angststoornis is een verstoring in je denken, waardoor een angst levensgroot kan worden en je ernstig kan belemmeren in je dagelijks leven.
door therapie kan het verkeerde denkpatroon doorbroken worden.
en ik was niet degene die begon over het omzetten van een knop. dat was topicstarter zelf, het leek haar fijn als dat kon.
een angststoornis is ook niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een depressie.
een angststoornis is een verstoring in je denken, waardoor een angst levensgroot kan worden en je ernstig kan belemmeren in je dagelijks leven.
door therapie kan het verkeerde denkpatroon doorbroken worden.
en ik was niet degene die begon over het omzetten van een knop. dat was topicstarter zelf, het leek haar fijn als dat kon.
very metal
woensdag 17 februari 2016 om 21:54