Geld & Recht alle pijlers

Ontslag na langdurig ziekzijn

23-06-2018 19:39 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar tips en reacties... De situatie is als volgt;
Ik werk bijna 20 jaar voor dezelfde werkgever. Het is uitdagend en intensief werk en ik werk er met veel plezier. Nu ben ik sinds 1,5 jaar (psychisch) ziek. Het eerste jaar was ik hiervoor opgenomen en de verwachting was dat ik niet beter zou worden. Gelukkig blijk ik een uitzondering en ben ik hersteld, de bedrijfsarts en de behandelaar geven aan dat ik mijn werk kan hervatten. De werkgever weigert dit echter, ik denk deels uit zorg voor mij. Hij wil dat ik minder zwaar werk ga doen, dit kan niet binnen dit bedrijf en zou dus ontslag betekenen. De reden voor ontslag is dan het risico dat ik weer ziek wordt.
Ik weet al dat dit geen grond is voor ontslag maar als dit een tijdje doorsuddert en voor een rechter komt is er vast al een verstoorde relatie 😁. Nu heb ik maandag een gesprek met mijn baas en de directie en hoor ik of ik mag werken of dat ze een ontslagprocedure gaan starten.
Overigens ben ik door mijn baas niet beter gemeld, ook al verzoek ik dit.

Tips en ideeen graag!
Het glas is halfvol
Misschien ten overvloede, maar ik wil dus niet net ontslag en zal niet instemmen met een ontslagverzoek.
Het glas is halfvol
Je staat ziekgemeld, dan nooit akkoord gaan met ontslag! Deskundigen oordeel aanvragen bij het UWV zodat je de re integratie weer kunt vlot trekken. Zie jij zelf mogelijkheden voor werk bij jou Werkgever?
Schakel rechtsbijstand / vakbond in of bel het juridisch loket voor ondersteuning van een jurist
Als de bedrijfsarts zegt dat je weer aan het werk kunt is het raar dat jouw baas geen beter melding doet.
Ja, ik wil mijn oude werk gewoon weer doen..
Het glas is halfvol
Rechtsbijstand heeft vast een dossiernummer aan mij gekoppeld
Het glas is halfvol
Wat is hun advies dan?
Zij zeggen alleen dat ik niet ontslagen kan worden wegens ziek zijn, maar zover was ik zelf ook al
Het glas is halfvol
To, zorg dat je alles documenteert. Heb je je schriftelijk beschikbaar gesteld om weer aan het werk te gaan?

Wat een rotsituatie verder. Succes.
Kun je niet beter vasthouden aan de WIA?
redbulletje schreef:
23-06-2018 19:58
Kun je niet beter vasthouden aan de WIA?
Dat kan toch niet als to weer gezond is De werkgever wil haar niet beter melden maar die gaat niet over de WIA
sugarmiss schreef:
23-06-2018 20:07
Dat kan toch niet als to weer gezond is De werkgever wil haar niet beter melden maar die gaat niet over de WIA
Als TO psychische klachten heeft en vreest dat ze weer terugkomen, kan ze beter vasthouden aan een uitkering die nog gebaseerd is op een (hopelijk goed) salaris ipv steeds lager en lager te gaan ontvangen.
Waarom schrijft je rechtsbijstand verzekeraar geen brief naar je werkgever dat je weer hersteld bent en weer beschikbaar bent voor werk.

Of afhankelijk van het werk wat je doet gewoon aanstaande maandag weer op de werkvloer verschijnen en achter een bureau gaan zitten.
Sowieso mag ontslag niet. Als de werkgever jou niet meer in eigen werk wil of een arbeidsdeskundige dit de werkgever adviseert moet de werkgever jou helpen aan ander werk.

Van ontslag tijdens ziekte kan sowieso geen sprake zijn.

Van beter melden kan ook nog geen sprake zijn. Je hebt immers nog niet volledig weer gewerkt voor een langere periode in je oorspronkelijke functie.

Dus of je beter bent weet je niet.
Ikzelf vrees niet opnieuw ziek te worden, het kan, maar iedereen kan ziek worden. Mijn baas vreest opnieuw ziek worden en heeft het dan over hoeveel ton dit het bedrijf kost
Het glas is halfvol
Het is toch sowieso gek als je jezelf beter meldt en je werkgever weigert dat?
Ik hoop dat Nummerzoveel straks komt.
Ik zit in 2e spoor en werk fulltime ergens anders om 'werkconditie' op te doen
Het glas is halfvol
De beslissing is echter niet aan jou en niet aan de werkgever, er behoort een bedrijfsarts een fml te maken en een onafhankelijke arbeidsdeskundige te bepalen wat nu wijsheid is.

De werkgever moet die arbeidsdeskundige betalen.

Mocht je als je zijn advies hebt het er niet mee eens zijn, dan is pas een deskundigheidsoordeel uwv van toepassing.
Dat ergens anders fulltime werken lukt wil nog niet zeggen dat het in je oude functie ook lukt.

Hoe veel procent ben je beter volgens bedrijfsarts?
Volgens mij mag een werkgever niet beslissen dat jij nog niet mag werken als de bedrijfsarts daar anders over denkt.

Lees anders hier maar eens onder herstelmelding: https://www.arbeidsrechter.nl/medewerke ... termelding
Daar staat dat de werkgever wanprestatie levert als hij tegen advies is jou geen reïntegratie of werkplek biedt.
Wanneer de werkgever uit zorgen om jou denkt dat werkhervatting geen goed idee is zou je kunnen voorstellen om een driegesprek te plannen met de bedrijfsarts zodat in dat gesprek de zorgen weggenomen kunnen worden.
duizel wijzigde dit bericht op 23-06-2018 20:21
0.41% gewijzigd
Fml is zonder gebreken, dus 100%
Het glas is halfvol
Of werk je bv nog op arbeidstherapeutische basis?
Dan zou je idd gewoon weer naar je oude functie moeten kunnen, ikzou in het gesprek aansturen op een onafhankelijk oordeel arbeidsdeskundige. Niet 1 van uwv, je hebt daar bedrijven voor.

Dit is de werkgever verplicht in te zetten.

Wil hij dit niet dan een oordeel uwv aanvragen.
Ik zou inderdaad ook niet akkoord gaan met ontslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven