Onzeker - geen zin meer na bevalling

23-08-2020 10:58 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, dat ik hier (opnieuw) even kom klagen, maar ik weet niet waar ik hier anders mee terecht moet. Ik weet dat er momenteel ergere dingen met de wereld aan de hand zijn.

Ik ben dertig jaar, tien jaar samen met mijn man en we hebben een kindje van vijf. Mijn man en ik lopen sinds enkele jaren tegen hetzelfde probleem aan. Sinds mijn bevalling kan ik niet meer genieten van de seks. Ons gezin draait verder goed, maar in bed is het toen kapot gegaan. Ik heb geen zin meer. Ik ben altijd wat onzeker geweest over mijn lichaam, maar de zwangerschap heeft dit nog verergerd. Het leek ook zo nutteloos om nog te vrijen, want we hadden al een kind (vroeger dan verwacht). Nu weet ik wel dat het belangrijk is voor een man en de relatie.
Ik heb mij voorgenomen om mijn man niet meer af te wijzen. Als hij zin heeft, dan vrijen we - altijd onder de lakens of in het donker. Hij voelt kort wat en dan vrijen we tot hij klaar is. Ik vind de seks niet leuk. Wat nog erger is, ik weet dat mijn man het ook niet leuk vindt. Hij zegt dat het saai is. Hij stelt af en toe iets voor, bv seks met het licht aan of in de sofa, maar ik kan mij er niet toe aanzetten. Ik vind het veel gedoe, voor iets wat mij niets oplevert.

Ik weet dat ik hem meer moet geven om onze relatie goed te houden. Ik vind ook dat mijn relatie en mijn man beter verdient, maar ik vind het zo moeilijk om er mij toe aan te zetten.
Ik had gehoopt dat tijd en investeren in onze relatie buiten bed, iets zou veranderen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
Ik weet niet zo goed hoe verder. Ik hoop op wat zinvol advies. Bedankt!
clivia52 schreef:
23-08-2020 13:25
wat voor huiswerk

Verschillende dingen.
Doelen stellen, dat dan verdelen in kleinere doelen en dan nog eens in kleine stapjes.
Een dagboek bijhouden, met allemaal goede dingen. Slechte gedachten door iets positief vervangen. Iets zoeken om te ontspannen.
Anneke_1733 schreef:
23-08-2020 13:38
Verschillende dingen.
Doelen stellen, dat dan verdelen in kleinere doelen en dan nog eens in kleine stapjes.
Een dagboek bijhouden, met allemaal goede dingen. Slechte gedachten door iets positief vervangen. Iets zoeken om te ontspannen.
En heb je dat gedaan ? Want je moet zelf ook iets doen, een psycholoog is geen tovenaar.
En alle begin is moeilijk en je moet er even aan wennen of het nu een psycholoog, sexuoloog of jezelf masturberen is.
Wat was, volgens jou, de rationale achter de therapie? Wat vond je van de therapeut?

Het gaat namelijk niet alleen om het trucje zelf. Een opschrijfopdracht geeft niet direct een groot effect.
Was je bereid om 'geconfronteerd' te worden met gevoelens, gedachten, gedrag en patronen en wat daar dan weer achter zou kunnen liggen? Hoe dat dan bij jou werkt? En in hoeverre die je dagelijkse leven beïnvloeden?

Of had je bijvoorbeeld zoiets van: ik weet dit allemaal al? Of: Dit gaat niks doen?
Begrijp je dat je man wel seks wil?
Wat houdt jullie tegen om je over dit onderwerp kwetsbaar naar elkaar toe op te stellen?
Wat heb jij nodig van je man en hij van jou?
Is er vroeger iets gebeurd en/of ben je (streng) religieus opgevoed?
Vind je seks alleen een middel om je voort te planten?
Wat vind je lelijk aan jezelf?
Als je er een half uur over doet zonder bewust te rekken om te masturberen dan zou ik het echt zoeken in de lichamelijke/psychosomatische hoek. Ik zou het laatste gokken als ik kijk naar het totale gebrek aan energie op dit vlak in je posts.

De drempel naar hulp op dit vlak is extra hoog daardoor en omdat je het vooral voor je man schijnt te willen doen en zelf vooral zwelgt in het typen van ach ja, maar ik zou er toch overheen klimmen.

Je bent veel te jong om je relatie hierdoor te laten inkakken.
lotus77 wijzigde dit bericht op 23-08-2020 14:02
0.20% gewijzigd
Ben je toevallig depresief?
It-is-joysjuhhh schreef:
23-08-2020 13:46
Wat was, volgens jou, de rationale achter de therapie? Wat vond je van de therapeut?

Het gaat namelijk niet alleen om het trucje zelf. Een opschrijfopdracht geeft niet direct een groot effect.
Was je bereid om 'geconfronteerd' te worden met gevoelens, gedachten, gedrag en patronen en wat daar dan weer achter zou kunnen liggen? Hoe dat dan bij jou werkt? En in hoeverre die je dagelijkse leven beïnvloeden?

Of had je bijvoorbeeld zoiets van: ik weet dit allemaal al? Of: Dit gaat niks doen?

Dat was om positiever in het leven te staan, wat overduidelijk niet gelukt is. Dat ligt dan weer aan mij, omdat ik mijn best niet gedaan heb. Ik ben alleen maar in therapie gegaan voor de vorm (of dat insinueer je toch?).
Janiva schreef:
23-08-2020 13:49
Begrijp je dat je man wel seks wil?
Wat houdt jullie tegen om je over dit onderwerp kwetsbaar naar elkaar toe op te stellen?
Wat heb jij nodig van je man en hij van jou?
Is er vroeger iets gebeurd en/of ben je (streng) religieus opgevoed?
Vind je seks alleen een middel om je voort te planten?
Wat vind je lelijk aan jezelf?

Natuurlijk begrijp ik dat hij seks wil.
Ik weet niet wat je wil zeggen met kwetsbaar opstellen. Hij weet dat ik geen zin heb en dat ik mij niet mooi voel, ik weet dat hij niet tevreden is en dat hij het saai vindt. Meer kan daar toch niet over verteld worden.
whitewolves schreef:
23-08-2020 14:01
Ben je toevallig depresief?
Denk ik ook aan
Was de sex in de jaren voordat je zwanger werd wel goed?
Wat ik overigens ook een opvallende zin vind in je topic, is dat je zegt dat je gezin goed draait.

Wat versta jij daaronder?
Wanneer draait een gezin goed?

Voel jij je überhaupt gelukkig (in je relatie)? Los van het feit dat je geen seks wilt en jezelf niet mooi vind.

Knuffel je met man en kind? Zeggen jullie lieve dingen tegen elkaar? Vind je het fijn om thuis te komen? Doe je moeite om je 'leuk' te kleden (en dan bedoel ik niet voor je man of sexy, maar waar jij je goed in voelt)? Heb je een baan waar je energie uit haalt? Etc.
Anneke_1733 schreef:
23-08-2020 13:30
Ik heb nochtans het gevoel dat ik op alles geantwoord heb. Ik zal meegaan in zijn voorstellen. Misschien valt dit beter mee dan gedacht.
Huh? :nope:
Je hoeft jezelf echt niet mooi te vinden om een libido te hebben. TO wil niet alleen geen seks, of niet uit de kleren, maar ook niet masturberen. Ook voor de zwangerschap beleefde ze weinig plezier aan seks. Het klinkt, TO, alsof je misschien aseksueel bent, of in ieder geval op dat spectrum zit. Daar is niets mis mee. Het is niet ongezond, en niet eens ontzettend ongewoon. Seks hoeft niet, en moet je zeker niet doen als je er geen plezier aan beleeft. Jij bent dus niet het probleem.

Maar er is wel een probleem in je relatie, want je man is niet aseksueel en wil wel een seksleven met jou. Wees eerlijk en praat met elkaar, en kijk wat hij ervan vindt om bij elkaar te blijven zonder seks. Dat mag je gewoon vragen. Seks hoeft niet. Want zelfs als je er iets aan zou willen proberen te doen, in therapie gaan o.i.d., zijn er geen garanties - en het gaat allemaal zeker niet werken als je het alleen doet vanuit externe druk, als de enige, krampachtige manier om je relatie te behouden.

Het kan zijn dat hij het niet ziet zitten. Dan is het voorbij, en is het nu pijnlijk, maar levenslang seks tegen je zin is nog veel erger.
Genoot je voor de bevalling wel van seks ?
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Doe gek, maak samen een afspraak bij een seksuoloog.
Lastig hoor. Sterkte TO.
Anneke_1733 schreef:
23-08-2020 14:08
Natuurlijk begrijp ik dat hij seks wil.
Ik weet niet wat je wil zeggen met kwetsbaar opstellen. Hij weet dat ik geen zin heb en dat ik mij niet mooi voel, ik weet dat hij niet tevreden is en dat hij het saai vindt. Meer kan daar toch niet over verteld worden.
Met kwetsbaar opstellen bedoel ik ook het gevoel wat je erbij hebt (dat je geen seks wil) en dat met je man deelt en vice versa.
Dat kunnen kunnen gevoelens van schaamte, verdriet, wanhoop, boosheid of teleurstelling zijn.
Het is al vaker gevraagd maar knuffelen jullie nog wel? Gewoon, zonder dat er sex op volgt ?
Het klinkt voor mij alsof de oorzaak ligt bij je slechte zelfbeeld en je seksleven hiervan een van de gevolgen is. Voor fijne seks moet je toch wel op een bepaalde manier jezelf een lekker wijf vinden, al is het maar door jezelf te focussen op dat ene lichaamsdeel wat je mooi vindt of zelfs helemaal te dissociëren.

Je noemt jezelf herhaaldelijk lelijk, dat je man jullie seksleven saai vindt (wordt misschien door jou ook weer vertaald naar dat jij saai bent?) en dat je stuk bent.

Ik zou focussen op dat zelfbeeld : Wat vind jij mooi aan jezelf? Hoe vind je jezelf mooier/kun je jezelf mooier vinden? Hoe kun je weer genieten van je lichaam (kan ook iets van wellness en massage zijn oid, moet niet seksueel)? En in het verlengde daarvan kun je gaan werken aan acceptatie van hoe je man je ziet. Want als jij dat zelf niet voelt, ga je zijn idee over je mooie ogen en prachtige benen ook niet toelaten. Ik weet niet of je trauma's hebt die geheeld moeten worden als een pestverleden of incest of emotionele verwaarlozing / mishandeling of iets anders, die er eventueel nog aan ten grondslag liggen?

Ik hoop echt dat je dat weer leert zien. Dat seksleven zou leuk zijn maar wat zou het fijn zijn als je je weer comfortabel voelt in je eigen lichaam!
justagirly schreef:
23-08-2020 14:46
Het is al vaker gevraagd maar knuffelen jullie nog wel? Gewoon, zonder dat er sex op volgt ?
Daar heeft ze al op geantwoord:
We knuffelen niet zoveel. Hij wil anders direct seks.
Daarom lijkt mij een seksuoloog niet verkeerd. Amper lichamelijk contact. Hoe toon je dan affectie naar elkaar toe? Wat geef je je kind mee? Het komt allemaal heel krampachtig over.
Het is al eerder geopperd, maar het zou heel goed kunnen dat de anticonceptiepil gewoon het grote probleem is. Het is bekend dat de pil een negatief effect op het libido kan hebben. De pil kan ook de oorzaak zijn van een negatief zelfbeeld.

Het lijkt me dan toch het proberen waard om te stoppen met de pil en andere anticonceptie te gaan gebruiken. Uiteraard geen hormoonspiraal, want die geeft dezelfde ellende.
WitteHaai schreef:
23-08-2020 15:11
Het is al eerder geopperd, maar het zou heel goed kunnen dat de anticonceptiepil gewoon het grote probleem is. Het is bekend dat de pil een negatief effect op het libido kan hebben. De pil kan ook de oorzaak zijn van een negatief zelfbeeld.

Het lijkt me dan toch het proberen waard om te stoppen met de pil en andere anticonceptie te gaan gebruiken. Uiteraard geen hormoonspiraal, want die geeft dezelfde ellende.
Nee hoor.
Ik geloof in haar goede intenties. Ze doet haar best. Een beetje combinatie van aseksueel en depressie. Het enigste wat ik niet begrijp is het feit dat ze er met haar man niet over praat. Daar moet je geen therapeut voor nodig hebben. Dit zou spontaan moeten gebeuren. Je brengt het hier naar buiten op het forum, waarom bespreek je het dan niet met je man? Dan zal hij begrijpen dat jij je best probeert te doen, dan is er dialoog en ontstaat er begrip. Zo werkt het bij ons, durf je kwetsbaar op te stellen.
jimstevens schreef:
23-08-2020 15:23
Ik geloof in haar goede intenties. Ze doet haar best. Een beetje combinatie van aseksueel en depressie. Het enigste wat ik niet begrijp is het feit dat ze er met haar man niet over praat. Daar moet je geen therapeut voor nodig hebben. Dit zou spontaan moeten gebeuren. Je brengt het hier naar buiten op het forum, waarom bespreek je het dan niet met je man? Dan zal hij begrijpen dat jij je best probeert te doen, dan is er dialoog en ontstaat er begrip. Zo werkt het bij ons, durf je kwetsbaar op te stellen.
Dat gebeurt dus niet. Dan is een therapeut juist een hele goede oplossing.
Miek_ schreef:
23-08-2020 15:02
Daar heeft ze al op geantwoord:

Daarom lijkt mij een seksuoloog niet verkeerd. Amper lichamelijk contact. Hoe toon je dan affectie naar elkaar toe? Wat geef je je kind mee? Het komt allemaal heel krampachtig over.
O, sorry!
En ben het met je eens.
Broer-zus relatie met af en toe een verplicht nummertje, klinkt echt niet fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven