Een relatie met meer dan 1 persoon...
woensdag 24 juni 2020 om 10:51
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu
Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.
Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.
Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.
Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!

dinsdag 30 juni 2020 om 13:43
Het lijkt mij idd ook erg veel, ben erg benieuwd hoe het in de toekomst gaat lopenNooitverwacht69 schreef: ↑30-06-2020 13:25Ik hou van deze persoon en daar hoort alles bij idd, ook de lasten, dat zoek je niet op.
De liefde ga ik aan als compleet plaatje.
Weet niet of ik dit zou kunnen...

dinsdag 30 juni 2020 om 13:48
Misschien heeft TO nog niet zoveel narigheid meegemaakt in haar leven? Haar antwoorden gaan over feestjes en verjaardagen niet over het totale leven met alles wat erbij hoort. Kinderen hoeft ze ook niet voor te zorgen, dus dat valt weg.
Op die manier snap ik wel dat er ruimte is voor nog een persoon in je leven. Ik ben alleen benieuwd wat er gebeurt als er echt iets gaande is in het leven van TO en dan bedoel ik geen verjaardag

Daar zal ze vroeg of laat vast achterkomen.
dinsdag 30 juni 2020 om 13:49
of ze kan meer aan dan ikTanteOlivia schreef: ↑30-06-2020 13:48Misschien heeft TO nog niet zoveel narigheid meegemaakt in haar leven? Haar antwoorden gaan over feestjes en verjaardagen niet over het totale leven met alles wat erbij hoort. Kinderen hoeft ze ook niet voor te zorgen, dus dat valt weg.
ik weet van mezelf, dat ik veel ruimte nodig heb
dinsdag 30 juni 2020 om 14:07
Iedereen is anders. Iedereen heeft andere behoeftes en kan andere dingen aan.
Seks en vriendschap kan ik prima combineren. Voor seks en liefde naast een relatie zie ik ook geen probleem, maar echt twee relaties, daar zou ik de energie niet voor hebben. Daarnaast heb ik een sterke behoefte iemands nummer 1 te zijn en die plek wil ik niet delen. Wat ook vrij onhandig is in een polyrelatie. Hoewel dan krijg je monopoly
al valt dat voor mij dus weer af, vanwege mijn energie.
Maar ik ben TO niet en ik ken ook andere mensen die het kunnen en voor wie het ook daadwerkelijk wat toevoegd, sommigen al heel wat jaren. Dus wie ben ik om te zeggen dat als ik het niet kan, dat een ander dat ook niet kan? Ik ben hen niet.
Seks en vriendschap kan ik prima combineren. Voor seks en liefde naast een relatie zie ik ook geen probleem, maar echt twee relaties, daar zou ik de energie niet voor hebben. Daarnaast heb ik een sterke behoefte iemands nummer 1 te zijn en die plek wil ik niet delen. Wat ook vrij onhandig is in een polyrelatie. Hoewel dan krijg je monopoly

Maar ik ben TO niet en ik ken ook andere mensen die het kunnen en voor wie het ook daadwerkelijk wat toevoegd, sommigen al heel wat jaren. Dus wie ben ik om te zeggen dat als ik het niet kan, dat een ander dat ook niet kan? Ik ben hen niet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

dinsdag 30 juni 2020 om 14:10
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar het niets te maken met hoeveel liefde een mens kan geven of ontvangen maar dat mensen moeilijk tot niet in staat zijn om zich op 2 dingen tegelijk te concentreren of voelen. Dus als TO bij nr 2 is en met hem/haar opgaat in conversatie of seks dan is nummer 1 volledig uit haar gedachten en gevoel. Nummer 1 zit dan ergens in haar achterhoofd met enkel de wetenschap dat ze daar gevoelens voor heeft. Ook bij kinderen gaat op dat je prima je aandacht kan verdelen tot 1 kind specifieke aandacht nodig heeft, daar heb je concentratie voor nodig en op dat moment zal je ook merken dat je met de andere kinderen even die specifieke band dan moet loslaten. Dat is gewoon hoe je hersenen werken en dat hersteld zich onmiddellijk als je dat moment van concentratie loslaat. Daar zit voor mij ook meteen de crux, ik wil geen partner die zich concentreert op een andere partner en mij gewoon even "vergeet". Zijn werk ,hobby's en vrienden zijn voor mij emotioneel geen bedreiging dus als hij zich daar op concentreert heb ik daar geen last van maar met seks en liefde voor een ander is geen optie voor mij in een relatie.lollypopje schreef: ↑30-06-2020 08:27Als dat niet kon, zouden niet zoveel mensen meer dan één kind krijgen. Dat is de capaciteit na kind 1 op
Liefde gaat niet op. Je kunt prima voor meerdere mensen dezelfde soort liefde voelen. Dat kan dus ook op relatiegebied. Of je dat kunt of wilt hangt samen met andere eigenschappen. Voor sommigen is één voldoende, voor poly mensen voelt het incompleet om die liefde weg te duwen.
Je hebt wel gelijk dat er een beperking is in tijd en energie. Echter geld dat voor iedereen. Iemand die 80 uur per week werkt voor diens eigen bedrijf of iemand die elke dag naar de sportschool gaat, een druk sociaal leven heeft, veel tijd kwijt is aan thuiswonende jonge kinderen, die mensen kunnen ook niet al hun tijd aan hun partner besteden. Sterker nog iemand die gewoon full-time werkt, geen thuis wonende kinderen heeft en geen druk sociaal leven en twee dagen in de week diens tweede partner ziet houdt waarschijnlijk meer energie en qualitytime over voor de eerste partner.
Iedereen moet kiezen hoe ze hun energie en tijd gebruiken en sommigen maken daarbij de keuze om een deel daarvan te besteden aan hun andere partner. Dat zal betekenen dat het ten koste gaat van iets anders, maar dat geld voor alles in het leven.
dinsdag 30 juni 2020 om 14:22
En daarmee heb je het punt te pakken. Jij kunt of wilt dat niet, maar voor TO en haar partner is dat geen probleem.Geronimo2 schreef: ↑30-06-2020 14:10Misschien heb ik het niet goed uitgelegd maar het niets te maken met hoeveel liefde een mens kan geven of ontvangen maar dat mensen moeilijk tot niet in staat zijn om zich op 2 dingen tegelijk te concentreren of voelen. Dus als TO bij nr 2 is en met hem/haar opgaat in conversatie of seks dan is nummer 1 volledig uit haar gedachten en gevoel. Nummer 1 zit dan ergens in haar achterhoofd met enkel de wetenschap dat ze daar gevoelens voor heeft. Ook bij kinderen gaat op dat je prima je aandacht kan verdelen tot 1 kind specifieke aandacht nodig heeft, daar heb je concentratie voor nodig en op dat moment zal je ook merken dat je met de andere kinderen even die specifieke band dan moet loslaten. Dat is gewoon hoe je hersenen werken en dat hersteld zich onmiddellijk als je dat moment van concentratie loslaat. Daar zit voor mij ook meteen de crux, ik wil geen partner die zich concentreert op een andere partner en mij gewoon even "vergeet". Zijn werk ,hobby's en vrienden zijn voor mij emotioneel geen bedreiging dus als hij zich daar op concentreert heb ik daar geen last van maar met seks en liefde voor een ander is geen optie voor mij in een relatie.
Zo bestaat er het begrip compressie of het jalief gevoel als tegenstelling van jaloezie.
Dat betekent simpel gezegd dat je juist heel blij wordt als je partner ook gelukkig is met een ander. Dan kun je overigens ook nog steeds af en toe jaloers zijn, maar dat positieve gevoel wint.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

dinsdag 30 juni 2020 om 14:27
Geronimo2 schreef: ↑30-06-2020 14:10Daar zit voor mij ook meteen de crux, ik wil geen partner die zich concentreert op een andere partner en mij gewoon even "vergeet". Zijn werk ,hobby's en vrienden zijn voor mij emotioneel geen bedreiging dus als hij zich daar op concentreert heb ik daar geen last van maar met seks en liefde voor een ander is geen optie voor mij in een relatie.
Dat is denk ik het essentieel, dat jij het emotioneel als een bedreiging ervaart als jouw partner een ander ook liefheeft. TO ziet dat niet als een bedreiging maar een aanvulling, denk ik.
Ik zou zelf net als Lilalinda en Lollypopje niet zo zitten te wachten op een polyamoureuze relatie. Maar ik heb wel ervaren dat ik het fijn vind om te zien hoe mijn partner geniet van seks, opgaat in iemand en zich daar in verliest. En dat hij het ook fijn vindt om mij te zien genieten met een ander. Voor ons is die seks met een ander emotioneel geen bedreiging.
dinsdag 30 juni 2020 om 14:31
Dat is echt heel fijn als dat kan, maar is dat niet alleen lust, heeft niets met diepere gevoelens of liefde te maken naar degene die jullie extra het bed inhalen.Marana schreef: ↑30-06-2020 14:27Dat is denk ik het essentieel, dat jij het emotioneel als een bedreiging ervaart als jouw partner een ander ook liefheeft. TO ziet dat niet als een bedreiging maar een aanvulling, denk ik.
Ik zou zelf net als Lilalinda en Lollypopje niet zo zitten te wachten op een polyamoureuze relatie. Maar ik heb wel ervaren dat ik het fijn vind om te zien hoe mijn partner geniet van seks, opgaat in iemand en zich daar in verliest. En dat hij het ook fijn vindt om mij te zien genieten met een ander. Voor ons is die seks met een ander emotioneel geen bedreiging.

dinsdag 30 juni 2020 om 14:43
Sjaantje37 schreef: ↑30-06-2020 14:31Dat is echt heel fijn als dat kan, maar is dat niet alleen lust, heeft niets met diepere gevoelens of liefde te maken naar degene die jullie extra het bed inhalen.
Ja, dat zeg ik, dat ik geen polyamoureuze relatie wil maar dat het seksueel delen voor mij prima is.
dinsdag 30 juni 2020 om 14:55
Het valt me in dit topic, zoals zo vaak op viev, op dat veel mensen een ander langs de meetlat van hun eigen behoeftes, kwaliteiten en ervaringen leggen. Dat is logisch en dat hoeft ook geen probleem te zijn. Als de discussie echter gevoerd wordt op een niet open manier dan is dat wel een probleem. Sommigen lijken namelijk niet bezig om TO te begrijpen, maar lijken te zoeken naar redenen die hun gevoel bevestigd dat het niet mogelijk is dit te laten werken, omdat zij het niet kunnen.
Vergeten wordt echter dat TO een ander persoon is en dat hun argumenten voor haar daarom helemaal niet valide hoeven te zijn.
Gelukkig zijn er hier ook mensen die wel een mooi open gesprek kunnen voeren. De verschillen komen naar boven, niet als argument waarom TO het niet zou kunnen,maar waarom zij (en ik) het niet kunnen en dat vind ik mooi. Niet alleen dat gesprek, maar ool die verschillen, want wat zou de wereld saai zijn als we allemaal hetzelfde waren.
Ook ik ben benieuwd hoe TO's relaties over een paar jaar er uit zien. Niet omdat ik er vanuit ga dat het mislukt, maar omdat ik het mooi en interessant vind te lezen hoe het zich ontwikkeld.
Vergeten wordt echter dat TO een ander persoon is en dat hun argumenten voor haar daarom helemaal niet valide hoeven te zijn.
Gelukkig zijn er hier ook mensen die wel een mooi open gesprek kunnen voeren. De verschillen komen naar boven, niet als argument waarom TO het niet zou kunnen,maar waarom zij (en ik) het niet kunnen en dat vind ik mooi. Niet alleen dat gesprek, maar ool die verschillen, want wat zou de wereld saai zijn als we allemaal hetzelfde waren.
Ook ik ben benieuwd hoe TO's relaties over een paar jaar er uit zien. Niet omdat ik er vanuit ga dat het mislukt, maar omdat ik het mooi en interessant vind te lezen hoe het zich ontwikkeld.
dinsdag 30 juni 2020 om 15:17
Eens met jou, Lollypopje. En wat jij schrijft:
Waarom zou dat zijn? Eerder in dit topic heb ik geopperd dat angst de drijfveer is achter zulke reacties, maar dat is volgens mij te simpel. Want waar hoef je bang voor te zijn als jíj het wel goed doet en anderen doen het fout?Sommigen lijken namelijk niet bezig om TO te begrijpen, maar lijken te zoeken naar redenen die hun gevoel bevestigd dat het niet mogelijk is dit te laten werken, omdat zij het niet kunnen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

dinsdag 30 juni 2020 om 15:25
Goed gezegd Popje.
Bulbul, ik denk dat voor sommigen het al als bedreigend kan voelen dat een ander dit wel kan. Zoals Popje zegt leggen ze het langs de meetlat van hun eigen behoeftes. En die van hun partner, en dat maakt het beangstigend. Wat wat als hun eigen partner dat van TO eigenlijk ook zou willen?
Bulbul, ik denk dat voor sommigen het al als bedreigend kan voelen dat een ander dit wel kan. Zoals Popje zegt leggen ze het langs de meetlat van hun eigen behoeftes. En die van hun partner, en dat maakt het beangstigend. Wat wat als hun eigen partner dat van TO eigenlijk ook zou willen?
dinsdag 30 juni 2020 om 15:40
Ik denk dat het voor veel mensen ook gewoon heel moeilijk is buiten hun eigen kader en hun normaal is te denken. Wat niet wordt begrepen wordt afgekeurd, dat is makkelijker dan het proberen te begrijpen. Dan moet je namelijk je eigen wereldbeeld en dat van mensen aanpassen. Dat is iets waar de mens van nature vaak niet zo goed in is.
dinsdag 30 juni 2020 om 15:43
lollypopje schreef: ↑30-06-2020 14:55Het valt me in dit topic, zoals zo vaak op viev, op dat veel mensen een ander langs de meetlat van hun eigen behoeftes, kwaliteiten en ervaringen leggen. Dat is logisch en dat hoeft ook geen probleem te zijn. Als de discussie echter gevoerd wordt op een niet open manier dan is dat wel een probleem. Sommigen lijken namelijk niet bezig om TO te begrijpen, maar lijken te zoeken naar redenen die hun gevoel bevestigd dat het niet mogelijk is dit te laten werken, omdat zij het niet kunnen.
klopt,
ik vind TO's keuzes ook erg interessant
Maar snap wel, dat ze geen zin meer heeft in continue het gezeik aanhoren, dat anderen haar relatie niet vinden deugen, en dat zelf nooooit zouden kunnen
TO, hoop dat je meeleest en mee wil praten, ik wil graag de inhoud in

dinsdag 30 juni 2020 om 15:52
Waarom angst? Ervaring kan ook. Ik zou niet meer hoeven te werken als ik een euro kreeg voor iedereen die eerst euforisch riep poly te zijn, waarna het allemaal toch een vlucht bleek en het huwelijk als een zeepbel uiteen spatte . In een volgende relatie zijn veel mensen niet meer zo poly .Bulbul schreef: ↑30-06-2020 15:17Eens met jou, Lollypopje. En wat jij schrijft:
Waarom zou dat zijn? Eerder in dit topic heb ik geopperd dat angst de drijfveer is achter zulke reacties, maar dat is volgens mij te simpel. Want waar hoef je bang voor te zijn als jíj het wel goed doet en anderen doen het fout?
Nogmaals: ik ken ze wel, ik geloof ook echt dat het bestaat, maar vaak speelt er iets anders.
dinsdag 30 juni 2020 om 16:04
Er is een verschil tussen mensen die poly zijn en mensen die het gebruiken als redmiddel.YagaBaba schreef: ↑30-06-2020 15:52Waarom angst? Ervaring kan ook. Ik zou niet meer hoeven te werken als ik een euro kreeg voor iedereen die eerst euforisch riep poly te zijn, waarna het allemaal toch een vlucht bleek en het huwelijk als een zeepbel uiteen spatte . In een volgende relatie zijn veel mensen niet meer zo poly .
Nogmaals: ik ken ze wel, ik geloof ook echt dat het bestaat, maar vaak speelt er iets anders.
Dat werkt net zo min als mensen die een kind krijgen om hun relatie te redden. Toch krijgt niet iedereen die een kind krijgt zoveel oordelen over zich heen, terwijl dit bij poly wel gebeurd. Zelfs als duidelijk is dat de eerste relatie hardstikke goed is.
Als iemand zegt dat ze aan een open relatie beginnen of poly, omdat hun relatie om wat voor reden dan ook niet werkt, ben ik de eerste om kritische vragen te stellen. Als dat echter niet het geval is, waarom dat dan toch doen?
dinsdag 30 juni 2020 om 16:07
misschien toch wel weer angst??lollypopje schreef: ↑30-06-2020 16:04Er is een verschil tussen mensen die poly zijn en mensen die het gebruiken als redmiddel.
Dat werkt net zo min als mensen die een kind krijgen om hun relatie te redden. Toch krijgt niet iedereen die een kind krijgt zoveel oordelen over zich heen, terwijl dit bij poly wel gebeurd. Zelfs als duidelijk is dat de eerste relatie hardstikke goed is.
Als iemand zegt dat ze aan een open relatie beginnen of poly, omdat hun relatie om wat voor reden dan ook niet werkt, ben ik de eerste om kritische vragen te stellen. Als dat echter niet het geval is, waarom dat dan toch doen?
dames die hier het hardst verkondigen, dat hun relatie TE goed zit om dit te doen, zijn misschien als de dood, dat hun man het wel lekker zou vinden? een beetje Poly-amoureus Dan is het bedreigend?
dinsdag 30 juni 2020 om 16:15
Maar dat is toch een arrogante houding? "Je probeert het wel, maar IK weet al dat het niet werkt, want ik heb ervaring." Waarom zou je die duit in het zakje willen doen?YagaBaba schreef: ↑30-06-2020 15:52Waarom angst? Ervaring kan ook. Ik zou niet meer hoeven te werken als ik een euro kreeg voor iedereen die eerst euforisch riep poly te zijn, waarna het allemaal toch een vlucht bleek en het huwelijk als een zeepbel uiteen spatte . In een volgende relatie zijn veel mensen niet meer zo poly .

dinsdag 30 juni 2020 om 16:16
Dit denk ik ook. Ik heb het te vaak mis zien gaan. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar enigszins sceptisch word je er wel van als de zoveelste in je vriendengroep euforisch komt vertellen over de grenzeloze liefde die ze eindeloos kunnen delen om vervolgens een jaar later in de shit te zitten, omdat het toch allemaal niet zo eenvoudig bleek te zijn.YagaBaba schreef: ↑30-06-2020 15:52Waarom angst? Ervaring kan ook. Ik zou niet meer hoeven te werken als ik een euro kreeg voor iedereen die eerst euforisch riep poly te zijn, waarna het allemaal toch een vlucht bleek en het huwelijk als een zeepbel uiteen spatte . In een volgende relatie zijn veel mensen niet meer zo poly .
Ik word er verder niet bang van en zie het ook niet als een bedreiging. Iedereen moet het lekker zelf weten en bij sommige mensen zal het vast goed passen en die zijn er blij mee en dat gun ik ze van harte. Maar ik denk dat de meeste mensen zich fijner voelen in een monogame relatie, of bij seriële monogamie, of een open relatie. Ik vind er allemaal niet zoveel mis mee, zolang er geen mensen (of kinderen) de dupe van worden.
dinsdag 30 juni 2020 om 16:17
Dat denk ik ook hoor. En breder getrokken: mijn ex-man is als de dood voor opvattingen (politiek, seksueel, levensbeschouwelijk, alles) die anders zijn dan de zijne, en ja, daar zit de diepgewortelde angst achter dat Iemand Anders Wel Eens Gelijk Zou Kunnen Hebben. Want als dat zo is, dondert zijn wereldbeeld in elkaar.

dinsdag 30 juni 2020 om 16:20
Ja want mensen in een monogame relatie zijn natuurlijk altijd doodsbang voor de seksualiteit van hun eigen man

dinsdag 30 juni 2020 om 16:21
Nee, die zijn bang dat hun man ervandoor gaat. Duh.TanteOlivia schreef: ↑30-06-2020 16:20Ja want mensen in een monogame relatie zijn natuurlijk altijd doodsbang voor de seksualiteit van hun eigen man![]()
dinsdag 30 juni 2020 om 16:23
Ik heb ook heel veel monogame relaties mis zien gaan. Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld nog met hun eerste liefde?TanteOlivia schreef: ↑30-06-2020 16:16Dit denk ik ook. Ik heb het te vaak mis zien gaan. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar enigszins sceptisch word je er wel van als de zoveelste in je vriendengroep euforisch komt vertellen over de grenzeloze liefde die ze eindeloos kunnen delen om vervolgens een jaar later in de shit te zitten, omdat het toch allemaal niet zo eenvoudig bleek te zijn.
Is dat dan ook onmogelijk? Moeten we daar dan ook maar standaard kritische en oordelende vragen over stellen?
dinsdag 30 juni 2020 om 17:32

dinsdag 30 juni 2020 om 17:55
TanteOlivia schreef: ↑30-06-2020 09:44Ik ben daar ook benieuwd naar, maar TO wil het geloof ik alleen hebben over hoe fantastisch het is ....
Ja vervelend hè, als iemand alleen maar over haar eigen fantastische leventje wil praten? Iets met pot en ketel.
TO, het is jouw leven, jullie leven. Wat anonieme forummers ervan vinden, zou niet interessant moeten zijn. Maak er iets moois van.