Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Beide werken en kinderen lesgeven

22-03-2020 22:24 81 berichten
Deze had ook bij kinderen gekund. Hoe combineer je op dit moment het lesgeven met het werk? Wij werken beide ongeveer 32 uur. 1 nu vanuit huis en andere in wisselende diensten. En daarnaast moeten we de kinderen ook les geven. Ik vind dit best een constant gepuzzel en ik vind dat school echt weinig tot niets doet om de last wat te verlichten. Er is 1x per week een mail met schema en daar moet je het mee doen. Hoe doen anderen dit? Neemt 1 vd 2 vakantiedagen/onbetaald verlof op of heb je andere tips? Ik wil het opnemen van onbetaald verlof eigenlijk zo lang mogelijk rekken ivm financiële.gevolgen maar ik vind het echt puzzelen

Overigens vind ik het heel goed dat de scholen dicht zijn maar ben eigenlijk op zoek naar tips om dit werkbaar te maken/houden?
Ik weet niet zo goed wat school had moeten doen voor je?
Hoe dan ook, doe beide je best en meer kun je niet doen. Geen school verwacht perfectie, je kinderen proberen aan te sturen is echt voldoende. Lesgeven is nog altijd een vak en je kunt niet van ouders verwachten dat ze naast een gewone baan ook geweldige lessen draaien.
Ik zou hier absoluut geen verlof voor opnemen, kom toch.
Hoe oud zijn je kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 3 uur per dag les doen.
En wat er dan af is, is af. En de ander dan die uurtjes inhalen in de avond??
De thuiswerker zou de uren vd ochtend aan les geven kunnen besteden en s avonds die uren werken?
En jij doet de lessen als jij thuis bent. Snap dat het erg aanpoten is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik geef mijn kinderen hun dagschema, met de jongste verdeel ik het over de ochtend en de middag en de oudste gaat zelfstandig aan de slag, groep 5 en groep 8. Ik bespreek het huiswerk even kort met ze. Gelukkig heb ik twee kinderen die redelijk zelfstandig kunnen werken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Betty_Slocombe schreef:
22-03-2020 22:29
Ik weet niet zo goed wat school had moeten doen voor je?
Hoe dan ook, doe beide je best en meer kun je niet doen. Geen school verwacht perfectie, je kinderen proberen aan te sturen is echt voldoende. Lesgeven is nog altijd een vak en je kunt niet van ouders verwachten dat ze naast een gewone baan ook geweldige lessen draaien.
Ik zou hier absoluut geen verlof voor opnemen, kom toch.
Hoe oud zijn je kinderen?
Ik zie in mijn omgeving ook scholen die paar uur per dag online les geven. Bij ons is de school op 1 klas na leeg dus had eigenlijk wat meer verwacht, maar goed dat is nu eenmaal zo dus we moeten zelf gewoon nog een tandje harder. Kinderen zitten in groep 2 en 4 dus echt nog hulp nodig en de jongste had op school extra hulp bij rekenen en taal dus daar voel ik helemaal verantwoordelijkheid om niet achter te lopen
Groenevingers1982 schreef:
22-03-2020 22:33
Ik zie in mijn omgeving ook scholen die paar uur per dag online les geven. Bij ons is de school op 1 klas na leeg dus had eigenlijk wat meer verwacht, maar goed dat is nu eenmaal zo dus we moeten zelf gewoon nog een tandje harder. Kinderen zitten in groep 2 en 4 dus echt nog hulp nodig en de jongste had op school extra hulp bij rekenen en taal dus daar voel ik helemaal verantwoordelijkheid om niet achter te lopen
In groep 2 hulp bij rekenen en taal? Dan horen ze toch gewoon te spelen?
Wij mogen buitengewoon verlof opnemen, betaald. De afgelopen week heb ik vooral van 8 tot 11 gewerkt, en in de middag nog twee uurtjes. Omdat ik geen geklets met collega’s heb en meer kan doorwerken vind ik dat al heel behoorlijk.
Komende week ga ik me wel meer met het schoolwerk bemoeien want ze raakt het overzicht kwijt. Niet verwonderlijk aangezien opdrachten zowel via mail als magister en Google Classroom binnen komen.
Groenevingers1982 schreef:
22-03-2020 22:33
De basisschool van mijn kinderen voorziet ook "alleen" in een pakket met werkbladen en werkboekjes, maar ik vind dat echt prima verder. Ik neem gewoon aan dat de juffen en meesters niet lekker relaxend op hun kont zitten te genieten :proud:
Voor je tweede punt: ik snap je probleem. Mijn ene kind heeft moeite met lezen en dat is echt heel moeilijk om te begeleiden en dan ben ik nota bene zelf docent. Maar, en dit is echt mijn ervaring, een ouder die dit zo serieus neemt als jij lijkt te doen, die kan weinig fout doen. Onderschat niet de hoeveelheid ouders die gewoon zegt: "Ga maar lekker gamen en dan zie je straks wel weer op school hoe het gaat." Dus echt, alle moeite die je doet is goed. Probeer een paar rustige momenten te zoeken om te zitten. De concentratie van een kind van 6 is sowieso meestal niet geschikt voor urenlange lespogingen.
En als je twijfelt, neem dan gewoon contact op met school. Benoem de moeite die je hebt met de begeleiding, leg uit wat je wel doet. Wie weet hebben zij tips.
Ik zou gewoon voor beide een uurtje per dag uittrekken. En dat is het dan. Je kunt toch niet meer doen dan mogelijk?

