Man rookt stiekem

27-06-2020 23:21 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man rookt stiekem.
Op het werk.
En blijkbaar veel ook. Elke twee dagen haalt hij een pakje; Langs de snelweg bij t tankstation, zag ik via de gezamenlijke rekening.
Hij zou gestopt zijn sinds maart. Maar waarschijnlijk geprobeerd en niet écht gestopt. Verschillende keren informeerde ik hoe het stoppen met roken voor hem was en of het zwaar was. Tot ik vleugjes van rook bij hem rook, wist ik nergens van. Ik vroeg hem ernaar. Hij ontkent elke keer als ik het ruik.

Aan de ene kant voel ik me belogen en bedrogen en ben ik boos. Dit heeft hij al 2x eerder gedaan. Ik kan hem geen steun geven om te stoppen met roken want hij is er bij voorbaat niet open over en liegt hard in mijn gezicht en beticht mij van ‘spoken zien’ waardoor ik al meerdere keren heb getwijfeld aan mijzelf totdat ik, beide keren voor deze keer, het bewijs vond.

Ik weet het. Het is een verslaving. Hij zal zich schamen (??). En waardoor ik twijfel: moet ik hem zijn geheimhouding over het roken gunnen? Het is immers een volwassen kerel die natuurlijk kan doen wat hij wil.
Maar o wat voel ík me weer te kakken gezet en bedrogen. blijkbaar is het nóg erger dat ik weet dat hij weer rookt dan dat hij tegen me mag liegen.

Hoe zouden jullie hierop reageren?
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Als ie trouwens hier al over liegt ... waarover liegt ie dan nog allemaal?

Koopt hij die sigaretten misschien om samen op te roken met zijn minnares?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Honingdropje2 schreef:
27-06-2020 23:38
Zeker..Daarom zou ik het hem vertellen nàdat je heerlijk 2 of 3 rookvrije weken vakantie met hem hebt doorgebracht...Waarin je natuurlijk gezellig voorstelt om sàmen te wandelen/de hond uit te laten/ boodschappen te doen :sun:
Dat is grappig :proud: Ik ga elke avond in mijn eentje een blokje om. Laatst gingen ze ineens allebei mee (voor een ijsje). Ben ik daarna nog maar een vergeten boodschap gaan kopen.
Mijn man rookte. Nu ruim 1,5 jaar gestopt (hopelijk blijvend). Drammen en zeuren helpt niet.

Zelf vind ik liegen erger dan het roken zelf. Heeft hij ook een paar keer geprobeerd. Maar meteen gezegd: ik heb liever dat je rookt en eerlijk bent, dan dat je tegen me liegt. Zeker omdat je het toch wel merkt.

Ik wilde er alleen geen last van hebben. Dus buiten roken en binnen meteen handen wassen en liefst tandenpoetsen. En absoluut niet in de buurt van kinderen (onze en kinderen van anderen).

Uiteindelijk is hij gestopt voor de kinderen. Dochter vond hem steeds zo stinken 🤭
Wissewis schreef:
27-06-2020 23:43
Als ie trouwens hier al over liegt ... waarover liegt ie dan nog allemaal?

Koopt hij die sigaretten misschien om samen op te roken met zijn minnares?
Zo raar is dat niet hoor, ik heb meerdere collega's die thuis niet roken of die gestopt zouden zijn.
KamilleT schreef:
27-06-2020 23:44
Dat is grappig :proud: Ik ga elke avond in mijn eentje een blokje om. Laatst gingen ze ineens allebei mee (voor een ijsje). Ben ik daarna nog maar een vergeten boodschap gaan kopen.
Tuurlijk, ik weet het! haha..in mijn relatie was ik ooit de stiekeme roker (nu gelukkig gestopt) Vakanties waren best een beetje lastig, vandaar dit advies :hihi:
Lauwie101 schreef:
27-06-2020 23:32
Het liegen zou ik ook écht een probleem mee hebben. Dat is wat mij betreft, op deze schaal zeker, echt een no-go. En dat zou ik bespreekbaar willen maken, want ik zou er irritatie over opbouwen en dan uiteindelijk zou de bom toch een keer barsten denk ik.
Ik ‘weet’ het nu al zo’n 2 maanden. En keek nu scrollend op onze rekening....
ik probeerde het los te laten en hem zijn ‘vertier’ op die manier te gunnen. Er ook vanuit gaande dat de verslaving in hem dit doet. Tot heden is het een goeie kerel gebleken. Behalve dat gelieg over roken. Ik heb hem ook verteld dat ik hem daardoor minder betrouwbaar vind. En dat ik geloof dat hij net zo makkelijk kan liegen over andere dingen omdat hij dit lange tijd zeer consequent en zonder knipperen doet. Totdat ik die keer peuken tegen kwam in het toilet omdat hij zijn auto had gepoetst en hij vergeten had door te spoelen voordat ik thuis kwam 🤦🏻‍♀️
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Een half pakje per dag is tegenwoordig toch 1400 euro per jaar. Best een bedrag.
TsumTsum schreef:
Mijn ervaring is dat de roker niet doorheeft dat je het als niet roker bijna altijd ruikt. En het liegen is dan nog het ergste.

Mijn moeder heeft een tijd lang stiekum gerookt op de wc. Probeerde dat te verbloemen met luchtverfrisser, heel fijn op een wc zonder raampje kan ik je vertellen. Bleef het ook ontkennen totdat mijn vader een keer heel kwaad werd, heb um zelden zo kwaad gezien.

Tip is dus een keer heel kwaad worden.
Ik ben al een keer zo kwaad geworden dat heel het bos leeg was van dieren zeg maar. Aangegeven dat ik m dus echt niet meer kan vertrouwen. Zo lang gewoon recht in m’n gezicht liegen. Niet de moeite nemen om zelf het gesprek te openen nadat ik m betrapt had. Alles bij mij neerleggen (of kop in t zand steken).
Dat hij me alleen maar doet twijfelen of ik niet beter zonder hem verder moet want dat scheelt misschien de pijn als ie tzt kanker krijgt. Ik kan het namelijk ook wel zonder hem. En misschien vind ik een man die wel eerlijk is.

Hielp niet.
Een zebra is geen paard met strepen
KamilleT schreef:
27-06-2020 23:51
Een half pakje per dag is tegenwoordig toch 1400 euro per jaar. Best een bedrag.
Daar kan ik veel kleding van kopen of city-trips mee doen.

Ik zou het systeem hanteren dat als hij 1400 euro de lucht in mag blazen jij dat geld ook mag uitgeven.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
27-06-2020 23:55
Daar kan ik veel kleding van kopen of city-trips mee doen.

Ik zou het systeem hanteren dat als hij 1400 euro de lucht in mag blazen jij dat geld ook mag uitgeven.
Mijn man zou dat prima vinden. En ik niet want ik wil natuurlijk het liefst dat hij stopt! Ik wil namelijk wel heel graag met hem oud worden.
TsumTsum schreef:
Mijn ervaring is dat de roker niet doorheeft dat je het als niet roker bijna altijd ruikt. En het liegen is dan nog het ergste.

Mijn moeder heeft een tijd lang stiekum gerookt op de wc. Probeerde dat te verbloemen met luchtverfrisser, heel fijn op een wc zonder raampje kan ik je vertellen. Bleef het ook ontkennen totdat mijn vader een keer heel kwaad werd, heb um zelden zo kwaad gezien.

Tip is dus een keer heel kwaad worden.
De afgelopen keer ben ik zéér boos op hem geworden. Daar was hij van onder de indruk. Toen.
Maar dat is alweer 5 jaar geleden en heeft blijkbaar niet zo’n effect gehad. Moédeloos voel ik me er een beetje van

Qua geld maakt het me eigenlijk niet écht veel uit. alhoewel 1400.- een leuke vakantieweekje kan zijn....
Jamaarhoe schreef:
28-06-2020 00:02
Mijn man zou dat prima vinden. En ik niet want ik wil natuurlijk het liefst dat hij stopt! Ik wil namelijk wel heel graag met hem oud worden.
Maar dat doet hij dus niet.

Behalve de afgelopen 2 weken.

Dan kan je maar beter de tering naar de nering zetten en een city-trip boeken.

Als je straks failliet bent aan 3.000 euro uitgeven heb je er tenminste ook voor een stuk van genoten ipv alleen hij.

(1400 euro is zo'n beetje mijn maandloon.
Als ik dat elk jaar de lucht inblaas ben ik na een tijd failliet of raken de rekeningen niet meer betaald.)
Is dit nu later?
Ik denk dat ik morgen letterlijk om tafel ga met hem en het maar eens aankaart vanuit mijn beleving wat het met mij doet. Los van de eigen verantwoordelijkheid voor een gezond leven en dat ik daar geen invloed op heb. Al zou ik dat best graag willen (Hij leeft in het algeheel niet zo gezond)
Dit is wel de reden waarom ik nooit heb gedate met een roker. Stoppen schijnt hartstikke moeilijk te zijn.

Het liegen is niet oké, erg kinderachtig om er een spelletje van te maken waarbij beiden doen alsof.
Wissewis schreef:
28-06-2020 00:04
Maar dat doet hij dus niet.

Behalve de afgelopen 2 weken.

Dan kan je maar beter de tering naar de nering zetten en een city-trip boeken.

Als je straks failliet bent aan 3.000 euro uitgeven heb je er tenminste ook voor een stuk van genoten ipv alleen hij.

(1400 euro is zo'n beetje mijn maandloon.
Als ik dat elk jaar de lucht inblaas ben ik na een tijd failliet of raken de rekeningen niet meer betaald.)
Daar heb je een punt. Maar wij hebben dat ook niet over.... maar als ik daar over begin zegt ie dat we de Netflix altijd nog kunnen opzeggen. Ja dat kan. Maar dan heb ik toch liever de Netflix, daar hebben we als gezin wat aan, dan dat ik op vakantie ga (alhoewel dat idee me nu wel heeeeeel aantrekkelijk lijkt)
Hij zegt gestopt te zijn, omdat jij graag wil dat hij stopt.
(en stiekem schaamt hij zich, omdat hij het niet kan en ook best wel weet, dat het stikongezond is)
Je hebt 2 keuzes: of je zegt nooit meer iets over zijn rookgedrag of je stopt met de relatie.
Jamaarhoe schreef:
28-06-2020 00:09
Daar heb je een punt. Maar wij hebben dat ook niet over.... maar als ik daar over begin zegt ie dat we de Netflix altijd nog kunnen opzeggen. Ja dat kan. Maar dan heb ik toch liever de Netflix, daar hebben we als gezin wat aan, dan dat ik op vakantie ga (alhoewel dat idee me nu wel heeeeeel aantrekkelijk lijkt)
Juist ja ... de Netflix opzeggen ...

Dat is ... een besparing van ... 2 pakjes sigaretten :-D ?
Is dit nu later?
Dat goed boos worden zelfs niet helpt om alles op te biechten, dan zit het wel heel diep zeg. Bij mijn moeder hielp het gelukkig waarna er niet meer op de wc gerookt werd maar buiten. Later is mijn moeder ook een tijdje gestopt maar niet vol kunnen houden helaas. Toen was ze wel zo eerlijk om het gewoon te zeggen.
Kleine tip, Jamaarhoe ...

Als je vent straks thuis is zorg dan dat er geen sigaretten in huis zijn :-).
En breng er ook geen mee als je zelf om boodschappen gaat.

Als hij die ondingen persé toch terug wil kruipt hij desnoods maar naar de winkel.

Hijzelf waarschijnlijk niet zo, maar zijn longen zullen je dankbaar zijn.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
28-06-2020 00:19
Kleine tip, Jamaarhoe ...

Als je vent straks thuis is zorg dan dat er geen sigaretten in huis zijn :-).
En breng er ook geen mee als je zelf om boodschappen gaat.

Als hij die ondingen persé toch terug wil kruipt hij desnoods maar naar de winkel.

Hijzelf waarschijnlijk niet zo, maar zijn longen zullen je dankbaar zijn.
O zeker niet hoor: ik zweer op alles van mij krijgt ie ze niet :)
KamilleT schreef:
27-06-2020 23:31
Ik spreek uit ervaring :) Mijn oudste dochter heeft een bloedhekel aan roken dus ik ben ‘gestopt’. Ze weet wel dat ik eigenlijk nog rook, en soms zegt ze dat ze rook ruikt, maar we doen don’t ask don’t tell. Als ik weer zou kunnen roken waar ze bij is zou ik zeker meer roken, dus dit is wel goed voor me.
En je vindt het ok dat zij dat (later?) ook doet? Seks met haar eerste vriendje als ze 15 is, roken, drugs, spijbelen, alcohol voor haar 18e, om 5 uur thuiskomen als je om 12 had afgesproken? Zij zegt niks en jij weet het wel, maar vraagt er niet naar?

Of geldt die regel alleen voor jou?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Het is een volwassen man hè, geen kind. En waarom maak je er zo'n halszaak van dat hij verder ook onbetrouwbaar zou zijn? Dat is gewoon emotionele chantage. Blijkbaar kan hij niet stoppen en wil hij het ook niet graag genoeg.

Behandel hem niet als een kind en stop met hem ter verantwoording roepen.
Jamaarhoe schreef:
27-06-2020 23:55
Ik ben al een keer zo kwaad geworden dat heel het bos leeg was van dieren zeg maar. Aangegeven dat ik m dus echt niet meer kan vertrouwen. Zo lang gewoon recht in m’n gezicht liegen. Niet de moeite nemen om zelf het gesprek te openen nadat ik m betrapt had. Alles bij mij neerleggen (of kop in t zand steken).
Dat hij me alleen maar doet twijfelen of ik niet beter zonder hem verder moet want dat scheelt misschien de pijn als ie tzt kanker krijgt. Ik kan het namelijk ook wel zonder hem. En misschien vind ik een man die wel eerlijk is.

Hielp niet.
Ik vind dreigen met iets en dat vervolgens niet doen ook niet bijster charmant en classy. Vindt ik minstens net zo lullig als liegen over roken.

Ik heb 28 jaar gerookt en ben van de één op de andere dag gestopt. Da’s echt niet zo moeilijk. Je hoeft er immers niets voor te doen, slechts te laten! Maar je MOET een intrinsieke motivatie hebben. Zonder dat is stoppen met roken een onmogelijke missie, ‘t is echt wel een verslaving hoor!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
YagaBaba schreef:
28-06-2020 00:47
Het is een volwassen man hè, geen kind. En waarom maak je er zo'n halszaak van dat hij verder ook onbetrouwbaar zou zijn? Dat is gewoon emotionele chantage. Blijkbaar kan hij niet stoppen en wil hij het ook niet graag genoeg.

Behandel hem niet als een kind en stop met hem ter verantwoording roepen.
Het gaat het meest om het liegen. Recht in m’n gezicht. Meerdere keren. Wat is dat emotionele chantage aan als ik dan denk hmmmm wanneer vertel je dan wel de waarheid? En m dat laat weten. Hij loog. En had meerdere keren de kans om t gewoon eerlijk te vertellen. Hij koos om te blijven liegen.
En inderdaad kan hij niet stoppen en wil hij niet. En dat vind ik stom want we zouden samen oud worden, en hij is iets gaan doen waardoor de kans dat dat er in zit kleiner wordt. En die kans heeft ie zelf opgezocht, itt iets wat je overkomt.
Over roken kun je niet liegen. Dat ruik je altijd. Aan je kleding, haar, handen, je hele huid. Of je moet zelf roken, dán ruik je niets idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven