complimentensysteem

04-11-2016 10:30 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraagje.. op dit moment loop ik mijn LIO-stage in groep 7. Het is de bedoeling dat ik over (ongeveer) een maand de klas voor 3 dagen over zal nemen waardoor ik nu aan het nadenken ben hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Komende maandag wil ik in beginnen met het complimentensysteem ClassDojo. In de klas is op dit moment het doel: als er maximaal 2 keer gewaarschuwd wordt in de klas hebben ze een punt verdiend en bij minimaal 8 punten in twee weken tijd hebben ze een spelmiddag verdiend. Nu vind ik dit doel best onbereikbaar en ik heb ze dus nog geen punt kunnen geven (ik had tegen de kinderen gezegd dat ik daar dan niet over ga liegen). ClassDojo lijkt mij dus een wat positiever systeem. Wat ik heb bedacht:

- Als ze 15 punten hebben krijgen ze een Dojodollar waarmee ze iets leuks kunnen 'kopen'. Zoals een kwartiertje vrij spelletjes spelen op de laptop.. enz.

- Als ze met de hele klas 300 punten hebben verzameld (daar komen ze best snel aan omdat er 28 kinderen in de klas zitten) gaan we op de dinsdag middag wat leuks doen.

Mijn vraag is: hebben jullie ideeën voor de individuele beloning en een beloning voor de hele klas? Waarschijnlijk hebben de kinderen ook al ideeën maar ik wil er ook al wat hebben bedacht zodat de lijst alleen aangevuld hoeft te worden in de klas.

Alvast bedankt!
quote:Horizon81 schreef op 04 november 2016 @ 16:22:

[...]

Het gaat erom dat de aandacht van de kinderen naar de beloning (het resultaat) gaat, en niet om de weg naar het resultaat.

http://www.alfiekohn.org/blogs/bonus/Maar die weg wordt toch niet alleen bepaald door die ene leerkracht met dat systeem? Ouders zijn er ook nog,sportleraren,buren..iedereen met wie je kind in aanraking komt en van wie het wat kan/moet leren. Alsof een zo'n systeem het kind compleet vormt.
quote:rosanna08 schreef op 04 november 2016 @ 16:22:

[...]

is er dan ook een middelbare school die op dezelfde manier werkt? Vrees dat je zoon anders nogal bruut kennis gaat maken met de rest van de wereld Ja; tegen de tijd dat hij naar het VO gaat zelfs twee in de wijk. Maar tegen die tijd is hij natuurlijk vrij om ook voor een ander didactisch concept te kiezen.
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 16:27:

[...]

Maar die weg wordt toch niet alleen bepaald door die ene leerkracht met dat systeem? Ouders zijn er ook nog,sportleraren,buren..iedereen met wie je kind in aanraking komt en van wie het wat kan/moet leren. Alsof een zo'n systeem het kind compleet vormt.

Klopt, en muz van je eigen rol heb je daar geen invloed op. Maar school is natuurlijk wel een groot onderdeel in het leven van kinderen; en vind het belangrijk om daar een weloverwogen keuze in te maken en na te denken wat je zelf belangrijk vind in onderwijs. En ik hecht oa waarde aan geen beloningssysteem, duidelijk pestbeleid, etc., en moet daarom op andere vlakken weer consessies doen. En ja, alles valt of staat uiteindelijk met de docent(e).

Maar weer even on topic; ik zou dus helemaal niet dit beloningssysteem gebruiken ;)
quote:Madelein schreef op 04 november 2016 @ 15:25:

[...]

ik denk niet dat mensen die geen " goed gedaan" zeggen, "het werd tijd" zeggen. Maar als mijn kind bij me komt met een kleurplaat zeg ik: wat heb je gemaakt? En hebben we het daar samen over. IPV een goed gedaan en hup weer verder met de dag (neefje zette op elk wit blad een streepje, het ging hem niet meer om het kleuren, maar om het compliment). Klimt hij bovenop de glijbaan, zeg ik: kijk, je bent helemaal naar boven geklommen! En dan vaak reageert hij wel met " ja het is me gelukt! Zo leert hij zelf zijn handelen te waarderen, in plaats van afhankelijk te zijn van wat ik van zijn handelen vind.

Wij kiezen trouwens bewust een school zonder beloningssysteem, zie link kroost die al werd gegeven. Ik zou het dus niet op prijs stellen dat een stagiaire wel met een beloningssysteem zou willen werken en zou dan ook wel een gesprek aan gaan.

Dit gaat exact hetzelfde hier. Als mijn oudste haar tekening laat zien stel ik dezelfde vraag. Met dezelfde reden en ook omdat ik niet alles een waardeoordeel wil geven. Zij tekent wat zij bedacht heeft en dat kan zonder dat anderen daar iets van moeten vinden, het gaat erom wat zij ervan vindt en haar eigen keuzes maakt in wat ze doet.

Ze zit in groep drie en haar intrinsieke motivatie is enorm, wil zo graag vanalles leren, fantastisch om te zien, ik zou het heel erg vinden als iemand zoiets ontnomen zou worden.

Superinteressant artikel dat Hexx gepost heeft, mee eens!
Mijn kinderen hebben een enorme weerstand tegen een klassikaal beloningssysteem. Ik heb makkelijke kinderen die (bij anderen) weten hoe ze zich moeten gedragen. Ook op school hebben ze nog nooit meer dan eens een waarschuwing gekregen.

Ze vinden dat ze zeer vaak gestraft worden door het gedrag van klasgenoten. Er zitten (zoals tegenwoordig gestimuleerd wordt) 3 kinderen met gedrags problemen die in het verleden naar speciaal onderwijs zouden zijn gegaan. Mijn kids krijgen steeds meer een hekel aan deze kinderen omdat door hun de uitjes / speciale / leuke middagen uit gesteld worden of zelfs geschrapt worden. Het grote nadeel van een klassikaal beloningssysteem. Het zijn vaak dezelfde kinderen die zich niet gedragen ongeacht of ze er iets aan kunnen doen
quote:vlinder021 schreef op 04 november 2016 @ 16:47:

[...]

Dit gaat exact hetzelfde hier. Als mijn oudste haar tekening laat zien stel ik dezelfde vraag. Met dezelfde reden en ook omdat ik niet alles een waardeoordeel wil geven. Zij tekent wat zij bedacht heeft en dat kan zonder dat anderen daar iets van moeten vinden, het gaat erom wat zij ervan vindt en haar eigen keuzes maakt in wat ze doet.

Ze zit in groep drie en haar intrinsieke motivatie is enorm, wil zo graag vanalles leren, fantastisch om te zien, ik zou het heel erg vinden als iemand zoiets ontnomen zou worden.

Superinteressant artikel dat Hexx gepost heeft, mee eens!

Ik snap oprecht niet dat een beloningssysteem dat zou ontnemen. Mijn kinderen zijn weleens beloond en zijn net zo leergierig en gemotiveerd als dat jij jouw kind omschrijft.

Het gaat om de mate waarin je het doet.

Het moet speciaal blijven,geen gewoonte.
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 16:55:

[...]

Ik snap oprecht niet dat een beloningssysteem dat zou ontnemen. Mijn kinderen zijn weleens beloond en zijn net zo leergierig en gemotiveerd als dat jij jouw kind omschrijft.

Het moet speciaal blijven,geen gewoonte.Dat weleens vast alles samen. Als je op school en dagelijks van te voren bepaald beloningsbeleid invoert, dan gaat het niet om 'weleens.'
quote:sssssst schreef op 04 november 2016 @ 17:26:

[...]

Dat weleens vast alles samen. Als je op school en dagelijks van te voren bepaald beloningsbeleid invoert, dan gaat het niet om 'weleens.'Het ligt er maar net aan wat beloont wordt.
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 16:55:

[...]

Het moet speciaal blijven,geen gewoonte.Los van de evidence die er is; draai het eens om, waarom zou je überhaupt beloningen invoeren op school?
quote:elisabethrose schreef op 04 november 2016 @ 16:24:

[...]

Grappig dat je zo fel reageert. Ik heb zelf (een vorm van) ADD en ik heb niet een (!!) keer een beloning gehad op de basisschool in dat ene jaar dat wij zon systeem hadden. Kan er nog pissig om worden als ik er aan terugdenk. Dacht toen alleen maar dat ik wel iets heel fout moest doen terwijl ik er zelf niets aan kon doen en het onder begeleiding een heel stuk beter ging.Zo vraag ik me nog wel eens af af de kneusjes met gym nog steeds als laatste gekozen worden, of dat ze tegenwoordig wel eens een keer het team mogen kiezen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Waarom heb je een beloningssysteem nodig?
TO ga je ook eens inlezen hierin als je wil:

http://kiind.nl/article188/
Ik zie dat er soortgelijke poste gedaan zijn.

Verdiep je er eens in, echt!
Ik vind het altijd maar vreemd gedoe. Zou hier allerminst gecharmeerd van zijn om verschillende redenen die hierboven al veelvuldig aangegeven worden.
quote:nlies schreef op 04 november 2016 @ 18:30:

[...]

Zo vraag ik me nog wel eens af af de kneusjes met gym nog steeds als laatste gekozen worden, of dat ze tegenwoordig wel eens een keer het team mogen kiezenEr zijn heel veel andere manieren om groepjes te maken. Werd op de scholen van mijn kinderen heel goed gedaan.
En je gaat maar een maand in die klas werken?

Dan zou ik helemaal geen beloningssysteem opzetten.

Ik zou eerder kiezen voor wat langer voorlezen, omdat het zo gezellig is.

Muziekjes luisteren en kijken, omdat iedereen zo hard gewerkt heeft.

Enz.
quote:Nouschi schreef op 04 november 2016 @ 10:42:

[...]

En kreeg je een krul of een plaatje.

Mijn lagere school:

Een plaatje bij 0 of 1 fout. Na drie plaatjes mocht je een les met rood schrijven in je schrift.

Een stempel bij twee of drie fout. Na vijf stempels mocht je een les met groen schrijven.

Dat lijkt me veel stimulerender dan zo'n computerklassensysteem met bijbehorende groepsdruk.

Classdojo werd in de brugklas gebruikt, ik als ouder vond het niks.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:S-Meds schreef op 04 november 2016 @ 11:54:

de oorzaak van een ordeprobleem ligt vrijwel altijd bij de leraarEensch.
quote:Maccaron schreef op 04 november 2016 @ 13:54:

[...]

Dan zeggen ze waarschijnlijk; 'Denk nou niet dat je bijzonder bent,want de halve wereld plast op de wc.'

Waarom zou ik trots zijn op zijn prestatie ? Het ix toch niet MIJN prestatie ?
quote:Horizon81 schreef op 04 november 2016 @ 16:28:

[...]

Ja; tegen de tijd dat hij naar het VO gaat zelfs twee in de wijk. Maar tegen die tijd is hij natuurlijk vrij om ook voor een ander didactisch concept te kiezen.Een kind van 11 of 12 jaar zelf een didactisch concept laten kiezen? Oké.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nlies schreef op 04 november 2016 @ 18:30:

[...]

Zo vraag ik me nog wel eens af af de kneusjes met gym nog steeds als laatste gekozen worden, of dat ze tegenwoordig wel eens een keer het team mogen kiezen

Het rare is dat die kneuzen dan meteen zelf de besten kiezen : ondanks dat ze niet gooien, vangen en nauwelijks lopen kunnen , willen ze net zo goed winnen. En matties worden met degene die wel goed zijn.

Ik pleit al honderd jaar voor nummertjes trekken om teams te vormen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Nouschi schreef op 04 november 2016 @ 20:07:

[...]

Een kind van 11 of 12 jaar zelf een didactisch concept laten kiezen? Oké.De terminologie zal ze niet bekend zijn, maar op die leeftijd kunnen ze echt wel aangeven welke onderwijsmethoden en uitgangspunten hen het meeste aanspreekt. Zelf geen kind in die leeftijd; maar mijn buurmeisjes en buurjongens in deze leeftijdscategorie zijn er prima toe in staat.
Dubbel
quote:Horizon81 schreef op 04 november 2016 @ 20:18:

[...]

De terminologie zal ze niet bekend zijn, maar op die leeftijd kunnen ze echt wel aangeven welke onderwijsmethoden en uitgangspunten hen het meeste aanspreekt. Zelf geen kind in die leeftijd; maar mijn buurmeisjes en buurjongens in deze leeftijdscategorie zijn er prima toe in staat.In heel grote lijnen waarschijnlijk wel maar verder hebben ze toch geen idee? Ze weten al nauwelijks wat het vo inhoudt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Stel een kind wil een boek door de kamer gooien en jouw kind is erbij, wat heb je dan liever dat je kind zegt/geleerd heeft:

- niet gooien, want dan krijg je straf (of, niet gooien, want dan gaat de beloning niet door)

- niet gooien, want dan gaat het boek kapot

Het nadeel van belonen is dat het korte termijn denken is. Wat als de beloning wegvalt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven