Ervaring met Epi-No om uitscheuren te voorkomen
maandag 7 september 2020 om 21:58
Ik las laatst over hoe je uitscheuren/inknippen tijdens bevalling kunt voorkomen. Je kunt jezelf masseren, maar je kunt ook een apparaatje (de Epi-no) kopen, een soort ballonnetje die je inbrengt in je vagina en voorzichtig opblaast, om zo de huid op te rekken En de boel alvast een beetje soepel maken, waardoor je hopelijk geen knip nodig zult hebben. Je kunt het trainen opbouwen door het ballonnetje elke x groter te maken tot wel de omtrek van bijna een babyhoofdje. Je kunt vanaf week 37 hier mee beginnen. Apparaatje kost zo'n €100.
Na je bevalling kun je het gebruiken om je bekkenbodem spieren mee te trainen.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het daadwerkelijk uitscheuren/inknippen voorkomt, maar de mensen die het apparaatje gebruikt hebben zijn wel overwegend positiever over hun bevalling, omdat het ze waarschijnlijk meer zekerheid gaf.
Heel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft of wie dit ook wat zou lijken!
Na je bevalling kun je het gebruiken om je bekkenbodem spieren mee te trainen.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het daadwerkelijk uitscheuren/inknippen voorkomt, maar de mensen die het apparaatje gebruikt hebben zijn wel overwegend positiever over hun bevalling, omdat het ze waarschijnlijk meer zekerheid gaf.
Heel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft of wie dit ook wat zou lijken!
stipjepipje wijzigde dit bericht op 07-09-2020 22:55
47.38% gewijzigd
maandag 7 september 2020 om 22:05
Geen ervaring met het apparaatje, wel
Met bevallen
Ik heb nooit een cursus gedaan en ook zonder cursus wist ik hoe ik moest persen. Dat voel je wel op het moment zelf
Ik ben bij de eerste uitgescheurd , omdat Zn arm verkeerd lag.
Bij de tweede, omdat hij veeel te snel kwam
Bij de derde eigenlijk hetzelfde verhaal.
2 en 3 waren er allebei op 1 wee.
Ik heb zelf het idee dat je je er niet op kan voorbereidden. Je weet nooit hoe het loopt.
Met bevallen

Ik heb nooit een cursus gedaan en ook zonder cursus wist ik hoe ik moest persen. Dat voel je wel op het moment zelf

Ik ben bij de eerste uitgescheurd , omdat Zn arm verkeerd lag.
Bij de tweede, omdat hij veeel te snel kwam
Bij de derde eigenlijk hetzelfde verhaal.
2 en 3 waren er allebei op 1 wee.
Ik heb zelf het idee dat je je er niet op kan voorbereidden. Je weet nooit hoe het loopt.
maandag 7 september 2020 om 22:09
Bekkenbodemspieren kun je vrij makkelijk trainen, google eens op kegel oefeningen. Geen ervaringen met uitscheuren, wel met inknippen. Eerste keer omdat ik al een uur aan het persen was en de tweede was gewoon erg groot.
Ik heb na mijn bevalling wel mijn bekkenbodemspieren getraind omdat ik last bleef houden van mijn bekkenbodem.
Ik heb na mijn bevalling wel mijn bekkenbodemspieren getraind omdat ik last bleef houden van mijn bekkenbodem.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 7 september 2020 om 22:14
Dit inderdaad, ik heb ook geen cursus of wat dan ook qua voorbereiding gedaan, maar die baby kwam er echt wel uit hoor, dat is een oerinstinct waar je op dat moment niet eens over na hoeft te denken.
In mijn situatie ging het ook zo snel dat scheuren waarschijnlijk niet te voorkomen waren, maar het was heel minimaal.
Ik zou zeggen, als je je er fijn bij voelt en je hebt het geld ervoor over, dan kan het nooit kwaad. Zou er alleen geen wonderen van verwachten gok ik zo.

maandag 7 september 2020 om 22:20
maandag 7 september 2020 om 22:21
Ik heb tijdens de zwangerschap kegel oefeningen gedaan, via google vind je genoeg tips hierover. Je weet natuurlijk nooit waardoor het komt, maar ik heb een goede bevalling gehad zonder scheuren. Een volgende keer zou ik het weer zo doen, tijdens de zwangerschap voelde het goed om de oefeningen te doen en ik merkte na mijn bevalling dat mijn bekkenklachten minder werden als ik mijn bekkenbodemspieren ontspande.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

maandag 7 september 2020 om 22:45
Hoe sterker je bekken bodem spieren hoe moeilijker je bevalling. Los laten ontspannen.
Tips waar ik veel aan gehad heb vanuit de zwangerschapsyoga:
- tong los van je gehemelte
- niet je tanden op elkaar
- adem niet vast zetten
- persen vanuit je buik
- je onderrug bol maken zodat je bekken een soort skischans wordt voor de baby
Tips waar ik veel aan gehad heb vanuit de zwangerschapsyoga:
- tong los van je gehemelte
- niet je tanden op elkaar
- adem niet vast zetten
- persen vanuit je buik
- je onderrug bol maken zodat je bekken een soort skischans wordt voor de baby
where ever you go, go with your heart

maandag 7 september 2020 om 22:49
Nou, je kunt anders heel lang (en zelfs blijvend) last houden van een knip dus zo gek vind ik dat niet.
TO, kan het zijn dat je wat dingen door elkaar haalt? Voor zover ik weet gebruik je de epi-no tijdens de zwangerschap alleen voor het oprekken van de opening van de vagina. Na de bevalling kun je hem gebruiken voor het trainen van je bekkenbodemspieren. Spieren trainen om te kunnen persen lijkt me niet echt zinvol, je lijf weet als het goed is tzt precies wat het moet doen.
Ik heb ‘m destijds ook gebruikt en had ook het idee dat het wel effect had; vooral omdat je kunt zien hoe groot je het ballonnetje op kunt pompen. En dat lukt iedere keer een stukje verder zonder pijn. Gewoon goed de instructies volgen (niet te vroeg beginnen met trainen en stoppen als het pijn gaat doen).
TO, kan het zijn dat je wat dingen door elkaar haalt? Voor zover ik weet gebruik je de epi-no tijdens de zwangerschap alleen voor het oprekken van de opening van de vagina. Na de bevalling kun je hem gebruiken voor het trainen van je bekkenbodemspieren. Spieren trainen om te kunnen persen lijkt me niet echt zinvol, je lijf weet als het goed is tzt precies wat het moet doen.
Ik heb ‘m destijds ook gebruikt en had ook het idee dat het wel effect had; vooral omdat je kunt zien hoe groot je het ballonnetje op kunt pompen. En dat lukt iedere keer een stukje verder zonder pijn. Gewoon goed de instructies volgen (niet te vroeg beginnen met trainen en stoppen als het pijn gaat doen).
maandag 7 september 2020 om 22:52
Het feit dat je daar dus niets van voelt jaagt mij schrik aan , dan moet het wel heel pijnlijk zijn allemaal

Ik denk dat ik zoek naar iets kunnen doen om me voor te bereiden. Zo zonder enige voorbereiding erin stappen voelt een beetje alsof je marathon moet gaan rennen zonder training. Dan raak je sowieso geblesseerd

maandag 7 september 2020 om 22:56
Bedankt ik heb t aangepast!Arkansas schreef: ↑07-09-2020 22:49
Wat fijn een positieve review. Uiteindelijk geen knip/hechting nodig gehad?
maandag 7 september 2020 om 22:59
Knippen voel je wel hoor, zelfs als ze het tijdens een wee doen. Het voelt ook echt of ze door een laag vlees gaan, wat in feite zo is. Het hechten is helemaal pijnlijk. Bij mij moesten ze wel knippen omdat er een vacuümpomp in moest. Rekken vooraf had daar weinig aan geholpen.
Bij de tweede een beetje ingescheurd. Daar voel je inderdaad weinig van, en het geneest ook sneller dan een knip.
Bij de tweede een beetje ingescheurd. Daar voel je inderdaad weinig van, en het geneest ook sneller dan een knip.
maandag 7 september 2020 om 23:03
O nee hoor. Ik heb geen voorbereiding gehad en ik had super makkelijke bevallingen. Ik zou het zo dagelijks kunnen doen tussen alle werkzaamheden doorstipjepipje schreef: ↑07-09-2020 22:52Het feit dat je daar dus niets van voelt jaagt mij schrik aan , dan moet het wel heel pijnlijk zijn allemaal![]()
Ik denk dat ik zoek naar iets kunnen doen om me voor te bereiden. Zo zonder enige voorbereiding erin stappen voelt een beetje alsof je marathon moet gaan rennen zonder training. Dan raak je sowieso geblesseerd![]()

Het scheuren voelde ik niet en het genas super snel. Ik heb er nooit enig moment last van gehad .
Ik vind een bevalling meer van Go With The Flow en er vooral niet over nadenken.
En eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan denken om de boel te gaan oprekken van te voren

anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 07-09-2020 23:11
0.35% gewijzigd
maandag 7 september 2020 om 23:05
Je lichaam bereidt zich 9 maanden lang voor op de bevalling, dat gaat gewoon helemaal vanzelf en daar hoef je niks voor te doen. Bevallen doet pijn, dat is een feit. Ik heb er 3, waarvan 1 zelfs een sterrenkijker was en ben alle 3 de bevallingen zonder scheur of knip doorgekomen. Bovendien toont wetenschappelijk onderzoek aan dat die epi-no de kans op een scheur of knip helemaal niet verkleind.stipjepipje schreef: ↑07-09-2020 22:52Het feit dat je daar dus niets van voelt jaagt mij schrik aan , dan moet het wel heel pijnlijk zijn allemaal![]()
Ik denk dat ik zoek naar iets kunnen doen om me voor te bereiden. Zo zonder enige voorbereiding erin stappen voelt een beetje alsof je marathon moet gaan rennen zonder training. Dan raak je sowieso geblesseerd![]()

maandag 7 september 2020 om 23:16
Ja, het is heel pijnlijk, maar dat is niet de reden waarom je het niet voelt. Je vagina is tijdens een knip meestal zo ver uitgerekt dat de zenuwen verder uit elkaar liggen en de kans dat ze daar in knippen dus kleiner is.stipjepipje schreef: ↑07-09-2020 22:52Het feit dat je daar dus niets van voelt jaagt mij schrik aan , dan moet het wel heel pijnlijk zijn allemaal![]()
Als ik mocht kiezen (maar die keuze heb je niet) kies ik voor inscheuren. Geen last achteraf en geneest veel sneller.
dinsdag 8 september 2020 om 04:35
Ik heb zelf zoiets niet gebruikt. Een vriendin van mij wel. Ze is 4x bevallen en die ene keer dat ze zoiets gebruikt heeft moest ze juist ingeknipt worden (omdat baby het moeilijk kreeg en er nu uit moest) en de andere 3 keren niet.
Zelf ben ik wel ingeknipt omdat ik mijn grote baby (4200 gram) er echt niet uit kreeg met een hand naast z'n hoofd.
De knip zelf heb ik niet gevoeld wat ze verdoven meestal eerst (midden in een wee, dus die verdoving heb ik niet gevoeld).
Het hechten voelde ik op een gegeven moment wel en toen hebben ze nog wat lidocaïne spray op de wond gedaan.
Na m'n bevalling heb ik echter wel enorm veel last gehad van m'n knip.
Had kind beter gelegen had ik waarschijnlijk geen knip nodig gehad. Helaas doe je daar niet zoveel aan..
Maarja, dat kind zit er in, moet er uit. En meestal past dat prima. Soms niet maar kind moet er nog steeds wel uit. En bevallen doet ook heel veel pijn, maar als het goed is nemen de hormonen het van je over en weet je lijf wat je moet doen.
Zelf ben ik wel ingeknipt omdat ik mijn grote baby (4200 gram) er echt niet uit kreeg met een hand naast z'n hoofd.
De knip zelf heb ik niet gevoeld wat ze verdoven meestal eerst (midden in een wee, dus die verdoving heb ik niet gevoeld).
Het hechten voelde ik op een gegeven moment wel en toen hebben ze nog wat lidocaïne spray op de wond gedaan.
Na m'n bevalling heb ik echter wel enorm veel last gehad van m'n knip.
Had kind beter gelegen had ik waarschijnlijk geen knip nodig gehad. Helaas doe je daar niet zoveel aan..
Maarja, dat kind zit er in, moet er uit. En meestal past dat prima. Soms niet maar kind moet er nog steeds wel uit. En bevallen doet ook heel veel pijn, maar als het goed is nemen de hormonen het van je over en weet je lijf wat je moet doen.
dinsdag 8 september 2020 om 04:54
Ik ben verdoofd down there voordat ze knipte. Dat voelde ik echt wel.stipjepipje schreef: ↑07-09-2020 22:52Het feit dat je daar dus niets van voelt jaagt mij schrik aan , dan moet het wel heel pijnlijk zijn allemaal![]()
En ik heb me nergens op voorbereid. Geen cursus gedaan of boek gelezen. Ze zijn beiden in goede gezondheid geboren.
dinsdag 8 september 2020 om 07:29
Nou dit is voor veel vrouwen niet helemaal waar

dinsdag 8 september 2020 om 07:35
Het is ook pijnlijk en zo’n knip is geen feest. Er is alleen helaas vrij weinig aan te doen of voor te bereiden. Zorg dat je goed kan ontspannen en je ademhaling onder controle houdt. Probeer je niet te druk te maken, het is van te voren niet te zeggen hoe alles loopt. Dat merk je gaandeweg. Het kan ook meevallen.
Mijn eerste is met een vacuümpomp gekomen. Dus werd ik ingeknipt. Het zetten van de knip zelf heb ik niet heel veel van gevoeld. Sowieso verdoven ze en zat ik vol adrenaline. Erna is het qua herstel wel pijnlijk. Maar ik had niet echt een keus, de hartslag van mijn zoontje zakte weg. Het was een lange aanloop. Hij moest er snel uit. En op dat moment, is dat echt het belangrijkste. Inmiddels zwanger van nr 2, ik hoop op een iets soepeler verloop. Om me beter te kunnen ontspannen en ademen heb ik yoga gedaan. Misschien een idee om een paar lesjes te doen? Je traint/ontspant dan ook je bekkenbodem. En idd hebt het idee dat je toch wat doet ter voorbereiding. Dat vond ik ook een prettig idee.
Mijn eerste is met een vacuümpomp gekomen. Dus werd ik ingeknipt. Het zetten van de knip zelf heb ik niet heel veel van gevoeld. Sowieso verdoven ze en zat ik vol adrenaline. Erna is het qua herstel wel pijnlijk. Maar ik had niet echt een keus, de hartslag van mijn zoontje zakte weg. Het was een lange aanloop. Hij moest er snel uit. En op dat moment, is dat echt het belangrijkste. Inmiddels zwanger van nr 2, ik hoop op een iets soepeler verloop. Om me beter te kunnen ontspannen en ademen heb ik yoga gedaan. Misschien een idee om een paar lesjes te doen? Je traint/ontspant dan ook je bekkenbodem. En idd hebt het idee dat je toch wat doet ter voorbereiding. Dat vond ik ook een prettig idee.
dinsdag 8 september 2020 om 07:43
Ik kreeg een verdoving voor de knip. Dacht dat dat normaal was.stipjepipje schreef: ↑07-09-2020 22:52Het feit dat je daar dus niets van voelt jaagt mij schrik aan , dan moet het wel heel pijnlijk zijn allemaal![]()
dinsdag 8 september 2020 om 07:49
Ik heb m destijds gebruikt omdat een vriendin van mij er lyrisch over was. Het oefenen vóór de bevalling vond ik best een gedoe en ik ben nooit tot '10' gekomen. Het leek me wel fijn om na de bevalling je bekkenbodemspieren hiermee te kunnen trainen.
Afijn, vol goede moed de bevalling in. Die duurde drie dagen... Uitgeput geraakt, flink ingeknipt omdat baby er NU uit moest, daarna ontstoken hechtingen, blaasontstekingen en door het niet kunnen bijslapen een PND. Er was níets in mij dat nog puf had op bekkenbodemspieroefeningen te gaan doen met de Epi-no.
Zou ik het aanraden? Epi says no
Afijn, vol goede moed de bevalling in. Die duurde drie dagen... Uitgeput geraakt, flink ingeknipt omdat baby er NU uit moest, daarna ontstoken hechtingen, blaasontstekingen en door het niet kunnen bijslapen een PND. Er was níets in mij dat nog puf had op bekkenbodemspieroefeningen te gaan doen met de Epi-no.
Zou ik het aanraden? Epi says no