Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We zitten nu in week 15, drie weken nadat op maandag 16-3-2020 (week 12) de toespraak van Rutte op de TV was.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... mark-rutte

De eerste patiënt die in NL werd gemeld was in week 9.
Dat is nu 6 weken geleden.

Ik ben benieuwd of men ook iets gaat (kan?) zeggen over de langere termijn.
AnAppleADay schreef:
07-04-2020 14:41
Ik vond dat sowieso een raar verhaal want deze persoon was ineens in de nacht overleden terwijl het overdag nog goed ging. Nu gaat het soms snel met patienten maar niet zó snel.
Heel sneu verhaal verder en ik geloof best dat de kennis is overleden maar ik weet niet of het (bewezen) corona was.

Edit: ik heb teruggelezen en zie nu dat ze vrijdag al was overleden en dat er wel iets over corona op de kaart stond. Excuses dus.
Blijft me nog steeds heel erg verbazen dat het zo snel kan gaan, heb ik nog nergens anders gelezen.
Maar dat was bij Peponi haar vader ook. Een dag ervoor schreef ze nog dat haar ouders veilig in isolatie zaten gewoon gezond en toen was haar vader opeens overleden.
Marnamai schreef:
07-04-2020 14:44
Ik heb haar post teruggevonden trouwens.

Eva1977 - bericht van gisteravond (6/4) rond 22u30.
Pagina 106/107. Ze schrijft dat ze vrijdag de rouwkaart heeft gehad dus ik neem aan dat die kennis dan begin vorige week is overleden.
Door alle troll berichten in dit topic twijfel ik soms ook aan de echtheid van bepaalde berichten. Niet dat ik Eva niet geloof trouwens..
tvp
april88 schreef:
07-04-2020 14:41
Word er nu al meer getest? Want dan neemt het aantal nieuwe besmettingen wel ook af... met +777 op dinsdag..

Minder dan een paar dagen terug. Dat is te zien bij de 'epidemiologische situatie' en dan onder 'virologische dagstaten'.
https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... april-2020
nounou
Eurus schreef:
07-04-2020 13:46
Nieuwe persconferentie kabinet over coronacrisis
Het kabinet geeft vanavond om 19.00 uur een persconferentie over de coronacrisis. Die is rechtstreeks te volgen bij de NOS op NPO 1, NPO Nieuws, via NPO Start, de app, NOS.nl en NOS Facebook en het YouTube-kanaal. Op de persconferentie voeren premier Rutte en minister De Jonge (Volksgezondheid het woord).

NOS

Ben benieuwd.
NOS:
Het is niet de verwachting dat er grote nieuwe maatregelen worden aangekondigd of dat er vooruit wordt gelopen op het afbouwen van maatregelen. Wel wil het kabinet duidelijk maken dat de geldende maatregelen nog steeds hard nodig zijn.

Mogelijk worden er meer details bekend over het testen, over een nieuw steunfonds voor bedrijven en over het al dan niet nemen van maatregelen in het paasweekend.
Grote problemen in 'Cancer Alley', een gebied in het zuiden van Louisiana waar de luchtvervuiling zeer ernstig is:

“People were dropping like flies,” said Dr Christy Montegut, his voice slowed by exhaustion.

Dr Montegut, the coroner in St John the Baptist parish, recited a scene of devastation similar to the ones seen by coroners in major metropolitan areas of the United States overwhelmed with Covid-19 deaths. But St John the Baptist, a small jurisdiction of 43,000 people in southern Louisiana, is no sprawling metropolis. Here, in this sparsely populated parish 30 miles from New Orleans, the Covid-19 death rate is the highest of any county in America with a population of over 5,000 people.

“We were getting calls almost every hour. The body count was just… amazing.…They all died in the same way. They got to a hospital, were on a ventilator, but the body just couldn’t keep going. They died in spite of full treatment. The virus is overwhelming.”

According to Montegut’s latest count, 30 people have died of Covid-19 in the parish since the outbreak of the crisis, a rate of 68.7 per 100,000 people. By contrast, New York City, the center of the virus in America, has a rate of 29.

Louisiana continues its battle with the virus. Governor John Bel Edwards announced on Monday that 512 people have died statewide and acknowledged for the first time that African American residents made up 70% of all deaths, despite being only 32.7% of the population.
(...)
St John the Baptist has already commanded national and international attention due to major air pollution tied to a petrochemical plant operated by the Japanese firm Denka at the centre of the parish. Reserve is the subject of a year-long Guardian series, Cancer Town, and home to the largest risk of cancer due to airborne toxins anywhere in America, according to US government data.

Residents living in Reserve voiced concerns that decades of air pollution places them at a higher risk of coronavirus fatality, since the virus attacks the lungs.
(...)
Dr Michael Jerrett, an environmental health sciences professor at the UCLA Fielding School of Public Health, studies the links between air pollution and disease. He says that since the coronavirus is new, it is too early to draw firm conclusions. But his past research has demonstrated that air pollution increases the risk of pneumonia, a disease similar to Covid-19.

“Being in areas of higher exposure to common air pollutants like nitrogen dioxide and fine particulate matter, does increase the risk of acquiring pneumonia. So to the extent that Covid behaves in a similar way to bacterial pneumonia, which is more common, or other viral pneumonias, we have evidence that long term exposure well increases your susceptibility to acquiring the disease.”

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... -louisiana
nounou
Ik denk trouwens ook niet dat we bij de persconferentie weer nieuwe maatregelen krijgen. Waarschijnlijk worden we gewoon bijgepraat. Denk ook niet dat er dingen versoepelt gaan worden want daar is het nog te vroeg voor.
Griebus67 schreef:
07-04-2020 14:40
Ja, ik word daar tegenwoordig meteen heel wantrouwig van. Er worden hier soms zulke gekke dingen geschreven... En het maakt mensen soms ook zo bang, dat vind ik nog het ergste.
Eens.
Honey, you should see me in a crown
Zazamaenade schreef:
07-04-2020 14:54
Grote problemen in 'Cancer Alley', een gebied in het zuiden van Louisiana waar de luchtvervuiling zeer ernstig is:
Dat is het ergste van deze pandemie. De mensen die het toch al heel moeilijk hadden, worden ook nog eens veel zwaarder getroffen.
Griebus67 schreef:
07-04-2020 14:37
Wie schreef er nou gisteren dat een kennisje van begin 40 met twee kindjes aan Corona is overleden? Die persoon staat in elk geval niet in de vandaag bijgewerkte grafiek. In die leeftijdscategorie zijn alleen twee mannen overleden.
Misschien geen officiële diagnose gehad? Ofwel het was een vermoeden van een arts, ofwel de familie heeft er zelf corona van gemaakt.
Griebus67 schreef:
07-04-2020 14:43
Dan nog staat diegene niet in de grafiek, want die is vanaf het eerste sterfgeval. Heel merkwaardig allemaal.
Zou ze niet gewoon 44 geschreven hebben, maar 45 bedoeld? Dat de vrouw in kwestie bv onlangs jarig is geweest? In de leeftijdscategorie 45-49 nl. wel 4 vrouwen.
Flomo schreef:
07-04-2020 15:22
Zou ze niet gewoon 44 geschreven hebben, maar 45 bedoeld? Dat de vrouw in kwestie bv onlangs jarig is geweest? In de leeftijdscategorie 45-49 nl. wel 4 vrouwen.
Ja, het kan allemaal hoor. Misschien ben ik veel te wantrouwig geworden nadat een of andere gekkie hier een paar keer wat hysterische verhalen had gepost waarmee ze een heel aantal forummers de stuipen op het lijf joeg.
Phineas schreef:
07-04-2020 15:20
Misschien geen officiële diagnose gehad? Ofwel het was een vermoeden van een arts, ofwel de familie heeft er zelf corona van gemaakt.
Nee, eigen invulling van die forumster:

Althans,er staat iets over dat dit virus de wereld in zijn greep heeft en dat dit virus nu hun leven op zijn kop zet.Dus ik concludeer dat dit de doodsoorzaak is.
Honey, you should see me in a crown
Overigens ook nog 2 overlijdens in de tabel waarvan geen leeftijd bekend is, dus dat zou ook nog kunnen.
Eurus schreef:
07-04-2020 15:23

Althans,er staat iets over dat dit virus de wereld in zijn greep heeft en dat dit virus nu hun leven op zijn kop zet.Dus ik concludeer dat dit de doodsoorzaak is.
Ja, dat kan ook nog.
Eurus schreef:
07-04-2020 15:23

En dat kan ook nog betekenen dat diegene aan iets anders is overleden maar dat door de corona-epidemie er nu geen 'normaal' afscheid genomen kan worden van diegene. Wat ook heel verdrietig is natuurlijk. Hoe dan ook een treurige zaak.
In Trouw:

Anders dan de cijfers doen vermoeden, zet de daling door

https://www.trouw.nl/binnenland/anders- ... ~bf472caa/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
07-04-2020 15:40
In Trouw:

"...Uit controles blijkt soms dat enkele meldingen niet kloppen, waardoor de aantallen meldingen van eerdere dagen soms aangepast worden. Het werkelijke aantal overleden COVID-19 patiënten is hoger dan het aantal meldingen in de surveillance, omdat niet alle overleden patiënten getest worden...."

Zolang er niet massaal getest wordt / kan worden, weten we toch eigenlijk nog niets?
Volgens mij wordt bij de stijgende lijn voornamelijk gekeken naar de ziekenhuisopnames.

Ik denk trouwens wel dat statistici die met deze cijfers bezig zijn ook echt wel wat kunnen met de cijfers van de besmettingen en in elk geval kunnen doorberekenen of er een trend in te zien is. We weten niet alles, maar ook niet niks.
susan wijzigde dit bericht op 07-04-2020 15:54
6.73% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ze zijn gisteren begonnen met de drive thru Corona teststraten voor zorgpersoneel dat niet in ziekenhuizen werkt.
De uitslagen daarvan zouden na 24 tot 48 uur bekend worden.

Ik ben benieuwd wat daar uit gaat blijken.
Update over de ic-bezetting om 16:00 u
https://nos.nl/livestream/2329708-kijk- ... cares.html
nounou
Gebruna schreef:
07-04-2020 15:50
"...Uit controles blijkt soms dat enkele meldingen niet kloppen, waardoor de aantallen meldingen van eerdere dagen soms aangepast worden. Het werkelijke aantal overleden COVID-19 patiënten is hoger dan het aantal meldingen in de surveillance, omdat niet alle overleden patiënten getest worden...."

Zolang er niet massaal getest wordt / kan worden, weten we toch eigenlijk nog niets?
Je kan zelfs met het kleine aantal tests trends zien.
Maar als iedereen getest zou kunnen worden op aanwezigheid van het virus, of dat je het al gehad hebt, weet je natuurlijk veel meer en daarom is het zo jammer dat er zoveel tijd verloren is gegaan. Wat zéker is, is het aantal mensen dat wekelijks overlijdt. Dat cijfer laat volgens het CBS een flinke hoger niveau zien dan dat je op basis van de 'normale' + corona-overlijdens mag verwachten. Er zitten dus (zeer waarschijnlijk) een hoop ongeregistreerde coronadoden bij.
Ernst Kuipers (Landelijk Netwerk Acute Zorg) over de IC-capaciteit: Op dit moment een verdere daling van de instroom en een stijging van de uitstroom.
Susan schreef:
07-04-2020 15:40
In Trouw:

Hij wil de pagina niet weergeven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven