Onverklaarbare klachten

maandag 7 september 2020 om 08:36
Wie heeft er net als ik last van onverklaarbare klachten?
Ik loop al sinds de geboorte vn mijn zoontje te kwakkelen met mijn hormonen; dan weer last van buikpijnklachten, dan weer tussentijdse bloedingen... Constant moodswings, depressief rond eisprong en menstruatie enz.
Ik heb al verschillende echo's gehad, uitstrijkjes, bloed prikken, gesprekken bij huisart,s gynaecoloog, overgangsconsulente, psycholoog, accupunctuur enz. Er komt maar geen oplossing. Ook de pil is geen oplossing, de kllachten komen hier gewoon doorheen, en ik heb zelfs tijdelijk antidepressiva geslikt, maar dit helpt ook niet.
Nu heb ik voor de zoveelste keer bloed laten prikken en weer wordt er gezegd dat mijn hormonen gewoon in balans zijn, maar waar komen dan al die verdomde klachten elke keer vandaan? Ik word er zo moedeloos van om nog 20 jaar zo door te moeten gaan en als ik dan eenmaal door de overgang heen ben, dan kijk ik terug op een leven waarin ik gewoon grotendeels niet heb kunnen genieten door die #$%^&^ hormonale klachten
Ik heb nu net de uitslag gekregen van de zoveelste keer dat ik bloed laat prikken om te kijken of er hormonaal iets mis is, en daar komt wéér niets uit. Ik voel me echt verslagen nu.
Ik loop al sinds de geboorte vn mijn zoontje te kwakkelen met mijn hormonen; dan weer last van buikpijnklachten, dan weer tussentijdse bloedingen... Constant moodswings, depressief rond eisprong en menstruatie enz.
Ik heb al verschillende echo's gehad, uitstrijkjes, bloed prikken, gesprekken bij huisart,s gynaecoloog, overgangsconsulente, psycholoog, accupunctuur enz. Er komt maar geen oplossing. Ook de pil is geen oplossing, de kllachten komen hier gewoon doorheen, en ik heb zelfs tijdelijk antidepressiva geslikt, maar dit helpt ook niet.
Nu heb ik voor de zoveelste keer bloed laten prikken en weer wordt er gezegd dat mijn hormonen gewoon in balans zijn, maar waar komen dan al die verdomde klachten elke keer vandaan? Ik word er zo moedeloos van om nog 20 jaar zo door te moeten gaan en als ik dan eenmaal door de overgang heen ben, dan kijk ik terug op een leven waarin ik gewoon grotendeels niet heb kunnen genieten door die #$%^&^ hormonale klachten

Ik heb nu net de uitslag gekregen van de zoveelste keer dat ik bloed laat prikken om te kijken of er hormonaal iets mis is, en daar komt wéér niets uit. Ik voel me echt verslagen nu.
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 07-09-2020 08:42
15.72% gewijzigd

maandag 7 september 2020 om 09:25
Testosteron wordt maar weinig bij vrouwen getest en als het te laag is wordt er, bij mijn weten, niets aan gedaan (mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik het graag). Cortison in bloed testen is een lastige: de uitslag geeft weinig informatie, aangezien dit een hormoon is dat gedurende de dag aan enorme veranderingen onderhevig is.mindervanmij schreef: ↑07-09-2020 09:08B12 is een jaar geleden meerdere keren getest, 1 keer was het aan de lage kant, dus vandaar nogmaals getest maar toen was het alweer hoger.
Cortisol en adrenaline is niet getest, testosteron ook niet. Alleen de vrouwelijke geslachtshormonen + schildklier. Zelfs progesteron wilde ze eerst niet meenemen, omdat het daar volgens haar niet aan kon liggen....
TO, wat zijn je klachten precies?

maandag 7 september 2020 om 09:26
Dan zou ik sowieso dit weer oppakken.mindervanmij schreef: ↑07-09-2020 09:24Ja, heb ik ook al gehad. Dat heeft overigens wel een tijdje geholpen, maar eigenlijk sinds het begin van de corona merk ik dat de handvaten die ik daar had gekregen niet echt meer helpen.
Misschien nu school weer gewoon is gestart dat het wel weer beter gaat volgende cyclus.

maandag 7 september 2020 om 09:28
Alecta schreef: ↑07-09-2020 09:25Testosteron wordt maar weinig bij vrouwen getest en als het te laag is wordt er, bij mijn weten, niets aan gedaan (mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik het graag). Cortison in bloed testen is een lastige: de uitslag geeft weinig informatie, aangezien dit een hormoon is dat gedurende de dag aan enorme veranderingen onderhevig is.
TO, wat zijn je klachten precies?
Lichamelijk:
- Pijnlijke eisprong
- Droge ogen rond eisprong en menstruatie (rest van de maand geen last van!)
- Heel gevoelige borsten, dit begint ongeveer anderhalve week voor ik ongesteld word en wordt in de loop naar menstruatie steeds erger
- 2 dagen voor ik ongesteld word misselijkheid, hoofdpijn
Psychisch Rond eisprong en de week voor ik ongesteld ben:
- last van nachtmerries
- Depressieve gevoelens
- Angstige gevoelens
- Paniekgevoelens
- Overweldigd voelen door de kleinste dingen
- Extreem kritisch
- Huilbuien
- Heel erg boos kunnen worden (dit is gelukkig wel een stuk minder geworden de laatste tijd!)
- Sociale angst (denken dat iedereen naar me kijkt, me heel ongemakkelijk voelen op het schoolplein, zulke dingen)

maandag 7 september 2020 om 09:29
Prolactine zit bij mij standaard in de geslachtshormonen-bloedtest.
maandag 7 september 2020 om 09:31
Dat klinkt als t zelfde patroon als bij mij. Heftige (natuurlijke) schommelingen in je hormonen die je onstabiel maken.
Je kan teunisbloemolie en magnesium nog een kans geven.
Punt met magnesium is dat je bij stress er meer van verbruikt waardoor er minder beschikbaar is voor de normale zaken, waardoor je weer gestresster raakt enz enz. (Mijn ervaring)
En een afspraak maken bij care for women. Ik heb een afspraak staan voor een pms/menstruatie consult.
Ow en sporten, specifiek krachttraining helpt voor je tetosterongehalte.
Punt met magnesium is dat je bij stress er meer van verbruikt waardoor er minder beschikbaar is voor de normale zaken, waardoor je weer gestresster raakt enz enz. (Mijn ervaring)
En een afspraak maken bij care for women. Ik heb een afspraak staan voor een pms/menstruatie consult.
apatura wijzigde dit bericht op 07-09-2020 09:33
7.43% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 7 september 2020 om 09:32
Wat ontzettend naar. Ik herken je klachten heel erg, bij mij bleek dat ik de ziekte van hashimoto heb, een autoimmuun ziekte van de schildklier. Daar kwam ik pas laat achter omdat de huisarts enkel TSH prikte en niet antistoffen. Als je er nog niet bent geweest zou ik zeker een afspraak maken met een endocrinoloog. Veel sterkte en hopelijk snel een antwoord..

maandag 7 september 2020 om 09:35
Apatura schreef: ↑07-09-2020 09:31Dat klinkt als t zelfde patroon als bij mij. Heftige (natuurlijke) schommelingen in je hormonen die je onstabiel maken.
Ik train inderdaad al met gewichten.

O ja en qua magnesium ben ik recent begonnen met af en toe een epsom salt badje

maandag 7 september 2020 om 09:35
ivanova_87 schreef: ↑07-09-2020 09:32Wat ontzettend naar. Ik herken je klachten heel erg, bij mij bleek dat ik de ziekte van hashimoto heb, een autoimmuun ziekte van de schildklier. Daar kwam ik pas laat achter omdat de huisarts enkel TSH prikte en niet antistoffen. Als je er nog niet bent geweest zou ik zeker een afspraak maken met een endocrinoloog. Veel sterkte en hopelijk snel een antwoord..
Dank je.
Ik zal het eens overleggen met de huisarts, of ze me daarheen kunnen doorverwijzen eventueel.
maandag 7 september 2020 om 09:47
Heel herkenbaar al je klachten. Bij mij helpt nu de pil. Maar ik ben nu richting de overgang. En bij jou werkt die dus niet.
Maar de prikpil heeft mij in de jaren hiervoor altijd goed geholpen. Er zijn ook pillen met alleen progesteron. Dan kan je testen of je daar depressieve gevoelens van krijgt. Als dat niet zo is zou je volgens mij aan de prikpil kunnen. Of je blijft aan de pil met alleen progesteron. Volgens mij is het de minipil die alleen progesteron heeft.
Wat een klote zooi zijn die hormonen he?!
Maar de prikpil heeft mij in de jaren hiervoor altijd goed geholpen. Er zijn ook pillen met alleen progesteron. Dan kan je testen of je daar depressieve gevoelens van krijgt. Als dat niet zo is zou je volgens mij aan de prikpil kunnen. Of je blijft aan de pil met alleen progesteron. Volgens mij is het de minipil die alleen progesteron heeft.

maandag 7 september 2020 om 09:58
Nogal ja!Hecamel schreef: ↑07-09-2020 09:47Heel herkenbaar al je klachten. Bij mij helpt nu de pil. Maar ik ben nu richting de overgang. En bij jou werkt die dus niet.
Maar dat van de mini pil wist ik niet! Thanks

maandag 7 september 2020 om 10:00
Bij mij juist niet. Ik slik geen AD sinds ik aan de prikpil zit.mindervanmij schreef: ↑07-09-2020 08:53Werd ernstig afgeraden, omdat bepaalde hormonen mijn depressieve klachten enorm verergeren. Bij anticonceptie kun je dan gelijk stoppen, met de prikpil moet je het 3 maanden uitzitten. Dat leek de gyn geen goed idee.
maandag 7 september 2020 om 10:15
en ik zou nu aan de AD zitten, als ik geen pil had gehadLuci_Morgenster schreef: ↑07-09-2020 10:00Bij mij juist niet. Ik slik geen AD sinds ik aan de prikpil zit.

maandag 7 september 2020 om 10:59
Hier zou ik ook eens naar kijken. Bij mij zijn door het vermijden van toegevoegde suikers in combinatie met niet al te extreem intermittent fasten (14 tot 15 uur per dag niet eten) mijn menstruatieklachten ontzettend verminderd. Minder pijn en bloeding maar ook minder stemmingsklachten. Dat was bij mij niet het doel maar wel een opvallend effect.Skawa schreef: ↑07-09-2020 08:56Al is geprobeerd om suiker te vermijden? Wel echt langere tijd doen. Heeft ook invloed op je hormoon balans.
In Amerika behandelen ze bijvoorbeeld pco’s als een soort suikerziekte
Ik ken t ook soms denk ik haal alles er maar uit klaar er mee vooral dat steeds bloeden

maandag 7 september 2020 om 11:04
maandag 7 september 2020 om 13:33
maandag 7 september 2020 om 14:18
Zijn je bijnierhormonen ook geprikt?
Wil je nog meer kinderen als je je goed zou voelen of ben je compleet?
Ik heb mijn baarmoederslijmvlies laten verwijderen en vrijwel al mijn pms-klachten zijn sindsdien verdwenen.
Ik was ook altijd heel lang ongesteld (12 dagen) en daardoor had ik gewoon heel veel schommelingen. Nu ik eigenlijk niet meer ongesteld ben is dat zoveel stabieler geworden.
Ik heb mijn baarmoederslijmvlies laten verwijderen en vrijwel al mijn pms-klachten zijn sindsdien verdwenen.
Ik was ook altijd heel lang ongesteld (12 dagen) en daardoor had ik gewoon heel veel schommelingen. Nu ik eigenlijk niet meer ongesteld ben is dat zoveel stabieler geworden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

maandag 7 september 2020 om 14:27
Bijnieren weet ik niet 100 procent zeker!suzyqfive schreef: ↑07-09-2020 14:18Zijn je bijnierhormonen ook geprikt?
Onze kinderwens is compleet, man gesteriliseerd dus dat is een gepasseerd station (keuze idd gemaakt vanwege de heftigheid van de klachten)
De gyn wil nog geen novasure doen ivm mijn leeftijd; het slijmvlies kan weer aangroeien en dan is er niks meer aan te doen zei ze

maandag 7 september 2020 om 14:28
Homeopaat zou ik mijden.
Natuurgeneeskunde zou ik dan nog eerder doen. Dat zijn de planten en echte natuurlijke medicijnen/natuurstofjes die de homeopaat gebruikt maar dan niet verdunt met 3 zwembaden zo groot als een voetbalveld

maandag 7 september 2020 om 14:42
Luci_Morgenster schreef: ↑07-09-2020 14:28
Natuurgeneeskunde zou ik dan nog eerder doen. Dat zijn de planten en echte natuurlijke medicijnen/natuurstofjes die de homeopaat gebruikt maar dan niet verdunt met 3 zwembaden zo groot als een voetbalveld![]()

maandag 7 september 2020 om 16:01
Heb je al eens een dagboekje bijgehouden? Toen de Gyn het bij mij niet meer wist zei ze je moet iedere dag opschrijven waar je last van hebt, vanaf je laatste menstruatie geteld. Op dat moment mocht ik ook geen anti-conceptie gebruiken. Na twee maanden waren we er eindelijk achter; PMS. Nu de Yasmin pil en ben eindelijk stabiel met minimale klachten. Ik had ook enorme buikpijn, stemmingswisselingen waarbij ik echt jankend in de supermarkt stond omdat het brood was uitverkocht, en extreem pijnlijke borsten.

maandag 7 september 2020 om 16:29
DeniseMK schreef: ↑07-09-2020 16:01Heb je al eens een dagboekje bijgehouden? Toen de Gyn het bij mij niet meer wist zei ze je moet iedere dag opschrijven waar je last van hebt, vanaf je laatste menstruatie geteld. Op dat moment mocht ik ook geen anti-conceptie gebruiken. Na twee maanden waren we er eindelijk achter; PMS. Nu de Yasmin pil en ben eindelijk stabiel met minimale klachten. Ik had ook enorme buikpijn, stemmingswisselingen waarbij ik echt jankend in de supermarkt stond omdat het brood was uitverkocht, en extreem pijnlijke borsten.
Ja, heb ik inderdaad bijgehouden en heb ook diagnose PMS / PMDD, maar dat verklaart dan weer niet dat tussentijdse bloedverlies en de lichamelijke klachten...
maandag 7 september 2020 om 18:01
Heel herkenbaar.
Je zou vitex agnus castus kunnen proberen. Dat verhoogd je progesteron wat. In combinatie met zink.
Dat helpt mij het beste.
Je zegt dat je hb goed is. Is je ferritine ook geprikt?
Laag ferritine kan ook klachten geven en zelfs je schildklier en dus hormonen beïnvloeden.
Doordat je zo lang ongesteld bent kan dat ook laag worden.
Verder..hoe moeilijk ook. Afleiding en je leukste leven leven. Niet je cyclus gaan bijhouden.
Je zou vitex agnus castus kunnen proberen. Dat verhoogd je progesteron wat. In combinatie met zink.
Dat helpt mij het beste.
Je zegt dat je hb goed is. Is je ferritine ook geprikt?
Laag ferritine kan ook klachten geven en zelfs je schildklier en dus hormonen beïnvloeden.
Doordat je zo lang ongesteld bent kan dat ook laag worden.
Verder..hoe moeilijk ook. Afleiding en je leukste leven leven. Niet je cyclus gaan bijhouden.