Hoe lang in dienst voor intentieverklaring vragen?

dinsdag 23 juni 2020 om 09:46
Hoi!
Ik start per augustus met een nieuwe baan, net klaar met school.
Nu zou ik al een tijd graag een huis willen kopen samen met mijn vriend (vaste baan).
Wat is gebruikelijk voor de termijn vanaf wanneer je zoiets kan vragen aan je werkgever?
Ik weet nog wel dat mijn buurvrouw dat in haar proeftijd deed én kreeg maar dat lijkt me eerder geluk dan de norm.
Ik snap dat het in principe altijd zou kunnen maar ik vraag mij af wat gebruikelijk is. Hebben jullie daar ervaring mee?
Ik start per augustus met een nieuwe baan, net klaar met school.
Nu zou ik al een tijd graag een huis willen kopen samen met mijn vriend (vaste baan).
Wat is gebruikelijk voor de termijn vanaf wanneer je zoiets kan vragen aan je werkgever?
Ik weet nog wel dat mijn buurvrouw dat in haar proeftijd deed én kreeg maar dat lijkt me eerder geluk dan de norm.
Ik snap dat het in principe altijd zou kunnen maar ik vraag mij af wat gebruikelijk is. Hebben jullie daar ervaring mee?

dinsdag 23 juni 2020 om 09:53
dinsdag 23 juni 2020 om 09:54
Ik dacht dat het in je proeftijd geen nut had, omdat je dan alsnog zonder reden elk moment ´ontslagen’ kan worden.
Bovendien lijkt het me voor jezelf ook niet fijn, de werkgever kan je verklaring dan wel invullen, maar als je twee weken later toch ontslagen wordt zit je zelf in de problemen met je hypotheek. Bovendien Lijkt het me ook wel prettig om zelf de mogelijkheid te hebben alsnog met je baan re stoppen als je het onverhoops niet leuk vindt.
De proeftijd is meestal max 2 maanden, dus je bent er zo doorheen!
Bovendien lijkt het me voor jezelf ook niet fijn, de werkgever kan je verklaring dan wel invullen, maar als je twee weken later toch ontslagen wordt zit je zelf in de problemen met je hypotheek. Bovendien Lijkt het me ook wel prettig om zelf de mogelijkheid te hebben alsnog met je baan re stoppen als je het onverhoops niet leuk vindt.
De proeftijd is meestal max 2 maanden, dus je bent er zo doorheen!
montblanc wijzigde dit bericht op 23-06-2020 10:00
63.38% gewijzigd
dinsdag 23 juni 2020 om 09:59
dinsdag 23 juni 2020 om 10:02
Vermoed dat er wel een datum indiensttreding op de verklaring komt te staan.Due-scimmie schreef: ↑23-06-2020 09:59Er staat niet op dat het proeftijd is hé dus maakt voor verklaring niet uit. Maar niet iedere werkgever geeft hem af in de proeftijd.

dinsdag 23 juni 2020 om 10:07
Inderdaad. Ik kreeg ‘m toen ze al heel goed wisten dat ze m’n contract niet gingen verlengen (wat voor mij als donderslag bij heldere hemel kwam).
dinsdag 23 juni 2020 om 10:14
Due-scimmie schreef: ↑23-06-2020 09:59Er staat niet op dat het proeftijd is hé dus maakt voor verklaring niet uit. Maar niet iedere werkgever geeft hem af in de proeftijd.
Toen ik de verklaringen nog ondertekende, werd daarin standaard de vraag gesteld of er sprake was van een proeftijd.

dinsdag 23 juni 2020 om 10:16
Ik kan je nog beter vertellen, de werkgever geeft een intentieverklaring af en binnen een maand komt er een reorganisatie. Diegene die de intentieverklaring kreeg werd ook ontslagen.Nummer*Zoveel schreef: ↑23-06-2020 10:15Dan pleegt de werkgever valsheid in geschrifte. Erg dom dus!
dinsdag 23 juni 2020 om 10:20
Het is natuurlijk afhankelijk van de organisatie of dan al bekend was wie er precies moesten vertrekken en of dat dan ook al bekend was bij degene die de verklaring af gaf. Bij reorganisaties wordt vaak snel geschakeld en zoveel mogelijk zolang mogelijk onder de pet gehouden.
Maar als het wel bekend was bij de ondertekenaar, dan is er ook in dat geval sprake van valsheid in geschrifte.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:01
Is nog steeds zo. Een van de vragen op het standaard formulier is of er sprake is van een proeftijd en of die al voorbij is. Tijdens die proeftijd zal de verklaring je niet ver helpen.Nummer*Zoveel schreef: ↑23-06-2020 10:14Toen ik de verklaringen nog ondertekende, werd daarin standaard de vraag gesteld of er sprake was van een proeftijd.
dinsdag 23 juni 2020 om 11:10
Dit. Ik had er ook een gekregen, omdat het nodig was voor mijn zoektocht naar woonruimte(wel huur ipv koop), maar er waren juist nog twijfels over het verlengen van mijn contract (niet dat dat ergens zwart op wit stond).
edit: dit was wel na mijn proeftijd, maar waarschijnlijk had het per datum van mijn proeftijd ook gekund. Bij mijn werk moet je in de proeftijd als starter wel heel slecht functioneren, want eigenlijk ben je dan nog niet klaar met ingewerkt worden en doe je nog bijna niets zelfstandig.

dinsdag 23 juni 2020 om 11:31