Wij werken ook beide (36 en 32 uur), ikzelf in een zogenaamd vitaal beroep. Onze jongste zit in groep 1 en ik doe iedere dag een uurtje iets educatiefs met hem: rekenspelletje, memory, van die beginnende schrijfoefeningen, iets knutselen.

Zoon van 10 zit in groep 7 en heeft een weektaak mee, waar ik dus ook ongeveer een uurtje per dag mee meekijk. Verder doet hij online wat opdrachten (o.a. spelling en tafels) en werkt aan z’n overige taken (bijv. boek lezen, tekenopdracht maken, jeugdjournaal kijken). Het belangrijkste is dat ze bezig blijven, vind ik.
Dochter zit in groep 6 en wij doen van 10-12 uur schoolwerk. Voor de rest geloof ik het wel qua school. Maar goed, ook de rest van de dag moet samen ingevuld worden. Dus dan zit je alsnog te knutselen, spelletjes te doen en te wandelen/fietsen etc. Met een kind of meerdere kinderen kun je niet thuiswerken, is mijn conclusie. Dan zul je shifts moeten draaien met je partner. Dat is volgens mij de enige optie.
Hier geen kinderen die ik les moet geven. Wel een kind die thuis is van de opvang.
Man werkt 4 dagen en ik 3.

Man en ik hebben ieder 1 dag “vrijgenomen”. In overleg met onze werkgevers werken we deze uren s’ avonds en in het weekend.
Misschien ook een optie voor jullie?
Overigens herken ik je stress wel, hoor. Het is schipperen tussen er zijn voor de kinderen, je werk thuis doen en (in mijn geval) ook nog m’n huis schoonhouden omdat de schoonmaakster niet komt.
Zowel mijn partner als ik werken thuis, beide met online vergaderingen. Op die moment kan ik echt niet gestoord worden en dat communiceer ik dus ook duidelijk aan de kinderen en mijn partner. Wat betreft het op weg helpen van de kinderen verdelen we dat zoveel mogelijk. Het is even behelpen, maar gelukkig kunnen we ons werk redelijk zelf inplannen. Ik werk niet fulltime, dus ik kan het over meerdere dagen verspreiden.
Ik ben alleen met zoon, en werk 32 uur. Zoon is 11. We zitten tegen over elkaar aan de eettafel en ik help waar nodig. Geen probleem.

Met hele kleintjes is het een ander verhaal, maar dat is het ook zonder schoolwerk.
Ex vreest dat hij vrij moet nemen en geen vrij krijgt. Hij kan niet thuis werken maar ik heb één middag in de week digitaal les, de kinderen blijven nooit vier uur achter elkaar stil en rustig, dus dan heb ik echt opvang nodig. School overslaan (voor mij) is geen optie.

Hoe is dat bij jullie dan, kost het verlofdagen?

