Imam op openbare school

01-07-2016 21:16 718 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier in onze stad, op onze school is er in de combigroep 7-8 discussie ontstaan. Vanwege het suikerfeest kregen de moslim-kinderen twee dagen vrij. De andere kinderen vonden dat niet eerlijk en dat leverde een beetje vervelende sfeer.

De reactie van de school vind ik best opmerkelijk, om de gemoederen onder de kinderen te bedaren komt er een imam in de klas die even klassikaal gaat uitleggen wat het suikerfeest inhoud.

Persoonlijk vind ik dat idioot, het is een openbare school en tijdens kerstmis word er immers ook geen priester uitgenodigd.

Mijn eigen kind zit niet in die groep maar wel de zoon van een vriendin van mij en zij laat haar zoon gewoon naar die middag gaan. Ikzelf zou mijn kind die middag thuis houden denk ik. Ik vind namelijk dat religie niet in de schoolbanken hoort.

Wat vinden jullie?
quote:guirne schreef op 01 juli 2016 @ 21:27:

Als er aandacht zou zijn voor alle religies zou het nog enigszins te begrijpen zijn. Daar is geen sprake van hoor. Er mogen bijvoorbeeld geen kerstliedjes gezongen worden waarin de naam Jezus voorkomt (dus alleen 'O denneboom') en als kerstversieringen slechts ballen en sterren, een verdwaalde kerstengel word zonder pardon weggegooid want is te christelijk. Voor het jodendom of Hindoeisme is al helemaal geen aandacht.Er zitten wellcht minder joodjes en hindoestaantjes in de klas?
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 21:26:

[...]

Volgens mij houdt een openbare school juist in dat de religies buiten de schooldeuren worden beleefd (als men daar behoefte aan heeft) en niet op school. Vind het dan ook een beetje wonderlijk dat men enerzijds neutraal wil zijn als school, dus zonder geloofsinvloeden, maar anderzijds wel meegaat in bepaalde religies. Maar OK, misschien komen de dominee en de pastoor dan in december op school, om op hun beurt de moslimkindertjes te onderwijzen in het christelijk geloof.In dat geval zou een openbare school helemaal geen kerst en paasvakantie moeten hebben.
What have we done....
dus je kind zit niet zelf in de klas! ,,jij hebt echt niks te doen
Ik wist niet dat er kerst gevierd werd op een openbare school.
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 21:26:

[...]

Volgens mij houdt een openbare school juist in dat de religies buiten de schooldeuren worden beleefd (als men daar behoefte aan heeft) en niet op school. Vind het dan ook een beetje wonderlijk dat men enerzijds neutraal wil zijn als school, dus zonder geloofsinvloeden, maar anderzijds wel meegaat in bepaalde religies. Maar OK, misschien komen de dominee en de pastoor dan in december op school, om op hun beurt de moslimkindertjes te onderwijzen in het christelijk geloof.

'De openbare school brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te leren kijken. De openbare school leert kinderen waarnemen hoe verschillende achtergronden tot ander denken en handelen kunnen leiden en het leert hen vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven. In het openbaar onderwijs leren kinderen door ontmoeting. Ook levensbeschouwing hoort daarbij; het maakt immers deel uit van onze cultuur. Op een openbare school heeft elk kind en iedere ouder recht van spreken. Iedereen doet er toe.'

Bron: http://www.openbaaronderwijs.nu/kernwaarden/

Dit houdt in dat je dus ook over elkaars geloofsovertuigingen leert, zodat je leert waarom sommige mensen bepaalde waarden en normen hebben. De school kiest niet een geloofsovertuiging van waaruit het onderwijs wordt gegeven, maar leert de kinderen er wel over.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-11-2016 11:47
Reden: Op de man/schelden
% gewijzigd
Kerst is toch gewoon standaard vrij?

Scholen hebben dan vakantie.

Ik wil best werken met kerst hoor maar het bedrijf waar ik werk is dan dicht. Vond het in de horeca vroeger altijd geweldig om met kerst te werken trouwens, zo gezellig!

Toevallig werk ik ook met suikerfeest, geen probleem verder, als ik echt vrij had gewild had ik vrij gevraagd.
Eid Al-Fitr is op 6 juli.
quote:patchouli_ schreef op 01 juli 2016 @ 21:28:

[...]

Mag mijn kind vrij om het Suikerfeest te vieren?

Ja. Een leerling heeft recht op verlof als hij plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging. Dus ook voor het Suikerfeest, om het einde van de vastenperiode te vieren. Als de leerling gebruik wil maken van extra verlof om het Suikerfeest of een ander religieus feest te kunnen vieren, moeten zijn ouders – of de leerling zelf als hij niet meer bij zijn ouders woont – dit minimaal twee dagen van tevoren schriftelijk melden bij de directeur van de school. Per verplichting geeft de school in principe één dag vrij, in verreweg de meeste situaties is dit voldoende. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om terughoudend met dit verlof om te gaan. Het is niet in het belang van het kind school te moeten missen.

Bron: leerplichtwegwijzer.nlGaaf. Dus wicca-ouders kunnen hun kinderen voortaan ook gewoon thuishouden om allerlei zonnewendes e.d. te vieren, zolang ze dat maar een week van tevoren melden. Of andere evenementen die met hun persoonlijke overtuiging samenhangen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat falathiel zegt dus.

Als je denkt dat je je kind weg kan houden van religie door het op een openbare school te doen ben je echt extreem naïef.
quote:lilalinda schreef op 01 juli 2016 @ 21:29:

[...]

Er zitten wellcht minder joodjes en hindoestaantjes in de klas?

Dus als je zelf niet van die religie bent hoef je er ook niets over te weten?

Ehm....
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 21:31:

[...]

Gaaf. Dus wicca-ouders kunnen hun kinderen voortaan ook gewoon thuishouden om allerlei zonnewendes e.d. te vieren, zolang ze dat maar een week van tevoren melden. Of andere evenementen die met hun persoonlijke overtuiging samenhangen.Lijkt me vrij stug he. Wicca is geen religie.
Onze internationale school in Saudi is 3 weken dicht rond kerst en nieuwjaar en dat wordt heel subtiel "winter break" genoemd en de spring break valt vreemd genoeg altijd samen met de Paasdagen.
quote:Falathiel schreef op 01 juli 2016 @ 21:30:

[...]

'De openbare school brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te leren kijken. De openbare school leert kinderen waarnemen hoe verschillende achtergronden tot ander denken en handelen kunnen leiden en het leert hen vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Als je weet wat anderen beweegt, kun je beter met elkaar samenleven. In het openbaar onderwijs leren kinderen door ontmoeting. Ook levensbeschouwing hoort daarbij; het maakt immers deel uit van onze cultuur. Op een openbare school heeft elk kind en iedere ouder recht van spreken. Iedereen doet er toe.'

Bron: http://www.openbaaronderwijs.nu/kernwaarden/

Dit houdt in dat je dus ook over elkaars geloofsovertuigingen leert, zodat je leert waarom sommige mensen bepaalde waarden en normen hebben. De school kiest niet een geloofsovertuiging van waaruit het onderwijs wordt gegeven, maar leert de kinderen er wel over.Leuk dat ze dat smoesje ervan gemaakt hebben, maar van oorsprong is een openbare school natuurlijk gewoon een school die ouders kozen als ze juist NIET wilden dat hun kind enige vorm van religieus onderwijs kreeg. Immers, hadden ze dat wél gewild, dan hadden ze het kind wel naar een katholieke, protestant-christelijke, agnostische, of wat voor school dan ook gestuurd. Openbaar onderwijs was bedoeld als neutraal onderwijs, waar weliswaar iedereen welkom is, maar waar religie geen onderdeel vormt van de schoolideologie of het lesprogramma.
quote:guirne schreef op 01 juli 2016 @ 21:27:

Als er aandacht zou zijn voor alle religies zou het nog enigszins te begrijpen zijn. Daar is geen sprake van hoor. Er mogen bijvoorbeeld geen kerstliedjes gezongen worden waarin de naam Jezus voorkomt (dus alleen 'O denneboom') en als kerstversieringen slechts ballen en sterren, een verdwaalde kerstengel word zonder pardon weggegooid want is te christelijk. Voor het jodendom of Hindoeisme is al helemaal geen aandacht.Ik vind dat als je een imam laat komen om het suikerfeest uit te leggen je ook de betekenis van het kerstfeest moet uitleggen. Dat hoort dus ook bij je opvoeding. Ook als je op een openbare school zit. Ik weet niet hoeveel moslims er op de school van TO zitten, maar als de halve school vrij is dan zou ik de rest van de kinderen ook 2 dagen vrij geven. Of in ieder geval niet moeilijk doen als ouders een dag eerder op vakantie willen gaan om de files te vermijden.
je hebt altijd recht op verlof,,bij overlijden,trouwen feesten enz ,, dus ook bij een suiker feest,,
Top, kan mijn kind binnenkort op wereld pasta dag vrij krijgen.
quote:Dragisa schreef op 01 juli 2016 @ 21:33:

[...]

Lijkt me vrij stug he. Wicca is geen religie.

Hoezo niet? Waarom het geloof in een denkbeeldige god wel, en het geloof in bepaalde natuurkrachten niet? Geloof is toch geloof? Het is toch niet aan een ander dat in te delen op "erkend geloof" of "niet erkend geloof"?

Als ik geloof in het bestaan van kabouters en elfjes, is dat toch niet minder plausibel of erkenningswaardig dan het geloof van iemand die gelooft in een onzichtbaar opperwezen?
Zijn er specifieke moslim-scholen? Weet ik zelf niets van hoor... Zo nee, lijkt het me logisch dat islamitische kinderen naar een openbare school gaan en dus af en toe in de clinch liggen met school over religieuze vieringen.

Ze thuis houden vind ik personlijk wat vergaan, maar de imam een lesje hvo (humanitair vormend onderwijs) laten geven vind ik persoonlijk een topidee. Verbreding van je wereldbeeld enzo.
I don't know what that means.
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 21:35:

[...]

Leuk dat ze dat smoesje ervan gemaakt hebben, maar van oorsprong is een openbare school natuurlijk gewoon een school die ouders kozen als ze juist NIET wilden dat hun kind enige vorm van religieus onderwijs kreeg. Immers, hadden ze dat wél gewild, dan hadden ze het kind wel naar een katholieke, protestant-christelijke, agnostische, of wat voor school dan ook gestuurd. Openbaar onderwijs was bedoeld als neutraal onderwijs, waar weliswaar iedereen welkom is, maar waar religie geen onderdeel vormt van de schoolideologie of het lesprogramma.

Wauw. Dus jij vindt dat geloofsovertuigingen en levensbeschouwingen niet tot algemene kennis horen? Dan krijg je dus die idioten die niets van de Islam afweten en dat alleen maar afschilderen als iets slechts.

Het is geen smoesje. Het Openbaar Onderwijs is voor leerlingen van elk komaf, waar niet uit één religie les wordt gegeven, maar waar iedereen welkom is en over elkaar geleerd wordt. Als je niet wilt dat je kind met religie in contact komt, moet je altijd thuisblijven, boodschappen laten bezorgen en thuis onderwijs geven.
quote:guirne schreef op 01 juli 2016 @ 21:33:

[...]

Dus als je zelf niet van die religie bent hoef je er ook niets over te weten?

Ehm....Niet als het gaat om het leren van elkaars geloof
Belachelijk.

Uitleg over geloof vind ik op zich een goed punt. Maar dan wel uitleg over alle geloven. Niet enkel een bepaald geloof.

Wel uitleggen over het suikerfeest,wat imo ook prima kan worden gedaan door een leerkracht, maar alles met Jesus daarop vermijden met kerst vind ik raar. Met twee maten meten ook.

Verder ben ik ook heel erg van gelijke monniken, gelijke kappen dus in dit geval vind ik dat of alle kinderen vrij moeten krijgen of niemand.

Overigens vermoed ik dat we binnen 5 jaar het suikerfeest kunnen toevoegen aan onze lijst met vrije dagen.
Pff doe niet zo moeilijk. Ik zat ook op een openbare school en daar kwam ook af en toe een dominee om het e.e.a. uit te legen over de bijbel. Is gewoon Algemene ontwikkeling hoor, en het versterkt wederzijds begrip. Vindt het een hele goeie oplossing van jullie school want het klinkt alsof er gebrek was aan wederzijds begrip in die klas...
quote:TemperanceB schreef op 01 juli 2016 @ 21:38:

Zijn er specifieke moslim-scholen? Weet ik zelf niets van hoor... Zo nee, lijkt het me logisch dat islamitische kinderen naar een openbare school gaan en dus af en toe in de clinch liggen met school over religieuze vieringen.

Ze thuis houden vind ik personlijk wat vergaan, maar de imam een lesje hvo (humanitair vormend onderwijs) laten geven vind ik persoonlijk een topidee. Verbreding van je wereldbeeld enzo.Jawel hoor. Er is bijvoorbeeld de Bilalschool in Almere. En volgens mij was er ook eentje in Utrecht. Dacht dat een medestudent daar stage had gelopen. Dat zijn er dan twee die ik ken, maar zullen er vast meer zijn. Noemt ment dan geen moslimscholen, maar met een islamitische grondslag
quote:damocles schreef op 01 juli 2016 @ 21:37:

Top, kan mijn kind binnenkort op wereld pasta dag vrij krijgen.http://nos.nl/op3/artikel ... ster-geloof-echt-mee.html

Jazeker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven