Vaststellingsovereenkomst
dinsdag 16 juni 2020 om 08:10
Hallo
Ik heb een nieuw account aangemaakt omdat ik dit topic niet aan mijn centrale account wil koppelen.
Op dit moment werk ik iets meer dan vijf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik heb het niet naar mijn zin, al maanden tot bijna een jaar.
Daar zijn een aantal redenen voor waarbij de belangrijkste is dat ik me dusdanig erger aan mijn leidinggevende dat het mijn werk bemoeilijkt.
Mijn leidinggevende heeft een extreem kort lontje en er gaat geen dag voorbij dat er geen scheldwoord uit zijn mond komt. Deze scheldwoorden zijn weliswaar vrijwel altijd gericht aan zijn computer maar wij zitten allemaal in dezelfde ruimte en ik kan er niet meer tegen. Ik werk ook regelmatig met hem samen en heb hem vorige week verteld dat ik niet met hem wil samenwerken als hij blijft schelden. Dit gaat even goed maar dat is altijd van korte duur. Ik heb namelijk al veel vaker met hem gesproken over zijn gedrag. En ja, ik weet dat ik erg gevoelig ben op dit gebied en dat zijn gedrag mij meer stoort dan mijn andere collega's maar het zit me werkelijk tot hier en ik wil zo niet verder.
Daarnaast vind is de manier waarop het bedrijf is gestructureerd vervelend, er is namelijk geen structuur. Naar mijn idee doet iedereen maar wat en wordt er totaal niet gestimuleerd vanuit de leiding om meer uit jezelf te halen. We hebben een bonus systeem dat een lachertje is, ik geef al jaren aan dat als je toch zomaar alle punten geeft je net zo goed op kan houden met te doen alsof de bonus een beloning is voor hard werken.
Nou steek ik ook mijn hand in eigen boezem. Ik vind het lastig om mijn motivatie vast te houden. Op dagen dat mijn leidinggevende er niet is gaat het eigenlijk wel prima maar als hij er wel is hangt er (bij mij) zo'n vervelend gevoel dat ik het moeilijk vind om mijn werk uit te voeren. Ik weet het, ik zou me er eigenlijk niets van aan moeten trekken en gewoon doen wat ik moet doen maar dat vind ik lastig.
Ik heb afgelopen week met HR gesproken. Dat het niet meer gaat en dat het geen vraag is of ik weg ga maar wanneer. Ik heb een vast contract dus dat maakt het iets moeilijker om weg te gaan. Ik heb gevraagd of er iets van een vaststellingsovereenkomst mogelijk was. Het is nog niet geheel zeker of dit kan, daar heb ik vanmiddag een gesprek over. Wat ik wel weet dat, mocht zo'n overeenkomst mogelijk zijn, ik geen transitievergoeding krijg omdat ik zelf heb aangegeven dat ik dit wil.
Ik wil in de tijd dat ik geen werk heb (ik kan zoals het er nu uit ziet 13 maanden WW krijgen) gaan kijken of ik dit werk wil blijven doen maar dan bij een ander bedrijf of dat ik iets heel anders wil doen. Dan zou ik een (aantal) cursus(sen) willen volgen. Ik heb komende vrijdag een eerste gesprek met een loopbaancoach (niet vanuit werk maar vanuit eigen initiatief).
Hebben jullie tips voor mij? Nog even doorbijten bij mijn huidige werkgever? Waar moet ik op letten in de vaststellingsovereenkomst?
Ik heb een nieuw account aangemaakt omdat ik dit topic niet aan mijn centrale account wil koppelen.
Op dit moment werk ik iets meer dan vijf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik heb het niet naar mijn zin, al maanden tot bijna een jaar.
Daar zijn een aantal redenen voor waarbij de belangrijkste is dat ik me dusdanig erger aan mijn leidinggevende dat het mijn werk bemoeilijkt.
Mijn leidinggevende heeft een extreem kort lontje en er gaat geen dag voorbij dat er geen scheldwoord uit zijn mond komt. Deze scheldwoorden zijn weliswaar vrijwel altijd gericht aan zijn computer maar wij zitten allemaal in dezelfde ruimte en ik kan er niet meer tegen. Ik werk ook regelmatig met hem samen en heb hem vorige week verteld dat ik niet met hem wil samenwerken als hij blijft schelden. Dit gaat even goed maar dat is altijd van korte duur. Ik heb namelijk al veel vaker met hem gesproken over zijn gedrag. En ja, ik weet dat ik erg gevoelig ben op dit gebied en dat zijn gedrag mij meer stoort dan mijn andere collega's maar het zit me werkelijk tot hier en ik wil zo niet verder.
Daarnaast vind is de manier waarop het bedrijf is gestructureerd vervelend, er is namelijk geen structuur. Naar mijn idee doet iedereen maar wat en wordt er totaal niet gestimuleerd vanuit de leiding om meer uit jezelf te halen. We hebben een bonus systeem dat een lachertje is, ik geef al jaren aan dat als je toch zomaar alle punten geeft je net zo goed op kan houden met te doen alsof de bonus een beloning is voor hard werken.
Nou steek ik ook mijn hand in eigen boezem. Ik vind het lastig om mijn motivatie vast te houden. Op dagen dat mijn leidinggevende er niet is gaat het eigenlijk wel prima maar als hij er wel is hangt er (bij mij) zo'n vervelend gevoel dat ik het moeilijk vind om mijn werk uit te voeren. Ik weet het, ik zou me er eigenlijk niets van aan moeten trekken en gewoon doen wat ik moet doen maar dat vind ik lastig.
Ik heb afgelopen week met HR gesproken. Dat het niet meer gaat en dat het geen vraag is of ik weg ga maar wanneer. Ik heb een vast contract dus dat maakt het iets moeilijker om weg te gaan. Ik heb gevraagd of er iets van een vaststellingsovereenkomst mogelijk was. Het is nog niet geheel zeker of dit kan, daar heb ik vanmiddag een gesprek over. Wat ik wel weet dat, mocht zo'n overeenkomst mogelijk zijn, ik geen transitievergoeding krijg omdat ik zelf heb aangegeven dat ik dit wil.
Ik wil in de tijd dat ik geen werk heb (ik kan zoals het er nu uit ziet 13 maanden WW krijgen) gaan kijken of ik dit werk wil blijven doen maar dan bij een ander bedrijf of dat ik iets heel anders wil doen. Dan zou ik een (aantal) cursus(sen) willen volgen. Ik heb komende vrijdag een eerste gesprek met een loopbaancoach (niet vanuit werk maar vanuit eigen initiatief).
Hebben jullie tips voor mij? Nog even doorbijten bij mijn huidige werkgever? Waar moet ik op letten in de vaststellingsovereenkomst?

donderdag 18 juni 2020 om 11:38
Waarschijnlijk niet. Ik ken er in ieder geval niet één die zaken/situaties behandelt die gestart zijn vóór lidmaatschap. Dat is vaak uitgesloten, zie de kleine lettertjes. Misschien dat een andere forummer iets weet?Zeepaardje31 schreef: ↑18-06-2020 11:26Ik denk inderdaad dat dat slim is. Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering helaas, heeft het nog zin om die af te sluiten?
Ben je lid van een vakbond? Anders op zoek gaan in de eigen omgeving. De kosten zijn vaak verwaarloosbaar bij de ‘winst’ die je maakt. Je wil echt niet jezelf klemzetten en er over een jaar achter komen dat je jezelf hebt geruïneerd qua opgebouwde rechten door een nadelige vso af te sluiten.
Ik ben recent voor meer dan de helft arbeidsongeschikt geraakt. Volgens werkgever had ik geen recht op een transitievergoeding omdat de arbeidsovereenkomst niet is opgezegd maar gewijzigd qua omvang. Enter ‘juridisch mannetje’ en ik krijg 28.000,-. Kosten expert: minder dan 3000,-. Nu is dat een heel ander iets dan een vso maar er spelen zoveel zaken dat het moeilijk is om het overzicht te houden op korte en lange termijngevolgen, zeker als je emoties ook een rol spelen. Het is niet alleen advies dat je inkoopt, ook een stukje gemoedsrust.
donderdag 18 juni 2020 om 11:39
Ik lees en voel met je mee zeepaardje. Ik zit met exact hetzelfde probleem, met uitzondering van het feit dat mijn baas het wel persoonlijk maakt en niet vanwege het functioneren, dat is altijd goed geweest. Ze hebben mij een aanbod (vso) gedaan maar ik twijfel of ik akkoord moet gaan, het doet mij namelijk meer dan ik van tevoren ingeschat had. Alles van de afgelopen jaren komt nu naar boven en ik vind dat ze er met een vso wellicht te makkelijk vanaf komen.
donderdag 18 juni 2020 om 11:40
Ik heb net gebeld om het gesprek af te zeggen.LittlePinkBean schreef: ↑18-06-2020 11:28Advies inwinnen is verstandig, het gesprek afzeggen ook. Kijk wel even goed hoe je dat doet.
Je mag daarvoor de 'emotiekaart' gebruiken he? Zeggen dat het gescheld van je manager je heel hoog zit, ook omdat je dit ongewenste en onprofessionele gedrag van je manager al meerdere keren hebt aangekaart zonder resultaat, en dat je nu in de emotie bij HR om een VSO hebt gevraagd omdat je even geen andere uitweg meer zag. Dat je na een nachtje slapen weer een beetje bent bedaard, ziet dat ontslag nemen geen oplossing is en dat je graag over een constructieve oplossing in gesprek wilt. Dat is een voor jou veilig voelende werkplek zonder gescheld en getier van welke collega dan ook. En je zou graag even wat meer tijd hebben om daarover na te denken.
Ik heb gezegd dat ik er over na wil denken en dat het gesprek voor mij nu geen toegevoegde waarde heeft. Ik zit inderdaad te hoog ik mijn emotie en dan ga ik dingen zeggen die ik beter niet had kunnen zeggen.
Nu weer beginnen over dat gescheld van mijn leidinggevende heeft geen zin. Ik heb al gezegd wat ik daar van vind en daar werd extreem lauw op gereageerd (door leidinggevende van leidinggevende, niet door HR). Daar ben ik wel een beetje klaar mee, als hij het blijkbaar oke vind dat iemand zulk gedrag op de werkvloer vertoond en mijn gevoel dus ondergeschikt vindt dan heb ik geen zin meer om nu het gesprek aan te gaan. Iemand zei het al, ik weet zeker dat meer mensen last hebben van zijn gedrag maar ik ben de enige die de ballen heeft om er iets van te zeggen.
Ik ga het weekend er over heen laten gaan om na te denken. Ik denk dat ik vanaf nu gewoon mijn mond ga houden en wel zie waar het eindigt.
donderdag 18 juni 2020 om 11:43
Vreselijk he. Ook ik doe gewoon mijn werk maar voel dat het me nu onmogelijk gemaakt wordt om goed te functioneren.MacarenaFerreiro schreef: ↑18-06-2020 11:39Ik lees en voel met je mee zeepaardje. Ik zit met exact hetzelfde probleem, met uitzondering van het feit dat mijn baas het wel persoonlijk maakt en niet vanwege het functioneren, dat is altijd goed geweest. Ze hebben mij een aanbod (vso) gedaan maar ik twijfel of ik akkoord moet gaan, het doet mij namelijk meer dan ik van tevoren ingeschat had. Alles van de afgelopen jaren komt nu naar boven en ik vind dat ze er met een vso wellicht te makkelijk vanaf komen.
Is er een reden dat hij/zij het persoonlijk maakt?
Ik ga me in ieder geval niet meer de tent uitlokken dan nu al gebeurt is. Ik zie wel waar het schip strand
donderdag 18 juni 2020 om 11:50
Ik heb me inmiddels ziek gemeld, ik trek het niet langer. Dit is misschien niet het handigst om te doen mocht ik de boel willen aanvechten maar er is gewoon een grens bereikt, ik had eigenlijk al jaren eerder aan de bel moeten trekken. Ik kan en wil hem niet meer zien. Rotsituatie inderdaad!
De reden heeft voor een deel met mijn werkzaamheden te maken, ik maak financiële keuzes en die zijn nodig, maar hij staat er niet achter en maakt mij het werken daarom onmogelijk. Anderzijds heeft hij iets persoonlijk tegen mij, geen idee wat dat is. Ik kan met iedereen opschieten en doe mijn werk goed.
De reden heeft voor een deel met mijn werkzaamheden te maken, ik maak financiële keuzes en die zijn nodig, maar hij staat er niet achter en maakt mij het werken daarom onmogelijk. Anderzijds heeft hij iets persoonlijk tegen mij, geen idee wat dat is. Ik kan met iedereen opschieten en doe mijn werk goed.
vrijdag 19 juni 2020 om 09:30
Ik kreeg daarnet de vraag van leidinggevende van leidinggevende of ik tijd had om vandaag met hem te praten. Ik heb gezegd dat ik dat vandaag niet meer wil aangezien ik wel weer genoeg emoties heb doorstaan wat betreft de situatie op werk deze week (in andere bewoording maar wil niet dat dit te herleiden is hier) en dat ik het even wil laten rusten (ik ben stiekem best trots dat ik dit zo heb gedaan, normaal gesproken had ik heel impulsief ja gezegd).
Nu hebben we maandag een face to face gesprek (voorheen was alleen online vanwege thuiswerken), ik heb het idee dat hij wellicht iets meer empathie heeft voor me maar ik weet het niet zeker. Hebben jullie tips voor mij om dat gesprek in te gaan? Ik heb eigenlijk werkelijk geen idee wat hij precies gaat zeggen.
Nu hebben we maandag een face to face gesprek (voorheen was alleen online vanwege thuiswerken), ik heb het idee dat hij wellicht iets meer empathie heeft voor me maar ik weet het niet zeker. Hebben jullie tips voor mij om dat gesprek in te gaan? Ik heb eigenlijk werkelijk geen idee wat hij precies gaat zeggen.
vrijdag 19 juni 2020 om 09:43

vrijdag 19 juni 2020 om 09:58
Zsm juridisch advies inwinnen, nog voor het gesprek. En dan idd aangeven dat je te hoog in je emoties zat, en eigenlijk helemaal geen vso wil maar een oplossing.
Nu heb je in ieder geval het voordeel dat als er toch een BSo komt, dat op initiatief van werkgever zal zijn, en je dus wel recht hebt op een vergoeding en ww.
Nu heb je in ieder geval het voordeel dat als er toch een BSo komt, dat op initiatief van werkgever zal zijn, en je dus wel recht hebt op een vergoeding en ww.

vrijdag 19 juni 2020 om 12:07
Bel een jurist voor advies. Echt waar.Zeepaardje31 schreef: ↑19-06-2020 09:30Ik kreeg daarnet de vraag van leidinggevende van leidinggevende of ik tijd had om vandaag met hem te praten. Ik heb gezegd dat ik dat vandaag niet meer wil aangezien ik wel weer genoeg emoties heb doorstaan wat betreft de situatie op werk deze week (in andere bewoording maar wil niet dat dit te herleiden is hier) en dat ik het even wil laten rusten (ik ben stiekem best trots dat ik dit zo heb gedaan, normaal gesproken had ik heel impulsief ja gezegd).

vrijdag 19 juni 2020 om 12:12
Dit.
Het kan zijn dat hij begrip heeft en dat het met een sisser afloopt. Maar dan heb je mazzel denk ik.
Want jij hebt zelf om een vso gevraagd, bent lastig (hun perceptie), doet moeilijk en draaikonterig. Het kan dus ook zijn dat ze je wel aan een vso willen houden.
Je hebt niet verstandig gehandeld tot nu toe door gelijk om een vso te roepen. Om te voorkomen dat je in dat gesprek weer onverstandig handelt moet je heel goed beslagen ten ijs komen en ook helemaal uit al die emoties en impulsiviteit blijven.
zaterdag 20 juni 2020 om 08:55
Waarschijnlijk gaat hij een vso aanbieden. Misschien zit HR erbij. Werkgever ziet het risico van een ziekmelding en wil dat zsm afkappen.Zeepaardje31 schreef: ↑19-06-2020 09:30Ik kreeg daarnet de vraag van leidinggevende van leidinggevende of ik tijd had om vandaag met hem te praten. Ik heb gezegd dat ik dat vandaag niet meer wil aangezien ik wel weer genoeg emoties heb doorstaan wat betreft de situatie op werk deze week (in andere bewoording maar wil niet dat dit te herleiden is hier) en dat ik het even wil laten rusten (ik ben stiekem best trots dat ik dit zo heb gedaan, normaal gesproken had ik heel impulsief ja gezegd).
Aanhoren wat hij te zeggen heeft, niks tekenen, niks mondeling toezeggen, mocht hij je een voorstel doen dan vragen of hij dit op papier wil zetten en aangeven dat je juridisch advies gaat inwinnen.
Daarna dus ook echt juridisch advies inwinnen.
zaterdag 20 juni 2020 om 08:59
Welke ziekte heeft TO dan? Is daarvoor al bij de dokter geweest om zich te laten behandelen? Impulsiviteit is een karaktertrek en niet perse een aandoening. Zo kun je elk probleem wel medicaliseren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 20 juni 2020 om 09:26
Je kunt op je klompen aanvoelen dat als een medewerker aangeeft geen gesprek aan te kunnen omdat de emoties te hoog zijn, een werkgever een ziekmelding vermoedt. Een werkgever is geen arts en en kan niet vooraf voorspellen hoe dit gaat lopen. Maar vanaf nu is TO een bedrijfsrisico.viva-amber schreef: ↑20-06-2020 08:59Welke ziekte heeft TO dan? Is daarvoor al bij de dokter geweest om zich te laten behandelen? Impulsiviteit is een karaktertrek en niet perse een aandoening. Zo kun je elk probleem wel medicaliseren.
Overspannen/burn-out zeg t maar. En dat is gewoon een risico voor elke werkgever. Zieke medewerker die doorbetaald wordt maar geen werk verricht, waardoor een nieuwe kracht moet worden aangenomen, dubbele kosten, kosten arbeidacoach/loopbaanbegeleider, tweede spoor, reïntegratie you name it.
Dus... nee TO is niet ziek, maar omdat werkgever niet weet welke kant dit opgaat en wel weet dat een werknemer 'hoog in haar emotie' zit is het een kwestie van risico- en kostenafweging. En dan is een vso met vergoeding gewoon goedkoper, zeker gezien de tijd dat TO in dienst is.
Er zullen heus uitzonderingen zijn maar bovenstaande gebeurt 9 op 10
zaterdag 20 juni 2020 om 09:32
Edit: eenmaal ziek is het voor werkgever veel lastiger om een werknemer eruit te krijgen, vso is dan eigenlijk geen optie meer, want ziek uit dienst is niet gewenst. Dus vandaar dat ik vermoed dat werkgever die vso nu snel wil doorduwen.
En dat wil niet zeggen dat TO zich ziek gaat melden maar dit is voor werkgever ook niet te voorspellen dus risicoafweging
En dat wil niet zeggen dat TO zich ziek gaat melden maar dit is voor werkgever ook niet te voorspellen dus risicoafweging

zondag 21 juni 2020 om 16:53
Maud*de*Braose schreef: ↑16-06-2020 09:19Ik zou veel en veel actiever gaan solliciteren. Hoeft ook geen topbaan te zijn, genoeg verdienen om rond te komen, liefst deeltijd. En dan verder gaan kijken naar wat je wil.
Echt, in de ww is geen luilekkerland waarbij je op je gemakje kan gaan kijken wat je wil.
Iedereen is anders.
zondag 21 juni 2020 om 17:49
Deze ziekmelding wordt zeer waarschijnlijk gezien als een arbeidsconflict. Vaak wordt er dan mediation ingezet.Mina81 schreef: ↑20-06-2020 09:32Edit: eenmaal ziek is het voor werkgever veel lastiger om een werknemer eruit te krijgen, vso is dan eigenlijk geen optie meer, want ziek uit dienst is niet gewenst. Dus vandaar dat ik vermoed dat werkgever die vso nu snel wil doorduwen.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je het zover hebt laten komen. Als je het niet naar je zin hebt in je baan dan ga je iets anders zoeken en tot die tijd doe je je werk naar behoren. Hoe moeilijk is dat?
dinsdag 23 juni 2020 om 17:33
Wel oke. Hij begon met excuses voor vorige week, dat hij er niet zo vol in had moeten gaan. Hij had die vrijdag al te horen gekregen van HR dat ik het over een vso had gehad, dezelfde dag dus nog en was boos dat ik het zo had gedaan. Ik kan dat begrijpen maar dat was dan ook absoluut mijn bedoeling niet. Toen ik hem vorige week belde had hij zoiets van 'nou rot dan ook maar op' (zijn woorden).
We hebben het nog gehad over wat me dwars zit, hij heeft de vraag gesteld of het meer is dan alleen de agressiviteit van mijn leidinggevende (ja) en wat we daar aan kunnen doen. Hij heeft me ook gelijk gegeven in dat het inderdaad leek alsof hij de hand boven het hoofd van mijn leidinggevende hield maar dat dat zeker niet het geval was een dat hij ook met hem in gesprek gaat. Al met al was het een stuk genuanceerder gesprek dan vorige week een dat was fijn.
De conclusie is nog steeds dat ik er niet meer wil blijven werken maar dat ik wel in de tijd dat ik daar nog ben mijn werk op een plezierige manier wil blijven doen. Ik ga mijn best doen en hij ook.
We hebben het nog gehad over wat me dwars zit, hij heeft de vraag gesteld of het meer is dan alleen de agressiviteit van mijn leidinggevende (ja) en wat we daar aan kunnen doen. Hij heeft me ook gelijk gegeven in dat het inderdaad leek alsof hij de hand boven het hoofd van mijn leidinggevende hield maar dat dat zeker niet het geval was een dat hij ook met hem in gesprek gaat. Al met al was het een stuk genuanceerder gesprek dan vorige week een dat was fijn.
De conclusie is nog steeds dat ik er niet meer wil blijven werken maar dat ik wel in de tijd dat ik daar nog ben mijn werk op een plezierige manier wil blijven doen. Ik ga mijn best doen en hij ook.
woensdag 24 juni 2020 om 18:35
Zeepaardje31 schreef: ↑23-06-2020 17:33Wel oke. Hij begon met excuses voor vorige week, dat hij er niet zo vol in had moeten gaan. Hij had die vrijdag al te horen gekregen van HR dat ik het over een vso had gehad, dezelfde dag dus nog en was boos dat ik het zo had gedaan. Ik kan dat begrijpen maar dat was dan ook absoluut mijn bedoeling niet. Toen ik hem vorige week belde had hij zoiets van 'nou rot dan ook maar op' (zijn woorden).
Nou dat klinkt wel positief, fijn! Hoe gaat het vorm krijgen dat je er nog op een plezierige manier kan werken?