Zó slecht slapen

08-05-2018 17:04 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap mijn leven lang al licht en redelijk slecht. De laatste jaren loopt het echter de spuigaten uit. Had ik eerder nog regelmatig goede nachten, deze komen nu niet meer voor. Het inslapen duurt uren, tussen half 1 en 3 uur lukt het me dan meestal toch om in slaap te komen, de wekker gaat om 6 uur. De hele dag voel ik me dan vermoeid. ‘s Avonds om 9 uur gaan de tv en telefoon uit en probeer ik te gaan liggen, alles draait om slapen en toch lukt het niet. Ik slaap nooit langer dan een paar uur door, slaap licht en slaap moeilijk in.

Gesprekken met huisarts gehad, slaaptherapie gevolgd, drink geen alchohol en koffie meer, sterke slaaptabletten gehad op doktersrecept en minder sterke van de drogist. Niets lijkt nog te werken.

Op dit moment zit ik er compleet doorheen. Het laatste kuurtje slaaptabletten heeft niet meer gewerkt. Ik ben vaak te gefrustreerd om in slaap te komen, dat het tussen mijn oren zit weet ik. Het zou moeten kunnen, ik heb geen lichamelijke gebreken maar ik maak het mezelf ontzettend moeilijk door er zo gefocust op te zijn dat ik niet meer tot rust kom. Niets lijkt te helpen, ben ten einde raad.
Kan me niet goed meer focussen op mijn werk, heb een kort lontje gekregen en geen energie.

Probeer me erbij neer te leggen dat ik nooit beter zal slapen en dus altijd vermoeid zal zijn maar zou het graag anders zien. Wil me fit voelen en er ook graag een beetje gezellig uitien. Me niet meer voelen als een halve zombie.

Zijn hier meer mensen met slaapproblemen? Of die slaapproblemen gehad hebben? Wat helpt jullie of heeft jullie geholpen? En is er een manier om dit cirkeltje te doorbreken, mijn gedachten tot rust te brengen? Ik zou het heel graag horen :)
Andere medicatie/ kalmerinsmiddelen zou dus ook nog een optie zijn? Mijn huisarts schrijft me liever geen zware tabletten meer voor omdat hij niet wil dat ik hier afhankelijk van word.

Retrostar; Kan me voorstellen dat dat goed is om te weten van jezelf, hoef je je daar niet druk om te maken. Zelf merk ik wel dat ik meer slaap nodig heb dan ik krijg. Meestal ligt het aantal uren tussen 3,5 en 5,5 uren en word ik niet uitgerust wakker. Soms een uitschietertje naar beneden (geen slaap) of opeens een uurtje extra en ik merk dat ik met extra slaap me gelijk een stuk beter voel overdag.

Lucifermiauww, heb je deze medicatie via je huisarts verkregen? Ik zou heel graag het cirkeltje doorbreken met een paar goede nachten. Iets achter de hand hebben wat echt werkt wanneer het slapen al een tijd niet meer lukt lijkt me heel fijn.
Hoofdtelefoon + audioboeken. Bleek wondermiddel voor mij.
Lees het boek van Ysbrand van der Werf eens, "Iedereen slaapt". Hij is een van de slaapexperts in Nederland. Het boek staat vol goede tips en ideeen.

https://www.bol.com/nl/f/iedereen-slaap ... 060486990/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou om 9u ook niet in slaap vallen als ik er om 6u uit moet. Veel mensen hebben genoeg met 7u slaap.

Mijn formule is in de vooravond sporten, na 21u geen schermen meer behalve de tv, naar bed gaan als ik voel dat ik in de zetel in slaap zou vallen.
freya25 schreef:
08-05-2018 17:25
Slaap je wel langer als de wekker niet gaat?
Nee, ik slaap eigenlijk vrijwel altijd slecht en licht dus ook in de weekenden. Heb al verduisterende gordijnen en slaap standaard met oordopjes in. Ik word vanzelf wakker na een paar uur en kom vervolgens niet meer in slaap. Maar wanneer dat een keertje wel lukt ben ik ontzettend gelukkig :)
chanella1 schreef:
08-05-2018 17:32
Andere medicatie/ kalmerinsmiddelen zou dus ook nog een optie zijn? Mijn huisarts schrijft me liever geen zware tabletten meer voor omdat hij niet wil dat ik hier afhankelijk van word.

Retrostar; Kan me voorstellen dat dat goed is om te weten van jezelf, hoef je je daar niet druk om te maken. Zelf merk ik wel dat ik meer slaap nodig heb dan ik krijg. Meestal ligt het aantal uren tussen 3,5 en 5,5 uren en word ik niet uitgerust wakker. Soms een uitschietertje naar beneden (geen slaap) of opeens een uurtje extra en ik merk dat ik met extra slaap me gelijk een stuk beter voel overdag.

Lucifermiauww, heb je deze medicatie via je huisarts verkregen? Ik zou heel graag het cirkeltje doorbreken met een paar goede nachten. Iets achter de hand hebben wat echt werkt wanneer het slapen al een tijd niet meer lukt lijkt me heel fijn.
Nee, van origine niet want ik liep bij een 'multidisciplinair zorgteam' maar ik krijg het nu wel via de huisarts.
Zou ik toch een slaaponderzoek overwegen, dan blijft het wat minder gissen. Het tijdstip van melatonine innemen en de hoeveelheid kunnen heel nauw komen. Fijner om te meten dan om uit de losse pols te proberen. En kan je er bv ook achterkomen dat je meer baat hebt bij doorslaapmedicatie dan bij een inslaper.
anoniem_14704 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 17:41
0.32% gewijzigd
Hadewychh schreef:
08-05-2018 17:35
Ik zou om 9u ook niet in slaap vallen als ik er om 6u uit moet. Veel mensen hebben genoeg met 7u slaap.

Mijn formule is in de vooravond sporten, na 21u geen schermen meer behalve de tv, naar bed gaan als ik voel dat ik in de zetel in slaap zou vallen.
Om 9 uur liggen is voor mij een manier om me klaar te maken voor de nacht. Geen licht en geluid meer en gewoon liggen. Heb me laten vertellen dat liggen ook rusten is. Ik denk dat dat voor mij enigszins werkt. Ga ook wel eens later liggen maar omdat het altijd wat uren duurt voor ik in slaap kom lig ik dan bij voorbaat helemaal te stressen bij de gedachte aan geen slaap waardoor ik dus ook niet slaap. Het is iets dat ik mezelf aandoe, ik zou me niet zo druk moeten maken en toch doe ik het iedere nacht weer
freya25 schreef:
08-05-2018 17:38
Zou ik toch een slaaponderzoek overwegen, dan blijft het wat minder gissen. Het tijdstip van melatonine innemen en de hoeveelheid kunnen heel nauw komen. Fijner om te meten dan om uit de losse pols te proberen. En kan je er bv ook achterkomen dat je meer baat hebt bij doorslaapmedicatie dan bij een inslapen.
Yup, zou ik eerst doen inderdaad.
TO, ik sluit me bij je aan en ik lees geinteresseerd mee. Ik kamp hier ook mee, al van kind af aan. Het is zwaar invalidiserend. Momenteel helpt zelfs Temazepam niet. Heel af en toe neem ik dat, ik wil niet verslaafd raken, maar na een week van hooguit drie uur slaap per nacht nam ik het maar. Het hielp niets. Ook de melatonine en de mirtazapine lijken niet goed meer te werken. Ik probeer alles: mediteren, wijn, thee, wietolie, helemaal niks, vroeg sporten, laat sporten, ontspanningsoefeningen, geen koffie/thee/cola, enzovoorts enzovoorts.
Ik leef met je mee... :hug:
Bedankt voor de tips over het hoofdtelefoon en het boek, ga het even opzoeken :)
Ga morgenvroeg de huisarts bellen en zal het slaaponderzoek sowieso aankaarten. Bedankt voor het meedenken
Huisarts van mijn ouders wist niet dat je melatonine onderzoek gewoon in Ede aan kan vragen. Kan je thuis speeksel afnemen op bepaalde tijdstippen ( worden per persoon vastgesteld) en zij kunnen dan zien of je aanmaak verstoord is(te vroeg / te laat/ te weinig) . Kan dus melatonine op maat voorgeschreven worden, maar ken ook iemand die s Avonds voor een daglicht lamp moest zitten omdat de aanmaak veels te vroeg begon.
Nogmaals, probeer te kijken naar de oorzaak. Je bent onrustig, veel gedachten enz. Kijk uit dat je niet jaren probeert je slaap te verbeteren terwijl je eigenlijk meer naar je psyche moet kijken. Ben je ooit bij een psycholoog geweest? Niet de poh of huistarts oid? Medicatie en slaaponderzoeken zijn leuk, maar werken vaak niet als je daarnaast niet wat gaat doen aan de onrust.
RainIsJustConfetti schreef:
08-05-2018 17:46
Nogmaals, probeer te kijken naar de oorzaak. Je bent onrustig, veel gedachten enz. Kijk uit dat je niet jaren probeert je slaap te verbeteren terwijl je eigenlijk meer naar je psyche moet kijken. Ben je ooit bij een psycholoog geweest? Niet de poh of huistarts oid? Medicatie en slaaponderzoeken zijn leuk, maar werken vaak niet als je daarnaast niet wat gaat doen aan de onrust.
Juist dat soort dingen worden ook bekeken en besproken. Uitvoerig ook.

Dus een slaaponderzoek is vaak effecienter dan zomaar een psycholoog opzoeken en dingen als zelf melotonine slikken en jaren doormodderen met slaaprituelen. Bijvoorbeeld.
Lucifermiauww schreef:
08-05-2018 17:49
Juist dat soort dingen worden ook bekeken en besproken. Uitvoerig ook.

Dus een slaaponderzoek is vaak effecienter dan zomaar een psycholoog opzoeken en dingen als zelf melotonine slikken en jaren doormodderen met slaaprituelen. Bijvoorbeeld.
Moet ze wel doorverwezen daarvoor worden. Het is een duur onderzoek dus zo gauw wordt er in mijn ervaring niet doorverwezen.
RainIsJustConfetti schreef:
08-05-2018 17:53
Moet ze wel doorverwezen daarvoor worden. Het is een duur onderzoek dus zo gauw wordt er in mijn ervaring niet doorverwezen.
Ieder zijn ervaring. En ernaar vragen/bespreken staat vrij.
chanella1 schreef:
08-05-2018 17:23
Ik volg sinds kort een YouTube kanaal over meditatie/ filosofie. Welke ademhalingsoefeningen hebben jou geholpen?
Ik heb een app ervoor, Insight timer.
Dan wordt je beetje door heen gepraat. Vind ik zelf fijner. Voor mij werkt 5-8 min het beste, anders dwaal ik af in gedachten.

Je kan ook voor het slapen je gedachten opschrijven in een boekje, zodat je je hoofd leeg kan maken. Ik vermoed dat je slapeloosheid ook deels te maken heeft dat je hoofd nog helemaal vol zit als je wil gaan slapen.
O, en die gekmakende angst weer niet te zullen slapen.... :frusty:
francieneke schreef:
08-05-2018 18:04
O, en die gekmakende angst weer niet te zullen slapen.... :frusty:

Heb ik geen last van' gelukkig'. Dan maak je jezelf helemaal gek inderdaad. Maar goed ik slaap soms helemaal niet en heb me er gewoon bij neergelegd, al in mijn puberjaren toen ik zelf doorhad dat slapen problematisch was en dat niets hielp. Jezelf druk maken al helemaal niet.

Lijkt me wel vreselijk, ik zou daar hulp bij vragen. Of heb je dat al gedaan?
Lucifermiauww schreef:
08-05-2018 18:14
Heb ik geen last van' gelukkig'. Dan maak je jezelf helemaal gek inderdaad. Maar goed ik slaap soms helemaal niet en heb me er gewoon bij neergelegd, al in mijn puberjaren toen ik zelf doorhad dat slapen problematisch was en dat niets hielp. Jezelf druk maken al helemaal niet.

Lijkt me wel vreselijk, ik zou daar hulp bij vragen. Of heb je dat al gedaan?

O, meerdere malen. Ik heb ook een slaaponderzoek gehad. Slapen deed ik niet, geen moment, omdat ik in een mij onbekend en "eng" bed lag. Slaapcursussen heb ik gevolgd, therapie voor die angst en om te ontspannen, echt van alles. Ik heb me er maar bij neergelegd inmiddels, maar de laatste weken is het bar en boos. Je kunt niet het leven vieren zoals je dat zou willen. Die vermoeidheid is killing!
chanella1 schreef:
08-05-2018 17:32

Uitgerust, ach, ik geloof dat ik niet weet wat dat is. Je hoort weleens de term "verkwikkende slaap" en ik voel me nooit verkwikt als ik wakker word. Je hebt mensen die 's morgens gaan hardlopen en die hele ontbijten naar binnen slaan.

Maarre.. helpt ASMR jou niet? Dat is echt een stokpaardje van mij. Dan ga je vlak voordat je naar bed gaat naar Youtube en typt in ASMR en dan krijgt je een heleboel filmpjes. Je zoekt een uit bijvoorbeeld iemand die je een schoonheidsbehandeling geeft of een hoofdmassage of een medisch onderzoek.

Er zijn echt heel goede bij. Ik weet niet of ze er iets mee verdienen. Je zou het voor ze hopen. Je moet in het begin vooral zoeken naar dat wat je aanspreekt maar daarna stuurt Google je vanzelf wat je leuk vindt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Google maar op psychofysiologische insomnie. Ik heb het al jaren. Ik kan maanden goed slapen en dan opeens knapt er ieta en slaap ik niet meer. Binnen een week ben ik een wandelend wrak dat zeker weet nooit meer te kunnen slapen.

Ik heb periodes dat ik slaappillen gebruik. Zolpidem zijn de enige die helpen (vrij sterk middel). Temazepam helpen helemaal niet.

Het vervelende is dat alle standaard tips toch niet werken. Ook het verhaal misschien heb je niet zoveel slaap nodig gaat niet op want je bent zo ongelooflijk moe en labiel, je hebt slaap nodig. Ik heb helaas nog niks gevonden wat helpt.
Ik weet wel van mijzelf wat het triggert. Na een drukke dag vol sociale contacten weet ik zeker dat ik niet slaap die nacht. Mijn lichaam is dan te gespannen.
Hier nog een slapeloze, sinds kinds af aan wat mijn leven tot hel heeft gemaakt. Alles geprobeerd (twee keer slaaponderzoek, talloze psychologen, medicatie, alternatieve behandelingen) en verslaafd aan twee keer per week Zopiclon om op de been te blijven. De angst was ook killing.. Maar nu, na 40 jaar!!, slaap ik! Ik weet niet wat ik meemaak en mijn levenskwaliteit is van 4 naar een 9 gegaan. Door Escitalopram ( lexapro) wat niet eens een slaapmiddel is! In combinatie met promethazine. Volgens de huisarts beide niet verslavend en beter iedere dag dat middel dan twee keer p week Zoplicon. Daarnaast heeft workshop aan de Sleep School in Londen mij ook inzichten gegeven, want voor mij werkte de cognitieve gedragstherapie niet die meestal bij slaapproblemen werd toegepast.
francieneke schreef:
08-05-2018 18:21
O, meerdere malen. Ik heb ook een slaaponderzoek gehad. Slapen deed ik niet, geen moment, omdat ik in een mij onbekend en "eng" bed lag. Slaapcursussen heb ik gevolgd, therapie voor die angst en om te ontspannen, echt van alles. Ik heb me er maar bij neergelegd inmiddels, maar de laatste weken is het bar en boos. Je kunt niet het leven vieren zoals je dat zou willen. Die vermoeidheid is killing!
Dat niet slapen ken ik wel, ik heb insomnie. Maar die angst van jou waar jij over tikte net, daar had ik het over. Specifiek daar hulp voor gehad? Therapie lees ik? En dat hielp niet? Is er niet wat anders speciaal voor die angst te doen misschien?
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 18:44
1.40% gewijzigd
Oh ja, mijn psycholoog tipte nog neurofeedback, maar omdat het nu zo goed gaat doe ik dat niet anders zou ik dat zeker hebben geprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven