Vaststellingsovereenkomst
dinsdag 16 juni 2020 om 08:10
Hallo
Ik heb een nieuw account aangemaakt omdat ik dit topic niet aan mijn centrale account wil koppelen.
Op dit moment werk ik iets meer dan vijf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik heb het niet naar mijn zin, al maanden tot bijna een jaar.
Daar zijn een aantal redenen voor waarbij de belangrijkste is dat ik me dusdanig erger aan mijn leidinggevende dat het mijn werk bemoeilijkt.
Mijn leidinggevende heeft een extreem kort lontje en er gaat geen dag voorbij dat er geen scheldwoord uit zijn mond komt. Deze scheldwoorden zijn weliswaar vrijwel altijd gericht aan zijn computer maar wij zitten allemaal in dezelfde ruimte en ik kan er niet meer tegen. Ik werk ook regelmatig met hem samen en heb hem vorige week verteld dat ik niet met hem wil samenwerken als hij blijft schelden. Dit gaat even goed maar dat is altijd van korte duur. Ik heb namelijk al veel vaker met hem gesproken over zijn gedrag. En ja, ik weet dat ik erg gevoelig ben op dit gebied en dat zijn gedrag mij meer stoort dan mijn andere collega's maar het zit me werkelijk tot hier en ik wil zo niet verder.
Daarnaast vind is de manier waarop het bedrijf is gestructureerd vervelend, er is namelijk geen structuur. Naar mijn idee doet iedereen maar wat en wordt er totaal niet gestimuleerd vanuit de leiding om meer uit jezelf te halen. We hebben een bonus systeem dat een lachertje is, ik geef al jaren aan dat als je toch zomaar alle punten geeft je net zo goed op kan houden met te doen alsof de bonus een beloning is voor hard werken.
Nou steek ik ook mijn hand in eigen boezem. Ik vind het lastig om mijn motivatie vast te houden. Op dagen dat mijn leidinggevende er niet is gaat het eigenlijk wel prima maar als hij er wel is hangt er (bij mij) zo'n vervelend gevoel dat ik het moeilijk vind om mijn werk uit te voeren. Ik weet het, ik zou me er eigenlijk niets van aan moeten trekken en gewoon doen wat ik moet doen maar dat vind ik lastig.
Ik heb afgelopen week met HR gesproken. Dat het niet meer gaat en dat het geen vraag is of ik weg ga maar wanneer. Ik heb een vast contract dus dat maakt het iets moeilijker om weg te gaan. Ik heb gevraagd of er iets van een vaststellingsovereenkomst mogelijk was. Het is nog niet geheel zeker of dit kan, daar heb ik vanmiddag een gesprek over. Wat ik wel weet dat, mocht zo'n overeenkomst mogelijk zijn, ik geen transitievergoeding krijg omdat ik zelf heb aangegeven dat ik dit wil.
Ik wil in de tijd dat ik geen werk heb (ik kan zoals het er nu uit ziet 13 maanden WW krijgen) gaan kijken of ik dit werk wil blijven doen maar dan bij een ander bedrijf of dat ik iets heel anders wil doen. Dan zou ik een (aantal) cursus(sen) willen volgen. Ik heb komende vrijdag een eerste gesprek met een loopbaancoach (niet vanuit werk maar vanuit eigen initiatief).
Hebben jullie tips voor mij? Nog even doorbijten bij mijn huidige werkgever? Waar moet ik op letten in de vaststellingsovereenkomst?
Ik heb een nieuw account aangemaakt omdat ik dit topic niet aan mijn centrale account wil koppelen.
Op dit moment werk ik iets meer dan vijf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik heb het niet naar mijn zin, al maanden tot bijna een jaar.
Daar zijn een aantal redenen voor waarbij de belangrijkste is dat ik me dusdanig erger aan mijn leidinggevende dat het mijn werk bemoeilijkt.
Mijn leidinggevende heeft een extreem kort lontje en er gaat geen dag voorbij dat er geen scheldwoord uit zijn mond komt. Deze scheldwoorden zijn weliswaar vrijwel altijd gericht aan zijn computer maar wij zitten allemaal in dezelfde ruimte en ik kan er niet meer tegen. Ik werk ook regelmatig met hem samen en heb hem vorige week verteld dat ik niet met hem wil samenwerken als hij blijft schelden. Dit gaat even goed maar dat is altijd van korte duur. Ik heb namelijk al veel vaker met hem gesproken over zijn gedrag. En ja, ik weet dat ik erg gevoelig ben op dit gebied en dat zijn gedrag mij meer stoort dan mijn andere collega's maar het zit me werkelijk tot hier en ik wil zo niet verder.
Daarnaast vind is de manier waarop het bedrijf is gestructureerd vervelend, er is namelijk geen structuur. Naar mijn idee doet iedereen maar wat en wordt er totaal niet gestimuleerd vanuit de leiding om meer uit jezelf te halen. We hebben een bonus systeem dat een lachertje is, ik geef al jaren aan dat als je toch zomaar alle punten geeft je net zo goed op kan houden met te doen alsof de bonus een beloning is voor hard werken.
Nou steek ik ook mijn hand in eigen boezem. Ik vind het lastig om mijn motivatie vast te houden. Op dagen dat mijn leidinggevende er niet is gaat het eigenlijk wel prima maar als hij er wel is hangt er (bij mij) zo'n vervelend gevoel dat ik het moeilijk vind om mijn werk uit te voeren. Ik weet het, ik zou me er eigenlijk niets van aan moeten trekken en gewoon doen wat ik moet doen maar dat vind ik lastig.
Ik heb afgelopen week met HR gesproken. Dat het niet meer gaat en dat het geen vraag is of ik weg ga maar wanneer. Ik heb een vast contract dus dat maakt het iets moeilijker om weg te gaan. Ik heb gevraagd of er iets van een vaststellingsovereenkomst mogelijk was. Het is nog niet geheel zeker of dit kan, daar heb ik vanmiddag een gesprek over. Wat ik wel weet dat, mocht zo'n overeenkomst mogelijk zijn, ik geen transitievergoeding krijg omdat ik zelf heb aangegeven dat ik dit wil.
Ik wil in de tijd dat ik geen werk heb (ik kan zoals het er nu uit ziet 13 maanden WW krijgen) gaan kijken of ik dit werk wil blijven doen maar dan bij een ander bedrijf of dat ik iets heel anders wil doen. Dan zou ik een (aantal) cursus(sen) willen volgen. Ik heb komende vrijdag een eerste gesprek met een loopbaancoach (niet vanuit werk maar vanuit eigen initiatief).
Hebben jullie tips voor mij? Nog even doorbijten bij mijn huidige werkgever? Waar moet ik op letten in de vaststellingsovereenkomst?
dinsdag 16 juni 2020 om 21:24
Transitievergoeding is niet verschuldigd bij vso... werkgever en werknemer spreken bij een vso al dan niet een ontslagvergoeding af. Dat is wat anders dan een transitievergoeding.
Vso is ook geen fraude (wat een onzin, er worden maandelijk 100den vso's getekend) maar een wettelijke manier om een arbeidsovereenkomst te beëindigen. Zelfs als daarin staat dat het verzoek vanuit werkgever komt maar het eigenlijk werknemer is die een vso voorstelt.
TO, lekker door solliciteren
Vso is ook geen fraude (wat een onzin, er worden maandelijk 100den vso's getekend) maar een wettelijke manier om een arbeidsovereenkomst te beëindigen. Zelfs als daarin staat dat het verzoek vanuit werkgever komt maar het eigenlijk werknemer is die een vso voorstelt.
dinsdag 16 juni 2020 om 21:28
Mina81 schreef: ↑16-06-2020 21:24Transitievergoeding is niet verschuldigd bij vso... werkgever en werknemer spreken bij een vso al dan niet een ontslagvergoeding af. Dat is wat anders dan een transitievergoeding.
Beter lezen. Een VSO die door de werknemer geïnitieerd wordt waar dan vervolgens op verzoek van diezelfde werknemer in komt te staan dat de VSO door de werkgever geïnitieerd is (en dan lekker WW aanvragen), is fraude ja.
dinsdag 16 juni 2020 om 21:31

dinsdag 16 juni 2020 om 23:31
Dat ligt eraan hoe het op papier komt te staan.GreenLadyFern schreef: ↑16-06-2020 09:33Ik citeer van de website van uwv mbt de ww uitkering:
"U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.
Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u meestal geen WW-uitkering."
Er zullen best uitzonderingen zijn maar ik denk niet dat dat in de situatie van TO het geval is.
woensdag 17 juni 2020 om 15:00
Net gesprek gehad met de leidinggevende van mij leidinggevende. Blijkbaar had iemand van HR al doorgesluisd dat ik gevraagd had of een vaststellingsovereenkomst mogelijk is en dat ik dus weg ga. Dat vind ik zelf vrij onethisch en dat heb ik ook gezegd maar ik heb niet het idee dat wat ik zeg veel uitmaakt nog.
Het is nu zo hoog opgelopen dat ik inderdaad het beste een vso kan tekenen want de arbeidsverhouding is denk ik dusdanig verstoord dat ik daar echt niet meer kan blijven werken.
Verder krijg ik zwaar het idee dat ik als te gevoelig word gezien en dat mijn leidinggevende eigenlijk niet zoveel fout doet, er zal in ieder niets veranderen in de toekomst. Ik ben het daar niet mee eens maar dat maakt niet veel uit lijkt wel.
Morgen nog een gesprek met iemand van HR (niet de doorsluizer) en de leidinggevende van mijn leidinggevende, ik ben benieuwd wat dat brengt. Al heb ik geen hoop meer op iets.
Het is nu zo hoog opgelopen dat ik inderdaad het beste een vso kan tekenen want de arbeidsverhouding is denk ik dusdanig verstoord dat ik daar echt niet meer kan blijven werken.
Verder krijg ik zwaar het idee dat ik als te gevoelig word gezien en dat mijn leidinggevende eigenlijk niet zoveel fout doet, er zal in ieder niets veranderen in de toekomst. Ik ben het daar niet mee eens maar dat maakt niet veel uit lijkt wel.
Morgen nog een gesprek met iemand van HR (niet de doorsluizer) en de leidinggevende van mijn leidinggevende, ik ben benieuwd wat dat brengt. Al heb ik geen hoop meer op iets.
woensdag 17 juni 2020 om 15:12
voor de WW draag je elke maand belasting af dus je betaalt er zelf aan mee. Best prima om daar even gebruik van te gaan maken als je t echt niet meer ziet zitten en om je te bezinnen. Ik heb zojuist een VSO getekend en heel makkelijk gekregen na 10 jaar vaste aanstelling, en krijg ook een transitievergoeding, dat hoeven ze niet te doen maar t kan wel. Ook bij mij nul werkplezier, management heel slecht, liegt en draait, ik was er klaar mee. Nu ga ik kijken waar ik blij van word en daar neem ik de tijd voor, ik werk al vanaf mijn 15e, het is wel even goed. je kan ook om een outplacementstraject vragen dan kan je kijken wat jou beter ligt qua intersses/baan.
Een VSO vragen is niet gek. Zelf ontslag nemen is geen WW, een VSO tekenen is wel WW mits er in komt te staan dat het initiatief van de werkgever komt. Altijd na laten kijken door een jurist. succes.
Een VSO vragen is niet gek. Zelf ontslag nemen is geen WW, een VSO tekenen is wel WW mits er in komt te staan dat het initiatief van de werkgever komt. Altijd na laten kijken door een jurist. succes.
woensdag 17 juni 2020 om 15:16
je krijgt toch precies wat je wil??Zeepaardje31 schreef: ↑17-06-2020 15:00Net gesprek gehad met de leidinggevende van mij leidinggevende. Blijkbaar had iemand van HR al doorgesluisd dat ik gevraagd had of een vaststellingsovereenkomst mogelijk is en dat ik dus weg ga. Dat vind ik zelf vrij onethisch en dat heb ik ook gezegd maar ik heb niet het idee dat wat ik zeg veel uitmaakt nog.
woensdag 17 juni 2020 om 15:20
gefeliciteerd!Zeepaardje31 schreef: ↑17-06-2020 15:19Haha ja dat is ook zo. Ik had alleen gehoopt dat met mijn vertrek er een belletje zou gaan rinkelen bij mijn leidinggevende maar dat is ijle hoop.
enig idee, wat je meekrijgt?
woensdag 17 juni 2020 om 15:24
Nee, geen idee nog. Er is nog geen overeenkomst opgesteld omdat ik nog geen ja heb gezegd. Ik had denk ik stiekem nog hoop dat het op een andere manier zou kunnen maar dat gaat niet gebeuren. Ik krijg in ieder geval geen transitievergoeding.
woensdag 17 juni 2020 om 15:24
Ik heb je een PB gestuurd.tinder schreef: ↑17-06-2020 15:12voor de WW draag je elke maand belasting af dus je betaalt er zelf aan mee. Best prima om daar even gebruik van te gaan maken als je t echt niet meer ziet zitten en om je te bezinnen. Ik heb zojuist een VSO getekend en heel makkelijk gekregen na 10 jaar vaste aanstelling, en krijg ook een transitievergoeding, dat hoeven ze niet te doen maar t kan wel. Ook bij mij nul werkplezier, management heel slecht, liegt en draait, ik was er klaar mee. Nu ga ik kijken waar ik blij van word en daar neem ik de tijd voor, ik werk al vanaf mijn 15e, het is wel even goed. je kan ook om een outplacementstraject vragen dan kan je kijken wat jou beter ligt qua intersses/baan.
woensdag 17 juni 2020 om 15:29
heb je al een jurist die even meekijkt?Zeepaardje31 schreef: ↑17-06-2020 15:24Nee, geen idee nog. Er is nog geen overeenkomst opgesteld omdat ik nog geen ja heb gezegd. Ik had denk ik stiekem nog hoop dat het op een andere manier zou kunnen maar dat gaat niet gebeuren. Ik krijg in ieder geval geen transitievergoeding.
niet zelf tekenen/onderhandelen hoor
woensdag 17 juni 2020 om 15:33
begrijp ikZeepaardje31 schreef: ↑17-06-2020 15:32Nee dat heb ik niet. Ik zal er zeker door iemand naar laten kijken, dank je wel.
Pffff nu heb ik wel zin om een partijtje te gaan scheiden.
Maar zie het als loskomen
je kunt weg, waar je weg wil

woensdag 17 juni 2020 om 15:34
Zeepaardje31 schreef: ↑17-06-2020 15:00Net gesprek gehad met de leidinggevende van mij leidinggevende. Blijkbaar had iemand van HR al doorgesluisd dat ik gevraagd had of een vaststellingsovereenkomst mogelijk is en dat ik dus weg ga. Dat vind ik zelf vrij onethisch en dat heb ik ook gezegd maar ik heb niet het idee dat wat ik zeg veel uitmaakt nog.
Als het nu zo ligt dan zou ik nu als ik jou was wel een ontslagvergoeding vragen. Jij was immers ondertussen bereid om wel te blijven werken.

woensdag 17 juni 2020 om 16:55
Laat je concept vso altijd nakijken door een arbeidsrechtadvocaat of jurist. Zij kunnen zien of alles klopt en of je krijgt waar je recht op hebt.Zeepaardje31 schreef: ↑17-06-2020 15:24Nee, geen idee nog. Er is nog geen overeenkomst opgesteld omdat ik nog geen ja heb gezegd. Ik had denk ik stiekem nog hoop dat het op een andere manier zou kunnen maar dat gaat niet gebeuren. Ik krijg in ieder geval geen transitievergoeding.

woensdag 17 juni 2020 om 17:01
Leer hier ook van dat je jezelf eerst heel goed moet laten voorlichten (niet door het bedrijf waar je werkt) over dit soort zaken, voor je er op je werk over begint. Het klinkt alsof je wilde dat er iets zou veranderen, niet per se dat je weg wilde. Maar nu heb je geen keuze.
Als je je niet heel stevig in je schoenen voelt staan, neem dan eventueel iemand mee naar het volgende gesprek.
Als je je niet heel stevig in je schoenen voelt staan, neem dan eventueel iemand mee naar het volgende gesprek.
woensdag 17 juni 2020 om 17:47
To, wat jij voorstelt kan prima. Je hoeft je over het uwv ook geen zorgen te maken als je een vso zonder transitievergoeding tekent. De kans dat ze nader onderzoek doen is zo goed als nihil mits je vso juist is opgesteld. Ik vind ook niet dat je fraude pleegt. Werkplezier is erg belangrijk en als je er zo veel last van hebt, dan is het maar beter om weg te gaan. Een vso is een wettige manier van beëindigen. Laat je niet opjutten hier. Ik heb jaren in de advocatuur gewerkt en dit is veel voorkomende oplossing voor mensen in situaties zoals die van jou.
Wat ik je wel wil aanraden is om juridisch advies in te winnen voor je een vso tekent. Als er nu zo raar gereageerd wordt, dan is het goed om een deskundige mee te laten kijken die in jouw belang handelt.
Wat ik je wel wil aanraden is om juridisch advies in te winnen voor je een vso tekent. Als er nu zo raar gereageerd wordt, dan is het goed om een deskundige mee te laten kijken die in jouw belang handelt.
anjer84 wijzigde dit bericht op 18-06-2020 07:46
2.30% gewijzigd
woensdag 17 juni 2020 om 18:50
Ja maar uiteindelijk ben ik toch wel degene geweest die is begonnen over een vso en dat ik weg wil. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg om er nog wat uit te slepen.
Ik krijg het gevoel van mijn bedrijf dat ik nu ook geen keuze meer heb... En dat zeggen ze dat in de trant van 'voor jezelf omdat je dit niet vol ga houden' maar als ik zelf aangeef dat ik liever wil wachten dan kijken ze dat niet te horen.
woensdag 17 juni 2020 om 18:53
Je hebt gelijk. Ik had niet gedacht dat het zo'n vaart zou lopen en nu kan ik mezelf wel voor mij kop slaan dat ik het zo heb aangepakt.Maud*de*Braose schreef: ↑17-06-2020 17:01Leer hier ook van dat je jezelf eerst heel goed moet laten voorlichten (niet door het bedrijf waar je werkt) over dit soort zaken, voor je er op je werk over begint. Het klinkt alsof je wilde dat er iets zou veranderen, niet per se dat je weg wilde. Maar nu heb je geen keuze.
Ik wil(de) inderdaad dat er iets zou veranderen maar dat gaat niet gebeuren want blijkbaar steekt het management liever de kop in het zand en worden er dingen getolereerd die eigenlijk echt niet kunnen.
woensdag 17 juni 2020 om 18:54
Het feit dat je geen transitievergoeding krijgt gaat wel tot vragen leiden wanneer je WW aanvraagt. Je kan zo niet echt goed verdoezelen dat je dit doet op jouw initiatief. Kans dat men hier bij het UWV door heen prikt en dan heb je geen inkomen. Waarom solliciteer je niet en zeg je op wanneer je wat anders hebt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.