CBR / rijles / medicatie: what to do?

donderdag 19 juli 2018 om 21:18
Ik heb een vervelend probleem met het CBR en hoop op tips.
Ik slik zonodig Oxazepam. Dit houdt in dat ik deze medicatie in huis heb voor het geval ik het nodig heb. Dit is ongeveer eens per 2 maanden, in de laagste dosis. Sinds ik met rijlessen ben gestart heb ik het zelfs helemaal niet meer genomen, voor het geval het CBR moeilijk zou doen over deze lage dosis. Tot nu toe gaat dat eigenlijk best goed, gelukkig, Maar dat is een ander verhaal.
Voor het behalen van mijn rijbewijs moest ik invullen of ik medicatie met een gele sticker gebruikte en hier heb ik ja op ingevuld. Vervolgens kreeg ik een brief van het CBR dat ik met de huisarts een alternatief voor de Oxazepam moest bespreken. Dit heb ik gedaan. Echter omdat het om zo'n lage dosis ging en slechts heel sporadisch gebruik, heeft de huisarts een brief geschreven voor het CBR dat er in zijn ogen niets hoefde te veranderen, aangezien ik het dus niet vaak gebruik en ook goed op de hoogte ben van de regels (16 uur na gebruik geen auto rijden)
Vandaag kreeg ik dus een brief van het CBR dat ik niet rijbevoegd ben verklaard, en dus niet mijn examen kan gaan aanvragen. Ik kan wel een herkeuring aanvragen of bezwaar aantekenen.
Nu weet ik niet welke van deze twee opties het handigste is in mijn geval. Bezwaar aantekenen en aangeven dat ik de medictie niet meer slik? Herkeuring aanvragen? Nog andere stappen ondernemen??
Heeft iemand toevallig tips voor mij?
Hiernaast heb ik nog een andere vraag. Omdat de beslissing van het CBR wel 18 weken kan duren en het alsnog onzeker is of ze dan na die 18 weken niet wéér afkeuren, wil ik tijdelijk stoppen met rijlessen. Echter mijn instructeur raadt aan om toch minstens elke 3 weken een keer te rijden om de vaardigheden enigszins op peil te houden. Wat zou hierin verstandig zijn?? Ook hierin zijn ervaringen welkom.
Ik slik zonodig Oxazepam. Dit houdt in dat ik deze medicatie in huis heb voor het geval ik het nodig heb. Dit is ongeveer eens per 2 maanden, in de laagste dosis. Sinds ik met rijlessen ben gestart heb ik het zelfs helemaal niet meer genomen, voor het geval het CBR moeilijk zou doen over deze lage dosis. Tot nu toe gaat dat eigenlijk best goed, gelukkig, Maar dat is een ander verhaal.
Voor het behalen van mijn rijbewijs moest ik invullen of ik medicatie met een gele sticker gebruikte en hier heb ik ja op ingevuld. Vervolgens kreeg ik een brief van het CBR dat ik met de huisarts een alternatief voor de Oxazepam moest bespreken. Dit heb ik gedaan. Echter omdat het om zo'n lage dosis ging en slechts heel sporadisch gebruik, heeft de huisarts een brief geschreven voor het CBR dat er in zijn ogen niets hoefde te veranderen, aangezien ik het dus niet vaak gebruik en ook goed op de hoogte ben van de regels (16 uur na gebruik geen auto rijden)
Vandaag kreeg ik dus een brief van het CBR dat ik niet rijbevoegd ben verklaard, en dus niet mijn examen kan gaan aanvragen. Ik kan wel een herkeuring aanvragen of bezwaar aantekenen.
Nu weet ik niet welke van deze twee opties het handigste is in mijn geval. Bezwaar aantekenen en aangeven dat ik de medictie niet meer slik? Herkeuring aanvragen? Nog andere stappen ondernemen??
Heeft iemand toevallig tips voor mij?
Hiernaast heb ik nog een andere vraag. Omdat de beslissing van het CBR wel 18 weken kan duren en het alsnog onzeker is of ze dan na die 18 weken niet wéér afkeuren, wil ik tijdelijk stoppen met rijlessen. Echter mijn instructeur raadt aan om toch minstens elke 3 weken een keer te rijden om de vaardigheden enigszins op peil te houden. Wat zou hierin verstandig zijn?? Ook hierin zijn ervaringen welkom.

donderdag 19 juli 2018 om 21:48
Tot en met 50 mg: dagelijks en incidenteel gebruik: t/m 16 uur na inname niet autorijden.
Meer dan 50 mg per dag: dagelijks gebruik: niet autorijden; incidenteel gebruik: 24 uur niet autorijden.
Bij chronisch gebruik van dit geneesmiddel verstrekt het CBR geen rijbewijs. Zie www.cbr.nl.
ik val in de dikgedrukte categorie. Het enige waar ik dan over twijfel is of zonodig gebruiken wordt gezien als chronisch verbruik...
Meer dan 50 mg per dag: dagelijks gebruik: niet autorijden; incidenteel gebruik: 24 uur niet autorijden.
Bij chronisch gebruik van dit geneesmiddel verstrekt het CBR geen rijbewijs. Zie www.cbr.nl.
ik val in de dikgedrukte categorie. Het enige waar ik dan over twijfel is of zonodig gebruiken wordt gezien als chronisch verbruik...
donderdag 19 juli 2018 om 21:49
Klopt. Maar ze kunnen je wel toestemming vragen voor die gegevens, en weigeren uit te betalen als je die niet verstrekt. Grote kans dat daar wel iets over in de voorwaarden staat (en dan vast in hele kleine lettertjes iets vaags over ‘in geval van een claim wordt u geacht alle relevante informatie te verstrekken’ of zoiets).

donderdag 19 juli 2018 om 21:51
Lees dit even: https://www.cbr.nl/nl/nl/voor-artsen/pa ... ag-dat.htm Het CBR geeft hier aan dat de info van Rij Veilig verkeerd opgevat kan worden.snorriemorrie schreef: ↑19-07-2018 21:46Dat staat ook op de site rij veilig met medicatie. Als je het in grote dosis gebruikt of chronisch dan mag je niet rijden en is het een categorie 3 medicijn. Maar de manier waarop ik het gebruik ik volgens mij categorie 1. En daarmee mag je wél rijden, daarom snap ik de beslissing van het CBR ook niet en weet ik ook niet waar ik me op kan verweren...
...

donderdag 19 juli 2018 om 21:52
OK, dat heb ik niet. Ik heb een keer een strip van 10 gekregen en daar doe ik nu al ruim een jaar mee... Wel met de belofte dat ik een nieuw recept kan krijgen als het op is, maar ik heb geen herhaalrecept gekregenVergeetmenietje1980 schreef: ↑19-07-2018 21:50als je een herhaalrecept hebt, dan is het chronisch. Maakt niet uit dan of je het af en toe neemt of elke dag. Dat is namelijk niet te controleren.

donderdag 19 juli 2018 om 21:53
Dan snap ik helemaal niet dat je dat hebt vermeld bij het CBR.snorriemorrie schreef: ↑19-07-2018 21:52OK, dat heb ik niet. Ik heb een keer een strip van 10 gekregen en daar doe ik nu al ruim een jaar mee... Wel met de belofte dat ik een nieuw recept kan krijgen als het op is, maar ik heb geen herhaalrecept gekregen

donderdag 19 juli 2018 om 21:54
Ik zou alsnog om een alternatief vragen aan je huisarts en dan om een herbeoordeling vragen.
Bedenk dat ze bij het CBR een ernstig tekort aan examinatoren hebben dus hoe meer examens ze weten te voorkomen des te minder groot het probleem met het examinatoren tekort.
Mijn dochter moest begin mei een nieuw rijbewijs hebben en medisch gekeurd worden. Zij is in januari begonnen om die keuringspapieren voor elkaar te krijgen en het is gewoon niet gelukt voor mei door allerlei verkeerde info en nalatigheden van het CBR.
Bedenk dat ze bij het CBR een ernstig tekort aan examinatoren hebben dus hoe meer examens ze weten te voorkomen des te minder groot het probleem met het examinatoren tekort.
Mijn dochter moest begin mei een nieuw rijbewijs hebben en medisch gekeurd worden. Zij is in januari begonnen om die keuringspapieren voor elkaar te krijgen en het is gewoon niet gelukt voor mei door allerlei verkeerde info en nalatigheden van het CBR.
Niet geschoten is altijd mis

donderdag 19 juli 2018 om 21:55
Vergeetmenietje1980 schreef: ↑19-07-2018 21:53Dan zou ik een verklaring van je arts vragen dat het niet meer gebruikt wordt
En stel dat ik het dan toch weer nodig zou hebben over een jaar ofzo? Geldt dan gewoon die 16 uur niet rijden?
donderdag 19 juli 2018 om 21:55
Keuringen en herkeuringen bij het CBR nemen zo een half jaar in beslag. Dat is niet van nu, maar dat is al jaren zo.
donderdag 19 juli 2018 om 21:56
Dat ligt eraan hoe incidenteel het gebruik is. Een keer een pilletje: ja. Een recept voor 10 pilletjes; nee, want chronisch, en dus niet rijbevoegd.snorriemorrie schreef: ↑19-07-2018 21:55En stel dat ik het dan toch weer nodig zou hebben over een jaar ofzo? Geldt dan gewoon die 16 uur niet rijden?
Je kunt dan beter om categorie I of desnoods categorie II medicatie vragen.
donderdag 19 juli 2018 om 21:57
Dit!Nummer*Zoveel schreef: ↑19-07-2018 21:44Als je erover liegt, dan is je rijbewijs en daarmee ook je autoverzekering ongeldig. Dat is dus echt heel onverstandig en kan je nog veel grotere problemen opleveren!
Oxazepam valt in categorie III van de medicijnen, en niet het CBR maar de wet stelt dat je bij gebruik van dergelijke medicatie niet rijbevoegd bent. Het CBR voert die wet slechts uit. Zie artikel 10.5:
10.5. Hypnotica, sedativa, anxiolytica
Personen die behandeld worden met barbituraten zijn ongeschikt.
Personen die benzodiazepinen gebruiken met een ernstige of potentieel gevaarlijke invloed op de rijvaardigheid (categorie III) zijn ongeschikt. Personen die – in een therapeutische dosis – benzodiazepinen gebruiken die geen tot matig negatieve invloed hebben op de rijvaardigheid (categorie I en II), kunnen geschikt worden verklaard. Voor middelen uit categorie II geldt dat er bij chronisch gebruik een week na de start van de behandeling ongeschiktheid is.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2017-05-12
De enige oplossing om wel rijbevoegd verklaard te worden, is dus door te stoppen met Oxazepam en de arts te vragen om een categorie I of II medicijn.

donderdag 19 juli 2018 om 21:57
Dan hou je je kop er gewoon over. Niemand zal je meer iets vragen als je eenmaal je rijbewijs op zak hebt.snorriemorrie schreef: ↑19-07-2018 21:55En stel dat ik het dan toch weer nodig zou hebben over een jaar ofzo? Geldt dan gewoon die 16 uur niet rijden?

donderdag 19 juli 2018 om 21:58
Ligt dat er dan ook niet aan hoe lang je met zo'n strip doet?? Medicatie wordt hier eigenlijk altijd per 10 of 20 verstrekt...Nummer*Zoveel schreef: ↑19-07-2018 21:56Dat ligt eraan hoe incidenteel het gebruik is. Een keer een pilletje: ja. Een recept voor 10 pilletjes; nee, want chronisch, en dus niet rijbevoegd.
Je kunt dan beter om categorie I of desnoods categorie II medicatie vragen.

donderdag 19 juli 2018 om 21:58
Wel als je een aanrijding veroorzaakt. Dan ben je goed de l*lredbulletje schreef: ↑19-07-2018 21:57Dan hou je je kop er gewoon over. Niemand zal je meer iets vragen als je eenmaal je rijbewijs op zak hebt.

donderdag 19 juli 2018 om 22:00
snorriemorrie schreef: ↑19-07-2018 21:58Ligt dat er dan ook niet aan hoe lang je met zo'n strip doet?? Medicatie wordt hier eigenlijk altijd per 10 of 20 verstrekt...
meestal is zo een doosje op maandbasis. En niemand kan controleren of jij elke dag 1 hebt genomen of 1 per maand.

donderdag 19 juli 2018 om 22:00
Ze kunnen zien wanneer ik het recept heb opgehaald, toch?Vergeetmenietje1980 schreef: ↑19-07-2018 22:00meestal is zo een doosje op maandbasis. En niemand kan controleren of jij elke dag 1 hebt genomen of 1 per maand.

donderdag 19 juli 2018 om 22:03
dat klopt, en als jij dus 1 x per maand 1 neemt en er dus een jaar mee doet. Dan kunnen ze dat niet zien.

donderdag 19 juli 2018 om 22:04
Zolang ze niet kunnen bewijzen dat je stoned in de auto zit/zat, hebben ze er niets mee te maken.Vergeetmenietje1980 schreef: ↑19-07-2018 22:03dat klopt, en als jij dus 1 x per maand 1 neemt en er dus een jaar mee doet. Dan kunnen ze dat niet zien.

donderdag 19 juli 2018 om 22:05
donderdag 19 juli 2018 om 22:07
Dat mag jij vinden, maar dan mag je ook zelf de rekening betalen. En dat kan flink oplopen. Bovendien kom je dan op de zwarte lijst van verzekeraars, en dat betekent dat elke verzekering lastig wordt, en heel duur, of zelfs helemaal onmogelijk. Maar prima hoor, als jij daar in gelijke omstandigheden voor kiest. Whatever rocks your boat!redbulletje schreef: ↑19-07-2018 22:04Zolang ze niet kunnen bewijzen dat je stoned in de auto zit/zat, hebben ze er niets mee te maken.
donderdag 19 juli 2018 om 22:08
En jij bent verplicht om alle relevante info te verstrekken. Doe je dat niet, dan is de verzekeraar niet gehouden uit te betalen.snorriemorrie schreef: ↑19-07-2018 22:05Sowieso als je een ongeluk veroorzaakt moeten ze wel kunnen aantonen dat je op dat moment onder invloed was van die medicatie. Ze mogen daar niet zomaar vanuit gaan. Althans, dit is mij 2 maanden geleden op het forum verteld, toen heb ik hier namelijk ook een vraag over gesteld.