Grens leeftijd zwanger worden
zaterdag 25 juli 2020 om 18:51

zaterdag 25 juli 2020 om 23:10
Basisschoolleeftijd vond ik zeer relaxed. Qua pubers: ik heb een hele makkelijke en een die wat lastiger is. Verschilt zo enorm per kind.lux- schreef: ↑25-07-2020 23:04Wat zeg je? Ik hoor je niet hoor
Nee grapje. Ik geloof het helaas. Ik heb nog stille hoop dat 4-10 wel een chille leeftijd is![]()
Alhoewel ik moet zeggen, nr. 1 is nu net 3 en mis toch ook wel dat koddige nu dat eraf vliegt en hij ineens zo veel meer ‘kind’ is dan waggelend propje. Maar niet getreurd want nr. 2 zit nog in de buik dus krijg er weer 1![]()
zaterdag 25 juli 2020 om 23:12
Haha nee ik vrees dat dat hem niet gaat worden, zeker gezien de moeite die we ervoor moeten doen. Maar misschien nog eentje hierna

En dan maar hopen dat er nog schattige neefjes en nichtjes komen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 25 juli 2020 om 23:13
Ik ben benieuwd. Ik vind het niet voor te stellen dat hij over 9 maanden al naar de basisschool gaat

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 25 juli 2020 om 23:21
joh, de mijne gaat na de vakantie naar groep 7! ik zweer je dat ik haar gisteren voor het eerst naar school bracht!!!
Ze wordt 10....
Don't cry, buy a bag and move on.

zaterdag 25 juli 2020 om 23:33
Waarom vindt je dat egoïstisch? Het feit dat je überhaupt kinderen op de wereld zet is sowieso egoïstisch. Als in: ik wil een kind.High16 schreef: ↑25-07-2020 22:02Ik weet dat de maatschappij vindt dat je best nog moeder kan worden op je 45e. Zelf had ik ruim voor mn 30e al twee kinderen. Ik wilde altijd jong moeder worden en dat is me gegunt. Ik had op m'n 22e een koophuis met mijn huidige man.
Als de situatie er naar is kan ik me voorstellen dat je later moeder wordt, maar als je de keuze hebt vind ik het best egoïstisch als je pas na een relatie van 15 jaar s aan kinderen gaat denken. Denk dat het dan ook lastiger is je 'eigen leven' aan de kant te zetten en je aan te passen aan een leven met kinderen.
Ik hoop trouwens ook jong oma te worden en leuke dingen te doen met mijn kleinkinderen. Die kans is groter nu ik jong moeder ben geworden.
Nu bijna 40 en 2 hele leuke pubers in huis! Heerlijk!
zaterdag 25 juli 2020 om 23:52
daenerys79 schreef: ↑25-07-2020 23:21joh, de mijne gaat na de vakantie naar groep 7! ik zweer je dat ik haar gisteren voor het eerst naar school bracht!!!
Ze wordt 10....
The days are long but the years are short, zegggen ze. Ik hou me er maar aan vast dat mijn moeder zegt dat volwassen kinderen hebben ook heel leuk is

zaterdag 25 juli 2020 om 23:57
Echt precies dit!DaSilva86 schreef: ↑25-07-2020 19:2045 ofzoDat moeten vrouwen echt zelf weten.
En het argument dat jonge moeders lekker fit met hun kroost door de speeltuin rennen en in het zwembad vind ik zo suf. Ik heb nog nooit een moeder, hoe jong ook, door de speeltuin zien rennen tenzij er een ongeluk aan zat te komen![]()

zondag 26 juli 2020 om 07:12
Haha ja, wat dat betreft was het rond mijn 20e ideaal geweest. Toen ging ik gewoon uit tot 05:30 en zat ik om 9:00 helder en gedoucht in de collegebanken. Qua gebroken nachten had ik het toen het beste gekund, alleen de rest van mij was er nog niet klaar voor (al denk ik dat ik het wel zou hebben gehouden als ik in die periode per ongeluk zwanger was geraakt).

zondag 26 juli 2020 om 07:47
Ooit, toen ik nog een naïeve puber was, wilde ik toch echt wel voor mijn 30e 3 kinderen op de wereld gezet hebben.
Toen ik eenmaal zo oud was dat we serieus na gingen denken over kinderen, bleek dat toch een beetje voortvarend te zijn geweest
Ik heb geen maximale leeftijd in mijn hoofd (gehad). We hadden het geluk dat we 2 kinderen binnen korte tijd konden krijgen en ik op mijn 30e moeder was van 2 kinderen.
Qua leeftijd kan een 3e zeker nog ( en een 4e wellicht ook), maar ons gezin is compleet met 2.
Mijn moeder was 34 ( zat toen al wel 2 jaar in een medisch traject om zwanger te raken) toen mijn broertje en zusje werden geboren, dus waar dat idee vandaan kwam dat ik voor mijn 30e klaar wilde zijn, geen idee..
Ik denk trouwens dat het vrij weinig uitmaakt qua fitheid of je nu op je 25e of 35e een kind krijgt.
Mijn moeder was zelf het laatste kind in een rij. van 9 ( mijn oma was 48 toen ze mijn moeder kreeg) en ze heeft vrij weinig gemist, ten opzichte van haar broers en zussen. Enige wat ze wel al vroeg doorhad, was dat ze haar ouders waarschijnlijk niet lang in haar volwassen leven zou hebben, en dat klopte. Heel verdrietig, maar het was iets waar mijn moeder zich wel van bewust was.
Dus, ik denk dat het heel makkelijk praten is voor mensen die al een kind of meerdere kinderen hebben om een maximale leeftijd aan te duiden. Maar als je midden in het proces zit, denk ik dat je de grens telkens wat meer verschuift.
Toen ik eenmaal zo oud was dat we serieus na gingen denken over kinderen, bleek dat toch een beetje voortvarend te zijn geweest

Ik heb geen maximale leeftijd in mijn hoofd (gehad). We hadden het geluk dat we 2 kinderen binnen korte tijd konden krijgen en ik op mijn 30e moeder was van 2 kinderen.
Qua leeftijd kan een 3e zeker nog ( en een 4e wellicht ook), maar ons gezin is compleet met 2.
Mijn moeder was 34 ( zat toen al wel 2 jaar in een medisch traject om zwanger te raken) toen mijn broertje en zusje werden geboren, dus waar dat idee vandaan kwam dat ik voor mijn 30e klaar wilde zijn, geen idee..
Ik denk trouwens dat het vrij weinig uitmaakt qua fitheid of je nu op je 25e of 35e een kind krijgt.
Mijn moeder was zelf het laatste kind in een rij. van 9 ( mijn oma was 48 toen ze mijn moeder kreeg) en ze heeft vrij weinig gemist, ten opzichte van haar broers en zussen. Enige wat ze wel al vroeg doorhad, was dat ze haar ouders waarschijnlijk niet lang in haar volwassen leven zou hebben, en dat klopte. Heel verdrietig, maar het was iets waar mijn moeder zich wel van bewust was.
Dus, ik denk dat het heel makkelijk praten is voor mensen die al een kind of meerdere kinderen hebben om een maximale leeftijd aan te duiden. Maar als je midden in het proces zit, denk ik dat je de grens telkens wat meer verschuift.
zondag 26 juli 2020 om 08:02
Bedankt voor jullie reacties!
Heel verschillend en het is natuurlijk ook heel persoonlijk.
Voor mij zit er wel verschil in of je je 1e kind op latere leeftijd zou krijgen of je 3e. Ik denk dat ik voor een 1e kind wat langer door zou gaan. Maar ook dat kan heel persoonlijk zijn.
De risico's die toenemen op latere leeftijd vind ik wel spannend, al heb ik ook wel eens tabelletjes gezien waaruit blijkt dat het nu ook niet weer enorme risico's zijn (bij 37 jaar).
Heel verschillend en het is natuurlijk ook heel persoonlijk.
Voor mij zit er wel verschil in of je je 1e kind op latere leeftijd zou krijgen of je 3e. Ik denk dat ik voor een 1e kind wat langer door zou gaan. Maar ook dat kan heel persoonlijk zijn.
De risico's die toenemen op latere leeftijd vind ik wel spannend, al heb ik ook wel eens tabelletjes gezien waaruit blijkt dat het nu ook niet weer enorme risico's zijn (bij 37 jaar).
zondag 26 juli 2020 om 12:34
Wat veroordelend zeg! Voor iedereen loopt het leven anders. Wat daar egoïstisch aan is ontgaat mij volledig....High16 schreef: ↑25-07-2020 22:02Ik weet dat de maatschappij vindt dat je best nog moeder kan worden op je 45e. Zelf had ik ruim voor mn 30e al twee kinderen. Ik wilde altijd jong moeder worden en dat is me gegunt. Ik had op m'n 22e een koophuis met mijn huidige man.
Als de situatie er naar is kan ik me voorstellen dat je later moeder wordt, maar als je de keuze hebt vind ik het best egoïstisch als je pas na een relatie van 15 jaar s aan kinderen gaat denken. Denk dat het dan ook lastiger is je 'eigen leven' aan de kant te zetten en je aan te passen aan een leven met kinderen.
Ik hoop trouwens ook jong oma te worden en leuke dingen te doen met mijn kleinkinderen. Die kans is groter nu ik jong moeder ben geworden.
Nu bijna 40 en 2 hele leuke pubers in huis! Heerlijk!
zondag 26 juli 2020 om 12:58
Slaat idd nergens op.Tadderak30 schreef: ↑26-07-2020 12:34Wat veroordelend zeg! Voor iedereen loopt het leven anders. Wat daar egoïstisch aan is ontgaat mij volledig....
Sowieso is kinderen krijgen egoïstisch, maar zij vindt zichzelf minder egoïstisch dan iemand die na 15 jaar relatie pas aan een kind gaat denken. Jaaaajaa.
Overigens kun je ook al 15 jaar een relatie hebben op je 30e Of is het dan ineens wel oké?
zondag 26 juli 2020 om 13:11
In het perfecte leven vond ik 40 de grens. En gelukkig raakte ik op mijn 39e nog vrij vlot zwanger. Maar het leven is niet perfect en helaas moest ik met 34 weken zwangerschap afscheid nemen van mijn meisje.
Maar de wens is er nog steeds en die stomme klok tikt verder. Ik ben inmiddels 41 en we gaan er nog een keer voor. Met alle fysieke risico 's van dien. Maar ik ben fit, ik denk fitter dan toen ik pakweg 30 was. En ik ben geestelijk ook een stuk sterker dan toen ik 30 was. Dus in die zin zijn dit veel betere omstandigheden. De gedachte dat de tijd me zo in de weg zit vind ik frustrerend. En tegelijkertijd maakt het ook zo vreselijk duidelijk dat niet alles maakbaar is en dat ik zo ontzettend blij mag zijn met wat ik heb
Maar de wens is er nog steeds en die stomme klok tikt verder. Ik ben inmiddels 41 en we gaan er nog een keer voor. Met alle fysieke risico 's van dien. Maar ik ben fit, ik denk fitter dan toen ik pakweg 30 was. En ik ben geestelijk ook een stuk sterker dan toen ik 30 was. Dus in die zin zijn dit veel betere omstandigheden. De gedachte dat de tijd me zo in de weg zit vind ik frustrerend. En tegelijkertijd maakt het ook zo vreselijk duidelijk dat niet alles maakbaar is en dat ik zo ontzettend blij mag zijn met wat ik heb

zondag 26 juli 2020 om 13:19
De term “egoïstisch” snap ik ook niet helemaal. Wel kan ik me er persoonlijk niks bij voorstellen om - als je bijv. op je 20e al een relatie krijgt - tot je 35e te wachten met kinderen (tenzij je echt dan pas een kinderwens krijgt natuurlijk). Maar dan meer vanwege de kansen/risico’s.Tadderak30 schreef: ↑26-07-2020 12:34Wat veroordelend zeg! Voor iedereen loopt het leven anders. Wat daar egoïstisch aan is ontgaat mij volledig....
zondag 26 juli 2020 om 13:19
Ik was 27 toen ik de eerste keer moeder werd. Daarna een scheiding, nwe relatie en vervolgens op 36 een gezonde dochter gekregen en op 37 (18 maanden later) nog eens. Zwanger worden, bevallen, borstvoeding, ging allemaal net zo prima als met 27. Mentaal was ik voor mijn gevoel zelfs beter in balans. Ik geloof echt dat leeftijd niet zoveel zegt en dat het voor ieder een heel persoonlijk iets is.
zondag 26 juli 2020 om 17:05
ik kende mijn partner al 9 jaar toen we de eerste kregen. Daarvoor had ik echt geen kinderwens. ik zie dat los van elkaar. Als je een jaar samen bent en de tijd is er rijp voor is dat ook prima dus waarom na langere tijd niet? eerst ben je nog bezig met opleiding, werk, huis etc. dat heeft toch ook tijd nodig?Herfstblaadje19 schreef: ↑26-07-2020 13:19De term “egoïstisch” snap ik ook niet helemaal. Wel kan ik me er persoonlijk niks bij voorstellen om - als je bijv. op je 20e al een relatie krijgt - tot je 35e te wachten met kinderen (tenzij je echt dan pas een kinderwens krijgt natuurlijk). Maar dan meer vanwege de kansen/risico’s.

zondag 26 juli 2020 om 17:36
Je zegt het zelf al: daarvoor had ik echt geen kinderwens.daenerys79 schreef: ↑26-07-2020 17:05ik kende mijn partner al 9 jaar toen we de eerste kregen. Daarvoor had ik echt geen kinderwens. ik zie dat los van elkaar. Als je een jaar samen bent en de tijd is er rijp voor is dat ook prima dus waarom na langere tijd niet? eerst ben je nog bezig met opleiding, werk, huis etc. dat heeft toch ook tijd nodig?

En tuurlijk hebben opleiding/werk/huis tijd nodig, maar wat mij betreft geen 15 jaar. Maar goed, wij hadden die kinderwens dus wel allebei al heel duidelijk.
zondag 26 juli 2020 om 23:27
maar zoals ik het las is, je mag niet lang bij elkaar zijn voor je eerste kind anders ben je egoïstisch. maar dat is kinderen krijgen sowieso.Herfstblaadje19 schreef: ↑26-07-2020 17:36Je zegt het zelf al: daarvoor had ik echt geen kinderwens.![]()
En tuurlijk hebben opleiding/werk/huis tijd nodig, maar wat mij betreft geen 15 jaar. Maar goed, wij hadden die kinderwens dus wel allebei al heel duidelijk.
en die opleiding en werk is maar net afhankelijk van wat je wil bereiken.
maandag 27 juli 2020 om 06:27
Wij begonnen juist vroeg - op mijn 27ste - maar als alles goed gaat, komt ons kindje als ik 33 ben. Tja: zo kan het leven dus ook lopen, al ben ik ergens achteraf gezien wel blij dat we ‘vroeg’ begonnen zijn. We waren toen vijf jaar bij elkaar. Vooral gevoelsmatig trouwens, want er is een stukje extra genetisch materiaal bijgekomen waardoor mijn leeftijd er niet meer echt toe doet.
Als het gaat om ‘oud’, denk ik eerder aan dat de kans op een miskraam boven de 40-43 jaar steeds groter wordt, niet omdat het ‘raar’ zou zijn om dan nog een kindje te krijgen.
Als het gaat om ‘oud’, denk ik eerder aan dat de kans op een miskraam boven de 40-43 jaar steeds groter wordt, niet omdat het ‘raar’ zou zijn om dan nog een kindje te krijgen.