Discussie: wanneer is een vrouw 'makkelijk'?
dinsdag 18 juni 2019 om 17:04
Hoi,
Ik heb nu al een tijdje regelmatig discussies met vriendinnen/ouders over dit onderwerp. Ik volg nu het vak seksuologie en het valt me op dat veel vooroordelen helemaal geïnternaliseerd zijn. Zo erg zelfs dat ik mezelf er ook op betrap dat ik vrouwen heel anders beoordeel als het om seksueel gedrag gaat dan mannen. Ik zit zelf weer op Tinder en na al dat swipen was ik ook wel eens benieuwd hoe de ‘vrouwenprofielen’ eruit zien. Het viel me op dat enkele dames er vrij duidelijke teksten bij hadden gezet (‘niet op zoek naar een relatie, gewoon plezier’). Ik merk bij mezelf dat ik meteen een soort minachting voel als ik zoiets lees, terwijl mannen op Tinder schaamteloos op zoek zijn naar casual seks.
Waarom worden vrouwen anders behandeld dan mannen als het om seks gaat? Vrouwen worden als lustobject gezien, maar moeten tegelijkertijd mysterieus en hard to get zijn. Dat is een eis waar je als vrouw onmogelijk aan kunt voldoen. Ondertussen kunnen mannen doen wat ze willen zonder dat iemand ze erop wijst. Waarom worden mannen die zo schaamteloos op zoek zijn naar seks niet ‘geslutshamed’?
Ik heb het idee dat de hele maatschappij is ingericht op het plezier van de man (vrouwen moeten sexy, verleidelijk en trouw zijn) en het indammen van het plezier van vrouwen (slutshamen, roddelen, schaamte). Ik had laatst een discussie met mijn moeder (die gelovig is opgevoed maar dat nu niet meer is). Zij vond dat vrouwen nu veel te makkelijk zijn en zich te snel laten overhalen om seks te hebben. Ik begrijp niet waarom het voor vrouwen niet mogelijk is om ervoor uit te komen dat ze zin hebben in een avontuurtje of het simpelweg prima vinden om bij een eerste date het bed in te duiken. Het lijkt helemaal geen optie te zijn dat je dat als (jonge) vrouw gewoon hartstikke leuk vindt, daarvan geniet, en dat het niets te maken heeft met een lage eigenwaarde. Ben je alleen makkelijk als je seks hebt met mannen om je gevoel van eigenwaarde te verhogen of überhaupt al als je veel casual seks hebt omdat je dat gewoon leuk vindt?
Ik weet dat er ook veel (jonge/toekomstige) ouders op dit forum zitten en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Geef je je zoon meer vrijheid op het gebied van seks dan je dochter? Kan je dochter van (casual) seks genieten zonder het label ‘makkelijk’ te krijgen?
Ik heb nu al een tijdje regelmatig discussies met vriendinnen/ouders over dit onderwerp. Ik volg nu het vak seksuologie en het valt me op dat veel vooroordelen helemaal geïnternaliseerd zijn. Zo erg zelfs dat ik mezelf er ook op betrap dat ik vrouwen heel anders beoordeel als het om seksueel gedrag gaat dan mannen. Ik zit zelf weer op Tinder en na al dat swipen was ik ook wel eens benieuwd hoe de ‘vrouwenprofielen’ eruit zien. Het viel me op dat enkele dames er vrij duidelijke teksten bij hadden gezet (‘niet op zoek naar een relatie, gewoon plezier’). Ik merk bij mezelf dat ik meteen een soort minachting voel als ik zoiets lees, terwijl mannen op Tinder schaamteloos op zoek zijn naar casual seks.
Waarom worden vrouwen anders behandeld dan mannen als het om seks gaat? Vrouwen worden als lustobject gezien, maar moeten tegelijkertijd mysterieus en hard to get zijn. Dat is een eis waar je als vrouw onmogelijk aan kunt voldoen. Ondertussen kunnen mannen doen wat ze willen zonder dat iemand ze erop wijst. Waarom worden mannen die zo schaamteloos op zoek zijn naar seks niet ‘geslutshamed’?
Ik heb het idee dat de hele maatschappij is ingericht op het plezier van de man (vrouwen moeten sexy, verleidelijk en trouw zijn) en het indammen van het plezier van vrouwen (slutshamen, roddelen, schaamte). Ik had laatst een discussie met mijn moeder (die gelovig is opgevoed maar dat nu niet meer is). Zij vond dat vrouwen nu veel te makkelijk zijn en zich te snel laten overhalen om seks te hebben. Ik begrijp niet waarom het voor vrouwen niet mogelijk is om ervoor uit te komen dat ze zin hebben in een avontuurtje of het simpelweg prima vinden om bij een eerste date het bed in te duiken. Het lijkt helemaal geen optie te zijn dat je dat als (jonge) vrouw gewoon hartstikke leuk vindt, daarvan geniet, en dat het niets te maken heeft met een lage eigenwaarde. Ben je alleen makkelijk als je seks hebt met mannen om je gevoel van eigenwaarde te verhogen of überhaupt al als je veel casual seks hebt omdat je dat gewoon leuk vindt?
Ik weet dat er ook veel (jonge/toekomstige) ouders op dit forum zitten en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Geef je je zoon meer vrijheid op het gebied van seks dan je dochter? Kan je dochter van (casual) seks genieten zonder het label ‘makkelijk’ te krijgen?
'You can't always get what you want'
zondag 23 juni 2019 om 11:11
Het wordt "slet" is toch alleen van toepassing op vrouwen. Voor mannen bestaat geen soortgelijke term. Dat zegt toch genoeg?SHIFTY schreef: ↑22-06-2019 23:25Ik heb de cijfers er niet bij, maar volgens mij is dat echt helemaal niet de heersende moraal maar eerder de bekrompen moraal van een beperkt groepje sextremisten.
Ik ken echt niemand die zo denkt. Ik ken echt alleen maar mensen die er van uit gaan dat er ongetwijfeld mensen zijn die zo denken maar ook zij kennen niemand die daadwerkelijk zo denkt.

zondag 23 juni 2019 om 11:16
Voor mannen bestaat zeker wel zo'n woord : "man"
Van mannen wordt per definitie verwacht dat ze altijd wel met alles waar een gat in zit seks willen.

zondag 23 juni 2019 om 11:16
Hmmm manwhore, player. Niet helemaal hetzelfde als slet maar toch.
Womanizer heb je ook nog, er daar bestaat ook geen vrouwelijke variant van.
Vind het nog steeds raar dat de topictitel en de OP totaal niet met elkaar overeenkomen. Onderzoekje?
Wat ik trouwens merk ik mijn omgeving is dat het woord slet als iets positiefs gebruikt wordt. ‘Vanavond doe ik mijn slettenrokje aan, er speelt slettenmuziek, we gaan vanavond sletten’. Tbh vind ik dat best wel raar, vooral als die mensen gewoon in een relatie zitten maar ieder z’n ding!
Qua gedrag zal ik volgens andere mensen best een slet zijn maar ik vind het gek om jezelf zo te noemen.
zondag 23 juni 2019 om 11:43
Maar mannen kunnen dan ook niet echt een slet zijn zoals vrouwen dat kunnen.
Een man moet een soort van skills hebben om ieder weekend een andere vrouw mee naar huis te nemen. Een vrouw hoeft vaak letterlijk alleen maar ja te zeggen.
Dus ja, de man die vrouwen om zn vinger windt heeft een bepaald soort aanzien bij mannen die dat minder goed kunnen.
Vrouwen worden ook echt niet vaak als slet gezien. Alleen degenen die meegaan met iedere man die ook maar iets van aandacht geeft worden als slet betiteld, vaker nog door andere vrouwen dan door mannen.

zondag 23 juni 2019 om 12:05
Je moet misschien de vraag stellen wie zelf daadwerkelijk vindt dat vrouwen minderwaardig zijn ten opzichte van mannen als ze dezelfde seksuele moraal hebben?
Ik denk dat er een heel klein groepje fossiele sextremisten overblijft die dat daadwerkelijk vindt. Ik denk dat er een hele grote groep is die dat echt een belachelijk stelling vindt. En daarnaast blijft er een behoorlijke groep over die het ook een belachelijke stelling vindt maar, denkt dat 'men' daar anders over denkt en dat je daar wel rekening mee moet houden.
Daaruit blijkt dan alleen maar dat er nog een relatief grote groep rekening houdt met de verknipte moraal van dat groepje fossiele sextremisten, omdat ze denken dat het een algemeen beeld is en niet het extreme standpunt van een klein groepje idioten, wat het daadwerkelijk is.
Ik stel dan voor om ons leven vooral niet in te richten naar het verknipte standpunt van een stel sextremisten.
Ik denk dat er een heel klein groepje fossiele sextremisten overblijft die dat daadwerkelijk vindt. Ik denk dat er een hele grote groep is die dat echt een belachelijk stelling vindt. En daarnaast blijft er een behoorlijke groep over die het ook een belachelijke stelling vindt maar, denkt dat 'men' daar anders over denkt en dat je daar wel rekening mee moet houden.
Daaruit blijkt dan alleen maar dat er nog een relatief grote groep rekening houdt met de verknipte moraal van dat groepje fossiele sextremisten, omdat ze denken dat het een algemeen beeld is en niet het extreme standpunt van een klein groepje idioten, wat het daadwerkelijk is.
Ik stel dan voor om ons leven vooral niet in te richten naar het verknipte standpunt van een stel sextremisten.

zondag 23 juni 2019 om 18:55
Je reageert op elke post van mij met een ‘ja, maar’ die zou moeten aantonen dat een avontuurtjesdate hetzelfde is als een partnerdate. Of je doet net alsof er iets mis is met mij, omdat ik geen zin heb om me in iemand te verdiepen.
Inderdaad typische reacties van iemand die niet raar aankijkt tegen een vrouw die seks wil en geen relatie.

zondag 23 juni 2019 om 23:49
Je bedoelt vrouwen die issues hebben, zoals het niet aantrekkelijk vinden van seksistische idioten, vind jij wat lastig om mee om te gaan.
zondag 30 juni 2019 om 13:16
kindrebel schreef: ↑19-06-2019 14:33Die opmerking gaat niet over anatomie maar over de bijdrage die de mensen die seks hebben leveren. Je laten neuken impliceert een passieve rol. Alsof de vrouw geen inbrengt heeft, behalve dat ze akkoord is. Dát is het probleem. Het aandeel van de vrouw is veel groter dan alleen maar geen 'nee' zeggen. Ze is er niet om alleen af en toe in te stemmen met seks om een man te pleasen. Ze komt iets halen tussen de lakens; intimiteit, spanning, genot. En dat moet de man gaan leveren. En dat is zo eng voor mannen (en vrouwen) dat ze vrouwen liever die passieve homp vlees laten die alleen binnen allerlei maatschappelijke opgelegde kaders van deugdelijkheid mag instemmen met seks.

wij slapen nooit.
dinsdag 2 juli 2019 om 11:14
In mijn ogen is het een kwestie van wederzijds respect, een vrouw mag net als een man aangeven de behoefte aan seks te hebben en het initiatief nemen ik heb dat een paar keer meegemaakt fijne seks gehad en ook goede gesprekken gehad over wat de voorkeur van deze vrouwen was.
Ik ben zelf een voorstander van voldoende tijd nemen en een lang voorspel in plaats van derop, derin, deruit, en wegwezen.
Iemand een man of vrouw die weet wat hij of zij wil op seksgebied is daarmee nog niet makkelijk maar eerder zelfverzekerd, zelfbewust en bezig met zijn of haar eigen leven te leiden.
Dat er mensen zijn die oordelen en veroordelen is van alle tijden, ongenuanceerde denkers kom je overal tegen als nudist heb ik al genoeg te horen gekregen en als je als man een string draagt wordt je ook afgeschoten, voor homo uitgemaakt en niet serieus genomen.
Wat jammer is zijn de maatschappelijke veranderingen zoals de Me Too beweging prima om het ongewenste aan de kaak te stellen maar een bijwerking is wel dat elkaar benaderen moeilijker wordt, maar de invloed vanuit diverse geloven (katholiek geen overspel en voorbehoed middelen)spelen ook best een rol.
Ik ben zelf een voorstander van voldoende tijd nemen en een lang voorspel in plaats van derop, derin, deruit, en wegwezen.
Iemand een man of vrouw die weet wat hij of zij wil op seksgebied is daarmee nog niet makkelijk maar eerder zelfverzekerd, zelfbewust en bezig met zijn of haar eigen leven te leiden.
Dat er mensen zijn die oordelen en veroordelen is van alle tijden, ongenuanceerde denkers kom je overal tegen als nudist heb ik al genoeg te horen gekregen en als je als man een string draagt wordt je ook afgeschoten, voor homo uitgemaakt en niet serieus genomen.
Wat jammer is zijn de maatschappelijke veranderingen zoals de Me Too beweging prima om het ongewenste aan de kaak te stellen maar een bijwerking is wel dat elkaar benaderen moeilijker wordt, maar de invloed vanuit diverse geloven (katholiek geen overspel en voorbehoed middelen)spelen ook best een rol.
dinsdag 2 juli 2019 om 18:22
Wat is makkelijk?Tja normaal ben ik heel monogaam maar een relatie kan stuk gaan .
Meerdere vriendjes gehad en nooit gelijk het bed ingedoken.
Tot een paar maanden geleden.
Zoveel contact via chat gaf me het idee dat ik hem al lang kende.
Daarbij vondt ik hem zo leuk dat het meteen is gebeurd.
Ben ik nu een slet?Denk het niet zelf maar goed voor mannen is dat meer acceptabel dan voor vrouwen
Ben ik nu een slet?Denk het niet zelf maar goed voor mannen is dat meer acceptabel dan voor vrouwen
dinsdag 2 juli 2019 om 18:27
Zeker wel: Femme fatale.kopjechino schreef: ↑23-06-2019 11:16Womanizer heb je ook nog, er daar bestaat ook geen vrouwelijke variant van.
We used to be friends...
dinsdag 2 juli 2019 om 18:30
Nee, een slet is een label dat eerder geplakt wordt op iemand die met Jan en alleman het bed induikt.Therrie schreef: ↑02-07-2019 18:22Wat is makkelijk?Tja normaal ben ik heel monogaam maar een relatie kan stuk gaan .
We used to be friends...

dinsdag 2 juli 2019 om 18:53

dinsdag 2 juli 2019 om 22:16
Ach kom nou toch, #metoo heeft benaderen helemaal niet moeilijk gemaakt. Het heeft mannen die het moeilijk vinden om vrouwen op een normale manier te benaderen een zondebok gegeven om hun falende avances op af te schuiven.Aadnudist schreef: ↑02-07-2019 11:14Wat jammer is zijn de maatschappelijke veranderingen zoals de Me Too beweging prima om het ongewenste aan de kaak te stellen maar een bijwerking is wel dat elkaar benaderen moeilijker wordt, maar de invloed vanuit diverse geloven (katholiek geen overspel en voorbehoed middelen)spelen ook best een rol.
dinsdag 2 juli 2019 om 22:23

dinsdag 2 juli 2019 om 22:31
Dat ligt er maar aan hoe je het interpreteert.
Voor mannen is er geen woord zoals slet omdat het mannen het imago hebben dat ze sowieso wel met elke vrouw willen neuken die bereid is met haar benen in de lucht naar het plafond te staren, toch?
Dus het woord 'man' heeft op dat gebied sowieso al een negatievere lading.
Dus dat jij aangeeft dat vrouwen sneller een negatief seksueel stempel hebben klopt gewoon niet. Dat is een soort verzonnen moraal wat niet de heersende moraal is maar een sextremistische moraal.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 02-07-2019 22:41
17.58% gewijzigd
dinsdag 2 juli 2019 om 22:34
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sexting#V ... _man/vrouw
De omgeving waarin een individu verkeert heeft een sterke invloed op de gedragsbepaling. Door middel van sexting wil het merendeel van het vrouwelijke geslacht de eigen populariteit bij het mannelijk geslacht verhogen.[19] Hierbij kan gebruik worden gemaakt van seksuele teksten en/of erotische foto’s.
Door overredingskracht willen jongens bereiken dat meisjes ingaan en meespelen met deze seksueel getinte conversaties. Mannen laten op deze manier de vrouwen in de waan dat ze bij deelname in dit spel niet door de man verlaten zullen worden.[20]
Bij seksualiteit worden mannen over het algemeen als sterkste geslacht gezien. Vrouwen krijgen vaker de slachtofferrol toegekend. Vrouwen houden zich evenwel niet meer of minder bezig met sexting dan mannen.[21]
Ook media zorgen voor een dubbele standaard. Door het feit dat vrouwen in deze slachtofferrol worden geduwd, worden zij sneller aangezien als “sletterig”. Bij mannen is dit juist tegengesteld. Het ontvangen en versturen van seksueel getinte berichten zorgt juist voor een verhoogde sociale status.
Laten we dus niet net doe alsof de dubbele moraal niet bestaat.
De omgeving waarin een individu verkeert heeft een sterke invloed op de gedragsbepaling. Door middel van sexting wil het merendeel van het vrouwelijke geslacht de eigen populariteit bij het mannelijk geslacht verhogen.[19] Hierbij kan gebruik worden gemaakt van seksuele teksten en/of erotische foto’s.
Door overredingskracht willen jongens bereiken dat meisjes ingaan en meespelen met deze seksueel getinte conversaties. Mannen laten op deze manier de vrouwen in de waan dat ze bij deelname in dit spel niet door de man verlaten zullen worden.[20]
Bij seksualiteit worden mannen over het algemeen als sterkste geslacht gezien. Vrouwen krijgen vaker de slachtofferrol toegekend. Vrouwen houden zich evenwel niet meer of minder bezig met sexting dan mannen.[21]
Ook media zorgen voor een dubbele standaard. Door het feit dat vrouwen in deze slachtofferrol worden geduwd, worden zij sneller aangezien als “sletterig”. Bij mannen is dit juist tegengesteld. Het ontvangen en versturen van seksueel getinte berichten zorgt juist voor een verhoogde sociale status.
Laten we dus niet net doe alsof de dubbele moraal niet bestaat.

dinsdag 2 juli 2019 om 22:45

dinsdag 2 juli 2019 om 22:49
Was dat maar zo. De dubbele moraal is zo diep ingesleten dat ook weldenkende mensen deze hanteren zonder dat ze het doorhebben. Dat is denk ik het ergste, dat het onbewust is.