Depressie

19-10-2016 22:16 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek lotgenoten die zich ook erg depressief voelen en angstig zijn dat dat sombere gevoel zal blijven . En angstig zijn voor het slapen want ik slaap ook nauwelijks. Groetjes van een radelose vrouw . Ik hoop dat iemand het zware sombere gevoel kan delen met mij.

Sterkte
Ben je in behandeling? Slik je medicatie?
Heb je hulp?

Zo niet: morgen meteen naar de huisarts.

Met hulp en medicijnen kun je hier heel goed van af komen. Het is wel zo dat je dan naar therapie moet, en daar ook echt aan de slag moet.

Verder: iedere dag naar buiten en gezond eten. Probeer een normaal dag en nacht ritme te behouden (als dit niet meer het geval is meteen weer opbouwen).
Ik weet hoe je je voelt!

Probeer lief te zijn voor jezelf, geniet van de kleine dingen en som die elke avond voor het slapen even op. Routine is ook belangrijk en sleep jezelf je bed uit, je huis uit, hoe groot die stap ook is. Een regelmatig slaappatroon (vroeg erin, vroeg eruit) en sporten kan helpen!

Ben of ga je in therapie?
Sta elke dag op dezelfde tijd op (mag 9 uur)

Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed (max 22.30)

Niet meert dan 9 uur slapen.

Eet 3 gezonde maaltijden per dag.

Spreek 2x per week af met andere mensen.

Doe dingen die je voor je depressie ook leuk vond.

Elke dag een half uur naar buiten.

Behandeling.

Medicatie.

En echt, het gaat ooit over.
Misschien heb je wat aan het boek van Andrew solomon, atlas van depressie. Hij heeft zelf een ernstige depressie gehad en weet dus hoe het is, tegelijkertijd is het een exploratie van alle facetten van depressie, medicatie, psychologie, nieuwe inzichten, sport, alles er rondom heen

Sterkte TO, het wordt beter echt. En als je nog niet naar de huisarts bent geweest toch doen.
Geen lotgenoot maar ik herken het gevoel wel van vroeger. Er zijn al veel goede tips gegeven die misschien voor jou ook kunnen werken: medicatie, naar buiten gaan, sporten, andere mensen zien...

Als je niet durft of kan slapen kan je misschien met een dekentje op de bank liggen, filmpjes of foto's kijken, muziek luisteren, oude brieven lezen etc. Je slaapt dan niet echt maar rust wel een beetje uit en wellicht val je aan het einde van de nacht toch nog even in slaap.

Veel sterkte, het komt goed
Ik schrijf graag mee.. Ben nu 4 wkn bezig met venlafaxine en quetiapine. Gister 1 pilletje ipv 2 pilletjes genomen van de quetiapine. Maar je krijgt gelijk de volgende dag weer klachten. Vrijdag weer naar de arts om de medicijnen te bespreken. Ben niet erg tevreden. In het verleden amitriptyline geslikt, en daar sliep ik de hele nacht op. Ik wordt nu vaak om 3 u wakker en lig dan een aantal uur wakker.. Ik ben een echte piekeraar. Er is de afgelopen weken ook veel gebeurd, dus dat zal er vast mee te maken hebben.
quote:Rondag schreef op 19 oktober 2016 @ 22:44:

Geen lotgenoot maar ik herken het gevoel wel van vroeger. Er zijn al veel goede tips gegeven die misschien voor jou ook kunnen werken: medicatie, naar buiten gaan, sporten, andere mensen zien...

Als je niet durft of kan slapen kan je misschien met een dekentje op de bank liggen, filmpjes of foto's kijken, muziek luisteren, oude brieven lezen etc. Je slaapt dan niet echt maar rust wel een beetje uit en wellicht val je aan het einde van de nacht toch nog even in slaap.

Veel sterkte, het komt goed

Dit is echt heel onverstandig.

Oja, een uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit.
Al de goedbedoelde adviezen ten spijt, als je écht depressief bent doe je er niks mee.

Je kán er ook niks mee. Maar dat is moeilijk uit te leggen. Net als de depressie zelf.

Het enige wat een beetje helpt zijn ervaringsverhalen en vooral begrip! Geen oordelen.

Geen lijstjes van wat je 'moet' doen om er van af te komen, of te kunnen vermijden. Zo werkt het niet met een depressie.

Het is aan jou om ook wat meer los te durven laten dan 2-3 regeltjes op deze pijlert..

Sterkte iig..
Je verwacht het niet........
quote:Tante-Til schreef op 19 oktober 2016 @ 22:52:

Al de goedbedoelde adviezen ten spijt, als je écht depressief bent doe je er niks mee.

Je kán er ook niks mee. Maar dat is moeilijk uit te leggen. Net als de depressie zelf.

Het enige wat een beetje helpt zijn ervaringsverhalen en vooral begrip! Geen oordelen.

Geen lijstjes van wat je 'moet' doen om er van af te komen, of te kunnen vermijden. Zo werkt het niet met een depressie.

Het is aan jou om ook wat meer los te durven laten dan 2-3 regeltjes op deze pijlert..

Sterkte iig..

Al mijn adviezen komen vanuit ervaring.

En ja, zo werkt het wél in een depressie.
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 22:53:

[...]

En ja, zo werkt het wél in een depressie.

Voor de 1 wel,, voor een ander vaak niet.

Ik zeg ook dat de adviezen goed bedoeld zijn!
Wat ik doe als ik niet kan slapen: in bed liggen, met een luisterboek aan. Door rustig daarnaar te luisteren, val ik vaak toch in slaap. Niet altijd, wel vaak. Het is het proberen waard! Echt in bed gaan liggen, licht uit, luisterboek aan. Lekker luisteren. Focus je op het verhaal, dan krijgen de piekergedachtes minder de overhand.
quote:Tante-Til schreef op 19 oktober 2016 @ 22:56:

[...]

Ik zeg ook dat de adviezen goed bedoeld zijn!

Van de hele dag in je bed liggen word je sowieso niet beter.

En echt, dit zijn de standaard richtlijnen bij een depressie. Alles om maar geactiveerd te worden.

En voor de een werkt sporten, voor de ander werkt haken. Maar lethargisch op de bank gaan hangen helpt niemand.
quote:Tante-Til schreef op 19 oktober 2016 @ 22:56:

[...]

Ik zeg ook dat de adviezen goed bedoeld zijn!Maar je zegt ook dat ze waardeloos zijn. En dat To ze dus eigenlijk niet eens hoeft te proberen, want het helpt/werkt toch niet.
quote:blueeyes*3 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:56:

Wat ik doe als ik niet kan slapen: in bed liggen, met een luisterboek aan. Door rustig daarnaar te luisteren, val ik vaak toch in slaap. Niet altijd, wel vaak. Het is het proberen waard! Echt in bed gaan liggen, licht uit, luisterboek aan. Lekker luisteren. Focus je op het verhaal, dan krijgen de piekergedachtes minder de overhand.Zo heb ik heel wat boeken "gelezen"
Ik zit ook in een depressie dus voel met je mee.

Zelf net gestart met citalopram , wacht er nu op dat het zijn wetk gaat doen, dus wellicht kun je dat vragen bij huisarts of ggz

Sterkte!
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 22:53:

[...]

En ja, zo werkt het wél in een depressie.Je zegt ook dat het ooit over gaat. En dat weet je niet, hoe goed het ook bedoeld is.
quote:SpringDing schreef op 19 oktober 2016 @ 23:07:

[...]

Je zegt ook dat het ooit over gaat. En dat weet je niet, hoe goed het ook bedoeld is.

Over het algemeen gaat het over.

Maar ja, een beetje hoop geven leek me niet verkeerd
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 22:58:

[...]

Van de hele dag in je bed liggen word je sowieso niet beter.

En echt, dit zijn de standaard richtlijnen bij een depressie. Alles om maar geactiveerd te worden.

En voor de een werkt sporten, voor de ander werkt haken. Maar lethargisch op de bank gaan hangen helpt niemand.

Dat ben ik met je eens.

Toch ben ik ook een voorstander van niet teveel moeten willen. en de rust bewust opzoeken.

Ook al houdt dat in dat je de hele week in bed ligt. Ook dát kan wonderen doen.

Maar dan heb je weer te maken met de alledaagse moeten, als je gezin en kinderen/werk hebt.

Ik heb zelf ook ervaring met depressies. Slik ook medicatie en kom daar waarschijnlijk niet meer vanaf.

Eigenlijk heeft geen 1 goede raad mij anders doen [be]leven. En geloof me, ik heb hard mijn best gedaan.

Een depressie strijdt je met jezelf..
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 23:08:

[...]

Over het algemeen gaat het over.

Maar ja, een beetje hoop geven leek me niet verkeerd Ja sorry, ik ben nogal negatief. Chronische depressie..
En als het chronisch is kom je er helemaal nooit meer vanaf. Ondanks alle goede bedoelingen..
Anders beleven? Nee, absoluut niet. Wat dat betreft is het gewoon een kwestie van uitzitten.

Maar dit soort "regeltjes" helpen wel bij genezing.
quote:Phaedra_ schreef op 19 oktober 2016 @ 22:26:

Sta elke dag op dezelfde tijd op (mag 9 uur)

Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed (max 22.30)

Niet meert dan 9 uur slapen.

Eet 3 gezonde maaltijden per dag.

Spreek 2x per week af met andere mensen.

Doe dingen die je voor je depressie ook leuk vond.

Elke dag een half uur naar buiten.

Behandeling.

Medicatie.

En echt, het gaat ooit over.Als iemand echt depressief is, en dit leest dan ontploft je hoofd al bijna joh. Niet dat het niet goed is, maar het is nogal een opsomming. Perfect slapen, perfect eten, gewoon normaal sociaal doen, naar buiten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven