Erfenis in de bijstand
dinsdag 26 juni 2018 om 08:23
Mijn tante is recent overleden en mijn moeder blijkt haar enige erfgenaam te zijn. Mijn moeder ontvangt al een aantal jaar een bijstandsuitkering en heeft doorgeven aan de uitkeringsinstantie dat zij een erfenis verwacht. De uitkeringsinstatie geeft aan dat ze kijken naar het saldo op de rekening van mijn tante op de dag van het overlijden, daar de erfbelasting aftrekken en dan het restant als erfenis tellen. Klopt dit wel? Van haar rekening moet de huur de komende weken nog worden betaald, het gas, water en licht, acceptgiros die nog bij mijn tante in haar kast lagen, er moeten nog kosten af voor de uitvaart en er gaan nog behoorlijk wat kosten zitten in het opknappen van de woning (een huurwoning die in zeer slechte staat is achtergelaten) Het kan toch niet zo zijn dat mijn moeder nu verantwoordelijk is voor die kosten en niet het geld van de erfenis van gebruiken om deze kosten en die rekeningen van haar zus te betalen? Dat het geld dat over blijft, op het vrij te laten deel na, naar de bijstand gaat is het probleem niet, daar hebben we alle begrip voor. Weet iemand hoe dit werkt?

dinsdag 26 juni 2018 om 08:39
Ze hoeft inderdaad het georven geld niet door te storten naar de bijstand maar haar uitkering word voor een bepaalde periode, hoe lang wordt nog berekend, stopgezet.
Maar als het saldo op het moment van overlijden zo'n 70.000 euro is en er ligt nog voor zo'n 10.000 euro aan rekeningen, klopt het dan dat de bijstand uitgaat van een erfenis van 70.000 in plaats van 60.000?
Mijn moeder heeft contact gehad met haar klantmanager maar deze geeft dus aan dat ze kijken naar het saldo van het moment van overlijden. Dit lijkt mij erg vreemd want wie betaald dan alle openstaande rekeningen?
Maar als het saldo op het moment van overlijden zo'n 70.000 euro is en er ligt nog voor zo'n 10.000 euro aan rekeningen, klopt het dan dat de bijstand uitgaat van een erfenis van 70.000 in plaats van 60.000?
Mijn moeder heeft contact gehad met haar klantmanager maar deze geeft dus aan dat ze kijken naar het saldo van het moment van overlijden. Dit lijkt mij erg vreemd want wie betaald dan alle openstaande rekeningen?
dinsdag 26 juni 2018 om 08:51
Volgens mij wordt normaal gesproken datgene als erfenis gezien dat over blijft nadat alle kosten betaald zijn. Het saldo op de rekening van overledene zegt natuurlijk helemaal niks over het eindbedrag. Er gaan kosten af, maar er komen ook bedragen bij. Bijvoorbeeld doordat een een salaris nog even wordt door betaald, levensverzekeringen worden uit gekeerd, teveel betaalde verzekeringspremie's (voor ziektekosten, doorlopende reiskosten etc) en vooruitbetaalde abonnementen worden terug gestort en spullen uit het huis worden verkocht. Het is dus heel onlogisch om het saldo op de bankrekeningen als uitgangspunt te nemen. Het kan ook zijn dat de sociale dienst zich daar zelf enorm mee in de vingers snijdt.
Ik denk dat de betreffende klantmanager het niet zo goed snapt en zou het nog eens navragen.
Ik denk dat de betreffende klantmanager het niet zo goed snapt en zou het nog eens navragen.

dinsdag 26 juni 2018 om 08:53
die klantmanager lult. natuurlijk mag je een erfenis weigeren. je kan nooit zeker weten of de overledene meer schulden had dan bezittingen. als je dat risico niet wil lopen kan je het gewoon weigeren.
als je moeder verwacht dat de erfenis een fors som is, kan ze er ook zelf voor kiezen om haar bijstandsuitkering stop te zetten voordat die uitgekeerd is en daarna alles zelf regelen. dan heeft de sociale dienst er helemaal niets mee te maken. is dat een optie?
dinsdag 26 juni 2018 om 08:55
Mijn voormalig schoonzus kreeg destijds te horen dat ze de erfenis alleen mocht aanvaarden onder voorbehoud. Als er dan schulden blijken te zijn komt ze niet in de problemen met de bijstand. Zoek het goed uit. De afwikkeling van een erfenis kan ook zomaar twee jaar duren dus zeker niet te vroeg invloed laten hebben op de bijstand.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal

dinsdag 26 juni 2018 om 09:02
Volgens mij mag je je (geërfde) geld nieteens over de balk gooien voorafgaand aan een beroep op de bijstand en moet je er haast even zuinig van leven alsof je van de bijstand leefde, totdat het ingeteerd is. Maar je mag dan wel een spaarsommetje (wat duizenden) houden vermoed ik.
Oh dat valt nog reuze mee: https://kennisbank.sparen.nl/spaargeld-bijstand
Oh dat valt nog reuze mee: https://kennisbank.sparen.nl/spaargeld-bijstand
retrostar wijzigde dit bericht op 26-06-2018 09:05
11.91% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 26 juni 2018 om 09:04
De klantmanager lult maar gedeeltelijk.
Je mag, voor de bijstand, een positieve erfenis niet weigeren. Een negatieve wel natuurlijk. Het gaat er om dat je niet onnodig in de bijstand komt of blijft. Als er een positieve erfenis is, dan kun je van dat geld leven en heb je geen bijstand nodig.
Het zou raar zijn geld af te slaan en de maatschappij te vragen voor je te blijven betalen, toch?
De klantmanager heeft denk ik voor wat betreft het vaststellen van het vermogen de klepel horen luiden, maar slaat net de plank mis.
Je bent erfgenaam vanaf de dag van overlijden. Veel mensen krijgen het geld pas vele maanden later en denken dat ze dan de erfenis hebben ontvangen. Maar dat ben je uitbetaald, de erfenis is al eerder ontvangen. Vanaf de dag van overlijden heeft je moeder daarom geen recht meer op een uitkering. Omdat ze nog niet over her geld kan beschikken, blijft ze haar uitkering houden, maar dit zal ze later terug moeten betalen.
Het vermogen/de erfenis wordt vastgesteld op de dag van overlijden. Dat zijn alle positieve en negatieve onderdelen. Alle rekeningen die nog openstaan (negatieve onderdelen) worden wel degelijk van het geld op de rekening (positief onderdeel) afgetrokken.
Je mag, voor de bijstand, een positieve erfenis niet weigeren. Een negatieve wel natuurlijk. Het gaat er om dat je niet onnodig in de bijstand komt of blijft. Als er een positieve erfenis is, dan kun je van dat geld leven en heb je geen bijstand nodig.
Het zou raar zijn geld af te slaan en de maatschappij te vragen voor je te blijven betalen, toch?
De klantmanager heeft denk ik voor wat betreft het vaststellen van het vermogen de klepel horen luiden, maar slaat net de plank mis.
Je bent erfgenaam vanaf de dag van overlijden. Veel mensen krijgen het geld pas vele maanden later en denken dat ze dan de erfenis hebben ontvangen. Maar dat ben je uitbetaald, de erfenis is al eerder ontvangen. Vanaf de dag van overlijden heeft je moeder daarom geen recht meer op een uitkering. Omdat ze nog niet over her geld kan beschikken, blijft ze haar uitkering houden, maar dit zal ze later terug moeten betalen.
Het vermogen/de erfenis wordt vastgesteld op de dag van overlijden. Dat zijn alle positieve en negatieve onderdelen. Alle rekeningen die nog openstaan (negatieve onderdelen) worden wel degelijk van het geld op de rekening (positief onderdeel) afgetrokken.
dinsdag 26 juni 2018 om 09:05
Ik neem aan dat de gemeente/bijstand instantie kijkt naar het zelfde bedrag als de belastingdienst. Dat is dus waarde huis + saldo rekening + waarde bezittingen - nog openstaande rekeningen - hypotheek - kosten uitvaart.
De kosten die je maakt om bijvoorbeeld de inboedel te verkopen of op te ruimen, zijn niet aftrekbaar.
Ik weet niet hoe het werkt met de huur vanaf het moment dat je de erfenis accepteert. Kan je moeder de huur niet opzeggen en alle spullen die nog uitgezocht moeten worden ergens opslaan? Voor een hypotheek geldt dat als jij de erfenis accepteert dat jij dan verantwoordelijk bent voor de hypotheek (en het opknappen van het huis).
De kosten die je maakt om bijvoorbeeld de inboedel te verkopen of op te ruimen, zijn niet aftrekbaar.
Ik weet niet hoe het werkt met de huur vanaf het moment dat je de erfenis accepteert. Kan je moeder de huur niet opzeggen en alle spullen die nog uitgezocht moeten worden ergens opslaan? Voor een hypotheek geldt dat als jij de erfenis accepteert dat jij dan verantwoordelijk bent voor de hypotheek (en het opknappen van het huis).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 26 juni 2018 om 09:06
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de bijstand uitgaat van het geldbedrag op de dag van het overlijden, ja. Ik zit zelf ook nog in de situatie dat het uiteindelijke bedrag berekend moet worden, maar het is inderdaad zo dat je uit de bijstand gezet wordt zodra het max spaarbedrag van iets van zesduizend euro wordt bereikt. De bijstand zal van het hele bedrag uitgaan, ook al moet je nog kosten maken. Het enige wat ik je kan aanraden is in goed contact te blijven met de klantmanager. Welke kosten er nog gemaakt moeten worden, zal de bijstand een zorg zijn. Zij zien alleen "x bedrag, komt boven het max spaarvermogen, eruit knikkeren met die handel". Zij zullen bepalen hoe lang je moeder met dat vermogen mag doen, en wat voor extra kosten zij maakt, zal altijd in overleg moeten gaan, ben ik bang. De erfenis mag niet gebruikt worden om allerlei kosten te betalen, ze moet er zo lang mogelijk van leven om niet in de bijstand terug te keren.

dinsdag 26 juni 2018 om 09:10
Dit.
https://www.ermelo.nl/portal-ermelo/vee ... _6345.html
Antwoord:
Dat hangt af van de hoogte van de erfenis. Als u door de erfenis meer vermogen krijgt dan in de bijstand is toegestaan, dan kan de gemeente de bijstandsuitkering stoppen. U moet dan van de erfenis leven totdat uw vermogen is gedaald tot het maximum aan vermogen dat u mag hebben.
Wijst u de erfenis af, dan kan de gemeente u verplichten om de erfenis aan te accepteren. Doet u dat niet, dan kan de gemeente uw uitkering verlagen of stoppen. Maakt u de erfenis met opzet snel op? Dan kan de gemeente je uitkering verlagen.
Erfenis later
Krijgt u de erfenis pas later uitbetaald? Dan kan de gemeente uw bijstandsuitkering deels of geheel terugvragen. Wist u tijdens de aanvraag van de uitkering al dat u vermoedelijk binnenkort een erfenis zou krijgen? Dan kan de gemeente de bijstand als geldlening geven.
https://www.ermelo.nl/portal-ermelo/vee ... _6345.html
Antwoord:
Dat hangt af van de hoogte van de erfenis. Als u door de erfenis meer vermogen krijgt dan in de bijstand is toegestaan, dan kan de gemeente de bijstandsuitkering stoppen. U moet dan van de erfenis leven totdat uw vermogen is gedaald tot het maximum aan vermogen dat u mag hebben.
Wijst u de erfenis af, dan kan de gemeente u verplichten om de erfenis aan te accepteren. Doet u dat niet, dan kan de gemeente uw uitkering verlagen of stoppen. Maakt u de erfenis met opzet snel op? Dan kan de gemeente je uitkering verlagen.
Erfenis later
Krijgt u de erfenis pas later uitbetaald? Dan kan de gemeente uw bijstandsuitkering deels of geheel terugvragen. Wist u tijdens de aanvraag van de uitkering al dat u vermoedelijk binnenkort een erfenis zou krijgen? Dan kan de gemeente de bijstand als geldlening geven.

dinsdag 26 juni 2018 om 09:12
Maar wat als je daarvoor al afstand doet van de hele bijstand en later opnieuw aanvraagt zodra het geld op is?glaasjeprik schreef: ↑26-06-2018 09:06Uit ervaring kan ik je vertellen dat de bijstand uitgaat van het geldbedrag op de dag van het overlijden, ja. Ik zit zelf ook nog in de situatie dat het uiteindelijke bedrag berekend moet worden, maar het is inderdaad zo dat je uit de bijstand gezet wordt zodra het max spaarbedrag van iets van zesduizend euro wordt bereikt. De bijstand zal van het hele bedrag uitgaan, ook al moet je nog kosten maken. Het enige wat ik je kan aanraden is in goed contact te blijven met de klantmanager. Welke kosten er nog gemaakt moeten worden, zal de bijstand een zorg zijn. Zij zien alleen "x bedrag, komt boven het max spaarvermogen, eruit knikkeren met die handel". Zij zullen bepalen hoe lang je moeder met dat vermogen mag doen, en wat voor extra kosten zij maakt, zal altijd in overleg moeten gaan, ben ik bang. De erfenis mag niet gebruikt worden om allerlei kosten te betalen, ze moet er zo lang mogelijk van leven om niet in de bijstand terug te keren.
Het lijkt me niet wenselijk dat de bijstand gaat zitten uitrekenen hoe lang je met geërfd geld kan leven. Zij zullen altijd van het beste scenario uitgaan. als je er eerder afstand van doet vermijd je in ieder geval hun bemoeienis en gezeur en papierenwerk.

dinsdag 26 juni 2018 om 09:24
Dat lijkt me juist wel wenselijk als je afhankelijk bent van de bijstand. Het is namelijk best raar als je leeft op kosten van de staat, daarna je erfenis verbrast en vervolgens weer terug gaat de bijstand in.Ibelize schreef: ↑26-06-2018 09:12Maar wat als je daarvoor al afstand doet van de hele bijstand en later opnieuw aanvraagt zodra het geld op is?
Het lijkt me niet wenselijk dat de bijstand gaat zitten uitrekenen hoe lang je met geërfd geld kan leven. Zij zullen altijd van het beste scenario uitgaan. als je er eerder afstand van doet vermijd je in ieder geval hun bemoeienis en gezeur en papierenwerk.
dinsdag 26 juni 2018 om 09:33
Je mag geen afstand doen van de bijstand, de bijstand gaat jou vertellen hoe lang je met je geërfde geld moet doen. Het is verschrikkelijk zuur want je kunt geen kant op. Mijn moeder is op 1 januari dit jaar overleden, en de bijstand gaat ervan uit dat ik op dat moment al over haar gehele erfenis kan beschikken. Het is van de zotte, maar goed... enfin, haar erfenis is meer dan het max toegestane vermogen voor een bijstandgerechtigde, en dan kun je hoog of laag springen, ze gaan er onmiddellijk van uit dat je dat geld al hebt en er van kunt leven, dus zetten ze de bijstand om in een lening.Maar wat als je daarvoor al afstand doet van de hele bijstand en later opnieuw aanvraagt zodra het geld op is?
Ik heb de ongelooflijke mazzel dat ik sinds kort een baan gevonden heb, maar over het eerste half jaar 2018, toen ik nog bijstand ontving, zal ik alles moeten terugbetalen.
dinsdag 26 juni 2018 om 09:34
Dus vind een baan en ga dan lekker op vakantie van je geërfde geld. Dat kunnen ze dan niet afpakken.
Wel moet je dan zorgen het eerste jaar geen beroep meer te doen op de bijstand.
Ik denk dat de ene gemeente strenger is dan de andere. De meeste gemeenten willen niet dat je dakloos voor overlast gaat zorgen.
Wel moet je dan zorgen het eerste jaar geen beroep meer te doen op de bijstand.
Ik denk dat de ene gemeente strenger is dan de andere. De meeste gemeenten willen niet dat je dakloos voor overlast gaat zorgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

dinsdag 26 juni 2018 om 09:44
Zoals ik eerder schreef zal de gemeente 9 van de 10x van het beste scenario uitgaan wat niet altijd realistisch is. Grote kans dat je er nog slechter af bent na het ontvangen van zo'n erfenis.Kunstenkitsch schreef: ↑26-06-2018 09:24Dat lijkt me juist wel wenselijk als je afhankelijk bent van de bijstand. Het is namelijk best raar als je leeft op kosten van de staat, daarna je erfenis verbrast en vervolgens weer terug gaat de bijstand in.
Ik vind het ook niet perse vervelend als iemand die al jaren van het minimum moet leven een mazzeltje krijgt om ook gewoon een keer een leuk reisje te maken of lekker te gaan shoppen of zn huisje opknappen, zolang als het geen tonnen geld is natuurlijk. Met een bijstandsuitkering is dat onmogelijk. Ik snap dat het wettelijk niet mag/kan, maar het gaat mij meer om het gunnen van een beetje mazzel aan degene die langdurig van het minimum heeft moeten leven. Wat mij betreft mag de gemeente iets meer coulant zijn op dat vlak. Het is niet iedere dag dat je een som geld erft.