Trauma complex, Asperger en eenzijdige polyamorie...

27-07-2020 21:18 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb duidelijk gemerkt dat het bericht te lang was voor velen. Ik geef ook eerlijk toe dat ik het zelf niet heb nagelezen, wrs vol taalfouten stond en ongetwijfeld een samenhang van razende emoties was op dat moment.

Ik heb 2 samenvattingen van het publiek genomen en behouden, ene een redelijke poging die het verhaal snel en bondig heeft samengevat een andere eerder ludiek, maar ook met een duidelijk boodschap voor mijzelf. En zelf probeer ik een eigen samenvatting te geven zodat je geen leespijn hoeft te krijgen.

Eigen samenvatting:
Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe vriendin. Deze relatie begon spontaan, ging snel en in onze snelheid kwamen we ook snel op obstakels uit.

Ikzelf ben een 36 jarige man die al veel ups-and-downs heeft meegemaakt in zijn leven, militair, vader, Asperger, hard dragende stem, een snel en goed geheugen. Zij is een 39 jarige vrouw die net als ik ook al veel heeft meegemaakt, manager, moeder, ambitieus, vergeetachtig, introverte extravert.

Beiden hebben we ook ons eigen aandeel in relatie problemen gehad. Ik ben enkele maanden voor ik haar leerde kennen uit een relatie van 10 jaar geworpen waarin ik werd bedrogen op elke mogelijke manier over 3 jaar tijd, zowel fysiek als emotioneel. Dit heeft toch enige angst op mij nagelaten. Voor haar is haar laatste huwelijk een goede 2 jaar geleden gestopt bij de zelfmoord van haar narcistische ex die vreemdging en haar tevens heeft proberen mee te nemen naar het hiernamaals voor zijn laatste daad. Dit heeft duidelijke tekens op haar nagelaten die nog steeds in een zekere mate in behandeling zijn.

Onze eerste indruk van elkaar was goed, oprecht, fantastisch, alle woorden die je kan bedenken als nieuw verliefde mensen. Even snel als onze relatie begon, begon hij ook slecht te gaan. Veel komt aan het licht en plots blijkt ze polyamoreus te zijn. Haar narcistische ex was blijkbaar in haar ogen reden genoeg om zelf ook vreemd te gaan en daardoor is nu polyamorie de normale gang van zaken voor haar. Ze heeft reeds een vriend, iemand die door zijn toestand haar geen volwaardige relatie kan bieden maar ook iemand dat ze niet wilt loslaten ondanks zijn gebreken.

Ze is van mening dat ik dit moet aanvaarden, want hij is toch niet in staat haar fysiek te bevredigen en ze geeft meeste van haar aandacht aan mij, het intieme contact dat ze met hem wel kan delen moet ik er maar bij nemen volgens haar. Ik vind dit uiteraard zeer moeilijk, zeker na enkele maanden te geloven dat wij samen een relatie hadden.

Ergens wil ik dit absoluut niet, maar ik zie haar enorm graag. Haar mening over de andere man is niet te veranderen en elk gesprek dat hiertoe leidt eindigt sowieso in ruzie. Bij ruzie gaat het sowieso snel bergaf, waarna ze verdwijnt en telkens naar hem toe gaat.

Ik voel mij enorm het derde wiel aan de kar, ook al krijg ik 90% van haar aandacht. Toch, wanneer het nodig is vertrekt ze zonder rekening met mij te houden en gaat naar haar gehandicapte semi-partner waarover ik geen slecht woord mag zeggen.

Meeste mensen hebben al aangeraden om de relatie te stoppen, uit te huilen en verder te gaan. Alle reacties heb ik gelezen, met filter op serieus of niet, en ik begrijp wat jullie willen zeggen. Maar mijn gevoel ligt momenteel toch echt bij haar. Is er een weg hierin te vinden of is het echt hopeloos om mij goed te voelen in deze relatie?

Lezers samenvatting 1:
Nieuwe vriendin heeft trauma door narcistische ex die vreemdging. In die relatie met ex ging ze daarom zelf ook maar vreemd. TO is bedrogen door zijn ex, dat is zijn mini-trauma. Nu heeft vriendin opgebiecht polyamoureus te zijn. Ze heeft twee vrienden en met vriend 1 heeft ze nu ook een relatie. Vriend 1 is zelfs haar nummer één en TO de tweede relatie. Nu staat TO op instorten.

TO wil dit eigenlijk niet maar geeft toch maar toe om haar niet kwijt te raken. Hij vraagt van haar om dan minstens net alsof te doen dat TO de enige voor haar is maar dat wil vriendin niet.

Lezers samenvatting 2:
Ik ben een hard pratende autistische militair met een perfect geheugen. Mijn vorige relatie ging na tien jaar uit omdat mijn ex vreemdging. Op Tinder ontmoette ik een 39-jarige afstandelijke streber die niet tegen kritiek kan. Ze heeft drie kinderen van twee vaders en een gebrekkig geheugen. Twee jaar geleden pleegde haar narcistische, biseksuele ex zelfmoord, nadat hij haar had geprobeerd te vermoorden.

Het was liefde op het eerste gezicht. Na een paar fijne coronaweken samen ging ze vijf dagen werken in plaats van vier. Ze had geen tijd meer voor mij, maar wel voor een manipulatieve man zonder benen die ze eerder had ontmoet. Ze wil hem blijven zien en seks met hem hebben. Ze maakte het uit met mij, maar dat accepteer ik niet.

Nu zien we elkaar nog af en toe, soms is het fijn, soms niet. We krijgen ruzie, ik krijg de schuld en zij vertrekt naar haar vriend. Wat moet ik nu doen?
anoniem_399901 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 01:01
93.12% gewijzigd
Waarom wil jij zo graag bij iemand blijven die jou kwetst?
Wat goed dat je de OP hebt aangepast; dat leest al een stuk beter.

Zoals iemand eerder al zei wordt het patroon eigenlijk herhaald. Je ex ging vreemd en je komt er nu achter dat je huidige vriendin ook niet helemaal monogaam en eerlijk is. Dat is niet wat jij wilt, dus ik denk inderdaad dat er geen zicht is op dat jij je goed gaat voelen in deze relatie. De eerste maanden blijken al niet eerlijk te zijn verlopen; dat lijkt me geen goede basis voor een verdere relatie. Verder lijkt zij ook niet van plan om iets aan haar levensstijl te veranderen.

Dus dit is wat het is. Je kunt het wel willen veranderen, maar dat gaat niet gebeuren. Ik zou ervoor kiezen, hoe moeilijk ook, om uit elkaar te gaan en om eerst eens een periode te besteden aan je eigen 'herstel' (lees: ontdekken dat je je in je eentje prima kan redden en dat je geen toxische relatie nodig hebt om je goed te voelen).
Here am I in my little bubble
Ik lees alle reacties, meer dan eens, en probeer de gegeven boodschap te begrijpen, verwerken en op te nemen.

Bij deze ook bedankt voor alle reacties, zowel de harde kritiek als de zachtaardige reacties.

Bij het lezen van alles begrijp ik dat het probleem vooral bij mij ligt en ik hier zelf iets aan moet doen, eerst kijken naar zelf gelukkig zijn. Toch ga ik hier over nadenken ook al hebben jullie het antwoord klaar en duidelijk gegeven 'stop er mee!'. Ik ga even de tijd nemen om het te laten bezinken en bij wijze van spreken de moed zoeken om stappen te nemen die voor mijzelf nodig zijn.

Ik blijf ondertussen verder lezen en reageer inderdaad niet zo gemakkelijk zoals iemand al had aangegeven. Maar dat wilt niet zeggen dat ik de reacties niet apprecieer.
Nee, niet aan beginnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Respect Nahal, op hoe je de OP hebt aangepast :redrose:

Ik denk dat je je ervan bewust moet zijn dat zij niet gaat veranderen. Wil deze relatie werken, moet jij dus je blik/mening/gevoel over hoe een relatie 'hoort' te zijn veranderen. Verstandelijk is dat makkelijker dan gevoelsmatig.

Net zoals zij niet gaat veranderen, hoef jij niet te veranderen. Op zich staat deze relatie een goede relatie in de toekomst in de weg, met iemand die wel bij jou past. Ook staat deze relatie misschien wel een goede relatie met jezelf in de weg.
Later is nu
Wat een goeie OP! En heel goed dat je de laatste samenvatting ter harte neemt. Zoals Oprah al zei: when people show you who they are, believe them. And people show you who they are.

Deze vrouw heeft je laten zien wie ze is. En of dat nou wel een prettig beeld is of niet, voor jou klinkt ze niet zo goed. Dus eens met voorgaande reacties. Wees lief voor jezelf en zoek iemand die dat ook is. Succes!
Such fun!1
Volgens mij ben je veel te lief voor de buitenwereld en niet lief genoeg voor jezelf. Je wilt niemand kwetsen of teleurstellen, zelfs je publiek op dit forum niet. En dus zeg je wat je denkt dat mensen willen dat je zegt en accepteer je wat anderen je aandoen. Misschien kan een therapeut of psycholoog je helpen beter op te komen voor jezelf en dan vooral voor jouw eigen belangen in de brede zin van het woord. Het lijkt of je die belangen en wensen voor jezelf niet scherp genoeg hebt en daarom meedeint op de golven van anderen.
Ik vind het heel sneu voor je dat je je zo rottig voelt, TO. En ook van mij respect dat je de eerste reacties zo goed oppakt, en je OP hebt aangepast. Je bent een van de heel weinige TO's die dit kunnen!

Mijn advies:
1. Stop zo snel mogelijk met deze relatie.
2. Ga in therapie.
3. Ga vooral ook zelf met je aan de slag: houd een dagboek mee, lees over jouw problematiek, bijvoorbeeld hoe als Asperger een relatie aan te gaan.
4. Verwerk je huwelijk waarin je bent bedrogen.
5. Vraag hier om advies en/of leg dingen voor waar je een duidelijker beeld van wilt krijgen, maar houd het kort en concreet / to the point.
6. Ga lekker socializen met leuke mensen zonder iets met een relatie te doen.
7. Fijn sporten, goed eten en je uiterlijk ook goed verzorgen.
8. Ontspannen - wat vind jij prettig?

Succes!
Ik raad je aan om met wat meer zelf compassie naar jezelf te kijken. Als jij je hier niet prettig bij voelt en de hele relatie is alleen maar gedoe is het tijd om voor jezelf te kiezen en de relatie te verbreken. Ja dat is misschien pijnlijk, maar bedenk ook dat het je op deze manier meer kwaad doet dan goed. Het kan wel zo zijn dan dat zij voor polyamorie kiest, maar dat wil niet zeggen dat jij er hetzelfde in staat natuurlijk. En dat is je goed recht. Het verdriet van een break up daar kom je echt wel overheen. Waarschijnlijk kom je er zelfs sterker uit. Misschien is praten met een psycholoog ook een goed idee. Sterkte met het maken van je keuze.
vacuii schreef:
28-07-2020 12:46
Ik raad je aan om met wat meer zelf compassie naar jezelf te kijken. Als jij je hier niet prettig bij voelt en de hele relatie is alleen maar gedoe is het tijd om voor jezelf te kiezen en de relatie te verbreken. Ja dat is misschien pijnlijk, maar bedenk ook dat het je op deze manier meer kwaad doet dan goed. Het kan wel zo zijn dan dat zij voor polyamorie kiest, maar dat wil niet zeggen dat jij er hetzelfde in staat natuurlijk. En dat is je goed recht. Het verdriet van een break up daar kom je echt wel overheen. Waarschijnlijk kom je er zelfs sterker uit. Misschien is praten met een psycholoog ook een goed idee. Sterkte met het maken van je keuze.

Verdriet van een break up duurt waarschijnlijk korter dan verdriet van een relatie die niet bij je past.
Later is nu
impala schreef:
27-07-2020 21:53
Als je een relatie begint met iemand wiens leven een aaneenschakeling van drama's is, kun je erop rekenen dat dat het zoveelste drama wordt.

Dat heb je nu geleerd, move on.
Dit. Jullie zijn allebei ernstig getekend door het verleden. Jullie zouden jezelf elk afzonderlijk een enigzins 'gezond en ongetekend' persoon moeten gunnen. Ga dus op zoek naar een partner die stabiliteit heeft. En dat raad ik je huidige partner ook aan. Maar zoek het niet in elkaar. Daar ga je het niet vinden.
Dreamer schreef:
28-07-2020 12:49
Verdriet van een break up duurt waarschijnlijk korter dan verdriet van een relatie die niet bij je past.
Precies, zo denk ik er ook over.
Ik kan heel goed met kritiek om, maar inderdaad mss verdraag ik te veel dan goed is voor mij. Ik ga ook die woorden ter harte nemen.

Ik weet dat jullie gelijk hebben en dat ik correcte stappen moet nemen in deze relatie om mijn eigen persoon te beschermen, en waarschijnlijk ook haar hiermee bescherm. En dat ik daarnaast ook moet overwegen om verder te gaan met mijzelf en mogelijks professionele hulp moet inroepen om zelf tot een zeker herstel te komen.

Maar geloof mij vrij, dat besef maakt het niet gemakkelijker. Ondanks alle reacties vol waarheden en het inzicht dat ik hierdoor kreeg kan ik het niet verhelpen dat mijn emotie naar haar blijft roepen en mijn hoofd mij blijft wijsmaken dat er mogelijks wel een weg is.

Nu ik ben iemand die in het algemeen verstandelijk boven emotioneel werkt, maar tegenwoordig lijkt dit zo moeilijk. And I know, ik moet er gewoon een kap in geven en 'STOP' zeggen zoals hier unaniem aan bod komt, maar die kennis doet echt enorm pijn en is toch ff hard om te slikken.

Toch bedankt om gewoon hard eerlijk met mij te zijn.
Nahal schreef:
28-07-2020 13:42
Nu ik ben iemand die in het algemeen verstandelijk boven emotioneel werkt, maar tegenwoordig lijkt dit zo moeilijk. And I know, ik moet er gewoon een kap in geven en 'STOP' zeggen zoals hier unaniem aan bod komt, maar die kennis doet echt enorm pijn en is toch ff hard om te slikken.

Toch bedankt om gewoon hard eerlijk met mij te zijn.

En dat is heel normaal. Het is ook heel normaal om die pijn te willen vermijden, maar dan ga je wel voor de lange pijn. Dat mag trouwens ook hè, het is jouw leven dus jouw keuze. Je hoeft jezelf niets op te leggen, laat het bezinken, maar ik hoop voor jou dat je snel de verstandige keus maakt.
Natuurlijk doet het pijn, maar je hebt maar twee keuzes. Bij haar blijven en doorgaan zoals jullie nu doorgaan of de relatie stoppen. Dat laatste geeft jou de kans om een relatie te krijgen die beter past bij jou en waar jij gelukkig van wordt.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
28-07-2020 13:47
Natuurlijk doet het pijn, maar je hebt maar twee keuzes. Bij haar blijven en doorgaan zoals jullie nu doorgaan of de relatie stoppen. Dat laatste geeft jou de kans om een relatie te krijgen die beter past bij jou en waar jij gelukkig van wordt.
Of om te beseffen dat geen relatie ook geen slecht alternatief is.
vivautrecht85 schreef:
28-07-2020 14:14
Of om te beseffen dat geen relatie ook geen slecht alternatief is.
Of dit. En soms is dat zelfs een beter alternatief. Vind ik dan.
Life is short. Eat dessert first.
Nu heb ik jouw OP helemaal gelezen, bedankt.

Ik denk dat jij een man bent die het heel goed bedoelt, die het goede in mensen ziet. Dat is lovenswaardig, maar je mag jezelf niet verliezen. Als ze niet voor jou kan kiezen, dan kun je beter de relatie stoppen want het brengt meer pijn dan geluk voor jou mee.

Wat zijn de redenen dat je toch bij haar wil blijven, behalve dat je van haar houdt?
(kan ze goed koken, is ze lekker in bed, is ze open, kan ze goed haar verhaal aan je vertellen?).
Het is het principe van de pleister. In 1x eraf trekken doet even zeer, langzaam eraf halen doet langer zeer.

En je kunt beter alleen zijn, volgens mij, dan in een ongelukkige relatie. En als je daar niet zo over denkt, dan moet je eens bij jezelf nagaan, waarom je niet alleen kunt zijn.
Later is nu
Mede autist hier en lijkt wel alsof ik de mannelijke versie van mijzelf lees op relatiegebied.

Deze vrouw is niet goed voor jou, ik snap dat je ervoor wilt vechten maar doe het alsjeblieft niet want je eindigt uiteindelijk doodongelukkig. Je hebt iemand nodig met rust en stabiliteit en dat verdien je!

Ondanks dat ik leuke vrouw ben, eindig ik altijd met ellende gevallen en weet je waarom? Omdat ik denk dat ik een normale man niet verdien.
En rationeel weet ik dat het onzin is maar ja...
heppydepeppy12 schreef:
28-07-2020 15:40
Mede autist hier en lijkt wel alsof ik de mannelijke versie van mijzelf lees op relatiegebied.

Deze vrouw is niet goed voor jou, ik snap dat je ervoor wilt vechten maar doe het alsjeblieft niet want je eindigt uiteindelijk doodongelukkig. Je hebt iemand nodig met rust en stabiliteit en dat verdien je!

Ondanks dat ik leuke vrouw ben, eindig ik altijd met ellende gevallen en weet je waarom? Omdat ik denk dat ik een normale man niet verdien.
En rationeel weet ik dat het onzin is maar ja...
Wat lastig lijkt me dat. Iedereen verdient toch een relatie die goed voor hem/haar is? Jullie verdienen dat in ieder geval net zo hard als ieder ander mens hoor.
De pijn van een breuk is heftig maar gaat voorbij. De pijn van een ongelukkige relatie sloopt je iedere dag met geen eind in zicht.
vacuii schreef:
28-07-2020 15:46
Wat lastig lijkt me dat. Iedereen verdient toch een relatie die goed voor hem/haar is? Jullie verdienen dat in ieder geval net zo hard als ieder ander mens hoor.
:loveys:

Wat lief!

Ik ben 32 en ik besef het pas sinds kort , zo stom. Maar het is een begin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven