Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
woensdag 3 januari 2018 om 23:04
pussywillow schreef: ↑03-01-2018 22:03De groenten in het avondeten waren chinese soepgroenten. Kan heel goed dat de zuivel, bsnaan en kapucijners al voor de nodige koolhydraten zorgen maar daar meezit ik al over de dagelijkse toegestane koolhydraten.
Ik gebruik de app "my fitness pal" op mijn telefoon. Gewoon de gratis versie. Die geeft per product aan wat er in zit en je kunt een dagboek bijhouden van hoeveel je binnenkrijgt per dag. Niet alleen calorien, maar ook koolhydraten. Hij telt het zelf op bij elkaar.
Je kunt via de app ook streepjescodes van producten scannen met je telefoon, dan geeft hij weer wat er in zit. Erg cool en superhandig!
woensdag 3 januari 2018 om 23:06
Met verbazing hier groot deel gelezen.
Als ik just geen appel of peer 's avonds neem dan krijg ik een vreetkick.
Grappig dat ik bijna dagelijks kaneel eet.
Vaak moet ik dan juist een kopje thee hebben zonder suiker, maar vooral voor het vocht. De laatste tijd eet ik ook enkele gepelde walnoten.
Ik heb juist wat kleine ingevroren vruchten (cranberry en bessen) ingekocht.
Kan ik daar af en toe enkele uit een doosje te halen. I.p.v. een waterijsje. Al is het er maar eentje.
Echt vooral voor de variatie en meer verschillende soorten eten.
Ik las op het voedingscentrum dat het helemaal niet verkeerd is zo lang het maar niet op siroop is.
Maar is ingewikkeld om dat op te volgen.
Succes allemaal.
Als ik just geen appel of peer 's avonds neem dan krijg ik een vreetkick.
Grappig dat ik bijna dagelijks kaneel eet.
Vaak moet ik dan juist een kopje thee hebben zonder suiker, maar vooral voor het vocht. De laatste tijd eet ik ook enkele gepelde walnoten.
Ik heb juist wat kleine ingevroren vruchten (cranberry en bessen) ingekocht.
Kan ik daar af en toe enkele uit een doosje te halen. I.p.v. een waterijsje. Al is het er maar eentje.
Echt vooral voor de variatie en meer verschillende soorten eten.
Ik las op het voedingscentrum dat het helemaal niet verkeerd is zo lang het maar niet op siroop is.
Maar is ingewikkeld om dat op te volgen.
Succes allemaal.
donderdag 4 januari 2018 om 08:19
IBAOHI schreef: ↑03-01-2018 22:32Wat ik mij afvraag is of jullie (die net gestart zijn) je ook goed ingelezen hebben? Ik zie namelijk dingen voorbij komen die niet kha zijn. Dat is natuurlijk prima als het voor jullie werkt, maar niet passend in een kha-eetpatroon.
Dit bedoel ik zeker niet als aanval, integendeel. Maar omdat meerdere starters zelf al aangeven het lastig te vinden om te starten en soms de bomen door het bos niet meer zien, wordt het voor hen alleen lastiger als er niet kha adviezen gegeven worden.
Havermout, appel, banaan, bonen allemaal niet kha-arme voedingsmiddelen.
Maar het draait toch niet alleen rond de hoeveelheid koolhydraten?
Ik eet al zo’n 3 jaar volgens dit patroon en vind voeding heel boeiend en lees er redelijk wat over. (Wel boeken geschreven door artsen en niet van foodblogs). Daaruit kon ik opmaken dat de glycemisce index, en dan met name de glycemische lading doorslaggevend zijn in je keuzes.
Als ik twijfel over iets zoek ik juis die GI op en niet de koolhydraten.
Dus een appel heeft bijvoorbeeld een zeer lage GL, omdat de fructose in de vezels ‘verpakt’ zit wordt deze dit juist langzaam afgegeven.
Bovendien is er geen enkele studie die aantoont dat je van fruit dik wordt.
En we spreken ook over een gezond voedingspatroon hé, dus als je bijvoorbeeld echt heel de dag zou teren op fruit ja dan is het niet meer zo goed uiteraard.
