Bonusmoeder

14-04-2018 22:40 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik ben nieuw hier dus geen idee wat ik moet verwachten, maar hier komt het 😉

Ik woon al bijna 4 jaar samen met mijn inmiddels man (geregistreerd partnerschap). Hij heeft een zoon met zijn ex en samen hebben we een zoontje van bijna anderhalf nu. Sinds de geboorte van ons zoontje heeft mijn man co-ouderschap. Zijn zoon is hier om de week 7 dagen. Nu is het al een tijdje zo dat ik mij ontzettend kan ergeren hoe mijn man met zijn zoon omgaat. Alles wat ik zeg is maar onzin of wordt afgedaan. Als ik iets zeg over opruimen, school etc dan wordt het maar weggewuifd en neemt hij het altijd voor zijn zoon op. Ik noem het al zo dat hij zijn zoon op handen draagt. Dat botst on ontzettend vaak tussen ons. Mijn schoonouders helpen ook nog een handje mee want ze verwennen hem op en top. Hij heeft het al moeilijk zat en bla bla bla. Is het gek dat ik mij daar aan erger? Ik heb zelf geleerd van huis uit dat verwennen e.d. vervelende kinderen oplevert. Maar het grootste punt is bij mij dat ik me niet gewaardeerd voel. Alles wat je zegt of doet wordt maar weggewuifd met als antwoord wees niet zo streng, zie de lol er van in. Heeft er iemand tips of iets?
Bonusmoeder? Wat een achterlijk woord. En wat jij vanuit huis geleerd hebt doet er niet toe, want het is jouw kind niet. Dus ja ik vind het gek dat jij je daar aan ergert. Ik neem aan dat hij altijd zo is geweest met z'n zoon en dat je dit dus wist voordat je zelf kinderen met hem kreeg.
Snap de topictitel niet eigenlijk...

Tsja, dit lijkt me nou typisch iets wat je met je man moet bespreken ipv hier op een forum. Aan de ene kant is de opvoeding een zaak van hem en zijn ex, maar als die jongen in jouw huis verblijft heb je daar wel degelijk wat over te zeggen.

Als je eigen zoon een half jaar bij een gastgezin gaat wonen, dan lijkt me toch ook dat daar hun regels gelden ipv die van jou? Zo is het ook tijdens de 7 dagen dat hij bij jou zit.

Maar je moet hier wel een consensus over bereiken. Anders word jij de boze stiefmoeder en gaat je relatie er uiteindelijk aan onderdoor.
Je klinkt als een boze stiefmoeder.
En jij kunt het wel 'verwennen' noemen, maar jij gaat er niet over. Zijn ouders bepalen hoe hij wordt opgevoed en niet jij.
Het grootste punt als "bonusmoeder" is dat jij je niet gewaardeerd voelt? :facepalm:
Ga bij hun weg.
PS het lijkt me heel gezond om je kind op handen te dragen.
:popcorn:
PS en ja, het is gek dat je je eraan ergert als je schoonouders je proberen te vertellen dat je stiefzoon het moeilijk heeft. Je zou je niet moeten ergeren, maar je moeten inleven in je stiefkind.
Melofkim schreef:
14-04-2018 22:54
PS het lijkt me heel gezond om je kind op handen te dragen.
Als ze 14 zijn onmogelijk hoor. Loodzwaar.
Ik heb geleerd dat stiefouders met argusogen en jaloezie gekwetste kinderen oplevert.
Waarom niet gewoon een stapje terug doen? Als vader hem teveel verwent merkt hij daar uiteindelijk zelf wel wat dat oplevert.
Waarom zouden de ouders van jouw stiefkind hoe zoon moeten opvoeden zoals jij geleerd hebt dat het moet?
De vraag is natuurlijk hoe je er mee om gaat als hij in het huis van de TO verblijft. Wie gaat er dan over de opvoeding?
Melofkim schreef:
14-04-2018 22:52
Je klinkt als een boze stiefmoeder.
En jij kunt het wel 'verwennen' noemen, maar jij gaat er niet over. Zijn ouders bepalen hoe hij wordt opgevoed en niet jij.
Het klinkt voor mij als iemand die 1 lijn wil trekken, maar hier niet de gelegenheid voor krijgt. Ook haar huis, haar regels toch?
anoniem_297763 wijzigde dit bericht op 15-04-2018 00:43
0.41% gewijzigd
Joostisandersgeaard2 schreef:
14-04-2018 22:55
:popcorn:
Ik doe mee :cheers:
Hebben jullie niet gewoon een andere kijk op opvoeden? Ik vraag me af of dit anders was geweest als het kind van jullie samen was geweest. Volgens mij heeft jouw positie als "bonusmoeder" er niet zoveel mee te maken. Je haalt er iets bij wat er niets mee te maken heeft dus.
Dus op 4 jaar tijd ...

Ben je gaan samenwonen.
Ben je zwanger geworden.
Is er een extra kind part-time komen inwonen.

En stel je nu vast dat jouw opvoedingsstijl versus zijn opvoedingsstijl niet matchen.

Waarom moest alles bovendien zo snel en tegelijk?
Waarom niet eerder eerst een lat-relatie, dan samenwonen, ondertussen eventueel co-ouder en kijken hoe hij zijn kind opvoedt én dan pas eventueel een extra kind?

Zolang hij kind niet mishandelt is zijn kind overigens toch écht zijn zaak.
Je kan suggesties doen, maar hij heeft perfect het recht om die straal te negeren.

Als er dan ook nog es een oma en opa in zijn nek staan te hijgen ...

Weet je tegelijk ook hoe hij straks omgaat met de opvoeding van jullie kind.

Er zijn dus een aantal opties:
Ofwel blijf je je eraan ergeren, ofwel leg je je erbij neer, ofwel trap je het af.
Veel meer smaken zijn er niet.

Je kan bij je eigen kind hier en daar andere accenten leggen, maar als vader nu éénmaal het nonchalante verwen-type is, gaat die dat voor kind 2 niet echt anders aanpakken, lijkt mij.
Mijn vriend heeft ook twee kinderen en ik heb ook weleens mijn twijfels bij sommige van zijn keuzes op opvoedgebied. Maar wij hebben heel duidelijk afgesproken: alles wat met zijn kinderen te maken heeft is zijn pakkie-an. Daar bemoei ik me dus niet mee. Natuurlijk kunnen we alles bespreken, maar dan laat ik het ook los.

Natuurlijk gelden er wel bepaalde regels hier in huis waar ik wel wat over te zeggen heb.
En dat je vriend een kind had was je nog niet bekend, toen je dat geregistreerde partnerschap aanging?

Rare nick trouwens.
Wat zei je geregistreerd partner toen je dit met hem besprak?
Joehoe TO... :hello:
Proudmommy1987 schreef:
14-04-2018 22:40
Zijn zoon is hier om de week 7 dagen. Nu is het al een tijdje zo dat ik mij ontzettend kan ergeren hoe mijn man met zijn zoon omgaat. Alles wat ik zeg is maar onzin of wordt afgedaan. Als ik iets zeg over opruimen, school etc dan wordt het maar weggewuifd en neemt hij het altijd voor zijn zoon op. Ik noem het al zo dat hij zijn zoon op handen draagt. Dat botst on ontzettend vaak tussen ons. Mijn schoonouders helpen ook nog een handje mee want ze verwennen hem op en top. Hij heeft het al moeilijk zat en bla bla bla. Is het gek dat ik mij daar aan erger?
Nee, het is niet gek dat je je hieraan ergert. Natuurlijk, je partner moet zelf weten hoe hij zijn kind opvoedt, maar zijn kind leeft wel bij jullie in huis. Over opruimen kun je dus best iets zeggen. Ik vraag me ook af wat voor beeld je stiefzoon hierdoor van jou krijgt. Als zijn vader jou behandeld alsof jouw mening er niet toe doet, lijkt de kans dat hij jou respecteert ook kleiner.
Dat was niet al aan de hand voor je partnerschap en de 2e leg?
Proudmommy1987 schreef:
14-04-2018 22:40
Hoi ik ben nieuw hier dus geen idee wat ik moet verwachten, maar hier komt het 😉

Ik woon al bijna 4 jaar samen met mijn inmiddels man (geregistreerd partnerschap). Hij heeft een zoon met zijn ex en samen hebben we een zoontje van bijna anderhalf nu. Sinds de geboorte van ons zoontje heeft mijn man co-ouderschap. Zijn zoon is hier om de week 7 dagen. Nu is het al een tijdje zo dat ik mij ontzettend kan ergeren hoe mijn man met zijn zoon omgaat. Alles wat ik zeg is maar onzin of wordt afgedaan. Als ik iets zeg over opruimen, school etc dan wordt het maar weggewuifd en neemt hij het altijd voor zijn zoon op. Ik noem het al zo dat hij zijn zoon op handen draagt. Dat botst on ontzettend vaak tussen ons. Mijn schoonouders helpen ook nog een handje mee want ze verwennen hem op en top.Hij heeft het al moeilijk zat en bla bla bla. Is het gek dat ik mij daar aan erger? Ik heb zelf geleerd van huis uit dat verwennen e.d. vervelende kinderen oplevert. Maar het grootste punt is bij mij dat ik me niet gewaardeerd voel. Alles wat je zegt of doet wordt maar weggewuifd met als antwoord wees niet zo streng, zie de lol er van in. Heeft er iemand tips of iets?
Hoezo, en bla bla bla?

Beeld je eens in in je stiefkind. Zijn broertje heeft wel lekker 7 dagen per week papa én mama, en hij moet de helft van de tijd één van de twee missen. Een tweede leg is altijd zielig voor kinderen van gescheiden ouders.

Misschien kun je beter aan je man vragen wat hij goede regels vindt voor in huis. Je zoontje van 1,5 hoeft immers nog niets op te ruimen neem ik aan, en ik ga er maar vanuit dat hij zijn beide kinderen wel gelijkwaardig behandeld.

En zie er de lol van in, inderdaad. Huttenbouwen is ook opvoeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven