Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 03 juni 2016 @ 00:11:

[...]

Wat zijn dan de verschillen die je opvallen?

Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik ken eigenlijk weinig Surinaamse mensen dus ik heb geen idee wat zo de verschillen in opvoeding zijn en hoe duidelijk die zijn.

Ik ben zelf ook niet met een Nederlander getrouwd maar met mijn huidige man ervaar ik weinig culturele verschillen, met mijn eerste man wel veel meer. Mijn eerste man en ik hadden ook een ander geloof en er waren daar best wel eens culturele verschillen waar ik tegen aanliep. Bij mijn huidige man eigenlijk nauwelijks.

Ik vind dat moeilijk om te benoemen, eigenlijk. Het zit hem in kleine dingetjes. Van hoe je afwast tot hoe je met je kinderen omgaat. Dat afwassen bijvoorbeeld, ik kwam ooit op youtube een filmpje tegen waarin een Surinaamse man wel even zou uitleggen hoe verkeerd Nederlanders afwassen. Daar had ik nog nooit over nagedacht, maar bizar genoeg waste die meneer dus echt precies zo af als hoe ik en ieder ander in mijn familie dat doet, en hoe al mijn Surinaamse vriendinnen dat doen, en irriteerde hij zich aan precies dezelfde dingen als die mijn man doet die mij serieus tot waanzin kunnen drijven soms. Zo ontdek je dan ineens weer dat dat dus kennelijk niet iets is wat toevallig in jouw gezin zo "normaal" is, maar dus blijkbaar iets is wat "Surinaams" is en dat hoe mijn man het doet "Nederlands" is.

Ik blijk dus heel veel van dat soort eigenaardigheden te hebben - volgens mijn man dan. Ik vind ze allemaal heel normaal want "iedereen" (in mijn beleving dus) doet dat zo.
Am Yisrael Chai!
Sponsje versus borstel.

Tong poetsen

Je onderbroek onder de douche uitspoelen

Woorden als gwe (ga weg) die zowel in suriname, op jamaica als in ghana precies hetzelfde betekenen.

Bepaalde reservaties tegenover vrouwen die menstrueren en het bereiden van voedsel.

Herken idd veel bij mensen die ook vam voormalige slavenkolonies komen in gebruiken en vooral in de keuken.
Interessant inderdaad, die kleine subtiele verschillen. Tussen mijn (Latijns-Amerikaanse) man en mij zijn ook wel uiteraard verschillen maar ik schrijf die vaker toe aan verschil in persoonlijkheid dan in cultuur. Misschien ook omdat ik niet zo'n scherp beeld heb van hoe Nederlanders gemiddeld dingen doen (ik weet alleen hoe ik dingen doe) en hoe mensen uit zijn land dingen gemiddeld doen.

Met mijn eerste man (Arabisch) waren er soms best grote verschillen maar dan bedoel ik meer op het gebied van normen/waarden/geloof en dergelijke. Dus kleine gewoonte verschillen vielen weinig op want er waren genoeg grote verschillen.

Maar ik kan me voorstellen dat als je sowieso al heel dicht bij elkaar staat wat cultuur betreft juist die gewoonte verschillen meer opvallen. Jullie hebben natuurlijk sowieso dezelfde moedertaal, jullie zijn in hetzelfde land opgegroeid, in hetzelfde schoolsysteem en hebben dezelfde nationaliteit. Je deelt dus ook heel veel cultuur wel waarschijnlijk. Dus door de grote overeenkomsten vallen juist de subtiele verschillen meer op.

Mijn man woont in Nederland maar spreekt geen Nederlands (is het nu wel aan het leren). Hij woont hier nu 3 jaar. Hij kent de cultuur dus niet echt (buiten wat oppervlakkige dingen) en hij heeft echt geen goed beeld bij wat typisch Nederlandse gewoontes zijn. Hij ziet wat ik doen (maar dat zal niet altijd gemiddeld zijn) maar hij kan dat echt niet afzetten tegen de gehele cultuur. Daar heeft hij gewoon de kennis niet voor.

En ik ook niet trouwens. Ik spreek zijn moedertaal niet goed. Ik ken zijn geboorteland alleen van vluchtige bezoeken. Ik weet dus ook vooral heel veel niet van zijn afkomst. Hij is zelf overigens daar ook maar deels opgegroeid en deels in de VS waardoor zijn cultuur ook al niet meer zuiver is.

We kunnen dus geen van beiden echt onderscheiden wat cultuur is en wat gewoon persoonlijkheid is.
quote:fashionvictim schreef op 02 juni 2016 @ 23:28:

[...]

Sorry, ik begin altijd keurig bij te lezen waar ik de laatste keer gestopt was en reageer dus op dingen die al best een tijd geleden zijn gezegd. Krijg je he, met zo'n leven .Ja je hebt gelijk, zo doe ik dat ook altijd
quote:fashionvictim schreef op 03 juni 2016 @ 00:26:Daar had ik nog nooit over nagedacht, maar bizar genoeg waste die meneer dus echt precies zo af als hoe ik en ieder ander in mijn familie dat doet, en hoe al mijn Surinaamse vriendinnen dat doen, en irriteerde hij zich aan precies dezelfde dingen als die mijn man doet die mij serieus tot waanzin kunnen drijven soms. Zo ontdek je dan ineens weer dat dat dus kennelijk niet iets is wat toevallig in jouw gezin zo "normaal" is, maar dus blijkbaar iets is wat "Surinaams" is en dat hoe mijn man het doet "Nederlands" is.Ik heb er nooit echt bij stil gestaan. Kun je/jullie een voorbeeld geven.
quote:fashionvictim schreef op 03 juni 2016 @ 00:26:

[...]

Ik vind dat moeilijk om te benoemen, eigenlijk. Het zit hem in kleine dingetjes. Van hoe je afwast tot hoe je met je kinderen omgaat. Dat afwassen bijvoorbeeld, ik kwam ooit op youtube een filmpje tegen waarin een Surinaamse man wel even zou uitleggen hoe verkeerd Nederlanders afwassen. Daar had ik nog nooit over nagedacht, maar bizar genoeg waste die meneer dus echt precies zo af als hoe ik en ieder ander in mijn familie dat doet, en hoe al mijn Surinaamse vriendinnen dat doen, en irriteerde hij zich aan precies dezelfde dingen als die mijn man doet die mij serieus tot waanzin kunnen drijven soms. Zo ontdek je dan ineens weer dat dat dus kennelijk niet iets is wat toevallig in jouw gezin zo "normaal" is, maar dus blijkbaar iets is wat "Surinaams" is en dat hoe mijn man het doet "Nederlands" is.

Ik blijk dus heel veel van dat soort eigenaardigheden te hebben - volgens mijn man dan. Ik vind ze allemaal heel normaal want "iedereen" (in mijn beleving dus) doet dat zo.Ik heb dat filmpje even opgezocht uit nieuwsgierigheid. Nou ben ik echt nooit beïnvloedt door Surinaamse mensen wat betreft afwassen, maar ik doe het wel precies zo!
quote:SinDudas schreef op 03 juni 2016 @ 08:25:

[...]

Ik heb dat filmpje even opgezocht uit nieuwsgierigheid. Nou ben ik echt nooit beïnvloedt door Surinaamse mensen wat betreft afwassen, maar ik doe het wel precies zo!

Ik heb m ook opgezocht, en zoals hij zegt dat Nederlanders het doen, doe ik het niet, dat is ook wel heel raar met zoveel zeep (afwasmiddel) iets wegzetten en dan afdrogen..

Maar ik doe het ook weer niet precies op zijn manier, wat ik doe is ik vul een teil met heet water en een scheutje afwasmiddel, dan doe ik daar de borden en bestek in NADAT ik het grootste vuil daarvan af heb gespoeld naast het teiltje. Ik was de spullen af met een kwast (absoluut geen sponsje) en zet ze dan neer op een droogrek. Dan zit er nog wel iets van afwasmiddel (zeer verdund) op, ik spoel het niet na. En ik laat het vaak opdrogen, zoals het moet volgens die meneer, maar niet uit hygiënisch oogpunt maar uit luiheid Als ik het dan uiteindelijk wegruim is het nog een beetje nat aan de randen en dat droog ik dan wel af.

Maar het komt ook wel eens voor dat ik het meteen afdroog. Ik gebruik 2 a 3 afdroogdoeken per dag (omdat ik die doeken ook gebruik om daarna de natte aanrecht droog te maken)

Ja sorry voor het enorm interessante verhaal maar ik dacht dat het in deze discussie toch wel iets toevoegde qua culturele gewoonten

(nog gekker: ik heb ook een vaatwasser maar vind op de hand afwassen handiger dus die vaatwasser draait maar 2 a 3 keer per week)

We hadden trouwens vroeger een kennis, die er blank uitzag maar een surinaamse vader of moeder had, en hij (nou ja, zijn blanke vrouw op zijn aanwijzing) waste af volgens de 'surinaamse' methode inderdaad...
quote:lemoos2 schreef op 02 juni 2016 @ 23:54:

[...]

Nee, maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe die definities verschillen per taal. En van de Engelstalige kant weet ik niet meer dan wat een handjevol mensen mij hebben verteld en ik her en der heb opgepikt.

ik ook. leuk om al die verschillende dingen te lezen. ik wist zelf niet beter dan dat een creool een lichtgekleurd iemand is uit suriname, maar er zijn dus veel meer betekenissen.

google/wikipedia zegt: Creool is in Suriname de gebruikelijke aanduiding voor een kleurling van wie de voorouders van Afrikaanse afkomst zijn.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Creolen_(Suriname)
En doooooor!
Over die kleine cultuurgebonden, huishoudelijke gewoontes lezen vind ik oprecht erg leuk.

Dat zijn van die dingen die je niet van elkaar weet.

Zo las ik op dit forum ooit van de gewoonte om vlees onder de kraan af te spoelen voor de bereiding. Had ik nog nooit van gehoord. Het werd een lang draadje over het nut.
quote:amarna schreef op 03 juni 2016 @ 09:00:

Over die kleine cultuurgebonden, huishoudelijke gewoontes lezen vind ik oprecht erg leuk.

Dat zijn van die dingen die je niet van elkaar weet.

Zo las ik op dit forum ooit van de gewoonte om vlees onder de kraan af te spoelen voor de bereiding. Had ik nog nooit van gehoord. Het werd een lang draadje over het nut.

Nu ben ik ook Surinaams maar het enige wat ik als herkenbaar voorbij zie komen is vlees onder de kraan en het afwassen.Gwe door een boze mama

Ik ken ook autochtonen die vlees wassen en afwassen met afspoelen, omdat men geen zeep binnen wil krijgen, het is gewoon niet gezond om het even af te vegen en in de kast te stoppen.Tenzij je eco afwasmiddel gebruikt denk ik.Geld ook voor vlees en vis wassen.

Ik ben niet van plan een kipfilet onder de kraan te houden sterker nog ik raak het niet aan.

Ik heb mijn moeder nog nooit haar tong zien poetsen?

Je onderbroek onder de douche uitspoelen? wat? waarom?

Vrouwen tijdens de menstruatie zijn een issue?IK heb gehoord dat men vroeger zo dacht, maar er is toch anno 2016 niemand die dat gelooft of zich eraan houd ?
quote:SinDudas schreef op 03 juni 2016 @ 08:25:

[...]

Ik heb dat filmpje even opgezocht uit nieuwsgierigheid. Nou ben ik echt nooit beïnvloedt door Surinaamse mensen wat betreft afwassen, maar ik doe het wel precies zo!Met dank aan FV:

https://www.youtube.com/watch?v=q5zXDv7vXKA

Gelukkig hebben wij een vaatwasmachine! Dat scheelt heleboel discussie. Maar ik zal inderdaad ook NOOIT uit mezelf de vaat met zeep en al afdrogen met een doek, zonder het op z'n mnst af te spoelen.

-ook zal ik nooit iets opeten wat op de grond gevallen is

-rauw vlees eten

-vlees dat een week in de koelkast heeft gezeten opeten

-een hond in huis halen

-een hond een kusje geven

Dit zijn allemaal zaken waar je misschien mee wegkomt in het koude Nederlandse klimaat, maar waar je geheid enge tropische ziektes aan overhoudt in de 'kolonies'. Dat zit er dus ook ingebakken bij de meeste creolen
quote:khemam schreef op 02 juni 2016 @ 20:22:

Heb zeker geen complex maar ben mijzelf ook niet elk uur van de dag bewust van mijn kleur.

Voorbeeldje: ik sta bij de supermarkt en stel een vraag aan een vannde vakkenvullers. Heb die wat oudere blanke dame echt niet gezien en schijnbaar onderbreek ik haar dus. Voor ik het wist was ik een onbeschofte tyfusnegerin en moest ik niet denken dat ik alles maar kon maken en als ik dat dacht moest ik maar terug naar mijn pleuriseiland. Vervolgens komt er een meneer aan die aan die vrouw vraagt wat er aan de hand was en zei bleef maar tekeer gaan over buitenlanders en geen manieren blablabla en die man ging steeds bozer naar mij kijken en zegt vervolgens tegen haar, ja je weet toch hoe die zwarten zijn.

Natuurlijk spoort dat mens niet en is ze mijn aandacht verder niet eens waard. Maar op dat moment stond ik echt aan de gromd genageld en zelfs later in de auto kon ik maar niet begrijpen waar al die haat vandaan kwam. Die felheid schrok ik echt enorm van. En dit is gelukkig maar een incident waar net ik een imbeciel tegenkom maar om nou te zeggen dat ik het zo van me af kon zetten.

Oh, dit vind ik zo ongelooflijk onbeschoft.

Je zou der zo eentje toch helemaal in de rollator vouwen.
Maareh, vanmiddag de witte wijn open en een goede rotti halen bij Surinaamse eetwinkel! Weekend!
quote:fashionvictim schreef op 03 juni 2016 @ 00:26:

[...]

Ik blijk dus heel veel van dat soort eigenaardigheden te hebben - volgens mijn man dan. Ik vind ze allemaal heel normaal want "iedereen" (in mijn beleving dus) doet dat zo.

Dus echt iedere nederlander wast hetzelfde af?? en iedere surinamer?? Meen je dat nou echt?

Over vooroordelen gesproken.

Ik en mijn vriend wassen heel verschillend af net als ik anders afwas dan dat mijn oma het deed.

Dat verschil is van mens tot mens hoor, heeft weinig met herkomst te maken denk ik zo.
Zou Napoleon dezelfde vaat-discussie hebben gehad met zijn creoolse Josephine?
Over dat afwassen, ik heb het filmpje bekeken en echt niemand die ik ken wast zo af Met zeep en al afdrogen? Dat doet echt helemaal niemand hoor.
Er wordt toch niet gezegd dat álle Nederlanders en alle Surinamers op die manier afwassen? Maar een grote groep waarschijnlijk wel.

Het wordt onderling wel herkend door forummers in dit topic.

Net zoals buitenlanders onze Nederlandse manier van verjaardag vieren grappig/gek/raar vinden: in een kringetje met koffie en appeltaart en koffie. Dat wil nog niet zeggen dat álle Nederlanders hun verjaardag op die manier vieren.
quote:amarna schreef op 03 juni 2016 @ 09:30:

Er wordt toch niet gezegd dat álle Nederlanders en alle Surinamers op die manier afwassen? Maar een grote groep waarschijnlijk wel.

Het wordt onderling wel herkend door forummers in dit topic.

Net zoals buitenlanders onze Nederlandse manier van verjaardag vieren grappig/gek/raar vinden: in een kringetje met koffie en appeltaart en koffie. Dat wil nog niet zeggen dat álle Nederlanders hun verjaardag op die manier vieren. Niet dus. Niemand droogt met zeep en al af. Lees maar terug.

Btw fashion schrijft dat wel, alsof het een cultuur ding is dus (bijna) iedereen in nederland dat zo doet En dat is dus echt niet zo.
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 09:23:

[...]

Met dank aan FV:

https://www.youtube.com/watch?v=q5zXDv7vXKA

Gelukkig hebben wij een vaatwasmachine! Dat scheelt heleboel discussie. Maar ik zal inderdaad ook NOOIT uit mezelf de vaat met zeep en al afdrogen met een doek, zonder het op z'n mnst af te spoelen.

-ook zal ik nooit iets opeten wat op de grond gevallen is

-rauw vlees eten

-vlees dat een week in de koelkast heeft gezeten opeten

-een hond in huis halen

-een hond een kusje geven

Dit zijn allemaal zaken waar je misschien mee wegkomt in het koude Nederlandse klimaat, maar waar je geheid enge tropische ziektes aan overhoudt in de 'kolonies'. Dat zit er dus ook ingebakken bij de meeste creolen

Op de grond gevallen? Bedoel je dan in huis of buiten?

Als je tijdens het koken, je vergiet naast de pan ipv boven de pan houdt en de inhoud eindigt deels op de grond gooi je het weg?

Je eet geen sushi of carpaccio?

Geen hond in huis? Waarom niet?
Ik krijg trouwens trek,krijg zin Sushi en dat om 10.00
quote:nina1966 schreef op 03 juni 2016 @ 09:28:

Over dat afwassen, ik heb het filmpje bekeken en echt niemand die ik ken wast zo af Met zeep en al afdrogen? Dat doet echt helemaal niemand hoor.

Mijn ex man en zijn helle familie wasten zo af, zonder af te spoelen (nu weet ik niet meer natuurlijk). Mijn vriend ook.

Ikke niet begrijpen hoor.
Oh, interessant, de afwas.
quote:ardni schreef op 03 juni 2016 @ 09:35:

[...]

Op de grond gevallen? Bedoel je dan in huis of buiten?

Maakt niet uit. In huis loop ik ook met mijn schoenen rond, dus ik eet niet van de grond.

quote:

Als je tijdens het koken, je vergiet naast de pan ipv boven de pan houdt en de inhoud eindigt deels op de grond gooi je het weg?

Ja, absoluut. Los van de bacteriën hoef ik geen zeep en schoonmaakmiddelen van de vloer in mijn eten. Dus eten dat op de grond valt gaat de prullenbak in tenzij het goed schoongemaakt kan worden.

quote:

Je eet geen sushi of carpaccio?

In Nederland wel, in de tropen absoluut niet. Ik ben onlangs trouwens ook flink ziek geweest van Nederlandse sushi, dus ik ben alweer een stuk terughoudender. Zo nu en dan hoor je dat mensen flink ziek worden na het eten van rauw vlees. Ik denk dan altijd bij mezelf: ja, mijn moeder had gelijk

quote:Geen hond in huis? Waarom niet?Ik vind het vies. Zeker een hond die buiten komt.
quote:Cateautje schreef op 03 juni 2016 @ 09:43:

Oh, interessant, de afwas.

Hahahhaha. Vind ik wel, al die kleine dingen waar je van te kijken sta en meestal om moet lachen, of niet. :-)

Ik kan veel dingen noemen die mij wel zo een gezicht hebben doen trekken toen ik net hier in Nederland was.

Ah koekenblik? Waar gaat naar toe koekenblijk nou? Hahahha
Ik was dus Surinaams af? Prima. Snap alleen niet zo goed wat dat slavernijverleden er nou weer mee te maken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven