Prolife apotheek weigert spiraaltjes of MAP te geven

woensdag 21 oktober 2020 om 11:21
Zoals de meesten wel weten woon ik op de Bible belt in het oosten des lands.
Nu wilde een vriendin van mij laatst een spiraaltje laten plaatsen, en ging ze naar de apotheek hier in een dorp.
Maar dit blijkt een prolife apotheek te zijn van een christelijke apotheker.
Deze man zegt dus dat hij op basis van zijn geloof bepaalde medicatie niet wil afleveren waaronder oa spiraaltjes.
Alles wat abortief is in zijn ogen zoals spiraaltjes, morning-afterpillen en Misoprostol heeft hij niet en weigert hij te geven.
Maar ook een geneesmiddel waarvan hij denkt dat het gebruikt wordt voor dingen waar hij niet achter staat geeft hij niet.
Zo geeft hij bv geen antibioticumkuren af als deze zijn voorgeschreven in een abortuskliniek.
Deze apotheker wilde mijn vriendin dus niet helpen, maar ook niet vertellen in welke apotheek ze het wel kon krijgen.
Daarna kwam het tussen ons tot een gesprek, wat kan wel of niet op basis van geloofsovertuiging? En hoe ver kan je hierin gaan?
Kan een apotheker dat maken of heeft hij daar geen zaken in? Uiteindelijk kan bv Misoprostol ook voor andere zaken gebruikt worden, ook bijvoorbeeld bij een natuurlijke miskraam. Heeft die apotheker dan het recht te vragen waarom je een medicament nodig hebt of is dat privacy?
Wat is jullie mening hierover? En zou je naar zo'n apotheker gaan voor andere geneesmiddelen of niet?
Nu wilde een vriendin van mij laatst een spiraaltje laten plaatsen, en ging ze naar de apotheek hier in een dorp.
Maar dit blijkt een prolife apotheek te zijn van een christelijke apotheker.
Deze man zegt dus dat hij op basis van zijn geloof bepaalde medicatie niet wil afleveren waaronder oa spiraaltjes.
Alles wat abortief is in zijn ogen zoals spiraaltjes, morning-afterpillen en Misoprostol heeft hij niet en weigert hij te geven.
Maar ook een geneesmiddel waarvan hij denkt dat het gebruikt wordt voor dingen waar hij niet achter staat geeft hij niet.
Zo geeft hij bv geen antibioticumkuren af als deze zijn voorgeschreven in een abortuskliniek.
Deze apotheker wilde mijn vriendin dus niet helpen, maar ook niet vertellen in welke apotheek ze het wel kon krijgen.
Daarna kwam het tussen ons tot een gesprek, wat kan wel of niet op basis van geloofsovertuiging? En hoe ver kan je hierin gaan?
Kan een apotheker dat maken of heeft hij daar geen zaken in? Uiteindelijk kan bv Misoprostol ook voor andere zaken gebruikt worden, ook bijvoorbeeld bij een natuurlijke miskraam. Heeft die apotheker dan het recht te vragen waarom je een medicament nodig hebt of is dat privacy?
Wat is jullie mening hierover? En zou je naar zo'n apotheker gaan voor andere geneesmiddelen of niet?
woensdag 21 oktober 2020 om 11:46
Dat is hetzelfde met artsen. Een arts kan uit gewetensbezwaar zelf zeggen niet mee te willen werken aan euthanasie bijvoorbeeld. Zelf zou ik dan ook denken; 'Ik moet misschien maar een ander beroep dan apotheker kiezen' maar blijkbaar mag het dus gewoon. Enige oplossing is naar een andere apotheek overstappen.HaramBae schreef: ↑21-10-2020 11:41Of die man nu in zijn recht staat of niet, ik vind het een kwalijke zaak.
Als je voor een beroep kiest waarvan je weet dat dit soort dingen erbij hoort en je daar niet achter kan staan, moet je wat anders gaan doen met je leven.
Hoe durf je iemand zorg te ontzeggen omdat jouw geweten in de weg zit.

woensdag 21 oktober 2020 om 11:46
Hecamel schreef: ↑21-10-2020 11:39Had een heel stuk getikt, maar ging even googelen of mijn bewering klopte.
Jij hebt dit niet met je vriendin besproken, je hebt een artikel gelezen over christelijke apothekers.
https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/ve ... -1.1610040
Nou ja die zijn er dus. En zij mogen dit doen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2020 12:28
Reden: Ongepast/ op de man
Reden: Ongepast/ op de man
8.20% gewijzigd

woensdag 21 oktober 2020 om 11:48
BuzzieBee schreef: ↑21-10-2020 11:46Dat is hetzelfde met artsen. Een arts kan uit gewetensbezwaar zelf zeggen niet mee te willen werken aan euthanasie bijvoorbeeld. Zelf zou ik dan ook denken; 'Ik moet misschien maar een ander beroep dan apotheker kiezen' maar blijkbaar mag het dus gewoon. Enige oplossing is naar een andere apotheek overstappen.
Klopt. Maar de arts moet dan wel je doorverwijzen naar een andere arts.
Het is geen levensbedreigende situatie door geen spiraal te verkopen. Je wordt niet verplicht om naar die specifieke apotheek te gaan.HaramBae schreef: ↑21-10-2020 11:41Of die man nu in zijn recht staat of niet, ik vind het een kwalijke zaak.
Als je voor een beroep kiest waarvan je weet dat dit soort dingen erbij hoort en je daar niet achter kan staan, moet je wat anders gaan doen met je leven.
Hoe durf je iemand zorg te ontzeggen omdat jouw geweten in de weg zit.
Als jij een paarse bespoten bloemkool wilt, word je dan ook boos als je in een biologische supermarkt staat omdat die alleen onbespoten witte exemplaren verkoopt?
huisduif wijzigde dit bericht op 21-10-2020 11:50
0.60% gewijzigd
dat hij geen spiraaltje of MAP wil verkopen, vind ik nog tot daar aan toe, geen AB verstrekken, omdat het recept afkomstig is van een abortuskliniek vind ik bezopen! Daar zou ik wel van willen weten in hoeverre dit mag.
Oh en verder zou ik een andere apotheek zoeken. Prima dat die man volgens zijn eigen normen en waarden handelt, maar die hoeft hij mij niet op te dringen.
Oh en verder zou ik een andere apotheek zoeken. Prima dat die man volgens zijn eigen normen en waarden handelt, maar die hoeft hij mij niet op te dringen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 21 oktober 2020 om 11:52
Dat weet ik niet. Ik zeg alleen wat de apotheker tegen haar gezegd heeft. Ik ga naar een andere apotheek.
Ik was geen getuige, moet dat?
Maar als ik een artikel lees, dan refereer ik daar wel naar, dat heb ik hier vaak genoeg gedaan.
Goed zo? Tjonge...

woensdag 21 oktober 2020 om 11:54
Hecamel schreef: ↑21-10-2020 11:39Had een heel stuk getikt, maar ging even googelen of mijn bewering klopte.
Jij hebt dit niet met je vriendin besproken, je hebt een artikel gelezen over christelijke apothekers.

Het beste alternatief is wat ons betreft Natural Family Planning, al kleven daar ook weer nadelen aan. Je kunt je vergissen in de vruchtbare dagen of je zult maar onregelmatig menstrueren. Het is belangrijk om bij deze keuzes biddend je weg te zoeken.
Het beste alternatief is condooms, maar dan moet de man aan de slag en dat kan natuurlijk niet. We laten de complete verantwoordelijkheid bij de vrouw en vertellen haar en passant dat zo'n beetje alle anticonceptie-opties niet geschikt zijn.
woensdag 21 oktober 2020 om 11:55
Eens. Je gaat ook niet bij een Halal slager klagen dat ze geen varkensvlees verkopen.Pindakaasjes schreef: ↑21-10-2020 11:46Overdrijf niet zo!
Zijn boekje te buiten? Klacht indienen?
En met welke zaken bemoeit hij zich dan? Volgens mij heeft de man gewoon aangegeven bepaalde dingen niet te willen verkopen en heeft hij daarbij opgave van reden gegeven.
Tjonge, jonge wat een drama.
woensdag 21 oktober 2020 om 11:56
Nee, maar abortuszorg valt doodgewoon onder gezondheidszorg. Gezondheidszorg is een brede tak en bij een opleiding tot apotheker wordt dit soort dingen ook behandelt. En iemand die komt voor een MAP (een spiraal kan overigens ook als MAP dienen) en geweigerd wordt kan wel degelijk een probleem hebben. Op de Biblebelt is er geen Kruidvat open op de zondag denk ik zo.
Nee, maar mogelijk wel als die apotheek je antibiotica weigert na een abortus en je ook niet wil vertellen waar je het wel kan halen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Ik weet niet hoor, maar kan die vriendin nu niet aan haar spiraaltje komen ofzo?
Ik woon in best een klein dorp, maar zelfs hier tel ik al 3 apotheken.
Wat ik eerder al schreef: wat is het probleem? bij een halal slager ga je toch ook niet verbaasd of verontwaardigd staan doen omdat er geen varkenslappen te krijgen zijn?.. ga gewoon naar een andere winkel voor hetgeen je wilt.
Ik woon in best een klein dorp, maar zelfs hier tel ik al 3 apotheken.
Wat ik eerder al schreef: wat is het probleem? bij een halal slager ga je toch ook niet verbaasd of verontwaardigd staan doen omdat er geen varkenslappen te krijgen zijn?.. ga gewoon naar een andere winkel voor hetgeen je wilt.
woensdag 21 oktober 2020 om 11:57
nerdopviva schreef: ↑21-10-2020 11:54
Het beste alternatief is condooms, maar dan moet de man aan de slag en dat kan natuurlijk niet. We laten de complete verantwoordelijkheid bij de vrouw en vertellen haar en passant dat zo'n beetje alle anticonceptie-opties niet geschikt zijn.
en je dan door een man moeten laten vertellen dat hij je niet kan helpen als het mis gaat, terwijl dat zijn beroepsgroep is.
woensdag 21 oktober 2020 om 11:57
Hou eens op met doen alsof je het beter weet dan TO zelf.Hecamel schreef: ↑21-10-2020 11:39Had een heel stuk getikt, maar ging even googelen of mijn bewering klopte.
TO: blijkbaar mag het. Ik zou een andere apotheek zoeken.

woensdag 21 oktober 2020 om 12:01

woensdag 21 oktober 2020 om 12:01
Dat is tegen zijn principe. Lijkt me vrij logisch dat hij dan niet gaat doorverwijzen.