Zelf eet ik bijvoorbeeld bij mijn ontbijt gerust een 200gr aan bessen en in de namiddag nog eens een kiwi en/of mandarijntje.
Wat eet jij dan aan fruit? Probeer je dat dan echt te beperken?
donderdag 4 januari 2018 om 09:02
Gefeliciteerd!!
Mijn gewicht is gelijk gebleven sinds de feestdagen! Ik was al 14 kilo afgevallen en wil op dit gewicht (58 kg) blijven.Nog meer mensen succesvol?
donderdag 4 januari 2018 om 09:09
@FarFarAway: je schrijft dat je dit eetpatroon al drie jaar volgt. Mag ik vragen hoe jij dat dan doet in situaties als buiten de deur eten, bij anderen eten en vakanties en zo?
Ik heb daar over nagedacht. Als je gewoon thuis bent kun je natuurlijk klaarmaken wat je wil, maar hoe doe je dat als je niet zelf kookt?
Ik heb daar over nagedacht. Als je gewoon thuis bent kun je natuurlijk klaarmaken wat je wil, maar hoe doe je dat als je niet zelf kookt?
donderdag 4 januari 2018 om 09:16
Ik eet dan bepaalde dingen niet. Als ik uit eten ga eet ik bijvoorbeeld wel vlees of vis, groenten en salade. Ik vraag vaak om een extra portie groenten ipv patat. Lunchen buiten de deur doe ik meestal met een omelet zonder brood. Als ik bij anderen eet probeer ik hetzelfde te doen. Mijn ouders houden gelukkig veel rekening met mij.Dymphnatam schreef: ↑04-01-2018 09:09@FarFarAway: je schrijft dat je dit eetpatroon al drie jaar volgt. Mag ik vragen hoe jij dat dan doet in situaties als buiten de deur eten, bij anderen eten en vakanties en zo?
donderdag 4 januari 2018 om 09:31
Dymphnatam schreef: ↑04-01-2018 09:09@FarFarAway: je schrijft dat je dit eetpatroon al drie jaar volgt. Mag ik vragen hoe jij dat dan doet in situaties als buiten de deur eten, bij anderen eten en vakanties en zo?
Ik probeer me er gewoon zo veel mogelijk aan te houden. Op restaurant laat ik bijvoorbeeld het brood staan en kies een menu met veel groenten zoals bijvoorbeeld een salade, een pastagerecht zou ik nooit kiezen. Een dessert neem ik ook nooit.
Bij vrienden eet ik gewoon wat de pot schaft, maar omdat ik geen vlees eet schotelen ze me daar ook best vaak groenten voor.
En verder maak ik er geen punt van als ik eens niet eet ‘zoals het hoort’.
Ik heb nooit gewichtsproblelen gehad, ik ben zelfs heel slank maar ben anders beginnen eten door vermoeidheid. Dus voor een extra kilo hoef ik me geen zorgen te maken als ik veel koolhydraten eet, ik heb dan echter wel een powernapje nodig
donderdag 4 januari 2018 om 09:34
Ik vind in de meeste restaurants de groente maar treurig.
Ik ga niet vaak uit eten, dus als ik eens ga, nou dan maar khd. Ik kan de patat wel laten staan maar wie weet hebben ze de saus wel vol suiker gestopt.
Enfin, maar dat is wel iets waar ik ook tegenaan loop. Trek als je in de stad bent. Voorheen kocht ik dan een broodje en klaar. Maar nu? Al het snelle eetwerk bestaat uit brood, friet, snacks (gepaneerd). Lastig.
Ik ga niet vaak uit eten, dus als ik eens ga, nou dan maar khd. Ik kan de patat wel laten staan maar wie weet hebben ze de saus wel vol suiker gestopt.
Enfin, maar dat is wel iets waar ik ook tegenaan loop. Trek als je in de stad bent. Voorheen kocht ik dan een broodje en klaar. Maar nu? Al het snelle eetwerk bestaat uit brood, friet, snacks (gepaneerd). Lastig.
donderdag 4 januari 2018 om 09:37
Ik weet niet of ik wel linkjes mag plaatsen, anders excuses daarvoor, maar misschien dat iemand er iets aan heeft.
http://leefbewust.nu/koolhydraten-enorm ... -op-brein/
http://leefbewust.nu/koolhydraten-enorm ... -op-brein/
Pieremachochel
donderdag 4 januari 2018 om 09:41
Uit eten gaan is idd best lastig, vaak alleen veel vlees en groentes; laat ik daar nu gek op zijn.Saoghail schreef: ↑04-01-2018 09:34Ik vind in de meeste restaurants de groente maar treurig.
Voor onderweg of voor als je in de stad bent kun je wat nootjes of een stuk droge worst achter de hand houden misschien.
Pieremachochel
donderdag 4 januari 2018 om 09:41
Saoghail schreef: ↑04-01-2018 09:34Ik vind in de meeste restaurants de groente maar treurig.
Ik heb ontdekt dat de Breaker banaan/ bosbes van de Appie 5 gr.Kh bevat. Geen idee of dat bij jouw patroon past, maar zou dat een alternatief zijn? In ieder geval handig mee te nemen.
donderdag 4 januari 2018 om 09:48
Niet relevant maar heeft mij wel geholpen; een darmdetox van maar slechts 3 dagen.
Ik viel ervoor maar een pond af per week, soms minder. Op zich is dat natuurlijk prima, maar na die detox werd het elke week een kilo en sinds de detox heb ik geen deodorant meer nodig en dat terwijl ik normaal de hele dag door deo moest gebruiken.
Ik viel ervoor maar een pond af per week, soms minder. Op zich is dat natuurlijk prima, maar na die detox werd het elke week een kilo en sinds de detox heb ik geen deodorant meer nodig en dat terwijl ik normaal de hele dag door deo moest gebruiken.
Pieremachochel
donderdag 4 januari 2018 om 10:33
Goeie tipDymphnatam schreef: ↑04-01-2018 09:41Ik heb ontdekt dat de Breaker banaan/ bosbes van de Appie 5 gr.Kh bevat. Geen idee of dat bij jouw patroon past, maar zou dat een alternatief zijn? In ieder geval handig mee te nemen.
donderdag 4 januari 2018 om 10:57
Ik word wat onrustig van de berichten over 'niet koolhydraatarm genoeg' te eten. Geen kwaad woord over diegenen die daarop wijzen hoor! Juist fijn om advies te lezen.
Zelf vind ik het heel lastig om almaar te moeten uitrekenen hoeveel ik nu precies van alle soorten voedingsstoffen binnen krijg. Ook ben ik niet het type om nepbrood, nepsuiker en dat soort dingen te gaan maken. Ik hou gelukkig niet zo heel erg van zoet, behalve wanneer ik te weinig gegeten heb. Maar die plaatsvervangende gebakdingen en zo, daar hou ik helemaal niet van. Ik eet liever geen chocola, dan varianten die ik wel 'mag' maar die ik niet echt lekker vind (bij wijze van spreken, want ik hou niet van chocola).
Wat ik vooral belangrijk vind, is dat ik gezonder eet en dat het verzadigt en dat ik het toch nog lekker vind.
Maar ik begrijp dat het wel belangrijk is om goed in beeld te krijgen welke voedingsstoffen ik nu eigenlijk binnen krijg. Ik wil tenslotte niet dat het (bijvoorbeeld door te vet en toch te veel koolhydraten) uiteindelijk erg ongezond is wat ik doe.
Ik zal die app aanschaffen die Dymphnatan noemde. Dan krijg ik misschien toch wat meer beeld daarvan.
Overigens ben ik gisteren met mijn 'ketogriep' volgens mij al mijn eten binnen het uur steeds kwijtgeraakt. Wat een dag!
Hoofdpijn had ik vandaag niet bij het opstaan en de dorst was ook iets minder.
Gisteravond heb ik bloemkoolrijst gemaakt met kipfilet en dan allerlei kruiden. Was erg lekker. Ik vind eigenlijk alle dingen die aangeraden worden aan groentes en vlees erg lekker.
Wat me opvalt: ik dronk normaal gesproken heel veel koffie op een dag (zonder suiker, met een schepje poedermelk) en nu taal ik nauwelijks naar koffie (drink er nu een klein beetje room in).
Zelf vind ik het heel lastig om almaar te moeten uitrekenen hoeveel ik nu precies van alle soorten voedingsstoffen binnen krijg. Ook ben ik niet het type om nepbrood, nepsuiker en dat soort dingen te gaan maken. Ik hou gelukkig niet zo heel erg van zoet, behalve wanneer ik te weinig gegeten heb. Maar die plaatsvervangende gebakdingen en zo, daar hou ik helemaal niet van. Ik eet liever geen chocola, dan varianten die ik wel 'mag' maar die ik niet echt lekker vind (bij wijze van spreken, want ik hou niet van chocola).
Wat ik vooral belangrijk vind, is dat ik gezonder eet en dat het verzadigt en dat ik het toch nog lekker vind.
Maar ik begrijp dat het wel belangrijk is om goed in beeld te krijgen welke voedingsstoffen ik nu eigenlijk binnen krijg. Ik wil tenslotte niet dat het (bijvoorbeeld door te vet en toch te veel koolhydraten) uiteindelijk erg ongezond is wat ik doe.
Ik zal die app aanschaffen die Dymphnatan noemde. Dan krijg ik misschien toch wat meer beeld daarvan.
Overigens ben ik gisteren met mijn 'ketogriep' volgens mij al mijn eten binnen het uur steeds kwijtgeraakt. Wat een dag!
Hoofdpijn had ik vandaag niet bij het opstaan en de dorst was ook iets minder.
Gisteravond heb ik bloemkoolrijst gemaakt met kipfilet en dan allerlei kruiden. Was erg lekker. Ik vind eigenlijk alle dingen die aangeraden worden aan groentes en vlees erg lekker.
Wat me opvalt: ik dronk normaal gesproken heel veel koffie op een dag (zonder suiker, met een schepje poedermelk) en nu taal ik nauwelijks naar koffie (drink er nu een klein beetje room in).
donderdag 4 januari 2018 om 11:06
donderdag 4 januari 2018 om 11:16
Die bloemkoolrijst wilde ik uitproberen en het is een leuke variant wanneer je bloemkool minder grof wilt gebruiken. Wortelpeterselie weet ik niet waar ik dat voor nodig zou hebbennoglangnietjarig schreef: ↑04-01-2018 11:06Haha Case-je, ik drink sinds ik kha doe koffie als nooit te voren!
Ik tel(de) alleen maar de kh's en verder dus niet, zo is mij dat ook geleerd.
Ik hou het ook zo eenvoudig mogelijk, ik maak zelfs geen bloemkoolrijst en wortelpeterselie koop ik ook niet.
Hoe tel je de koolhydraten nu het makkelijkst?
donderdag 4 januari 2018 om 11:20
Ik heb mij wel ingelezen maar je moet ergens beginnen en net als Dymphnata, begin ik liever en finetune gaandeweg dan doorschransen zoals ik deed.IBAOHI schreef: ↑03-01-2018 22:32Wat ik mij afvraag is of jullie (die net gestart zijn) je ook goed ingelezen hebben? Ik zie namelijk dingen voorbij komen die niet kha zijn. Dat is natuurlijk prima als het voor jullie werkt, maar niet passend in een kha-eetpatroon.Havermout, appel, banaan, bonen allemaal niet kha-arme voedingsmiddelen.
Jouw tips en die van anderen hebben me wel inzicht gegeven. Ik zie nu in de app ook terug wat koolhydraatrijkere producten zijn en dat ik bijvoorbeeld heel goed mijn menu aan kan vullen met noten om aan de juiste hoeveelheid vetten en kcal te komen. Persoonlijk is mijn doel niet om koolhydraatloos te eten en denk ik dat de koolhydraten die ik nu van gezonde voedingsmiddelen binnenkrijg al een hele verbetering is ten opzichte van alle koolhydraten via brood, pasta, aardappels etc.
Ik ben heel blij met die fitatu app en heb er echt plezier in om dat bij te houden.
donderdag 4 januari 2018 om 11:22
donderdag 4 januari 2018 om 11:25
Ah, dank! Die ziet er handig uit!