Overdag, als de kinderen hun huiswerk maken, doe ik werk waarbij ik minder hoef na te denken want de kinderen vragen veel aandacht. 's avonds de rest, en dit verdeeld over 5 a 6 dagen, zodat ik toch 32 uur maak.
Verre van ideaal, maar ja.
Moet je je taken perse allemaal overdag doen?
Mijn kinderen werken niet zelfstandig (valt me erg tegen daar ze op een montezeuri zitten) dus ik ben gewoon van 9 tot 3 met hen bezig.
Werk 3 dagen per week en de taken die ik moet doen heb ik dit weekend en in de avonden en tussendoor gedaan. Best te doen.
Ik moet deze week een paar uur overdag telefonisch bereikbaar zijn en een vast uur iets doen, dus dat wordt wel spannend.
Man is er ook, die werkt gewoon, heeft conference calls etc, en die kookt en doet wat huishoudelijke dingen, die doe ik ook tussendoor. Ik merk dat ik al winst heb door geen reistijd, dat scheelt ons al 5 uur en 6 uur per week.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 22:52
16.02% gewijzigd
-Nienke- schreef:
22-03-2020 22:42
Overigens herken ik je stress wel, hoor. Het is schipperen tussen er zijn voor de kinderen, je werk thuis doen en (in mijn geval) ook nog m’n huis schoonhouden omdat de schoonmaakster niet komt.
Stress om het huis schoon te houden? Dan zou ik de verwachtingen gewoon bijstellen :hyper:
Wij moeten iedere dag naast de groep 4er zitten en dictee afnemen, samen instructie kijken bij het maken van sommen etc.
Ik heb dat nog niet kunnen combineren met met nieuwe baan...
Een zebra is geen paard met strepen
Ik werk 24 uur en mijn man 40 uur werken beide thuis.
2 kinderen met thuisonderwijs en een baby van 10 maanden.

De uren die ik overdag niet red haal ik in de avond of een andere dag in. Pittig, zeker omdat het huishouden ook moet gebeuren.
Ik hoop alleen niet dat het te lang gaat duren. Voor mezelf maar ook voor de kinderen niet.
zecora schreef:
22-03-2020 22:38
In groep 2 hulp bij rekenen en taal? Dan horen ze toch gewoon te spelen?
Meeste natuurlijk wel maar om naar groep 3 te gaan verwachten ze een bepaalde basis m.b.t. letters en cijfers vooral zodat het kind het niet enorm zwaar krijgt in groep 3. Mijn jongste krijgt nu extra aandacht om te kijken of ze een inhaalslag kan maken, zo niet dan groep 2 nog een keer. Uiteraard is dat ook niet erg maar ik wil ook nu die extra aandacht kunnen geven.
Huis schoonmaken hebben we dit weekend met het hele gezin gedaan. Ik heb een lijst gemaakt van de taakjes en die verdeeld. En de lat niet zo hoog gelegd; vooral de WC's en de keuken zijn aan bod gekomen.
Tess1981 schreef:
22-03-2020 22:52
Ik werk 24 uur en mijn man 40 uur werken beide thuis.
2 kinderen met thuisonderwijs en een baby van 10 maanden.

De uren die ik overdag niet red haal ik in de avond of een andere dag in. Pittig, zeker omdat het huishouden ook moet gebeuren.
Ik hoop alleen niet dat het te lang gaat duren. Voor mezelf maar ook voor de kinderen niet.
Schiphol en KLM hebben tot nader order de boel dicht. In België hebben ze de sluiting opgerekt tot 8 weken.
Universiteiten in NL zijn tot na de zomer dicht voor “echte” lessen.
Reken er maar op dat wij ook 8 weken thuis moeten onderwijzen... zou gek zijn als alle kids over twee weken weer naar school mogen toch?
Een zebra is geen paard met strepen
Belle73 schreef:
22-03-2020 22:54
Huis schoonmaken hebben we dit weekend met het hele gezin gedaan. Ik heb een lijst gemaakt van de taakjes en die verdeeld. En de lat niet zo hoog gelegd; vooral de WC's en de keuken zijn aan bod gekomen.
School was zo vriendelijk om dat dagelijks op de planning te zetten :-D
Jamaarhoe schreef:
22-03-2020 22:55
Schiphol en KLM hebben tot nader order de boel dicht. In België hebben ze de sluiting opgerekt tot 8 weken.
Universiteiten in NL zijn tot na de zomer dicht voor “echte” lessen.
Reken er maar op dat wij ook 8 weken thuis moeten onderwijzen... zou gek zijn als alle kids over twee weken weer naar school mogen toch?
Ik verwacht ook dat het minimaal duurt t/m meivakantie dus daarom wil ik nu nog geen vakantie opnemen maar zonder vakantie opnemen weet ik niet of ik het zelf dan nog 5/6 weken trekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven