Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Springetje schreef op 01 juni 2016 @ 21:35:

[...]

Gewoon even een vraagje tussendoor: heb je weleens met zo'n "zwartepiet is racisme' jankerd gesproken? Vraag me namelijk af of die zich niet enorm kwaad maken als blijkt dat een even 'kleurgenoot' (ik zeg het zo maar even) het niet met ze eens is en zich totala niet gediscrimineerd voelt. Kan me zo voorstellen dat dat niet in dank afgenomen wordt door ze..

Maar juist dat doorzeiken over bijv. zwarte piet, leidt er volgens mij alleen maar toe dat er meer gediscrimineerd wordt. Naar mijn idee roepe deze jankerds een stukje 'ik ben zo zielig' over zich heen, waardoor mensen juist negatiever over donkere mensen gaan denken :/Ja hoor. Heb in mijn vriendenkring en familie ook een paar die vinden dat Sylvana gelijk heeft wat betreft Zwarte Piet. Jammer dan. Ik denk er anders over.
Ik kreeg vandaag iets van Nol Roos over Sylvana, kan me wel in zijn visie vinden...
die ik wilde bestaat al...
quote:fretra schreef op 01 juni 2016 @ 21:26:

Ik ben zelf allochtoon (half Antilliaans en half Surinaams), niet-westerse Allochtoon of hoe je het noemen wilt. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik racistisch bejegend werd.

Discriminatie en racisme zijn voor mij twee verschillende dingen. Discriminatie komt overal voor. Ik ben op de Antillen opgegroeid en ook daar wordt gediscrimineerd. De iets lichter getinte Antilliaan discrimineert soms ook de andere donkere Antilliaan. En dat gebeurt in veel Zuid Amerikaanse en Afrikaanse landen waar bevolkingsgroepen elkaar onderling discrimineren.

En om op Sylvana terug te komen ik vind dat ze te ver door draaft met het gevaar dat er nu gegeneraliseerd wordt. Deze week alleen al mis mij al een paar keer gevraagd wat ik van Zwarte Piet vindt. Alsof ik me moest verantwoorden. En voor de record Zwarte Piet mag van mij blijven :-) Dat zelfde vind je terug in veel Afrikaanse landen, daar wonen ook vrij veel mensen uit India, die discrimineren de oorspronkelijke bevolking omdat die zwarter is dan zij, zij worden op hun beurt weer gediscrimineerd door anderen, Chinezen en blanken.
verba volant, scripta manent.
quote:tanteslankie schreef op 01 juni 2016 @ 21:38:

[...]

Zegt ze. Ik stel een onschuldige vraag aan FV en jij reageert dat dit nou typisch het niet kennen van je definities is. Het was maar een vraag hoor, je hoeft niet zo arrogant tegen me tw doen.

Ik laat deze zogenaamde discussie bij deze aan me voorbij gaan.

Nou zeg, het is toch niet kennen van definities ik ben 30 en je wil niet weten sinds wanneer ik het een beetje begin te begrijpen.

Dus het is geen kritiek, of oordeel .

Of persoonlijk aanval of iets van die orde, het kwam rot uit mijn toetsenbord.
Het probleem is ook dat 'allochtoon' officieel niets zegt. Ik ben allochtoon, de eerste de beste bootvluchteling is ook allochtoon, Willem-Alexander is allochtoon, zijn dochters zijn ook allochtoon. Je hebt dus helemaal niets aan het begrip. Maar toch gaat het een eigen leven leiden.

Als je iets bij wil houden, noem me dan gewoon bij wat ik wél ben. Een Antilliaan. Een Marokkaan. Een Surinamer. Een derde generatie Poolpinguin voor mijn part.
quote:Eindeloos schreef op 01 juni 2016 @ 21:17:

[...]

Nou zeg inderdaad, lekker boeieeeeeeeeeee, het gaat om wie je denkt te zijn in je hoofd, en niet wat in je paspoort staat!!Het staat niet in je paspoort, het wordt geregistreerd bij bepaalde instanties. Het CWI bijvoorbeeld als je je inschrijft als werkzoekende, je werkgever als ie weer moet verantwoorden of er genoeg allochtonen in dienst zijn, het CJG / consultatiebureau als ze risicogezinnen in kaart brengen, scholen als ze risicoleerlingen in kaart willen brengen, etcetera.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:43:

[...]

Mijn blanke vader ook. Dat maakt hem - en die van jou dus ook - volgens de wet een allochtoon, en jou ook. Je bent namelijk allochtoon als jijzelf of 1 van je ouders niet in Nederland is geboren. Niet-westerse allochtoon ben je dan officieel, en als je zo'n formulier onder je neus krijgt waarin daarnaar gevraagd wordt zal je ook zo geregistreerd worden. Bijvoorbeeld op je werk.

Sorry wat krijg jij op je werk voor rare formulieren?

Ik heb de vraag waar mijn ouders geboren zijn gekregen in de ESTA.

Verder niet
quote:MarianneDavids schreef op 01 juni 2016 @ 21:44:

[...]

Dat zelfde vind je terug in veel Afrikaanse landen, daar wonen ook vrij veel mensen uit India, die discrimineren de oorspronkelijke bevolking omdat die zwarter is dan zij, zij worden op hun beurt weer gediscrimineerd door anderen, Chinezen en blanken.Precies! En dus hier in Nederland ook. Hoort erbij. Het is een illusie om te denken dat dat hier niet zo is. Wat ik al zei racisme en discriminatie vind ik persoonlijk twee heel verschillende dingen.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:18:

[...]

Serieus? Is dat de manier waarop jij met mensen omgaat? Dus als iemand aan jou vraagt of je een klein stukje aan de kant wil gaan, dan hangt het van diegenes geloofwaardigheid (whatever that may be) af of je het doet?

als die persoon zelf ook constant in de weg staat en niet voor anderen opzij gaat: ja

Als je buurvrouw je vraagt of de muziek wat zachter mag, dan hangt het van haar geloofwaardigheid af of je de muziek ook zachter zet?

als die buurvrouw zelf constant haar muziek keihard heeft staan en niet zachter zet voor mij: ja

Wat apart.

ik ben ook apart

[...]

Ik zeg niet dat ik bepaal of iets relevant is of niet, ik zeg alleen dat het mijns inziens totaal niet relevant is of Truus of Fatima ook racistisch zijn, om te vinden dat Achmed niet afgewezen mag worden voor een stage puur omdat hij Achmed heet. Maar kennelijk denk jij daar anders over? Want als Fatima ook racistisch is, mag Achmed wel afgewezen worden ofzo? Dat doet toch helemaal voor het onrecht dat Achmed afgewezen wordt niet terzake?

Neeeeheee dat zeg ik niet, maar nu leg ik het echt niet meer uit

[...]

Helaas worden die wetten niet eens door ons justitie apparaat nageleefd, dat is nu net mijn punt.

wetten niet nageleefd? voorbeeld? Maar als dat zo is, is dat natuurlijk fout.

Echter, als je het hebt over het recht op gelijke behandeling: helaas is dat soms slecht te controleren. Als iemand bij solliciteren wordt afgewezen vanwege zijn afkomst of kleur of exotische naam (of leeftijd of geslacht), kun je dat vaak helaas moeilijk hard maken.

[...]

HOE DAN? Dat is mijn vraag. Over begrijpend lezen gesproken. Waar worden Nederlanders of Marokkanen of Turken of Kaapverdianen of weet ik veel wie op grote schaal gediscrimineerd door Surinamers en hoe dan precies?

Ik had het niet over 'door Surinamers', maar over discriminatie door niet-blanken is hier al zo vaak verteld, als je het nu nog niet weet ligt dat aan jezelf. Maar zie bijvoorbeeld dat artikel van Joop door die Turk

[...]

Ik WIL het wel begrijpen, maar ik begrijp je gewoon echt niet. Je zegt hele onbegrijpelijke dingen.Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, jammer dat dat blijkbaar toch niet lukt.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:21:

[...]

Nou om eerlijk te zijn? De overheidstempel allochtoon belemmert je toch niet in het dagelijks leven?

Ik vond het anders behoorlijk vervelend dat mijn zoon geregistreerd stond als zijnde een "risicokind". En dat risicokind sloeg op potentiele taalachterstanden dus werd hij als 2,5 jarige maar alvast uitgenodigd voor de voorschool voor kinderen met een taalachterstand, en later op de basisschool werd hij alweer geclassificeerd als risicokind dat mogelijk sociaal-economische problemen zou hebben en daaruit voortvloeiend leerachterstanden.

En dat allemaal omdat hij geregistreerd was als "allochtoon" terwijl hij dat voor de wet niet eens is.
Am Yisrael Chai!
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:45:

Het probleem is ook dat 'allochtoon' officieel niets zegt. Ik ben allochtoon, de eerste de beste bootvluchteling is ook allochtoon, Willem-Alexander is allochtoon, zijn dochters zijn ook allochtoon. Je hebt dus helemaal niets aan het begrip. Maar toch gaat het een eigen leven leiden.

Als je iets bij wil houden, noem me dan gewoon bij wat ik wél ben. Een Antilliaan. Een Marokkaan. Een Surinamer. Een derde generatie Poolpinguin voor mijn part.

ja maar hoe moet dat dan.

Een bootvluchteling is een buitenlander net als een Antilliaan.

Willem alexander is een westerse allochtoon,de dochters volgens mij niet westers.

Je kunt toch sturen op basis van mediaan of gemiddelde?

Allochtoon in de volksmond is weer wat anders.

In de volksmond is alles met een kleurtje allochtoon.

Dan hebben we nog Polen die zijn ook allochtoon terwijl het technisch buitenlanders zijn.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:40:

[...]

Oh? Ik weet helemaal niet dat het zo gebeurd? Maar wat is dan het alternatief als je efficient met die data wil omgaan als arbeidsbureau

Je krijgt een nieuwe melding, minimaal 1 ouders is allochtoon.

Je kunt vooraf sturen en tijdens het gesprek schrappen indien extra aandacht overbodig is.

Of je kunt achteraf sturen en een nieuwe afspraak inplannen en een maatplan maken.

Dat zou per definitie duurder zijn en arbeidsintensiever.

Betekent niet dat ik niet begrijp wat je bedoeld, het is gewoon niet leuk.

Toen ik braaf net als de rest van mijn lichting na het behalen van ons diploma linea recta naar het CWI ging om mij in te laten schrijven als werkzoekende, werd mij nergens gevraagd (in persoon of schriftelijk) naar geboortelanden van mijn ouders (2003). Ik wist wel dat als ik mijn 2e nationaliteit zou invullen ik in een of ander bestandje terecht zou komen dus heb ik alleen ingevuld 'Nederlandse nationaliteit'.

En aangezien Nederland mijn tweede paspoort negeert omdat ik dat officieel niet kan hebben (en toch heb, gewoon aangevraagd en gekregen) konden ze dat nergens terugzien.
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:32:

[...]

Nee hoor, ik vind het gewoon achterlijk beleid. Mag dat niet?tis een vrij land alles mag
quote:liubi schreef op 01 juni 2016 @ 21:31:

[...]

Ik zou niet zo goed weten waar ze tegenaan zouden moeten lopen. Wij moesten bij hun geboorte in Duitsland opgeven dat mijn man uit Centraal Azie komt. Voila, de niet-westerse allochtoon.Zijn jouw kinderen blank? Want je snapt zelf natuurlijk ook wel dat het nogal uitmaakt in Nederland of je een blanke of niet-blanke allochtoon bent.
Am Yisrael Chai!
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 21:45:

Als je iets bij wil houden, noem me dan gewoon bij wat ik wél ben. Een Antilliaan. Een Marokkaan. Een Surinamer. Een derde generatie Poolpinguin voor mijn part.Fun fact : zowel mijn vader als mijn man zijn allochtoon. Wel westers. Maar van een land dat er voor heeft gezorgd dat hun jeugd ook niet bepaald vlekkeloos is verlopen qua discriminatie, vooroordelen en vervelende bijnamen door autochtone Nederlanders.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:43:

[...]

Mijn blanke vader ook. Dat maakt hem - en die van jou dus ook - volgens de wet een allochtoon, en jou ook. Je bent namelijk allochtoon als jijzelf of 1 van je ouders niet in Nederland is geboren. Niet-westerse allochtoon ben je dan officieel, en als je zo'n formulier onder je neus krijgt waarin daarnaar gevraagd wordt zal je ook zo geregistreerd worden. Bijvoorbeeld op je werk.

Fantastisch! Dan ben ik dus ook elke dag in het nieuws en kan ik mij opwinden dat ik bij een opgelegde 'soort' hoor.

Enkel bij gebrek aan echte problemen uiteraard.

Toch jammer dat dat allochtonen stempeltje voor mijn zoon niet extra geholpen heeft toen hij naar een JRK groep ging...
En om het helemaal leuk te maken:

Man is een tweede generatie westers allochtoon die ook in het bezit is van twee nationaliteiten. Mijn tweede nationaliteit is overdraagbaar van moeder op kind. Wil zoon van die nationaliteit af dan moet hij dit tussen zijn 18e en 21e levensjaar kenbaar maken.

Aangezien man en ik in NL zijn geboren als 2e generatie allochtonen volgens het CBS, is hij nu een autochtoon (3e generatie). Een autochtoon met drie nationaliteiten.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 21:49:

[...]

Ik vond het anders behoorlijk vervelend dat mijn zoon geregistreerd stond als zijnde een "risicokind". En dat risicokind sloeg op potentiele taalachterstanden dus werd hij als 2,5 jarige maar alvast uitgenodigd voor de voorschool voor kinderen met een taalachterstand, en later op de basisschool werd hij alweer geclassificeerd als risicokind dat mogelijk sociaal-economische problemen zou hebben en daaruit voortvloeiend leerachterstanden.

En dat allemaal omdat hij geregistreerd was als "allochtoon" terwijl hij dat voor de wet niet eens is.

Waar is dit, in Nederland, in de randstad,que?

Dat heeft toch met meer te maken dan die registratie, want dan zouden jij en ik het toch ook meegemaakt moeten hebben?

Dan zouden we toch ergens consistentie moeten zijn of gaat het per gemeente.

Sorry hoor maar soms geef je me het gevoel dat je in de twilight zone zit.

Daarmee probeer ik te zeggen dat ik mezelf als een empathisch persoon zie, maar de dingen die jij meemaakt zijn zo bizar dat ik het moeilijk vind me om te verplaatsen in jouw ervaringen. Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik met de dingen die je vertelt om zou moeten gaan,zoals bijvoorbeeld die aanhouding. Ik geloof in communicatie en denk eigenlijk dat je overal over kunt praten, maar als je niet kunt praten en/of er niet naar je geluisterd wordt ,wat rest je dan nog.

Jouw zoontje is generatie 3 , OMG.
Ik kan mij ook niet heugen dat ik voor welk formulier dan ook ooit de gegevens zoals land van geboorte van mijn vader heb moeten invullen.
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:55:

[...]

Waar is dit, in Nederland, in de randstad,que?

Dat heeft toch met meer te maken dan die registratie, want dan zouden jij en ik het toch ook meegemaakt moeten hebben?

Dan zouden we toch ergens consistentie moeten zijn of gaat het per gemeente.

Sorry hoor maar soms geef je me het gevoel dat je in de twilight zone zit.

Daarmee probeer ik te zeggen dat ik mezelf als een empathisch persoon zie, maar de dingen die jij meemaakt zijn zo bizar dat ik het moeilijk vind me om te verplaatsen in jouw ervaringen. Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik met de dingen die je vertelt om zou moeten gaan,zoals bijvoorbeeld die aanhouding. Ik geloof in communicatie en denk eigenlijk dat je overal over kunt praten, maar als je niet kunt praten en/of er niet naar je geluisterd wordt ,wat rest je dan nog.

Jouw zoontje is generatie 3 , OMG.Ik denk dat FV bij de diverse vragenlijsten van het consultatiebureau een ander vakje heeft aangevinkt dan 'Nederlandse'. De laatste lijst die ik heb ingevuld vroeg naar de nationaliteit die je hebt, en een vraag hoe jij jezelf en jouw kind zou beschrijven (keuze uit: Nederlandse/Marokkaanse/Turkse/Surinaamse/Antilliaanse/overig, namelijk:....)
quote:ardni schreef op 01 juni 2016 @ 21:50:

[...]

ja maar hoe moet dat dan.

Een bootvluchteling is een buitenlander net als een Antilliaan.

Willem alexander is een westerse allochtoon,de dochters volgens mij niet westers.

Je kunt toch sturen op basis van mediaan of gemiddelde?

Allochtoon in de volksmond is weer wat anders.

In de volksmond is alles met een kleurtje allochtoon.

Dan hebben we nog Polen die zijn ook allochtoon terwijl het technisch buitenlanders zijn.Willem Alexander is een buitenlander, net als de bootvluchteling. Volg je het nog?
quote:fretra schreef op 01 juni 2016 @ 21:43:

[...]

Ja hoor. Heb in mijn vriendenkring en familie ook een paar die vinden dat Sylvana gelijk heeft wat betreft Zwarte Piet. Jammer dan. Ik denk er anders over.

Het lijkt me wel een grappige discussie. De ene gekleurde persoon die de andere gekleurde persoon probeert wijs te maken dat ie zich gediscrimineerd moet voelen (want racisme!), terwijl de ander dat absoluut niet zo ervaart. Zou ik wel een leuke hebben gevonden voor 'het lagerhuis' op tv. Jammer dat dat programma niet meer op de buis is.

Overigens vind ik het nu wel raar om je in deze post aan te duiden als gekleurde persoon :/ Voelt gewoon niet fijn, alsof je iemand daarmee bewust in een vervelend hokje stopt. Alsof je daardoor anders bent zeg maar..
bedtijd, welterusten, het was me weer een waar genoegen!
Welterusten Ardni
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 21:36:

Nee, natuurlijk niet. Het is hetzelfde racisme, de toevoeging institutioneel zegt alleen iets over door wie het racisme gebezigd wordt. door wie dan?

Institutioneel: betrekking hebbend op staatsinstellingen of behorend tot een instituut of instituten Dus in Nederland zijn er staatsinstellingen en instituten die racistisch zijn? Voorbeelden? De Nederlandse politie onder andere.

https://www.amnesty.nl/ni ... iscriminatie-in-nederlandquote:Je bent toch net als ik verantwoordelijk voor het functioneren en de beschaving van de maatschappij waarin wij beiden wonen? Wat raar dat je dat zelf kennelijk anders ziet.

die verantwoordelijkheid kan niet verder gaan dan dat ik mijn uiterste best doe om me zelf niet racistisch of discriminerend te gedragen en mensen erop aanspreken als ik het zie

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat we met zijn allen zouden kunnen zorgen dat er in de publieke ruimte geen draagvlak is voor racisme, ongeacht of we daar zelf slachtoffer van zijn of niet. Bijvoorbeeld door met zijn allen te eisen dat bedrijven zoals dat bedrijf dat op een sollicitatie antwoordde "is niks, is een donkergekleurde neger" keihard aangepakt worden door justitie.

In landen waar het bijvoorbeeld normaal is om op staande voet ontslagen te worden als je als privé persoon in je vrije tijd online iets racistisch post, zie je dat het draagvlak voor racisme op de werkvloer automatisch minder is. Dat zou hier ook kunnen.

quote:Want dat is ook echt hetzelfde, wou je zeggen? Als ik zeg "we zijn met zijn allen verantwoordelijk voor een beter milieu", dan haal je er toch ook geen moslimterrorisme bij? Waarom nu dan wel?

In het geval van het milieu doe ik dat niet omdat het milieu me niet erg boeit. Maar echt, ik zie het verschil niet tussen 'als blanke ben je medeverantwoordelijk voor racisme ook al doe je het niet zelf' en 'als moslim ben je medeverantwoordelijk voor moslimterrorisme ook al doe je het niet zelf' Het verschil is dat ik zeg dat we met zijn allen verantwoordelijk zijn voor HET UITBANNEN VAN RACISME.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven