Misbruikt door beste vriend

05-07-2020 02:38 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 4 jaar vrienden, elke dag spraken we elkaar, zagen we elkaar niet in het echt dat wel even op FaceTime. Bespraken alles, huilden met elkaar en lachte met elkaar. Beste vrienden voor het leven.

Je ging het slechte pad op, ik verbrak het contact en maanden lang is dat zo gebleven. Je beterde je leven, bood je excuus aan en ik kwam terug. Je bleef me vertellen hoe erg je me gemist had.

Steeds vaker begon je grappen te maken dat het je niks zou verbazen als we nog eens samen in bed zouden belanden. Ik lachte hier stom om, probeerde het niet te serieus te nemen en voelde me ongemakkelijk. Zodra je een drankje op had en we waren alleen raakte je me steeds vaker steeds intiemer aa. Ik voelde me ongemakkelijk maar durfde er van te zeggen.

Toen een zoen, stom dronken ergens in de polder. Mensen maakte foto’s. Je keek me aan alsof je echt gelukkig was en bleef me maar aanraken, vertelde hoe blij je was en vertelde iedereen trots wat er gebeurd was. De volgende dag voelde ik me klote, ik wou niet dat ik je had laten denken dat ik je leuk vond. Ik wil gewoon vrienden blijven en terug naar wat we hadden. Je zei me hoeveel je om me gaf.

Nog geen week later na een paar drankjes in de kroeg gingen we samen nog een film kijke. Je ging op me liggen, kuste mijn nek en raakte me aan. Zei me dat het echt wel oké was en ik me niet ongemakkelijk moest voelen. Ik bleef nee zeggen en vertellen hoe dom dit wel niet was en dat we het beter niet konden doen. Je ging door, luisterde niet naar me en ging verder met je handelingen, binnen een seconde was ik de helft van mijn kleding kwijt. Ik ging er in mee, waarom weet ik niet. Ik was niet geil, ik was ongemakkelijk. Ik durfde geen meer nee te zeggen omdat het al zo ver was gegaan. Bang om te verpesten wat we hadden, maar niks zeggen verpeste het nog meer.

We gingen naar boven en meer kleding ging uit. We begonnen seks te hebben en het deed me pijn, fysiek en mentaal. Halverwege vroeg je me “dus wie is er beter mike of ik?”. Direct viel bij mij het kwartje en ik voelde me zo dom, naïef, vies en gebruikt. Ik was meteen klaar en begin heel raar te praten, ik bleef maar praten over de grootste onzin. Je zei nog iets in de zin van hoe vervelend mike dit zou gaan vinden. Ik ben weg gegaan toen je sliep.

Ik werd wakker thuis en werd kots misselijk van de geur rond mijn lichaam. Half slaap dronken en met een lichte kater liep ik naar de douch. Ik moest overgeven van de geur. Wassen hielp niet ik bleef het ruiken, ik bleef het voelen en het ging maar niet weg. Ik voelde me dom, hoe had ik dit kunnen doen.

Ik praatte mezelf aan dat je mij leuk vond en dat ik maar beter contact kon verbreken om gebroken zieltjes te voorkomen. Na twee dagen realiseerde ik me dat ik mezelf voor de gek hield. Je vond me niet leuk, je had me gebruikt. Je had me gebruikt voor nog minder dan een seksobject, voor nog minder dan een goedkope hoer. Al had je over een hond heen moeten gaan om Mike over de zeik te krijgen dan had je dat nog gedaan. Ik voelde me misselijk, vies, buikpijn en had oprispingen zo walgelijk voelde ik mezelf. Je had me gebruikt, je had me bespeeld, je wist donders goed hoe je op me in moest praten.

Ik stuurde je een bericht over hoe ik me voelde, je zei me dat je me niet zag als seksobject dat we daar te goede vrienden voor waren. Dat klopt, ik was nog minder voor je dan dat. Voor mijn seksobjecten heb ik nog respect, aan mij heb jij pure schijt.

in deze “brief” heb ik mijn gevoel van me afgeschreven en mijn beleving opgeschreven. Voel erg de behoefte dit met mensen te delen en dan niet met meer mensen om mij heen, daar ben ik nog niet klaar voor. Ik voel me schuldig, vies en dom. Weet niet meer wat ik met mezelf aan moet.
anoniem_393442 wijzigde dit bericht op 05-07-2020 10:37
0.56% gewijzigd
Abyss schreef:
06-07-2020 22:25
"Thierry Baudet..?
De mannen die hier reageren..."

Hoezo nou dit er in betrekken, maak je punt en klaar.

Veel van de mannen die hier reageren zijn juist ontzettend pro TO en nogal uitgesproken tegenover die vriend.

Althans..
van degenen die ik weet dat ze man zijn: DS1971 en Viezehond.

En zijn het juist een aantal vrouwen die wat kritischer zijn.
Maar goed dat doet er ook niet toe. Alleen ontzettend flauw om dan te zeggen

" De mannen die hier reageren begrijpen het verschil tussen een vrouw die wil en een vrouw die niet wil blijkbaar beter dan sommige dames hier"
Eh..dat zegt ze toch ook juist...dat de mannen het beter lijken te snappen dan sommige vrouwen...
Abyss schreef:
06-07-2020 22:25
"Thierry Baudet..?
De mannen die hier reageren..."

Hoezo nou dit er in betrekken, maak je punt en klaar.

Sinds wanneer bepaal jij wat ik wel en niet mag zeggen? Jij begrijpt mijn punt niet, maar dat is niet noodzakelijk mijn probleem.

Veel van de mannen die hier reageren zijn juist ontzettend pro TO en nogal uitgesproken tegenover die vriend.

Eeh ja, dat zeg ik toch?

Althans..
van degenen die ik weet dat ze man zijn: DS1971 en Viezehond.

En zijn het juist een aantal vrouwen die wat kritischer zijn.

Eeeh, ja, dat zeg ik ook.

Maar goed dat doet er ook niet toe. Alleen ontzettend flauw om dan te zeggen

" De mannen die hier reageren begrijpen het verschil tussen een vrouw die wil en een vrouw die niet wil blijkbaar beter dan sommige dames hier"
Wat is daar flauw aan? En waarom mag ik dat niet zeggen?
Honingdropje2 schreef:
06-07-2020 22:30
Eh..dat zegt ze toch ook juist...dat de mannen het beter lijken te snappen dan sommige vrouwen...
Ja, dank je, dat zeg ik inderdaad.
YagaBaba schreef:
06-07-2020 23:10
Ja, dank je, dat zeg ik inderdaad.
oh mijn fout. Dacht al.
Abyss schreef:
06-07-2020 23:22
oh mijn fout. Dacht al.
Haha, ik dacht al, ik ben toch echt kamp TO hier.
viva-amber schreef:
06-07-2020 20:28
Drinken en meegaan naar boven zijn bewuste acties waarbij geen sprake was van vechten, vluchten of bevriezen. Ik vind wel degelijk dat TO door deze vriend is verraden, maar ik vraag mij af hoe boos ze was geweest en hoe hard ze misbruik had geroepen wanneer die 'vriend' niet over haar ex was begonnen en of hij beter is. Dan was het wellicht nog een aardige ervaring geweest en misschien wel een relatie geworden.

Is de seks nou het probleem of zijn het de vervelende opmerkingen van deze man?
Het is opvallend dat jouw standpunt vaak al te voorspellen is wanneer de topicstarter een kwetsbaar persoon is die iets naars heeft meegemaakt. Je reageert het vaakst wanneer de discussie helemaal opgelaaid is en de to al niet meer reageert. Ik vind het echt opvallend hoe jij mensen blijft natrappen. Wat is dat toch? Jij en nog een paar anderen.

Misschien riskeer ik hiermee een ban oid, maar ik vind dat je niet moet vergeten dat ongeacht je mening, en hoe lomp je ook bent, dat een mens van vlees en bloed heeft zitten typen. Plus dat diegene een nare ervaring heeft meegemaakt. Stop hiermee. Jij en iedereen die dit constant doet.
Op internet mag iedereen zijn mening geven. Daarom kan iemand met een nare evaring beter gaan praten met de POH van de huisarts zoals ik op pagina 1 al adviseerde. Maar TO voedt het zelf ook.

Dat het een nare ervaring is ben ik met je eens, dat zij verraden is door die vriend daar ben ik het ook mee eens. Maar of het seksueel misbruik is, daar weten maar 2 mensen de waarheid over. To heeft gedurende de date een paar keer nee gezegd. Maar ze is ook alcohol blijven drinken en is zelf mee naar boven gelopen i.p.v. naar buiten. Neemt niet weg dat de ervaring nog steeds ongewenst was.

Zolang To zich zelf blijft zien als een willoos slachtoffer die Ja zegt wanneer ze Nee bedoelt en een ander moet dat maar snappen zal ze in dit soort situaties terecht blijven komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ze heeft nee gezegd en de allereerste keer dat ze dat zei had genoeg moeten zijn voor deze “beste vriend” om op te houden.
Maar de schuld bij het slachtoffer blijven leggen zal mensen wel iets opleveren schijnbaar.
Natrappen is het inderdaad. Laat men mannen en zo te zien ook zeker vrouwen, maar eens leren dat “nee” geen verkapte “ja” is, ook niet als er drank in het spel is, ook niet als iemand zelf mee naar boven gaat. Zoiets maakt een “nee” niet minder “nee” en ik vind het een walgelijk fenomeen dat het blijkbaar alleen misbruik mag heten als je broodnuchter en al gillend, schreeuwend en vechtend hebt verzet.
In alle andere gevallen is het je eigen schuld en had je maar...bah.
TO heeft nee gezegd in het begin, maar een zin daarna schrijft ze: ik ben er in meegegaan. Toen ze naar boven gingen: is ze niet weggegaan naar buiten of naar huis, maar ze is meegegaan naar boven.

Nee, iemand hoeft niet te vechten of te schreeuwen, maar willens en wetens als volwassen vrouw blijven en mee doen wanneer je niet wordt bedreigd of gedwongen. To schrijft ook dat ze mee deed omdat ze bang was om de zaken te verpesten.

Het is zeker weten een rot ervaring en het was beter geweest wanneer die man die nee had geaccepteerd, maar het was ook beter geweest wanneer TO na haar nee naar huis was gegaan ipv mee gaan naar boven en mee doen met seks omdat je de relatie met die persoon wil behouden.

TO is geen 9, to is 19 en heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Nu is er geen geweld gebruikt, behalve mentaal geweld met die rot uitspraken van die man tijdens de seks. Maar eerdaags loopt ze echt tegen de verkeerde aan, zegt ze nee maar blijft ze mee gaan en mee doen en dan gaat het een x echt goed mis, erger dan nu.

TO zoek hulp, praat erover en ga ook iets doen aan je eigen assertiviteit zoals een training of zelfverdediging. Meegaan met de persoon met wie je niets wil, tegen wie je al nee hebt gezegd naar een 2de locatie maakt je namelijk enorm kwetsbaar. De ander gaat namelijk wel door met zijn voornemens en in zijn huis en in zijn slaapkamer ben je nog 100x meer kwetsbaar dan in een openbare gelegenheid. Er momenten waarop je dit kunt stoppen en er zijn momenten waarop je jezelf potentieel blootstelt aan gevaar en zaken die je niet wil.

De ander gaat jou niet beschermen, dat kun je alleen zelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO is allang afgehaakt hoor. En gelijk heeft ze. Haar eerste nee had meer dan genoeg moeten zijn, maar blijf vooral focussen op je eigen overtuiging dat die nee niet genoeg was.
Jammer dat je niet door hebt dat dergelijke epistels nergens aan bijdragen behalve je eigen gelijk maar blijven te ventileren en het wijzende vingertje nog verder naar binnen te porren.
viva-amber schreef:
07-07-2020 06:26
Op internet mag iedereen zijn mening geven. Daarom kan iemand met een nare evaring beter gaan praten met de POH van de huisarts zoals ik op pagina 1 al adviseerde. Maar TO voedt het zelf ook.

Dat het een nare ervaring is ben ik met je eens, dat zij verraden is door die vriend daar ben ik het ook mee eens. Maar of het seksueel misbruik is, daar weten maar 2 mensen de waarheid over. To heeft gedurende de date een paar keer nee gezegd. Maar ze is ook alcohol blijven drinken en is zelf mee naar boven gelopen i.p.v. naar buiten. Neemt niet weg dat de ervaring nog steeds ongewenst was.

Zolang To zich zelf blijft zien als een willoos slachtoffer die Ja zegt wanneer ze Nee bedoelt en een ander moet dat maar snappen zal ze in dit soort situaties terecht blijven komen.
Dat jij aan het begin een paar behulpzame dingen hebt gezegd is wel te zien. Maar dat is ook wat ik aangeef: het is opvallend dat je vaak zo genadeloos alles blijft herhalen wanneer het topic geen fijne plek meer is voor diegene die dacht even zijn/haar verhaal te ventileren. Ga me niet vertellen dat dit forum daar niet voor is. Zo typisch ook: eerst een advies, en als to in zijn/haar verhaal blijft hangen dan wordt diegene genadeloos de grond in getrapt.

Je wil persé je gelijk halen. Het forum hier is geen rechtbank waar waarheidsvinding het doel is. Het gaat om haar beleving en dat ze weerbaarder moet worden dat is wel duidelijk, maar daar zijn 1001 manieren voor om dat te zeggen. Uiteindelijk zal de professional haar uitleggen hoe hoe dingen werken, wat jij hier dus al 10 000 keer als een stok gebruikt waarmee je op to slaat.

To ís nu slachtoffers, ookal vind jij het onterecht. En dat valt me op aan jou en nog een paar anderen: blijven doortrappen op mensen die zichzelf op dat moment als slachtoffer zien. Dat helpt ze niet verder hoor.
Maloochem schreef:
07-07-2020 07:47
Je wil persé je gelijk halen. Het forum hier is geen rechtbank waar waarheidsvinding het doel is. Het gaat om haar beleving en dat ze weerbaarder moet worden dat is wel duidelijk, maar daar zijn 1001 manieren voor om dat te zeggen. Uiteindelijk zal de professional haar uitleggen hoe hoe dingen werken, wat jij hier dus al 10 000 keer als een stok gebruikt waarmee je op to slaat.

To ís nu slachtoffers, ookal vind jij het onterecht. En dat valt me op aan jou en nog een paar anderen: blijven doortrappen op mensen die zichzelf op dat moment als slachtoffer zien. Dat helpt ze niet verder hoor.
Eens.
Ik vind de hele semantiek en de schuldvraag eigenlijk niet zo relevant. Die gast is een eikel, daar zal iedereen het over eens zijn. Het is super naar dat TS zich misbruikt voelt, of dat in andermans ogen nou wel of niet terecht is.
Daarnaast- en ja dat kan prima naast elkaar bestaan- zijn er wat dingen waar TS aan kan werken. Dingen waar zo'n beetje elk meisje van haar leeftijd nog wel wat in kan leren. Ik hoop dat ze die kans pakt en dat niet ziet als verkapte schuldbekentenis tegenover zichzelf, dat het toch aan haar lag.
Het is een meisje van 19, hè, geen vrouw van 40. Voor de wet is ze volwassen, maar de gemiddelde 19 jarige moet nog heel veel leren.
YagaBaba schreef:
07-07-2020 10:23
Het is een meisje van 19, hè, geen vrouw van 40. Voor de wet is ze volwassen, maar de gemiddelde 19 jarige moet nog heel veel leren.
Ja daarom! Grenzen aangeven is voor veel meiden van die leeftijd een thema. Ik was niet anders. TS is er alleen op een erg harde manier achter gekomen.
vivautrecht85 schreef:
07-07-2020 10:27
Ja daarom! Grenzen aangeven is voor veel meiden van die leeftijd een thema. Ik was niet anders. TS is er alleen op een erg harde manier achter gekomen.
Ik ook. Ik heb het geluk gehad nooit een dergelijk roofdier tegen te komen maar ik heb me vaak genoeg in situaties begeven waarin dat zomaar had gekund.
En dan als ruim volwassene vanachter je schermpje met je moralistische vingertje doen alsof je echt het beste met TO voor hebt door te melden hoe stom ze wel niet bezig is geweest en dat ze zus niet en zo wel had moeten doen en dan beweren dat de boodschap slechts “zoek hulp” luidt en heus niet op zijn minst onaardig te noemen is.
viva-amber schreef:
07-07-2020 07:02
TO heeft nee gezegd in het begin, maar een zin daarna schrijft ze: ik ben er in meegegaan. Toen ze naar boven gingen: is ze niet weggegaan naar buiten of naar huis, maar ze is meegegaan naar boven.

Nee, iemand hoeft niet te vechten of te schreeuwen, maar willens en wetens als volwassen vrouw blijven en mee doen wanneer je niet wordt bedreigd of gedwongen. To schrijft ook dat ze mee deed omdat ze bang was om de zaken te verpesten.

Het is zeker weten een rot ervaring en het was beter geweest wanneer die man die nee had geaccepteerd, maar het was ook beter geweest wanneer TO na haar nee naar huis was gegaan ipv mee gaan naar boven en mee doen met seks omdat je de relatie met die persoon wil behouden.

TO is geen 9, to is 19 en heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Nu is er geen geweld gebruikt, behalve mentaal geweld met die rot uitspraken van die man tijdens de seks. Maar eerdaags loopt ze echt tegen de verkeerde aan, zegt ze nee maar blijft ze mee gaan en mee doen en dan gaat het een x echt goed mis, erger dan nu.

TO zoek hulp, praat erover en ga ook iets doen aan je eigen assertiviteit zoals een training of zelfverdediging. Meegaan met de persoon met wie je niets wil, tegen wie je al nee hebt gezegd naar een 2de locatie maakt je namelijk enorm kwetsbaar. De ander gaat namelijk wel door met zijn voornemens en in zijn huis en in zijn slaapkamer ben je nog 100x meer kwetsbaar dan in een openbare gelegenheid. Er momenten waarop je dit kunt stoppen en er zijn momenten waarop je jezelf potentieel blootstelt aan gevaar en zaken die je niet wil.

De ander gaat jou niet beschermen, dat kun je alleen zelf.
Deze reactie zegt toch wel iets over hoe bedreigend het voor haar was?

Je hebt door of een vrouw er ook zin in heeft en je in elkaar opgaat. Of dat je haar overrompeld. Ik heb nog nooit seks gehad dat het voor de jongen/man op dat moment niet duidelijk was dat ik er ook zin in had. Jij wel dan? Jij gaat er vanuit dat hij gestopt was als ze was weggelopen. Dat weet je toch niet.

Nog even iets. Zelf kan je een mondige vrouw zijn, en sterk zijn en slim zijn en denken dat je weet wat je zou doen in zo een situatie. De pijnlijke werkelijkheid is dat zo een man ook weet wat voor vrouw hij voor zich heeft. Ook jij kan tegen de verkeerde aanlopen die je nee, je weglopen, je lostrekken, je boos worden, schreeuwen en losvechten niet accepteert. Dus wat wil je met je reactie?

De schuld ligt bij de dader, een andere man was gestopt.

Het zou heel goed zijn voor TO om hulp te krijgen, zodat ze niet zo aan zichzelf twijfelt, zichzelf niet de schuld geeft en zelfverzekerder wordt.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Volgens mij gaat het topic over wat to heeft meegemaakt en niet over wat ik heb meegemaakt, al heb ikzelf ook de ervaring dat mannen makkelijker over grenzen heen gaan wanneer deze niet duidelijk zijn. Wanneer je zelf mee gaat naar iemand zijn bed vanuit een andere verdieping in deze situatie: dan ben je niet duidelijk.

En dat bedoel ik idd niet als 'schuldbemiddeling' maar wel als hoe houd ik in de toekomst situaties veilig met mannen die seks willen terwijl ik dat niet wil.
Ik vind het jammer dat een 'nee' soms/vaak niet gerespecteerd wordt. Dan zou je gewoon onmiddellijk moeten stoppen, klaar. En als je ook maar een vermoeden hebt dat iemand iets niet leuk vindt, stoppen. Zo simpel kan het zijn.

Maar goed, die discussie is hier al zo vaak gevoerd.
Life is short. Eat dessert first.
Maloochem schreef:
07-07-2020 07:47
Dat jij aan het begin een paar behulpzame dingen hebt gezegd is wel te zien. Maar dat is ook wat ik aangeef: het is opvallend dat je vaak zo genadeloos alles blijft herhalen wanneer het topic geen fijne plek meer is voor diegene die dacht even zijn/haar verhaal te ventileren. Ga me niet vertellen dat dit forum daar niet voor is. Zo typisch ook: eerst een advies, en als to in zijn/haar verhaal blijft hangen dan wordt diegene genadeloos de grond in getrapt.

Mooi omschreven, en helemaal mee eens.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Hou toch op. Haar eerste nee had voor hem duidelijk genoeg moeten zijn. Nee betekent niet ja en als nee niet duidelijk genoeg een grens voor hem was is dat zijn enorme tekortkoming, niet haar schuld omdat zij “niet duidelijk” was.
Als mannen zo’n probleem hebben met het respecteren van grenzen dat je het in hun gezicht moet schreeuwen, of fysiek duidelijk moet maken dat ze een grens over gaan zijn dat mannen die het niet waard zijn om onder je schoen vandaan te schrapen. Kom nou zeg, een beetje holbewoners gaan zitten verdedigen.

Bovendien vergeet je blijkbaar dat deze man haar beste vriend was, geen willekeurige vreemde. Een beste vriend zou al helemaal moeten weten hoe zijn vriendin in elkaar zit. Hij heeft heel schofterig doelbewust hier op aangestuurd.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 07-07-2020 13:18
17.47% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
07-07-2020 13:00
Ik vind het jammer dat een 'nee' soms/vaak niet gerespecteerd wordt. Dan zou je gewoon onmiddellijk moeten stoppen, klaar. En als je ook maar een vermoeden hebt dat iemand iets niet leuk vindt, stoppen. Zo simpel kan het zijn.

Maar goed, die discussie is hier al zo vaak gevoerd.

Precies, dit is de zoveelste discussie hierover.
Ik snap daarom ook niet waarom dit topic maar aan de gang blijft, terwijl TO al lang vertrokken is.
Wat heeft ze hier aan?.. behalve dat het als zout in de wonde is.
Pindakaasjes schreef:
07-07-2020 13:15
Precies, dit is de zoveelste discussie hierover.
Ik snap daarom ook niet waarom dit topic maar aan de gang blijft, terwijl TO al lang vertrokken is.
Wat heeft ze hier aan?.. behalve dat het als zout in de wonde is.

Precies! Ik heb dit topic mee gelezen en bewust niet gereageerd tot net. Ik snap gewoon niet dat de mods hier niet een slotje op gooien, het topic is nu veranderd in een discussietopic over of een keer nee zeggen wel of niet voldoende is en wanneer iemand 'schuld' heeft aan misbruik. Wat een onzin zeg. Die kerel was gewoon mega fout bezig en een lul met vingers. TO is hier, in mijn mening, een slachtoffer van geworden.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
viva-amber schreef:
07-07-2020 12:56
Volgens mij gaat het topic over wat to heeft meegemaakt en niet over wat ik heb meegemaakt, al heb ikzelf ook de ervaring dat mannen makkelijker over grenzen heen gaan wanneer deze niet duidelijk zijn. Wanneer je zelf mee gaat naar iemand zijn bed vanuit een andere verdieping in deze situatie: dan ben je niet duidelijk.

En dat bedoel ik idd niet als 'schuldbemiddeling' maar wel als hoe houd ik in de toekomst situaties veilig met mannen die seks willen terwijl ik dat niet wil.
Och dus dat had je wel door? Leek aan je reactie niet zo te zijn. TO heeft duidelijk een ander karakter dan jij hebt, niet iedereen is mondig en assertief, dat maakt ze nog niet schuldig.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
07-07-2020 13:22
Och dus dat had je wel door? Leek aan je reactie niet zo te zijn. TO heeft duidelijk een ander karakter dan jij hebt, niet iedereen is mondig en assertief, dat maakt ze nog niet schuldig.

Hou dan eens op joh!
Met je ongenoegens jegens een andere forummer hier te spuien en discussies onderling te blijven opvoeren.
Zogenaamd allemaal in het belang van TO zeker??
Of moeten alle haantjes hier Koning kraaien?
Ik begrijp ook niet waarom een slotje uitblijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven