Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 23:35:

[...]

In het Nederlands wordt Creool gebruikt om zwarte Surinamers aan te duiden. In het Engels is het ook niet per se de beschrijving van een huidkleur, maar de aanduiding van bepaalde volken die ontstaan zijn uit kolonialisme. Het zijn mensen die meestal voortkomen uit gemengde relaties tussen de kolonisator en de oorspronkelijke bewoners (of de slaven).

Ik denk eerlijk gezegd dat het woord ook op die manier in de Nederlandse taal terecht is gekomen en date waarschijnlijk ooit gebruikt werd om de afstammelingen van slavenmeesters/slaven aan te duiden. Er is namelijk in Suriname zo goed als geen creoolse familie te vinden die niet ergens ook blank bloed in zich heeft (vanuit de slaventijd).

Een Brit heeft mij ooit verteld dat bij hen 'Creole' enkel sloeg op mensen van 'gemengd' bloed afkomstig uit het Caribisch gebied.

In de VS is dat alweer anders. Maar daar weet ik niet zoveel van als bij de Franse taal.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 02 juni 2016 @ 23:29:

[...]

Heb jij dan ook het gevoel dat zwarte mensen een overeenkomstige cultuur hebben ook al komen ze uit verschillende landen?

Ik vind de discussie nu heel interessant,omdat ik nu echt dingen leer die ik niet wist,vandaar mijn vraag.

ik heb wel vaak bepaalde culturele zaken gemeen met andere zwarte mensen uit andere landen dan Suriname, ja. Ik identificeer me ook niet per se met Suriname, maar echt puur met de zwarte cultuur (wat ik daar in ieder geval onder versta of hoe ik die van huis uit heb meegekregen).

Met het gevaar weer door de minder begaafden onder ons gelijk in het hokje huilies-die-zich-blijven-beroepen-op-de-slavernij gepropt te worden: ik heb in de loop van mijn leven ontdekt dat de meeste dingen die ik als "typisch zwart" zou benoemen, negen van de tien keer dingen zijn die zijn voortgekomen uit de slavernij. En ik denk dat het daarom is dat ik redelijk vaak overeenkomsten heb met mensen die uit hele andere landen komen, want dat zijn eigenlijk zonder uitzondering mensen die ook uit ex-kolonies of landen waar slavernij was komen. Met andere woorden: dat zijn altijd mensen die ook uit "zwarte slavenculturen" (bij gebrek aan betere omschrijving) komen. Die mensen hebben negen van de tien keer een behoorlijk vergelijkbare cultuur als ikzelf.
Am Yisrael Chai!
quote:lemoos2 schreef op 02 juni 2016 @ 23:44:

[...]

Natuurlijk geloof ik die onzin niet die een of ander derdejaars student museologie ineen heeft gedraaid.

Ik ben geheel bekend met de Franse definities van Creolen, Quadronen, Octronen en maak de riedel maar af.Een derde jaars student zet geen grootschalige tentoonstelling op
Het ene créol/creole/kriol/kriyoyo is het andere niet.
quote:Cateautje schreef op 02 juni 2016 @ 23:47:

Twee lijnen in het topic die verworden zijn tot miereneuken.Yep. Ik heb mijn punt gemaakt dus deze mier zal daar mee stoppen
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 23:49:

[...]

Een derde jaars student zet geen grootschalige tentoonstelling op Geloof lekker wat je wil geloven. Ik heb 10 jaar van mijn leven geschiedenis gestudeerd (en ja, ook de bijpassende papiertjes behaald).
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 23:31:

[...]

Nee hij was vrijgevig. Over kindslaven vrijkopen is niets bekend.Er zijn verschillende bronnen te vinden waarin word beweerd dat hij slaven vrij kocht. In die tijd waren dat de moren. Dat komt ook terug in liedjes/versjes en dan niet die van de laatste eeuw maar van 17e 18e eeuw.

Of het echt waar is? Ik was er niet bij. Maar er zijn gravures tekeningen en schilderijen van vóór schenkman zijn boekje. Wie weet wie de mona lisa echt was Maar het is zeer aannemelijk de verhalen, heiligverklaring en afbeeldingen in aanmerking nemend.
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 23:51:

[...]

Yep. Ik heb mijn punt gemaakt dus deze mier zal daar mee stoppen Dank je Truus.
quote:kadanz schreef op 02 juni 2016 @ 23:35:

[...]

We kunnen het niet altijd eens zijn met elkaar

Ik ervaar het heel dubbel.

Van binnen ben ik gewoon Kadanz, een individu. Daar hecht ik het meeste waarde aan. Pas als anderen me in een hokje willen plaatsen, dan komt het deel van mij in actie dat zegt: ik ben zus, ik ben zo..Dat geldt voor mij uiteraard ook. ik denk zelfs dat dat voor iedereen geldt, denk je niet? Dat je van binnen gewoon Fash of Kadanz bent en helemaal niet zo bezig bent met identiteit. Maar als die identiteit dan een issue wordt, dan...
Am Yisrael Chai!
quote:kadanz schreef op 02 juni 2016 @ 23:50:

Het ene créol/creole/kriol/kriyoyo is het andere niet.Nee, maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe die definities verschillen per taal. En van de Engelstalige kant weet ik niet meer dan wat een handjevol mensen mij hebben verteld en ik her en der heb opgepikt.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 23:41:

[...]

Volgens mij vindt hij er niet zoveel van, ik zal het hem eens vragen binnenkort. Hij maakt wel grapjes tegen de kinderen over het feit dat ze nu eenmaal mij als mama hebben en dat we daarom soms dingen een beetje anders doen. Volgens mij vindt hij het dus wel best allemaal.Ik ken mijn vader niet, maar ik denk wel dat hij zijn cultuur ook op ons over had willen brengen. Nu ken ik alleen de blanke Nederlandse cultuur. Wellicht mis ik iets.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 23:35:

[...]

In het Nederlands wordt Creool gebruikt om zwarte Surinamers aan te duiden. In het Engels is het ook niet per se de beschrijving van een huidkleur, maar de aanduiding van bepaalde volken die ontstaan zijn uit kolonialisme. Het zijn mensen die meestal voortkomen uit gemengde relaties tussen de kolonisator en de oorspronkelijke bewoners (of de slaven).

Ik denk eerlijk gezegd dat het woord ook op die manier in de Nederlandse taal terecht is gekomen en date waarschijnlijk ooit gebruikt werd om de afstammelingen van slavenmeesters/slaven aan te duiden. Er is namelijk in Suriname zo goed als geen creoolse familie te vinden die niet ergens ook blank bloed in zich heeft (vanuit de slaventijd).Ik dacht altijd dat creolen franse afstammelingen waren.
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 23:37:

[...]

Je hoort de klok luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Huisslaven hadden ook een pagepakje aan. Dat heeft Jan Schenkman niet verzonnen.Beter lezen. Dat schrijf ik namelijk ook. Dat schenkman dat er van gemaakt heeft omdat het in die tijd gebruikelijk was om huisslaafjes zo te kleden.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 23:49:

[...]

ik heb wel vaak bepaalde culturele zaken gemeen met andere zwarte mensen uit andere landen dan Suriname, ja. Ik identificeer me ook niet per se met Suriname, maar echt puur met de zwarte cultuur (wat ik daar in ieder geval onder versta of hoe ik die van huis uit heb meegekregen).

Met het gevaar weer door de minder begaafden onder ons gelijk in het hokje huilies-die-zich-blijven-beroepen-op-de-slavernij gepropt te worden: ik heb in de loop van mijn leven ontdekt dat de meeste dingen die ik als "typisch zwart" zou benoemen, negen van de tien keer dingen zijn die zijn voortgekomen uit de slavernij. En ik denk dat het daarom is dat ik redelijk vaak overeenkomsten heb met mensen die uit hele andere landen komen, want dat zijn eigenlijk zonder uitzondering mensen die ook uit ex-kolonies of landen waar slavernij was komen. Met andere woorden: dat zijn altijd mensen die ook uit "zwarte slavenculturen" (bij gebrek aan betere omschrijving) komen. Die mensen hebben negen van de tien keer een behoorlijk vergelijkbare cultuur als ikzelf.

De reden van de overeenkomsten die je voelt is triest( slavenverleden),maar je hebt wel een grote "famillie"zo,mooi.Dat hebben wij blanken niet op die manier(ik niet tenminste).

Dank je voor je antwoord,ik leer hier veel van.
quote:nina1966 schreef op 02 juni 2016 @ 23:55:

[...]

Beter lezen. Dat schrijf ik namelijk ook. Dat schenkman dat er van gemaakt heeft omdat het in die tijd gebruikelijk was om huisslaafjes zo te kleden.Ik heb mijn punt gemaakt over Zwarte Piet. Jij en ik gaan elkaar hier niet in vinden want ons uitgangspunt is te verschillend.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 23:49:

[...]

En is die identificatie dan dus minder met bijvoorbeeld Ghanezen die rechtstreeks uit Ghana komen en waarvan de voorouders nooit (rechtstreeks) met de slavernij in aanraking zijn gekomen? (Lees voor Ghana elk ander land natuurlijk)

Of met mensen die uit een land komen wat nooit erg sterk is gekolonialiseerd zoals Ethiopië (wel officieel kolonie van Italië maar invloeden van de kolonisatie zijn nooit erg sterk geweest daar)?

Is daar een sterk verschil tussen?
Interessant nieuw punt. Zo ga ik natuurlijk nooit slapen
quote:iris1969 schreef op 03 juni 2016 @ 00:02:

Interessant nieuw punt. Zo ga ik natuurlijk nooit slapen Idem hier
quote:iris1969 schreef op 02 juni 2016 @ 23:54:

[...]

Ik ken mijn vader niet, maar ik denk wel dat hij zijn cultuur ook op ons over had willen brengen. Nu ken ik alleen de blanke Nederlandse cultuur. Wellicht mis ik iets.Het is niet een bewuste keuze om "mijn cultuur over te willen brengen" hoor. Zo komt dat misschien over, maar de realiteit is dat ik mijn kinderen gewoon opvoed zoals ik zelf ben opgevoed. Ik ben me er eigenlijk pas echt van bewust geworden dat ik lang niet zo "Nederlands" ben opgevoed als ik altijd dacht toen ik zelf ging samenwonen met een Nederlander. En ook weer toen ik zelf een kind kreeg. En, grappig genoeg, toen ik op dit forum ging lezen. Ik dacht daarvoor altijd dat ik zo Hollands als klompen was, maar dat was niet zo .
Am Yisrael Chai!
quote:iris1969 schreef op 03 juni 2016 @ 00:02:

Interessant nieuw punt. Zo ga ik natuurlijk nooit slapen

Ik heb een beetje hetzelfde probleem

Maar ik ga nu wel naar bed met een gevoel dat ik een goed gesprek heb gehad,en veel geleerd.

Bedankt iedereen.

En nu:
quote:nina1966 schreef op 02 juni 2016 @ 23:18:

[...]

Dat is dus niet zo. nicolaas van myra is niet verzonnen maar was een bestaande persoon. Hij kocht veel kindslaven vrij waarvan een aantal bij hem bleven. Dat waren moren.

dat die leraar en een verhaal omheen verzonnen heeft is een ander punt. De herdenking van tot heilig verklaarde nicolaas stamt al van véél eerder. Kijk maar eens op heiligen net oid.Dat kan niet als je die Sint uit Myra bedoelt want die Sint was overleden ver voor de tijd dat de Islam ontstond en Moren behoorden tot de Islamitische bevolking van Spanje tijdens de middeleeuwen.
Ja ik ga ook slapen. Dames en heer het was me een waar genoegen!

Morgen lees ik graag meer over de niet zo oerhollandse opvoeding van FV en vast nog veel meer
Welterusten allemaal! Ik ben ook weg.
quote:fashionvictim schreef op 03 juni 2016 @ 00:04:

[...]

Het is niet een bewuste keuze om "mijn cultuur over te willen brengen" hoor. Zo komt dat misschien over, maar de realiteit is dat ik mijn kinderen gewoon opvoed zoals ik zelf ben opgevoed. Ik ben me er eigenlijk pas echt van bewust geworden dat ik lang niet zo "Nederlands" ben opgevoed als ik altijd dacht toen ik zelf ging samenwonen met een Nederlander. En ook weer toen ik zelf een kind kreeg. En, grappig genoeg, toen ik op dit forum ging lezen. Ik dacht daarvoor altijd dat ik zo Hollands als klompen was, maar dat was niet zo .

Wat zijn dan de verschillen die je opvallen?

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik ken eigenlijk weinig Surinaamse mensen dus ik heb geen idee wat zo de verschillen in opvoeding zijn en hoe duidelijk die zijn.

Ik ben zelf niet met een Nederlander getrouwd maar met mijn huidige man ervaar ik weinig culturele verschillen, met mijn eerste man wel veel meer. Mijn eerste man en ik hadden ook een ander geloof en er waren daar best wel eens culturele verschillen waar ik tegen aanliep. Bij mijn huidige man eigenlijk nauwelijks.
quote:Valia_1 schreef op 03 juni 2016 @ 00:00:

[...]

En is die identificatie dan dus minder met bijvoorbeeld Ghanezen die rechtstreeks uit Ghana komen en waarvan de voorouders nooit (rechtstreeks) met de slavernij in aanraking zijn gekomen? (Lees voor Ghana elk ander land natuurlijk)

Of met mensen die uit een land komen wat nooit erg sterk is gekolonialiseerd zoals Ethiopië (wel officieel kolonie van Italië maar invloeden van de kolonisatie zijn nooit erg sterk geweest daar)?

Is daar een sterk verschil tussen?Ja. Ik heb toevallig in de laatste paar jaar een aantal Afrikanen van heel nabij leren kennen, in ieder geval goed genoeg om een beetje te leren hoe het er achter de voordeur aan toe gaat zeg maar, maar daarmee heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik wat met hen gemeen heb. Ik moet dan echt heel erg zoeken naar dingen die heel in de verte misschien wel een klein beetje lijken op hoe dat "bij ons" gaat, terwijl ik bijvoorbeeld met een Haïtiaanse die ik in diezelfde periode leerde kennen al vanaf dag 1 zat van "oh jaaaa! dat is bij ons ook! En doen jullie dan ook zusofzo?Ja? Wij ook! Doet jouw moeder ook altijd...? Die van mij ook!"
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven