Donorwet
dinsdag 30 januari 2018 om 12:58
Spannende dag vandaag voor de Donorwet!
Ik heb al vanaf m'n 18e een donorcodicil en ik vraag me zo af waarom mensen het niet hebben.
Even een platte stelling:
Wat is er op tegen om je organen af te staan die anders toch verbrand worden of gaat rotten onder de grond?
En ja, ik heb meegemaakt in de nabije omgeving dat iemand z'n organen heeft afgestaan en dat het in het zkh best een 'ding' is omdat een lichaam toch een paar uur niet tot je beschikking is als nabestaanden, maar het feit dat er nu mensen weer kunnen doorleven met zijn hart, nieren, lever, dat maakt een hoop goed.
Hoe denk jij erover?
Waarom wel, maar nieuwsgieriger: waarom niet?
Ik heb al vanaf m'n 18e een donorcodicil en ik vraag me zo af waarom mensen het niet hebben.
Even een platte stelling:
Wat is er op tegen om je organen af te staan die anders toch verbrand worden of gaat rotten onder de grond?
En ja, ik heb meegemaakt in de nabije omgeving dat iemand z'n organen heeft afgestaan en dat het in het zkh best een 'ding' is omdat een lichaam toch een paar uur niet tot je beschikking is als nabestaanden, maar het feit dat er nu mensen weer kunnen doorleven met zijn hart, nieren, lever, dat maakt een hoop goed.
Hoe denk jij erover?
Waarom wel, maar nieuwsgieriger: waarom niet?
woensdag 31 januari 2018 om 10:41
Ik zie het eerder als een 'nee-nee' sticker op je deur. Vul Nee in als je dit niet wilt. Vul Ja in als je dit wel wilt. Verder niets, er wordt niets anders van je gevraagd dan een Nee invullen als je dit niet wilt. Waarom wil je dit eigenlijk niet? Wat is voor jou de reden om geen organen af te staan na je dood?Neoflux schreef: ↑31-01-2018 10:36En als je geen familie hebt? Geen contact meer met familie? Mijn familie hoeft echt niet te beslissen over mijn lichaam.
Waarom zou ik een nee moeten geven op iets wat al van mij is? Hetzelfde zou zijn als ik op mijn deur een sticker moet plaatsen: "Ik wens NIET dat er uit dit huis spullen worden meegenomen"
Belachelijk, niet?
woensdag 31 januari 2018 om 10:48
ikke606 schreef: ↑31-01-2018 10:20Ik ben het niet helemaal met je eens, Keuze maken prima,
maar als je ervoor kiest om het open te laten is ook een keuze , die wordt hierdoor nu ontnomen.
(Maar als je niet reageerd ben je donor vind ik te ver gaan niet stemmen is ook een vrom van je recht hebben)
Ik heb het er nog met mijn vrouw over gehad en tegen mijn vrouw gezecht, Die wel donor is.
Als het zo ver mocht komen laat ik de keuze aan jouw en vind ik elke keuze die je maakt goed.
Het is voor mij dan niet meer belangrijk,,,, Wel voor haar of mijn kinderen, Dus Mogen hun die keus maken waar hun dan nog enigsinds troost uit kunnen halen.
Nee, er wordt je geen keuze ontnomen. Je bent vrij niets te kiezen, maar realiseer je dat de beslissing dan bij een ander komt te liggen.
Zoals dat nu ook al het geval is.
woensdag 31 januari 2018 om 10:50
Een recht betekent niet dat je dan ook een plicht hebt. Je hoeft je niet te verdiepen, je hoeft niet te stemmen en je hoeft geen orgaandonor te zijn. Je hebt het recht om orgaandonor te zijn en om te stemmen.enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:21Er zal heel veel informatie verspreidt worden, ook door de huisarts en anderen. En ik vind dat je de plicht hebt om hierin te verdiepen. Net als stemrecht. Ik ben het met heel veel mensen niet eens en toch heeft iedereen stemrecht. Ook mensen die hier nooit over nagedacht hebben. Een simpel nee voorkomt dat je donor bent en dit is in veel landen al op die manier geregeld. Al die wildwestverhalen zijn gebaseerd op onwetendheid. Ik vind de stelling van het vrije woord om een kleine financiële prikkel te bieden wel interessant. Daar ga ik over nadenken.
woensdag 31 januari 2018 om 10:51
En waarom zou iedereen dan niet standaard op "Nee" gezet kunnen worden en als mensen wat willen betekenen na hun dood voor anderen de wijziging zeer makkelijk te laten maken?enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:41Ik zie het eerder als een 'nee-nee' sticker op je deur. Vul Nee in als je dit niet wilt. Vul Ja in als je dit wel wilt. Verder niets, er wordt niets anders van je gevraagd dan een Nee invullen als je dit niet wilt. Waarom wil je dit eigenlijk niet? Wat is voor jou de reden om geen organen af te staan na je dood?
Door iedereen alvast op "Ja" te zetten eigent de gezondheidszorg onder leiding van de overheid zich iets toe dat helemaal niet van hun is.
Hoe zie jij dat dan voor je als de nabestaanden geen orgaandonatie willen en het familielid komt te overlijden? Beveiliging die hun het ziekenhuis uitzet alvorens de "overledene" naar de O.K. te rijden? En dan mag diezelfde familie daarna ook nog het leeg geroofde familielid als ze het slecht treffen op eigen kosten begraven.
woensdag 31 januari 2018 om 10:51
enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:41Ik zie het eerder als een 'nee-nee' sticker op je deur. Vul Nee in als je dit niet wilt. Vul Ja in als je dit wel wilt. Verder niets, er wordt niets anders van je gevraagd dan een Nee invullen als je dit niet wilt. Waarom wil je dit eigenlijk niet? Wat is voor jou de reden om geen organen af te staan na je dood?
Ik vraag me af of de mensen die hier een principekwestie in zien zich realiseren dat er allerlei zaken in onze samenleving gebeuren die direct betrekking op de persoonlijke levenssfeer hebben waar nooit een goedkeuring voor gevraagd is.
woensdag 31 januari 2018 om 10:52
En sommige mensen willen of kunnen niet kiezen en dat is ook een keuze. Een overheid die dan bepaald dat ze recht hebben op het lichaam, gaat m.i. heel ver buiten haar boekje.enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:33Uiteindelijk bepaalt de familie, maar een simpel nee voorkomt dat er iets met je lichaam gebeurt zonder dat jij dat wilt.
woensdag 31 januari 2018 om 10:53
Met uitzondering van weefsel dat bij leven gegeven kan worden, nee.enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:43Ander vraagje: zouden jullie allemaal organen accepteren van anderen, mocht dit nodig zijn?
woensdag 31 januari 2018 om 10:54
En die beslissing bij de overheid leggen vind ik geen goed plan.Hetvrijewoord schreef: ↑31-01-2018 10:48Nee, er wordt je geen keuze ontnomen. Je bent vrij niets te kiezen, maar realiseer je dat de beslissing dan bij een ander komt te liggen.
Precies!Hetvrijewoord schreef: ↑31-01-2018 10:51Ik vraag me af of de mensen die hier een principekwestie in zien zich realiseren dat er allerlei zaken in onze samenleving gebeuren die direct betrekking op de persoonlijke levenssfeer hebben waar nooit een goedkeuring voor gevraagd is.
Ik wil het niet omdat ik het tegennatuurlijk vind. Er zijn genoeg mensen op aarde, teveel eigenlijk. Doordat wij ons bemoeien met de beloop van de natuur leven we langer, véél langer. Dat is niet echt goed voor de andere wezens die hier leven. Dood hoort bij het leven, maar mensen vinden het vaak moeilijk te accepteren.enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:41Ik zie het eerder als een 'nee-nee' sticker op je deur. Vul Nee in als je dit niet wilt. Vul Ja in als je dit wel wilt. Verder niets, er wordt niets anders van je gevraagd dan een Nee invullen als je dit niet wilt. Waarom wil je dit eigenlijk niet? Wat is voor jou de reden om geen organen af te staan na je dood?
Prima als mensen zelf wel willen doneren, maar ik ben eigenlijk ook van mening dat de ontvanger dan ook de medische kosten op zich mag nemen.
woensdag 31 januari 2018 om 10:55
Nee dus.enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:43Ander vraagje: zouden jullie allemaal organen accepteren van anderen, mocht dit nodig zijn?
enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:43Ander vraagje: zouden jullie allemaal organen accepteren van anderen, mocht dit nodig zijn?
Ik op dit moment zeker.
Ja dat realiseer ik me. En daar kan ik niets aan veranderen. En wat mij betreft staan al die dingen los van dit vraagstuk.Hetvrijewoord schreef: ↑31-01-2018 10:51Ik vraag me af of de mensen die hier een principekwestie in zien zich realiseren dat er allerlei zaken in onze samenleving gebeuren die direct betrekking op de persoonlijke levenssfeer hebben waar nooit een goedkeuring voor gevraagd is.
woensdag 31 januari 2018 om 10:56
Dit vind ik een beetje vreemde reactie.enthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:41Ik zie het eerder als een 'nee-nee' sticker op je deur. Vul Nee in als je dit niet wilt. Vul Ja in als je dit wel wilt. Verder niets, er wordt niets anders van je gevraagd dan een Nee invullen als je dit niet wilt. Waarom wil je dit eigenlijk niet? Wat is voor jou de reden om geen organen af te staan na je dood?
Waarom moet zij een reden opgeven ?
Het zijn haar organen. Is dat niet genoeg?
Uit dit soort vragen blijkt maar weer hoe eng dit soort ontwikkelingen zijn.
woensdag 31 januari 2018 om 10:57
GenieInABottle schreef: ↑31-01-2018 10:55Ja dat realiseer ik me. En daar kan ik niets aan veranderen. En wat mij betreft staan al die dingen los van dit vraagstuk.
Lijkt mij juist helemaal niet los staan van het onderwerp.
Als het je gaat om het principe dan gaat het je om het principe.
woensdag 31 januari 2018 om 11:00
Dus dan mogen we maar helemaal geen mening meer hebben? Lekker struisvogelen?Hetvrijewoord schreef: ↑31-01-2018 10:51Ik vraag me af of de mensen die hier een principekwestie in zien zich realiseren dat er allerlei zaken in onze samenleving gebeuren die direct betrekking op de persoonlijke levenssfeer hebben waar nooit een goedkeuring voor gevraagd is.
woensdag 31 januari 2018 om 11:00
nee nu is het zo dat bij niks invullen de beslissing bij je nabestaande lichtHetvrijewoord schreef: ↑31-01-2018 10:48Nee, er wordt je geen keuze ontnomen. Je bent vrij niets te kiezen, maar realiseer je dat de beslissing dan bij een ander komt te liggen.
met de nieuwe wet betekend dat dat jouw Keuze JA is als je niks invult?
Dat is het hele problem hiermee,
woensdag 31 januari 2018 om 11:01
woensdag 31 januari 2018 om 11:03
Kijk, op deze manier had ik het nog niet bekeken. Dank voor je uitleg en je hebt er duidelijk veel over nagedacht. Ik ben het niet met je eens, maar daar gaat het nu even niet over. En de medische kosten op mij nemen als ik een orgaan accepteer vind ik bijzonder. Wat is het verschil dan met een andere operatie? Waarom vind jij dat ik in dit geval de kosten op mij zou moeten nemen?Neoflux schreef: ↑31-01-2018 10:54Ik wil het niet omdat ik het tegennatuurlijk vind. Er zijn genoeg mensen op aarde, teveel eigenlijk. Doordat wij ons bemoeien met de beloop van de natuur leven we langer, véél langer. Dat is niet echt goed voor de andere wezens die hier leven. Dood hoort bij het leven, maar mensen vinden het vaak moeilijk te accepteren.
Prima als mensen zelf wel willen doneren, maar ik ben eigenlijk ook van mening dat de ontvanger dan ook de medische kosten op zich mag nemen.
woensdag 31 januari 2018 om 11:04
Die wet maakt me niet uit. Ik heb me nu al als niet-donor geregistreerd en zal dat met deze wet opnieuw doen. Ik heb geen principieel bezwaren tegen de wet, zolang mensen de vrijheid houden om nee te zeggen.
Persoonlijk zeg ik dus nee. Ik wil geen donor zijn, en ben daar verder ook consequent in, ik wil ook geen organen ontvangen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 31 januari 2018 om 11:05
Nee dusenthousiasteling schreef: ↑31-01-2018 10:43Ander vraagje: zouden jullie allemaal organen accepteren van anderen, mocht dit nodig zijn?
Het is niet nodig, het is een keuze. En ik kies daar niet voor.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 31 januari 2018 om 11:07
Als je zwart - wit denkt, ja. Ik denk gelukkig niet zwart-wit. Ik denk per onderwerp en voor mij heeft het tegen deze wetgeving zijn niets met mijn principes te maken, wel met mijn mening gebaseerd op mijn waarden en normen.Hetvrijewoord schreef: ↑31-01-2018 10:57Lijkt mij juist helemaal niet los staan van het onderwerp.
Als het je gaat om het principe dan gaat het je om het principe.