Coronavirus COVID-19 (deel 12)

woensdag 25 maart 2020 om 11:59
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland
Checklist bij vermoeden COVID-19

Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland
Checklist bij vermoeden COVID-19

Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
woensdag 25 maart 2020 om 16:34
*Morrigan* schreef: ↑25-03-2020 16:31Echt waar? Ik vind het nou juist nu veel transparanter en duidelijker.
De overgang van het ene naar het andere systeem levert (in mijn ogen) terechte vragen op.
nounou
woensdag 25 maart 2020 om 16:35
florence13 schreef: ↑25-03-2020 15:48er is trouwens wel een groot verschil tussen gehoorzaam zijn en brutaal zijn. Dus een nederlander die doet wat een politie agent zegt maar hem ondertussen dus wel voor elke bestaande ziekte uitmaakt en hem in het gezicht spuugt is gehoorzamer dan een belg die zegt 'ja meneer' en dan stiekem als de agent weg is toch lekker doet wat hij zelf wil.
Heerlijk, dit soort nuchtere uitleg en toelichting die je steeds geeft!
Dank

Vooral in de vaktechnische uitleg en toelichting: steeds de nuancering die we nodig hebben (en je hebt een leuke en goede, duidelijke schrijfstijl)

woensdag 25 maart 2020 om 16:36
Zazamaenade schreef: ↑25-03-2020 16:33Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik spreek mijn verbazing uit over de manier waarop ze communiceren, niet over hun oprechtheid of bedoelingen.
Het is misschien handiger en directer om te reageren op degene die doet wat jij signaleert in plaats van met een vermanende vinger te zwaaien.
Er posten hier volgens mij vrijwel geen mensen die de oprechtheid en goede bedoelingen van het RIVM in twijfel trekken.
Ik heb dat wel degelijk een behoorlijk aantal keren gelezen. Ik kan je niet precies laten zien wie, want dan moet ik opnieuw het hele topic gaan doorspitten.
Er is al meerder keren gesuggereerd dat ze alleen maar doen wat de overheid zegt, dat de cijfers verdraaid worden enz.
Ik vind dat niet terecht en onnodig wantrouwen veroorzaken bij mensen die toch al angstig en wantrouwig zijn.
woensdag 25 maart 2020 om 16:41
herfstappeltaart schreef: ↑25-03-2020 16:36Ik heb dat wel degelijk een behoorlijk aantal keren gelezen. Ik kan je niet precies laten zien wie, want dan moet ik opnieuw het hele topic gaan doorspitten.
Er is al meerder keren gesuggereerd dat ze alleen maar doen wat de overheid zegt, dat de cijfers verdraaid worden enz.
Ik vind dat niet terecht en onnodig wantrouwen veroorzaken bij mensen die toch al angstig en wantrouwig zijn.
Er is op dit moment volgens mij één forummer die expliciet zo post, die bekend is van andere topics op Actueel.
Als je die bedoelt: dan heb je inderdaad gelijk. Hij krijgt wel genoeg tegengas van nogal wat andere forummers.
En het laatste wat je schrijft is zeker waar.
nounou

woensdag 25 maart 2020 om 16:42
Zou dat niet een Nederlander kunnen zijn die in het buitenland is overleden? Geen idee bij welk land het dan meetelt hoor.
woensdag 25 maart 2020 om 16:44
Hier kan je cijfers van Nivel inzien:
https://www.nivel.nl/nl/zorgregistratie ... rveillance
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 25 maart 2020 om 16:45
herfstappeltaart schreef: ↑25-03-2020 16:36Ik heb dat wel degelijk een behoorlijk aantal keren gelezen. Ik kan je niet precies laten zien wie, want dan moet ik opnieuw het hele topic gaan doorspitten.
Wat ook niet zo handig is, is om elke keer politieke voor- of afkeur met de haren erbij te slepen zodat daar weer 1,5 pagina over heen en weer gepost wordt. (wie de schoen past...)
Volgens mij is iedereen, inclusief de politieke partijen zelf, er nu wel van doordrongen dat het daar nu even niet de juiste tijd/plaats voor is.
woensdag 25 maart 2020 om 16:45
herfstappeltaart schreef: ↑25-03-2020 16:24Kunnen we eens ophouden met de oprechtheid en de goede bedoelingen van het RIVM in twijfel te trekken? Alsjeblieft zeg. Een stel keihard werkende deskundigen die hele dagen hun best voor ons doen.
En wat zijn wij? Een stel amateurs bij elkaar die in het wilde weg wat lopen te speculeren.
Please.
Ze zullen vast oprecht zijn en goede bedoelingen hebben.
We moeten alleen waken voor het doordrammen van het eigen ongelijk van het RIVM/de overheid. Want ze zaten er in dit dossier al een paar keer flink naast. Maar dan ook echt flink.
Het stoort mij dan dat ze hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, maar uitvluchten zoeken om hun status te behouden. Logisch dat mensen je dan scherp gaan volgen. En niet onder de indruk zijn van grafiekjes met lijntjes en streepjes. Dat zie ik dan maar als de klassieke Razzle Dazzle
https://www.youtube.com/watch?v=YW3MIixEps4
woensdag 25 maart 2020 om 16:46
Ik ben dan geen Florence maar dit werd vanmorgen tijdens de briefing gezegd. Zal ook wel in de online presentatie staan want stond op een van de sheets.
15 van de 576 positief.

woensdag 25 maart 2020 om 16:49
Juist ja...
Ziekenhuispersoneel Zimbabwe staakt vanwege tekort beschermende middelen
In Zimbabwe is verplegend personeel weggelopen uit het ziekenhuis omdat de regering volgens hen niet heeft gereageerd op hun verzoek om voldoende beschermende middelen om coronapatiënten te kunnen behandelen. Artsen hebben zich bij hen aangesloten. Ze voelen zich niet serieus genomen door de overheid en roepen om een lockdown.
Ook douanepersoneel op het vliegveld van de hoofdstad Harare heeft het werk neergelegd tot er beschermende maatregelen zijn genomen. Enkele medewerkers zouden contact hebben gehad met de enige bevestigde dode tot nu toe in het land, maar niet in quarantaine zijn geplaatst.
Volgens officiële cijfers zijn er maar drie besmettingen in het land vastgesteld, maar de oppositie en tegenstanders van president Mnangagwa beschuldigen de regering ervan de werkelijke cijfers niet te willen geven. Maandag gaf de regering opdracht de horeca te sluiten. De meeste winkels, bedrijven en markten zijn nog gewoon open.
Zimbabwe verkeert in een grote economische crisis, de inflatie is hoog en er is een tekort aan medische hulpmiddelen en buitenlandse valuta.
NOS
In Zimbabwe is verplegend personeel weggelopen uit het ziekenhuis omdat de regering volgens hen niet heeft gereageerd op hun verzoek om voldoende beschermende middelen om coronapatiënten te kunnen behandelen. Artsen hebben zich bij hen aangesloten. Ze voelen zich niet serieus genomen door de overheid en roepen om een lockdown.
Ook douanepersoneel op het vliegveld van de hoofdstad Harare heeft het werk neergelegd tot er beschermende maatregelen zijn genomen. Enkele medewerkers zouden contact hebben gehad met de enige bevestigde dode tot nu toe in het land, maar niet in quarantaine zijn geplaatst.
Volgens officiële cijfers zijn er maar drie besmettingen in het land vastgesteld, maar de oppositie en tegenstanders van president Mnangagwa beschuldigen de regering ervan de werkelijke cijfers niet te willen geven. Maandag gaf de regering opdracht de horeca te sluiten. De meeste winkels, bedrijven en markten zijn nog gewoon open.
Zimbabwe verkeert in een grote economische crisis, de inflatie is hoog en er is een tekort aan medische hulpmiddelen en buitenlandse valuta.
NOS
woensdag 25 maart 2020 om 16:50

woensdag 25 maart 2020 om 16:52
Vreselijk !Cateautje schreef: ↑25-03-2020 16:49

woensdag 25 maart 2020 om 16:52
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft uit voorzorg het malaria-medicijn chloroquine ingekocht om het coronavirus te bestrijden. Dat bevestigt een woordvoerster van het RIVM. Chloroquine is een medicijn tegen malaria.
Van chloroquine is nog niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt tegen de ziekte Covid-19, die door het coronavirus wordt veroorzaakt. ,,Er loopt momenteel nog onderzoek naar de werkzaamheid van chloroquine tegen Covid-19. Mocht het middel effectief blijken te zijn tegen Covid-19 en in de toekomst niet meer op de markt beschikbaar zijn, dan kan het RIVM met de ingekochte chloroquine ziekenhuizen bevoorraden", zegt de woordvoerster.
Het middel is gewoon op de markt verkrijgbaar, zegt ze. Hoeveel chloroquine het RIVM heeft ingeslagen, kan de woordvoerster niet zeggen.
AD
Van chloroquine is nog niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt tegen de ziekte Covid-19, die door het coronavirus wordt veroorzaakt. ,,Er loopt momenteel nog onderzoek naar de werkzaamheid van chloroquine tegen Covid-19. Mocht het middel effectief blijken te zijn tegen Covid-19 en in de toekomst niet meer op de markt beschikbaar zijn, dan kan het RIVM met de ingekochte chloroquine ziekenhuizen bevoorraden", zegt de woordvoerster.
Het middel is gewoon op de markt verkrijgbaar, zegt ze. Hoeveel chloroquine het RIVM heeft ingeslagen, kan de woordvoerster niet zeggen.
AD

woensdag 25 maart 2020 om 16:54
Goed nieuws!
Een half miljoen mondkapjes en een partij beschermende kleding die door de Jack Ma Foundation en Alibaba Foundation gedoneerd zijn aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zijn in Nederland aangekomen, meldt PostNL.
Het is een van de zendingen vanuit de foundations naar de door coronavirus getroffen Europese landen. De materialen worden door het ministerie van VWS in ontvangst genomen en worden in samenwerking met het postbedrijf over de verschillende zorginstellingen in ons land verdeeld.
AD
Een half miljoen mondkapjes en een partij beschermende kleding die door de Jack Ma Foundation en Alibaba Foundation gedoneerd zijn aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zijn in Nederland aangekomen, meldt PostNL.
Het is een van de zendingen vanuit de foundations naar de door coronavirus getroffen Europese landen. De materialen worden door het ministerie van VWS in ontvangst genomen en worden in samenwerking met het postbedrijf over de verschillende zorginstellingen in ons land verdeeld.
AD

woensdag 25 maart 2020 om 16:55
Van dit middel is wel een nare bijwerking bekend : hartritmestoornissen ....

woensdag 25 maart 2020 om 16:56
Snap niet zo goed waar nou een deal goed voor is.
De ziekenhuizen krijgen in de coronacrisis hulp van aanstaande huisartsen. De huisartsen in opleiding, de zogenoemde haio's, worden ingezet op de afdelingen spoedeisende hulp van ziekenhuizen. Dat duurt zo lang als nodig is. Het is niet bekend hoeveel extra artsen hierdoor beschikbaar komen.
Huisartsen in opleiding zijn in dienst van een speciale organisatie, de Stichting SBOH. Die heeft een deal gesloten met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ze zeggen dat er 'sprake is van een crisissituatie die de komende maanden zal voortduren' en dat er daarom behoefte is aan 'voldoende gekwalificeerde artsen' op de afdelingen spoedeisende hulp.
AD
De ziekenhuizen krijgen in de coronacrisis hulp van aanstaande huisartsen. De huisartsen in opleiding, de zogenoemde haio's, worden ingezet op de afdelingen spoedeisende hulp van ziekenhuizen. Dat duurt zo lang als nodig is. Het is niet bekend hoeveel extra artsen hierdoor beschikbaar komen.
Huisartsen in opleiding zijn in dienst van een speciale organisatie, de Stichting SBOH. Die heeft een deal gesloten met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ze zeggen dat er 'sprake is van een crisissituatie die de komende maanden zal voortduren' en dat er daarom behoefte is aan 'voldoende gekwalificeerde artsen' op de afdelingen spoedeisende hulp.
AD

woensdag 25 maart 2020 om 16:56
Zijn die blijvend?wild-flower2 schreef: ↑25-03-2020 16:55Van dit middel is wel een nare bijwerking bekend : hartritmestoornissen ....![]()

woensdag 25 maart 2020 om 16:57
Dat zou te maken kunnen hebben met salaris?Cateautje schreef: ↑25-03-2020 16:56Snap niet zo goed waar nou een deal goed voor is.
AD

woensdag 25 maart 2020 om 17:03
Da's minder.wild-flower2 schreef: ↑25-03-2020 16:58Geen idee , maar ik zou het niet aan hartpatienten geven .....