Verwerkingsproces scheiding

woensdag 29 juli 2020 om 11:49
Hallo allemaal,
Ik heb mijn vriend leren kennen toen hij nog in een relatie zat die op sterven na dood was. Volgens relatieterapeute zaten ze in een totaal omgekeerde relatie (foute verhoudingen)
Zij is emotioneel afgesloten en hij heeft op dat vlak grote noden.
Hij communiceerde niet goed met haar terwijl dat net onze sterkte is. Ze hebben dit jaren kunnen volhouden omdat er triggers (samen een zaak, kind, huis, etc) waren waarbij emoties overbodig waren.
Ondanks dat hij zegt helemaal gek op me te zijn, mist hij nog heel vaak dat gezinsgevoel. Het vertrouwde van die relatie zit nog diep in hem. Geeft ook toe dat hij zich gefaald voelt. Aan de andere kant mist hij haar niet an sich, voelt hij niets wanneer hij haar ziet en voelt zich al helemaal niet meer aangetrokken tot haar. Hoewel hij steeds een enorm verlangen naar me heeft, is het verwarrend voor hem om tegelijk te verwerken wat verloren is gegaan en toekomstgericht te kijken. Wat resulteert in aantrekken en afstoten. Wanneer we samen zijn lijkt het alsof de rest van de wereld niet meer bestaat en voelen we dat er heel veel liefde is, het is pas naderhand dat hij steeds een terugslag krijgt. Iedereen geeft ons de raad om elkaar los te laten en dat we elkaar wel terugvinden wanneer het meant to be is. Alleen... hoe doe je zoiets?
Ik heb mijn vriend leren kennen toen hij nog in een relatie zat die op sterven na dood was. Volgens relatieterapeute zaten ze in een totaal omgekeerde relatie (foute verhoudingen)
Zij is emotioneel afgesloten en hij heeft op dat vlak grote noden.
Hij communiceerde niet goed met haar terwijl dat net onze sterkte is. Ze hebben dit jaren kunnen volhouden omdat er triggers (samen een zaak, kind, huis, etc) waren waarbij emoties overbodig waren.
Ondanks dat hij zegt helemaal gek op me te zijn, mist hij nog heel vaak dat gezinsgevoel. Het vertrouwde van die relatie zit nog diep in hem. Geeft ook toe dat hij zich gefaald voelt. Aan de andere kant mist hij haar niet an sich, voelt hij niets wanneer hij haar ziet en voelt zich al helemaal niet meer aangetrokken tot haar. Hoewel hij steeds een enorm verlangen naar me heeft, is het verwarrend voor hem om tegelijk te verwerken wat verloren is gegaan en toekomstgericht te kijken. Wat resulteert in aantrekken en afstoten. Wanneer we samen zijn lijkt het alsof de rest van de wereld niet meer bestaat en voelen we dat er heel veel liefde is, het is pas naderhand dat hij steeds een terugslag krijgt. Iedereen geeft ons de raad om elkaar los te laten en dat we elkaar wel terugvinden wanneer het meant to be is. Alleen... hoe doe je zoiets?

vrijdag 31 juli 2020 om 07:14
Ik was achteraf ook verbaasd. Over en weer trouwens. Als je erin zit zie je het minder scherp. Tenminste dat had ik.Hexopbezemsteel schreef: ↑31-07-2020 06:43Dat strookt nog steeds niet met verbaasd zijn dat ze er zo lang in trapt.

vrijdag 31 juli 2020 om 07:18
En ergens snap ik nog steeds niet waarom hij genoegen nam met die paar kruimels. Ik was echt heel duidelijk in woorden.
Andersom was de man niet zo eerlijk. Was een beetje soortgelijk als bij to. Sindsdien geloof ik (eindelijk!) ook in wat mensen zeggen: geloof in daden en niet in woorden. Want de woorden zei hij. Maar zijn daden waren echt niet zoals je van een geliefde mag verwachten.
Andersom was de man niet zo eerlijk. Was een beetje soortgelijk als bij to. Sindsdien geloof ik (eindelijk!) ook in wat mensen zeggen: geloof in daden en niet in woorden. Want de woorden zei hij. Maar zijn daden waren echt niet zoals je van een geliefde mag verwachten.
vrijdag 31 juli 2020 om 08:49
Je bent verliefd en hij zal dat ook vast op jou zijn, maar een langdurige relatie en een gezin is niet zomaar even verwerkt en dat ervaart hij nu dus ook. Jij vult op momenten een leegte voor hem op. Of hij dat bewust doet zou ik niet weten.
Hoezo is er een relatietherapeut? Voor hem, voor hem en zijn vrouw, voor jou en hem?
Waarom wil je je storten in deze ellende? Maakt dit je nu echt gelukkig?
Nadat ik de scheiding heb ingezet had mijn ex-man al heel snel een nieuwe relatie. Ik was echt stom verbaasd en het stak me ook best wel. Ik dacht hoe kan dit nu, ik lig nog in puin, alles is nog niet rond en hij gaat zo snel weer door.
Hij ging inderdaad door met eenzelfde leven zoals wij het deelden; dezelfde uitjes, dezelfde vakanties op exact dezelfde plekken enkel met een andere vrouw en zonder onze kinderen.
Velen keken er met verbazing naar en ik kreeg zelfs te doen met deze vrouw.
Natuurlijk hield dat geen stand, je kunt die leegte niet opvullen met een ander, je moet daar zelf doorheen en pas wanneer jezelf weer gelukkig bent kan je oprecht open staan voor iets nieuws. Tenminste, zo heb ik dat ervaren.
Zelf kreeg ik denk ik zo'n maand of 8 na de scheiding contact met een man. Ik begon me net weer wat beter te voelen, zat weer lekker in mijn vel en toen kwam deze man.
We deden leuke dingen, het was onwijs gezellig. Hij was ontzettend lief, iets wat ik bij mijn ex-man niet kende.
Maar al snel twijfelde ik en zodra hij er niet was vond ik het prima.
Ik kreeg weer nare dromen en dacht plots weer veel aan mijn mislukte huwelijk.
Heb het contact stop gezet, vond dat deze man dat niet verdiende. Na het stopzetten had ik een tijdje het gevoel weer terug bij af te zijn. Gelukkig krabbelde ik snel weer op daarna.
Het klinkt echt niet goed. Als hij echt stapel met je is dan gebeurt dit niet op deze manier.
Je post staat vol met 'hij voelt, hij denkt, hij doet'
Stop daar eens mee, kijk eens naar wat jij nodig hebt. Verdien je niet meer dan dit?
Hoezo is er een relatietherapeut? Voor hem, voor hem en zijn vrouw, voor jou en hem?
Waarom wil je je storten in deze ellende? Maakt dit je nu echt gelukkig?
Nadat ik de scheiding heb ingezet had mijn ex-man al heel snel een nieuwe relatie. Ik was echt stom verbaasd en het stak me ook best wel. Ik dacht hoe kan dit nu, ik lig nog in puin, alles is nog niet rond en hij gaat zo snel weer door.
Hij ging inderdaad door met eenzelfde leven zoals wij het deelden; dezelfde uitjes, dezelfde vakanties op exact dezelfde plekken enkel met een andere vrouw en zonder onze kinderen.
Velen keken er met verbazing naar en ik kreeg zelfs te doen met deze vrouw.
Natuurlijk hield dat geen stand, je kunt die leegte niet opvullen met een ander, je moet daar zelf doorheen en pas wanneer jezelf weer gelukkig bent kan je oprecht open staan voor iets nieuws. Tenminste, zo heb ik dat ervaren.
Zelf kreeg ik denk ik zo'n maand of 8 na de scheiding contact met een man. Ik begon me net weer wat beter te voelen, zat weer lekker in mijn vel en toen kwam deze man.
We deden leuke dingen, het was onwijs gezellig. Hij was ontzettend lief, iets wat ik bij mijn ex-man niet kende.
Maar al snel twijfelde ik en zodra hij er niet was vond ik het prima.
Ik kreeg weer nare dromen en dacht plots weer veel aan mijn mislukte huwelijk.
Heb het contact stop gezet, vond dat deze man dat niet verdiende. Na het stopzetten had ik een tijdje het gevoel weer terug bij af te zijn. Gelukkig krabbelde ik snel weer op daarna.
Het klinkt echt niet goed. Als hij echt stapel met je is dan gebeurt dit niet op deze manier.
Je post staat vol met 'hij voelt, hij denkt, hij doet'
Stop daar eens mee, kijk eens naar wat jij nodig hebt. Verdien je niet meer dan dit?

vrijdag 31 juli 2020 om 09:45
Hexopbezemsteel schreef: ↑30-07-2020 13:14Google maar eens op relatie verslaving. Het vallen voor mensen die emotioneel niet beschikbaar zijn.
Ik wist niet dat dat een ding was, maar het is wel herkenbaar, en vervelend... ik ga me daar eens in verdiepen. Thanks!

vrijdag 31 juli 2020 om 09:56
niet in zeker zin. Je hebt haar misleid voor je eigen genot. Heb jij wel eens in haar schoenen gestaan? Dat je een vrouw geweldig vindt en zij zegt dat ook te voelen maar nog geen relatie te willen? En dat jij maanden lang haar mee uit neemt op jouw kosten en ook haar nieuwe huis verbouwt? Totdat ze je dumpt omdat ze een nieuwe man heeft met meer geld? Hoe zou je dat vinden?

vrijdag 31 juli 2020 om 10:03
S-Meds schreef: ↑31-07-2020 09:56niet in zeker zin. Je hebt haar misleid voor je eigen genot. Heb jij wel eens in haar schoenen gestaan? Dat je een vrouw geweldig vindt en zij zegt dat ook te voelen maar nog geen relatie te willen? En dat jij maanden lang haar mee uit neemt op jouw kosten en ook haar nieuwe huis verbouwt? Totdat ze je dumpt omdat ze een nieuwe man heeft met meer geld? Hoe zou je dat vinden?
Ik ben daar nou eens oprecht benieuwd naar, is verliefdheid voor een man hetzelfde als voor een vrouw? Dat denk ik niet namelijk. Ik denk dat mannen dingen heel anders voelen dan vrouwen, en doordat je vrouwen gevoelens op een man wil plakken krijg je een soort van onbegrip.
Hoho ik praat vreemdgaan of iemand moedwillig misleiden niet goed hoor, en ik ben het 100% met je eens dat je een vrouw hiermee helemaal kapot kunt maken. Ik vraag me echter af of dat andersom ook zo is? Kun je een man op die manier kapot maken?
vrijdag 31 juli 2020 om 10:03
Waar haal je dit nou opeens vandaan?S-Meds schreef: ↑31-07-2020 09:56niet in zeker zin. Je hebt haar misleid voor je eigen genot. Heb jij wel eens in haar schoenen gestaan? Dat je een vrouw geweldig vindt en zij zegt dat ook te voelen maar nog geen relatie te willen? En dat jij maanden lang haar mee uit neemt op jouw kosten en ook haar nieuwe huis verbouwt? Totdat ze je dumpt omdat ze een nieuwe man heeft met meer geld? Hoe zou je dat vinden?
.

vrijdag 31 juli 2020 om 10:05
Nee zoiets overkomt mij niet. Ik zou om te beginnen al geen bakken geld uitgeven om haar liefde te kopen en gratis werken doe ik ook niet.S-Meds schreef: ↑31-07-2020 09:56niet in zeker zin. Je hebt haar misleid voor je eigen genot. Heb jij wel eens in haar schoenen gestaan? Dat je een vrouw geweldig vindt en zij zegt dat ook te voelen maar nog geen relatie te willen? En dat jij maanden lang haar mee uit neemt op jouw kosten en ook haar nieuwe huis verbouwt? Totdat ze je dumpt omdat ze een nieuwe man heeft met meer geld? Hoe zou je dat vinden?
vrijdag 31 juli 2020 om 10:09
Kapotmaken is een heel groot woord. Als het zo ver gaat, heeft de andere partij daar zelf ook een aandeel in. Of je moet het over een psychopaat hebben ofzo.Zowizo schreef: ↑31-07-2020 10:03Ik ben daar nou eens oprecht benieuwd naar, is verliefdheid voor een man hetzelfde als voor een vrouw? Dat denk ik niet namelijk. Ik denk dat mannen dingen heel anders voelen dan vrouwen, en doordat je vrouwen gevoelens op een man wil plakken krijg je een soort van onbegrip.
Hoho ik praat vreemdgaan of iemand moedwillig misleiden niet goed hoor, en ik ben het 100% met je eens dat je een vrouw hiermee helemaal kapot kunt maken. Ik vraag me echter af of dat andersom ook zo is? Kun je een man op die manier kapot maken?
Maar ik heb ook wel eens een man 'aan het lijntje gehouden' omdat ik van zijn aandacht genoot en gevleid was dat hij mij helemaal geweldig vond. Want dat geeft een heel fijn gevoel. Terwijl ik wist dat hij niet 'de ware' was. Ik loog niet dat dat wel zo was, maar zei ook niet hardop van niet.
. En daarmee doe je een man wel veel pijn ja, als dan uiteindelijk toch afstand neemt. Ik heb daar wel spijt van en heb ervan geleerd.
Maar het was ook wel deels zijn eigen 'schuld', want natuurlijk waren er signalen. Die hij wenste te negeren.
impala wijzigde dit bericht op 31-07-2020 10:17
10.07% gewijzigd
.

vrijdag 31 juli 2020 om 10:10
Ik stel mijn vraag even direct aan jou, denk je dat mannen op dezelfde manier verliefd zijn als vrouwen?
En dat je mannen ook op dezelfde manier kapot kunt maken door moedwillig iemand voor de gek te houden of aan het lijntje te houden?
Vrouwen zijn (denk ik) van nature roch makkelijker onzeker over hun positie bij een man. Ik heb het idee dat mannen zich niet snel helemaal emotioneel geven aan een vrouw, maar altijd ergens een escape hebben? Of denk ik nu gewoon te negatief?

vrijdag 31 juli 2020 om 10:17
Ik denk niet dat mannen op dezelfde manier verliefd zijn als vrouwen, en kapot gaan omdat iemand me aan het lijntje houdt of moedwillig voor de gek houdt gebeurt mij ook niet snel, ja het doet even pijn maar niet meer dan dat. En ik denk dat mannen het eerder door hebben dat ze voor de gek gehouden worden. Vrouwen zijn wat dat betreft toch wat goedgelovig.Zowizo schreef: ↑31-07-2020 10:10Ik stel mijn vraag even direct aan jou, denk je dat mannen op dezelfde manier verliefd zijn als vrouwen?
En dat je mannen ook op dezelfde manier kapot kunt maken door moedwillig iemand voor de gek te houden of aan het lijntje te houden?
Vrouwen zijn (denk ik) van nature roch makkelijker onzeker over hun positie bij een man. Ik heb het idee dat mannen zich niet snel helemaal emotioneel geven aan een vrouw, maar altijd ergens een escape hebben? Of denk ik nu gewoon te negatief?

vrijdag 31 juli 2020 om 10:19
Meerdere vrouwen geven hier al aan dat zij ooit hetzelfde bij een man hebben gedaan, dus nee ik denk niet dat vrouwen anders verliefd zijn dan mannen.
Eigenlijk is hier de vraag of vrouwen anders niet-verliefd zijn. Maar ook dat denk ik niet. Misschien we dat mannen zich in zo’n situatie minder snel “ misbruikt “ voelen dan vrouwen. Omdat t niet cool is om toe te geven ( an jezelf) dat zij er vanaf het begin anders instond .
Eigenlijk is hier de vraag of vrouwen anders niet-verliefd zijn. Maar ook dat denk ik niet. Misschien we dat mannen zich in zo’n situatie minder snel “ misbruikt “ voelen dan vrouwen. Omdat t niet cool is om toe te geven ( an jezelf) dat zij er vanaf het begin anders instond .
vrijdag 31 juli 2020 om 10:29
Sommige mannen doen dat ook. Het is nooit gezond of verstandig om je emotioneel helemaal uit te leveren aan een ander. Man of vrouw.
.
vrijdag 31 juli 2020 om 10:32
Jazeker kan dat. Ik kijk alleen maar naar een kennis van mij die zich jarenlang heeft laten meeslepen in zo'n spelletje van aantrekken en afstoten. Met dezelfde smoezen en drogredeneringen die vrouwen gebruiken.Zowizo schreef: ↑31-07-2020 10:03Ik ben daar nou eens oprecht benieuwd naar, is verliefdheid voor een man hetzelfde als voor een vrouw? Dat denk ik niet namelijk. Ik denk dat mannen dingen heel anders voelen dan vrouwen, en doordat je vrouwen gevoelens op een man wil plakken krijg je een soort van onbegrip.
Ik zie vrienden van mijn kinderen kapot gaan van liefdesverdriet. Net als meisjes van die leeftijd. Ik zie jonge dames die die jongens compleet in de tang houden.
Net gescheiden vrienden die daar enorm veel verdriet van hebben.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
vrijdag 31 juli 2020 om 10:35
Goed dat je dit hier zo eerlijk inbrengt. Ik denk dat je echt geen uitzondering bent en dit heel vaak voorkomt. Zowel bij mannen als vrouwen. De meesten (of: veel) geven het alleen nooit toe. Niet naar de buitenwereld maar ook niet eens naar zichzelf. Die maken niet alleen de ander iets wijs, maar ook zichzelf.
.
vrijdag 31 juli 2020 om 10:38
Als dat jaren duurt heb je daar zelf ook een groot aandeel in. Maar dat is lastig onder ogen te zien. Makkelijker om alle blaam bij de ander te leggen.Hexopbezemsteel schreef: ↑31-07-2020 10:32Jazeker kan dat. Ik kijk alleen maar naar een kennis van mij die zich jarenlang heeft laten meeslepen in zo'n spelletje van aantrekken en afstoten. Met dezelfde smoezen en drogredeneringen die vrouwen gebruiken.
Ik zie vrienden van mijn kinderen kapot gaan van liefdesverdriet. Net als meisjes van die leeftijd. Ik zie jonge dames die die jongens compleet in de tang houden.
Net gescheiden vrienden die daar enorm veel verdriet van hebben.
Als iemand zegt dat de ander hem of haar 'kapot heeft gemaakt' is dat voor mij een grote rode vlag.
.
vrijdag 31 juli 2020 om 10:42
Achteraf zie je het allemaal zo duidelijk.
Zelfs tijdens zo'n situatie piept het verstand weleens omhoog maar dat druk je weg, want dat gevoel dat je dan even hebt is vele malen beter dan te moeten erkennen dat je dus eigenlijk niet voor die persoon bent, zoals je graag had gehoopt.
Dat iemand dan zegt: ik ben kapot gemaakt?
Mijn reactie is dan; dat heb je zelf gedaan, jij hebt alles uitmuntend gefaciliteerd
Zelfs tijdens zo'n situatie piept het verstand weleens omhoog maar dat druk je weg, want dat gevoel dat je dan even hebt is vele malen beter dan te moeten erkennen dat je dus eigenlijk niet voor die persoon bent, zoals je graag had gehoopt.
Mijn reactie is dan; dat heb je zelf gedaan, jij hebt alles uitmuntend gefaciliteerd
Dat dus.Kier schreef: ↑31-07-2020 10:42Achteraf zie je het allemaal zo duidelijk.
.

Sinned77 schreef: ↑31-07-2020 10:17Ik denk niet dat mannen op dezelfde manier verliefd zijn als vrouwen, en kapot gaan omdat iemand me aan het lijntje houdt of moedwillig voor de gek houdt gebeurt mij ook niet snel, ja het doet even pijn maar niet meer dan dat. En ik denk dat mannen het eerder door hebben dat ze voor de gek gehouden worden. Vrouwen zijn wat dat betreft toch wat goedgelovig.
Even een correctie: "Mannen zijn wat dat betreft toch oneerlijk."
vrijdag 31 juli 2020 om 10:43
Natuurlijk had hij daar zelf een aandeel in. Hij bleef maar terug gaan. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of mannen op een andere manier verliefd zijn dan vrouwen en of mannen zich ook kapot zouden laten maken.
N=1 is natuurlijk geen bewijs, maar ik denk dat er mannen genoeg zijn die tot over hun oren verliefd worden, net als vrouwen. En dat er ook mannen zijn die daaraan kapot gaan.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
vrijdag 31 juli 2020 om 10:46
Dat impliceert alweer dat de andere degeen is die kapot maakt. En hij het 'slachtoffer'. Daar ageer ik tegen. Zolang je in die termen blijft denken , zie je de situatie niet voor wat hij is.Hexopbezemsteel schreef: ↑31-07-2020 10:43Natuurlijk had hij daar zelf een aandeel in. Hij bleef maar terug gaan. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of mannen op een andere manier verliefd zijn dan vrouwen en of mannen zich ook kapot zouden laten maken.
N=1 is natuurlijk geen bewijs, maar ik denk dat er mannen genoeg zijn die tot over hun oren verliefd worden, net als vrouwen. En dat er ook mannen zijn die daaraan kapot gaan.
Ik denk trouwens niet dat er een fundamenteel verschil is tussen man en vrouw op dit vlak.
impala wijzigde dit bericht op 31-07-2020 10:48
8.26% gewijzigd
.

vrijdag 31 juli 2020 om 10:48
Op het moment dat ik het zei meende ik wel gewoon wat ik zei, dat ik haar leuk en lief vond het gedeelte dat ze eigenlijk geen relatiemateriaal was heb ik niks over gezegd. Ik heb haar aan het begin duidelijk gemaakt dat ik nog niet in was voor een relatie. Ik zie het oneerlijke niet.nerdopviva schreef: ↑31-07-2020 10:42Even een correctie: "Mannen zijn wat dat betreft toch oneerlijk."
vrijdag 31 juli 2020 om 10:50
Nou ja, je was mischien wel in voor een relatie. Alleeen niet met haar. Dat is niet echt eerlijk, dat zie jij toch ook wel? Zeker als je weet dat de ander dat wel zou willen met jou.Sinned77 schreef: ↑31-07-2020 10:48Op het moment dat ik het zei meende ik wel gewoon wat ik zei, ik haar leuk en lief, het gedeelte dat ze eigenlijk geen relatiemateriaal was heb ik niks over gezegd. Ik heb haar aan het begin duidelijk gemaakt dat ik nog niet in was voor een relatie. Ik zie het oneerlijke niet.
Vraag is of je daar perse eerlijk over moét zijn. Want het effect is immers hetzelfde: je wil geen relatie met haar. Dat is eerlijk genoeg wat mij betreft.
impala wijzigde dit bericht op 31-07-2020 10:51
3.59% gewijzigd
.