Doubleren groep 2

19-02-2016 15:41 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op school hebben ze zeer sterke twijfels of mijn dochter van bijna 6 (begin maart 2010) volgend schooljaar mag/kan doorstromen naar groep 3. De redenen hiervoor zijn dat ze snel afgeleid is, haar concentratie zwak is en moeite heeft met rekenen. Wat taal betreft doet ze het heel goed. Ze kan bijvoorbeeld al goed lezen (één van de weinigen uit haar klas), haar woordenschat is goed, ze kent alle letters incl. de aa-oo-ei enz. Juf zegt ook dat dat een heel sterk onderdeel van haar is. Afgelopen maand met de CITO heeft ze echter een C gehaald voor cito taal, onvoldoende volgens juf. Waarschijnlijk door het niet goed luisteren en opletten wat er tijdens zo'n CITO wordt gevraagd. Ze vult dan maar gewoon wat in.

Met rekenen heeft ze problemen met het optellen en aftrekken. Het ordenen, meten, gewicht e.d. heeft ze wel onder de knie volgens juf. Voor CITO rekenen heeft ze een C gehaald. Hetzelfde verhaal als bij taal, niet opletten en luisteren wat er gevraagd wordt.

Verder is het een meisje als ze de zin ergens op zet dan gaat het heel goed. Heeft ze er geen zin in dan doet ze het absoluut niet.

Sociaal-emotioneel is ze heel sterk. Weet goed wat ze wil en speelt het liefste met oudere kinderen. Volgens juf op dit gebied "soms" te sterk.

Knutselen en tekenen vind ze niet zo leuk en dit blijkt ook wel aan de opdrachtjes wat ze moet maken in de klas. Het eerste gedeelte is ontzettend netjes en daarna wordt het afgeraffeld.

De "werkjes" taal en rekenen zijn over het algemeen altijd goed. Thuis is ze ook altijd bezig om iets te willen leren.

Het is een ontzettend lief meisje die veel structuur en duidelijkheid nodig heeft wat de juffen natuurlijk niet altijd kunnen bieden met nog 36 andere kinderen bij haar in de klas.

Op zich ben ik absoluut niet tegen een klas overdoen maar ik zie het ook niet zitten als zij straks na de zomervakantie bij allemaal 4-jarigen in de klas komt (combi-klas groep 1&2) Ben bang dat ze zich heel erg gaat vervelen en dat ze altijd het "baasje" uit gaat hangen.

Heb natuurlijk het beste met mijn kind voor. Wil natuurlijk niet dat ze zich gaat vervelen en de klas op stelten gaat zetten maar wil natuurlijk ook niet dat ze op haar tenen moet lopen.

Hoe denken jullie erover?
quote:nimbus schreef op 20 februari 2016 @ 22:14:

[...]

Inderdaad, de wet op het basisonderwijs beoogde de overgang tussen kleuter en lagere school gemakkelijker te maken. Dit was vooral nodig omdat destijds veel werd gedoubleerd in klas 1. De intentie is nooit geweest dat er structureel korter gekleuterd zou worden. (en ja ik heb daarvoor de oorspronkelijke tekst en toelichting ooit voor doorgeworsteld om dat zeker te weten). Ik blijf de overgang ook lastig vinden, als je geen harde grens hanteert zal dat bijna altijd op subjectieve gronden beoordeeld worden.Het is een systeemtheoretisch probleem. De overgang van kleuter 2 naar lager 1 was vroegah heel groot (ik heb zelfs nog een heuse Schoolrijpheidstest moeten doen omdat ik van augustus ben), en die overgang is dus nog steeds heel groot. En daar valt best iets aan te doen. Op de school van mijn dochter begonnen ze bijvoorbeeld al in groep 2 met lees- en rekenlessen (één dagdeel in de week) en in groep 3 werden structureel twee middagen in de week (later in het jaar één) gereserveerd voor vrij spel. Of het aan dat lumineuze idee lag kan ik natuurlijk niet zeggen, maar het is een feit dat het op die school piepte van de kinderen die op vijfjarige leeftijd begonnen aan groep 3 en dat er maar zelden eentje sociaal-emotioneel of cognitief-didactisch in de problemen kwam. En kleuterverlenging kwam er ook zelden voor.
Dat gebeurt dus echt bijna nergens LV. Rekenen en lezen in groep 2 wel, maar tijd om te spelen in groep 3 nauwelijks.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 20 februari 2016 @ 22:26:

Dat gebeurt dus echt bijna nergens LV. Rekenen en lezen in groep 2 wel, maar tijd om te spelen in groep 3 nauwelijks.

Daar is het dus enorm misgegaan. De bedoeling was dat groep 2 al wat schoolser zou worden en groep 3 wat speelser.

Dat eerste hebben alle scholen prima uitgevoerd, maar dat tweede moet nog gedaan worden.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Nouschi schreef op 20 februari 2016 @ 22:26:

Dat gebeurt dus echt bijna nergens LV. Rekenen en lezen in groep 2 wel, maar tijd om te spelen in groep 3 nauwelijks.Dat weet ik. En wat mij betreft is dat Fout Fout Fout. Want juist daardoor hou je die kunstmatige cesuur in stand, en zo lang die in stand blijft zul je volksstammen kinderen houden die 'sociaal-emotioneel nog niet toe zijn aan groep 3' (maar zich de tweede keer in groep 2 wel de vinkentering vervelen omdat ze cognitief-didactisch meer dan toe zijn aan formeel lees- en rekenonderwijs).
Dit is inderdaad een lastig probleem omdat scholen erg bepalend zijn. Mijn oudste is van half november en een sociaal en slim meisje. Nou heb ik zelf de nodige problemen op school gehad omdat ik me verveelde. Voor haar ben ik daarom al vlot gaan opzoeken hoe het precies zat met de 1 oktober grens. Ik vond ook dat het tegenwoordig de bedoeling is om zo dicht mogelijk bij 8 jaar basisschool te blijven (dus 7,5-8,5jr ipv de vroegere 7,9-8,9jr). Maar... wat zijn er veel scholen die toch 1 oktober aanhouden! Mijn dochter hebben we op een school gezet waar ze de kinderen altijd laten instromen in groep 1. Vervolgens gaan ze als ze voor 1 januari zijn geboren standaard mee naar groep 2 (op uitzonderingen na natuurlijk) en dan wordt er gekeken wat het beste is voor ze en kunnen ze als dat beter past dus 2x groep 2 doen. Onze dochter gaat na 1,7 jaar kleuteren volgend jaar mee naar groep 3. Ik ben heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Ze leest al vanaf dat ze 4,5 is, rekent met grote getallen (37+2 bv) en is gewoon een schools meisje. Nog een jaar kleuteren zou erg demotiverend voor haar zijn geweest.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2016 @ 22:17:

Nog even over die grens voor wel of niet overgaan of doubleren: in de wet staat:

[...]

Als je dat letterlijk leest is dus zelfs een 1 januari grens niet goed, want dan doen die kinderen 8,5 jaar over de basisschool.Perfect is het niet, maar het kortste bij 8jr is nu de bedoeling, waar dat vroeger gemiddeld 8,4jr was.
quote:YoYobje schreef op 20 februari 2016 @ 22:33:

[...]

Perfect is het niet, maar het kortste bij 8jr is nu de bedoeling, waar dat vroeger gemiddeld 8,4jr was.

Maar die uitleg kan iedereen dus zelf invullen.

En de inspectie kijkt voor doublurecijfers nog steeds naar 1 oktober. Dus scholen kunnen redelijk ongestraft die 1 oktober grens aanhouden.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2016 @ 22:36:

[...]

Maar die uitleg kan iedereen dus zelf invullen.

En de inspectie kijkt voor doublurecijfers nog steeds naar 1 oktober. Dus scholen kunnen redelijk ongestraft die 1 oktober grens aanhouden.Pcies. Op de eerste school van mijn dochter hanteerden ze de 1-oktobergrens (en dan nog werden er bosjes kinderen kleuterverlengd), maar die school kreeg een prima beoordeling hoor van diezelfde inspectie. Zij schermden met een algemene taalachterstand die in dat dorp vreselijk hardnekkig scheen te zijn, en de inspectie ging daar gewoon mee akkoord. Ze juichten al dat gekleuterverleng zelfs toe.
quote:Lady_Voldemort schreef op 20 februari 2016 @ 22:41:

[...]

Pcies. Op de eerste school van mijn dochter hanteerden ze de 1-oktobergrens (en dan nog werden er bosjes kinderen kleuterverlengd), maar die school kreeg een prima beoordeling hoor van diezelfde inspectie. Zij schermden met een algemene taalachterstand die in dat dorp vreselijk hardnekkig scheen te zijn, en de inspectie ging daar gewoon mee akkoord. Ze juichten al dat gekleuterverleng zelfs toe.

En ik weet van een school die op de vingers getikt is omdat ze die 1 oktober grens nog hanteerden.

De inspectie is ook niet zo eenduidig.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2016 @ 22:43:

[...]

En ik weet van een school die op de vingers getikt is omdat ze die 1 oktober grens nog hanteerden.

De inspectie is ook niet zo eenduidig.Het hangt maar net van de inspecteur van dienst af, inderdaad. Daarom zou ik ook opteren voor een 1-januarigrens. Is ook niet ideaal, maar altijd beter dan die idiote 1-oktobergrens waarmee bosjes kinderen zowat drie jaar moeten kleuteren. En die 'regel' van nu werkt niet, dat moesten ze ook maar eens onder ogen zien.
Als we hadden gewacht tot het speelse er uit is, of het sociaal emotionele bijgetrokken, dan zaten mijn kinderen nog steeds in groep 2, maar gelukkig zit speelse zoon inmiddels in groep 5 en sociaal emotioneel nog steeds achterlopende dochter zit inmiddels in groep 7.
quote:citronella schreef op 20 februari 2016 @ 23:07:

Als we hadden gewacht tot het speelse er uit is, of het sociaal emotionele bijgetrokken, dan zaten mijn kinderen nog steeds in groep 2, maar gelukkig zit speelse zoon inmiddels in groep 5 en sociaal emotioneel nog steeds achterlopende dochter zit inmiddels in groep 7.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:citronella schreef op 20 februari 2016 @ 23:07:

Als we hadden gewacht tot het speelse er uit is, of het sociaal emotionele bijgetrokken, dan zaten mijn kinderen nog steeds in groep 2, maar gelukkig zit speelse zoon inmiddels in groep 5 en sociaal emotioneel nog steeds achterlopende dochter zit inmiddels in groep 7.Hoeveel volwassen kerels hadden dan nog in groep 2 gezeten?
Mijn kinderen liepen trouwens allebei op een gegeven moment vast EN ze zijn allebei vroeg in de basisschool versneld.

Oplossing toen oudste vastliep was nog een keer versnellen, bij jongste was het juist de versnelling terugdraaien, doubleren dus.

Ik zou nooit zeggen dat de problemen komen door de versnelling, want de versnelling was OP DAT MOMENT de juiste beslissing.
quote:Solomio schreef op 20 februari 2016 @ 23:14:

Mijn kinderen liepen trouwens allebei op een gegeven moment vast EN ze zijn allebei vroeg in de basisschool versneld.

Oplossing toen oudste vastliep was nog een keer versnellen, bij jongste was het juist de versnelling terugdraaien, doubleren dus.

Ik zou nooit zeggen dat de problemen komen door de versnelling, want de versnelling was OP DAT MOMENT de juiste beslissing.Grappig, mijn kinderen zijn ook allebei versneld. Bij oudste was die versnelling meer dan gewenst, en qua sociaal en emotioneel nog steeds de beste keuze maar qua de rest kwam ie te laat (of één versnelling was te weinig) en ze liep alsnog vast. Die versnelling van zoon zat ik toen helemaal niet op te wachten qua sociaal en emotioneel, maar die blijkt nu juist cognitief en didactisch heel erg goed uit te pakken.
quote:YoYobje schreef op 20 februari 2016 @ 22:32:

Dit is inderdaad een lastig probleem omdat scholen erg bepalend zijn. Mijn oudste is van half november en een sociaal en slim meisje. Nou heb ik zelf de nodige problemen op school gehad omdat ik me verveelde. Voor haar ben ik daarom al vlot gaan opzoeken hoe het precies zat met de 1 oktober grens. Ik vond ook dat het tegenwoordig de bedoeling is om zo dicht mogelijk bij 8 jaar basisschool te blijven (dus 7,5-8,5jr ipv de vroegere 7,9-8,9jr). Maar... wat zijn er veel scholen die toch 1 oktober aanhouden! Mijn dochter hebben we op een school gezet waar ze de kinderen altijd laten instromen in groep 1. Vervolgens gaan ze als ze voor 1 januari zijn geboren standaard mee naar groep 2 (op uitzonderingen na natuurlijk) en dan wordt er gekeken wat het beste is voor ze en kunnen ze als dat beter past dus 2x groep 2 doen. Onze dochter gaat na 1,7 jaar kleuteren volgend jaar mee naar groep 3. Ik ben heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Ze leest al vanaf dat ze 4,5 is, rekent met grote getallen (37+2 bv) en is gewoon een schools meisje. Nog een jaar kleuteren zou erg demotiverend voor haar zijn geweest.Yoyobje hier ook een november kind (eind november!), ook zij is ingestroomd in groep 1, ging daarna naar groep 2 en in tegenstelling tot jouw dochter bleef ze ook nog een jaar in groep 2. En oh wat is dat goed voor haar geweest !!! Ze is zoveel gegroeid dit schooljaar en gaat dus volgend schooljaar mee naar groep 3. Voor sommige herfstkinderen is kleuter verlenging echt een uitkomst (en dat is het he, verlenging !!! Geen doubleren !! najaarskinderen hebben er recht op omdat ze nog geen volle 2 jaar gekleuterd hebben !!)
Hier een eind novemberkind dat zich die bewuste vinkentering verveelt en daardoor ongewenst gedrag vertoont.

Zij gaat na de zomer sowieso naar groep drie, geen discussie, maar eigenlijk zou ze daar nu ook al prima zitten. Zij gedijt goed bij meer structuur.

Ze leest, rekent (minder goed dan lezen hoor, maar wel verder dan niveau groep twee) en ze gaat juist erg goed gelijk op met de kinderen die nu in groep drie zitten en dus net even wat ouder zijn.
Fanatic, je weet toch niet of die ontwikkeling van je kind komt door langer kleuteren? Voor hetzelfde geld had ze die ook doorgemaakt als ze wel mee naar groep 3 was gegaan.
quote:LittleRedRidingHood schreef op 21 februari 2016 @ 16:39:

Fanatic, je weet toch niet of die ontwikkeling van je kind komt door langer kleuteren? Voor hetzelfde geld had ze die ook doorgemaakt als ze wel mee naar groep 3 was gegaan.

LittleRedRidingHood, ze had echt niet doorgekund naar groep 3. Haar begrip was nog niet ver genoeg. Daar had ze echt nog langer tijd voor nodig, en dat is dus goed uitgepakt. Nu hogere scores en ze is stukken gelukkiger.

Alleen, nu begint ze de kleuterklas ook een beetje saai te vinden. Gelukkig dagen ze haar nog wel uit en doen de kindjes onderling dat ook (die het dus zat beginnen te worden)
Ik heb 2x in met deze vraagstukken rondgelopen. Bij dochter 1 hebben we besloten om groep 2 nog eens te doen, achteraf veel spijt van gehad. Ze had beter de basis van rekenen en lezen in groep 3 een keer extra kunnen doen dan groep 2.

Bij tweede dochter weer hetzelfde probleem, zeer slechte cito, juf vond dat ze moest blijven zitten.wij hebben ze in overleg met de directeur in groep 3 laten plaatsen met de wetenschap dat ze wellicht groep 3 2x moet doen. Maar tot verbazing van de school doet ze het prima. Zelfs in een klas met 30plus kindjes. We zijn nog niet bij het einde van het schooljaar, dus er kan nog vanalles gebeuren, maar wij zijn blij met hoe ze het doet. Concentratieproblemen worden minder, dochter zit super in haar vel en is leest alles wat los en vast zit. Mocht ze nu blijven zitten, ook prima. Krijgt ze de stof nog een x.

Succes! Ik heb vorig jaar veel wakker gelegen met dit vraagstuk.
quote:fanatic schreef op 21 februari 2016 @ 15:59:

[...]

Yoyobje hier ook een november kind (eind november!), ook zij is ingestroomd in groep 1, ging daarna naar groep 2 en in tegenstelling tot jouw dochter bleef ze ook nog een jaar in groep 2. En oh wat is dat goed voor haar geweest !!! Ze is zoveel gegroeid dit schooljaar en gaat dus volgend schooljaar mee naar groep 3. Voor sommige herfstkinderen is kleuter verlenging echt een uitkomst (en dat is het he, verlenging !!! Geen doubleren !! najaarskinderen hebben er recht op omdat ze nog geen volle 2 jaar gekleuterd hebben !!)

Ik hoor hier weer een school die doubleren willen verdoezelen.

Hoezo kind heeft recht op minimaal 2 jaar kleuteren?
quote:fanatic schreef op 21 februari 2016 @ 17:09:

[...]

LittleRedRidingHood, ze had echt niet doorgekund naar groep 3. Haar begrip was nog niet ver genoeg. Daar had ze echt nog langer tijd voor nodig, en dat is dus goed uitgepakt. Nu hogere scores en ze is stukken gelukkiger.

Alleen, nu begint ze de kleuterklas ook een beetje saai te vinden. Gelukkig dagen ze haar nog wel uit en doen de kindjes onderling dat ook (die het dus zat beginnen te worden)Dan was ze dus blijkbaar cognitief nog niet toe aan groep 3. Dat is wat mij betreft de volstrekt enige reden om een kind te laten doubleren.
quote:fanatic schreef op 21 februari 2016 @ 17:09:

[...]

Alleen, nu begint ze de kleuterklas ook een beetje saai te vinden. Gelukkig dagen ze haar nog wel uit en doen de kindjes onderling dat ook (die het dus zat beginnen te worden)

Ik zou ook niet willen beweren dat groep 2 overdoen helemaal verboden moet worden hoor, soms is het gewoon nodig. Net als doubleren in groep 4 of het overslaan van groep 5. Maar het gemak waarmee veel scholen overgaan tot groep 2 doubleren alleen maar op grond van een geboortedatum kan me wel flink storen.

Misschien zou het ook schelen om naast het invoeren van een 1 januariregel in die wet ook heel duidelijk te stellen dat een kleuterverlenging een doublure is, die gewoon meetelt in de bepaling van het aantal zittenblijvers per jaar. Want dat is nu ook al niet duidelijk en daarom komen scholen rustig weg met enorme aantallen 'kleuterverlengers'. Als een kleuterverlenging officieel wordt bestempeld tot doublure zullen ze nog wel een keer extra nadenken voordat ze een kleuter een jaartje over laten doen op grond van vage sociaal-emotionele argumenten of het feit dat ie nog niet kan hinkelen.
quote:Solomio schreef op 21 februari 2016 @ 17:34:

[...]

Dan was ze dus blijkbaar cognitief nog niet toe aan groep 3. Dat is wat mij betreft de volstrekt enige reden om een kind te laten doubleren.Dit lijkt mij ook.
Nog even voor TO:

Ga nogmaals met de leerkracht het gesprek aan. Vraag naar de precieze score, en vraag eens om de grafiek van Cito. Daarin kun je goed zien in welke mate ze onvoldoende scoort.

Geef ook aan dat jullie het niet eens zijn met de doublure. Mocht juf hier moeilijk over gaan doen, maak dan een afspraak met de IB-er. Mocht daar niks uitkomen gaan jullie naar de directie.
hertjehertje wijzigde dit bericht op 21-02-2016 19:50
Reden: Doubleren is wel de beslissing van school
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven