De mama van

08-09-2016 14:27 102 berichten
Gisteren was ik met mijn 11-jarige bij de jeugdtandarts. Beleid van de praktijk is dat ouders niet mee mogen in de behandelkamer. We zaten te wachten en een van de medewerkers kwam een moeder uit de wachtkamer halen: 'Mama van Joep, kom je even mee?' Waarop ik (op fluistertoon) tegen dochter zei dat ik echt niet zou luisteren naar 'mama van'. Ik ben een beetje allergisch voor die benaming, ook wanneer mensen zichzelf zo benoemen, zoals van de week toen een vader op school zei dat 'sinds hij papa was' hij veel rustiger is geworden.

Even later was dochter in de behandelkamer en kwam de tandarts mij halen: 'Mevrouw De Wit, kom je even mee.' Ik vraag me af of ze me gehoord heeft of dat ik niet de uitstraling heb om 'mama van' genoemd te worden

Stellen jullie je wel eens voor met 'de mama (of papa) van...'?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 08 september 2016 @ 15:56:

[...]

Alleen reageerde ik op iemand die het had over het voorstellen aan andere ouders.

Oké, dan in 't algemeen:

Tegen een klein kind (infant) kan het duidelijker zijn om 'mama van' te zeggen.

En als de ouder daar van moet braken kan 'ie zelf corrigeren.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik vind het ook wat hoor, zo was ik oldwood en nu ben ik mama van, op het consultatiebureau hebben ze er een handje van.

En wat ik helemaal vreselijk vind, is als er via mijn kind tegen me word gepraat, dan krijg je dus 'en hoeveel cc voeding krijg jij van mama'

'En hoeveel poep jij op een dag'

Ik reageer dan niet eens, ze vragen het niet aan mij toch

Inmiddels vinden ze mij een beetje raar dus bij cb, maar ik hen ook, dat scheelt.
Ik vind het juist weer heel bijzonder als mensen mij automatisch aanspreken met de achternaam van dochter. Ik heb namelijk een andere achternaam en daarin ben ik volgens mij echt niet een uitzondering.

Overigens vind ik 'mama van' ook wel wat kinderachtig klinken. Waarom niet iemand aanspreken met, 'mevrouw, u bent de moeder van X? Kunt u even meekomen?'
quote:novina schreef op 08 september 2016 @ 14:29:

Nee, vreselijk. De enige die mij mama mag noemen is mijn kind.Ja precies! Nee zou ook zeker niets voor mij zijn
quote:OldWood schreef op 08 september 2016 @ 16:02:

Ik vind het ook wat hoor, zo was ik oldwood en nu ben ik mama van, op het consultatiebureau hebben ze er een handje van.

En wat ik helemaal vreselijk vind, is als er via mijn kind tegen me word gepraat, dan krijg je dus 'en hoeveel cc voeding krijg jij van mama'

Inmiddels vinden ze mij een beetje raar dus bij cb, maar ik hen ook, dat scheelt.Daar krijg ik jeuk van.
'Mama van' gebruik ik alleen richting andere kleine (!) kinderen. Tegenover grote kinderen en volwassenen ben ik als het even kan gewoon 'Appeltjesgroen' of als de situatie erom vraagt 'de moeder van Appeltje'. De MBO-situatie waar je als 'mama van' wordt aangesproken vind ik echt infantiel overkomen. Bij de situatie bij de tandarts kan ik me nog indenken dat de assistente in kwestie niet zoveel feeling had voor leeftijden/ontwikkeling van kinderen, of dat het er ingesleten is als ze vooral met jonge kinderen werkt.

Over mijn eigen moeder praat ik alleen als 'Mam' of 'Mama' tegen naaste familie. Tegenover anderen is ze gewoon 'mijn moeder'.
quote:OldWood schreef op 08 september 2016 @ 16:02:

.

ik zou ook dicht klappen, en gewoon uit plaats vervangende schaamte geen antwoord geven

Of, als ik een maand later weer ben, en me heb opgepept. Vragen of mevrouw de dokter echt verwacht dat baby gaat antwoorden.
quote:simbalabimba schreef op 08 september 2016 @ 15:51:

[...]

Tegen een klein kind (infant) kan het duidelijker zijn om 'mama van' te zeggen.Want dat kent het woord 'moeder' niet? Hoog tijd dan dat 'ie dat leert! Ik vind 'mama van' net zo erg als tegen je kind in de derde persoon praten. Maar da's weer een ander topic misschien
Of als mensen tegen je zeggen ik ben mama geworden ik heb wel een keer tegen iemand gezegd zeg maar gewoon moeder.
quote:Hunniebunnie schreef op 08 september 2016 @ 16:09:

[...]

Want dat kent het woord 'moeder' niet? Hoog tijd dan dat 'ie dat leert! Ik vind 'mama van' net zo erg als tegen je kind in de derde persoon praten. Maar da's weer een ander topic misschien Echt kleintjes van zeg 1,5-2 jaar? Daar is 'mama van' vaak gewoon duidelijker. Of ze komen er zelf mee, als aanspreektitel: 'Mama van Appeltje, mogen wij nog wat drinken?' 'Mama van Appeltje, hij slaat mij!'. Dat soort dingen. Dan zeg ik wel 'zeg maar Appeltjesgroen tegen mij' maar vaak zijn ze tamelijk volhardend in het 'Mama van...'. Zelfs op de kleuterschool. Vriendjes van zoon noemen mij zelden bij mijn voornaam. Helaas...
Hier is bij de kinderen 'Pietje ze moeder' meer gangbaar om moeders aan te spreken dan 'mama van Pietje'. Gelukkig
quote:appeltjesgroen schreef op 08 september 2016 @ 16:35:

[...]

Echt kleintjes van zeg 1,5-2 jaar? Daar is 'mama van' vaak gewoon duidelijker. Of ze komen er zelf mee, als aanspreektitel: 'Mama van Appeltje, mogen wij nog wat drinken?' 'Mama van Appeltje, hij slaat mij!'. Dat soort dingen. Dan zeg ik wel 'zeg maar Appeltjesgroen tegen mij' maar vaak zijn ze tamelijk volhardend in het 'Mama van...'. Zelfs op de kleuterschool. Vriendjes van zoon noemen mij zelden bij mijn voornaam. Helaas...Ik heb dit precies andersom. Ik wil heel graag dat kinderen mij Adelheids moeder of moeder van Adelheid noemen. De meeste kinderen doen dat braaf, maar soms zijn er bij die Barbara zeggen. Dat vind ik vervelend, maar rondvragen bij andere moeders leerde me dat ik daarin tamelijk geisoleerd ben. Wellicht ligt het er ook aan dat in mijn werk minderjarige kinderen mij ook consequent niet met mijn voornamen mogen aanspreken.
Ik vind dit een bijzonder topic-waardig onderwerp hoor!

Alleen mijn kinderen noemen mij mama, verder krijgt niemand die eer!

Enorme jeuk krijg ik van volwassenen die het over hun papa en mama hebben - ik reageer daar standaard op dat het niet mijn mama is.

Maar het aller- allerergste vind ik pappie en mammie
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik heb een andere achternaam dan mijn kinderen, dus als ik school of arts bel zeg ik wel "met X X, de moeder (!) van X Y
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:barbaracartland schreef op 08 september 2016 @ 16:44:

[...]

Ik heb dit precies andersom. Ik wil heel graag dat kinderen mij Adelheids moeder of moeder van Adelheid noemen. De meeste kinderen doen dat braaf, maar soms zijn er bij die Barbara zeggen. Dat vind ik vervelend, maar rondvragen bij andere moeders leerde me dat ik daarin tamelijk geisoleerd ben. Wellicht ligt het er ook aan dat in mijn werk minderjarige kinderen mij ook consequent niet met mijn voornamen mogen aanspreken.Kun je je niet "mevrouw Achternaam" laten noemen dan? Misschien dat dat makkelijker is? Ik had vroeger in mijn omgeving ook wel moeders van vriendinnetjes die niet met hun voornaam aangesproken wilden worden, maar die noemden we gewoon "mevrouw Achternaam". Dat rolt er misschien toch makkelijker uit dan zo'n afgeleide benaming-naar-functie.
Moeder: ja

Mama: nee
Het enige waar ik echt versteld van sta zijn partners die mekaar mama of papa beginnen te noemen. Niet tegen het kind dus in de zin van "vraag maar aan mama", maar rechtstreeks tegen hun partner. Zo riep mijn vriendin laatst haar man "papaaa waar ben je?" En ik "oh leuk is je vader ook op bezoek ?". Niet begrijpende blik van vriendin terug.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:barbaracartland schreef op 08 september 2016 @ 16:44:

[...]

Ik heb dit precies andersom. Ik wil heel graag dat kinderen mij Adelheids moeder of moeder van Adelheid noemen. De meeste kinderen doen dat braaf, maar soms zijn er bij die Barbara zeggen. Dat vind ik vervelend, maar rondvragen bij andere moeders leerde me dat ik daarin tamelijk geisoleerd ben. Wellicht ligt het er ook aan dat in mijn werk minderjarige kinderen mij ook consequent niet met mijn voornamen mogen aanspreken.Beetje off-topic maar ik was best een beetje geshockeerd toen mijn oudste naar groep 1 ging en de juf van begin 60 bij de voornaam mocht moesten noemen. Ook de directeur is voor de kinderen Jan en niet meester Jansen o.i.d.
En als je na een bepaalde leeftijd je ouders nog papa en mama noemt? Is dat ook verschrikkelijk?
Mag moeder van wel? Of is dat ook een no go?

Omdat ik niet dezelfde achternaam als de kinderen heb, schrijf ik zelfs in mails naar school mijn naam, met daaronder moeder van Pietje Puk.

Ik heb gelukkig geen huidaandoening, dus ik krijg niet zo snel jeuk.
quote:RegalPrinces schreef op 08 september 2016 @ 17:08:

En als je na een bepaalde leeftijd je ouders nog papa en mama noemt? Is dat ook verschrikkelijk?Nee.

Welke bepaalde leeftijd zou dat zijn dan?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:calvijn1 schreef op 08 september 2016 @ 16:55:

Ik heb een andere achternaam dan mijn kinderen, dus als ik school of arts bel zeg ik wel "met X X, de moeder (!) van X YIk doe het ook zo.
In de klas van mijn zoon, groep 1/2 heten de klassenmoeders mama van pietje en mama van Truusje.

Van diezelfde klassenmoeders kreeg ik een brief voor een cadeautje voor juffendag. Hallo mama van Piep, wij willen een cadeautje kopen voor de juf. Kosten hiervan zijn €1. Wil je de centjes mee naar school brengen.

Toen kreeg ik wel hevig de zenuwen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik hoop dat alle mensen met jeuk-verschijnselen nooit in België gaan wonen
Beter overdressed dan underdressed!
Op het CB deed de verpleegkundige dat. Ik vond dat altijd erg lief klinken.

Was een ontzettend leuke vrouw, misschien kwam het daardoor. Ze kon bij mij weinig fout doen, omdat ik haar zo graag mocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven