Hoge(re) bloeddruk

04-11-2020 13:42 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben momenteel 16 weken zwanger en had vanmorgen weer controle bij de verloskundige. Daar bleek mijn bloeddruk 120/80 a 125/85 (met de hand gemeten).
Nu is dat mijn normale bloeddruk, soms bovendruk wat hoger.

Verloskundige gaf als tip magnesium en visolie bij te slikken, dat zou kunnen helpen.

Zijn er hier mensen met tips om de bloeddruk net iets acceptabeler te krijgen?
Heb nu met zwangerschapskilo's een bmi net iets boven de 25, geen heel erg overgewicht.
Bepaalde voedingsmiddelen die misschien extra goed zijn? Of iets anders wat ik, buiten de supplementen, kan proberen?

Bedankt voor het meedenken :)
https://www.ad.nl/gezond/vitamine-d-wer ... ~a4e7c3dd/

(en nog goed tegen Corona ook)
Lijkt me een normale bloeddruk toch?
Grappig, mijn verloskundige noemde dat een prima bloeddruk.
JackyBee schreef:
04-11-2020 13:46
Lijkt me een normale bloeddruk toch?
Helemaal omdat je bloeddruk niet omhoog is gegaan, want je zegt dat dit jouw normale bloeddruk is.
lilalinda schreef:
04-11-2020 13:45
https://www.ad.nl/gezond/vitamine-d-wer ... ~a4e7c3dd/

(en nog goed tegen Corona ook)
Vitmine D bleek 4 weken geleden te laag (40 volgens mij) dus die moest ik ook al gaan slikken.

Ik krijg bij iedere controle te horen dat ze de bloeddruk vrij hoog vinden dus blijkbaar is het fijner als 'ie wat naar beneden gaat :)
Als ik op de site van de Hartstichting kijk staat er ook dat het een prima bloeddruk is. Of spelen er andere ziektes ofzo mee bij jou?
montblanc schreef:
04-11-2020 13:50
Als ik op de site van de Hartstichting kijk staat er ook dat het een prima bloeddruk is. Of spelen er andere ziektes ofzo mee bij jou?
Nee hoor, helemaal gezond verder! Ik was ook altijd overtuigd dat 120/80 redelijk normaal is maar ik heb deze zwangerschap nu al 4x 'commentaar' gekregen van 3 verschillende verloskundigen o_o dus ik dacht dat het dan misschien echt wel slechter is dan ik dacht!
Hé? 120/80 is toch dé gemiddelde bloeddruk.

Toevallig gisteren nog deze bloeddruk gemeten bij de huisarts, wat keurig genoemd werd.
anjer30 schreef:
04-11-2020 13:52
Nee hoor, helemaal gezond verder! Ik was ook altijd overtuigd dat 120/80 redelijk normaal is maar ik heb deze zwangerschap nu al 4x 'commentaar' gekregen van 3 verschillende verloskundigen o_o dus ik dacht dat het dan misschien echt wel slechter is dan ik dacht!
Vraag even uitleg de volgende keer
wat zij dan een nette bloeddruk vinden en waarom ze afwijken, van wat de hartstichting vindt
Lilalinda, ik zal er de volgende afspraak inderdaad eens om vragen. Ga er vanuit dat in 4 weken tijd mijn bloeddruk niet ineens 110/60 gaat zijn van een paar visolie capsules.
Is ook best irritant om te horen steeds, vooral als ik inderdaad op hartstichting lees dat ze dat als gemiddelde bloeddruk zien.
Ik zie niet wat hier een hoge bloeddruk aan zou zijn als dit ook je normale bloeddruk is.

Ik zou ze zelf even bellen of mailen om na te vragen omdat je je anders wellicht druk gaat maken en dat is nou net niet bevorderlijk voor een bloeddruk :-)
Als je normaal 110/60 zou hebben, dan was 120/80 wel een puntje van aandacht. Een goede bloeddruk is namelijk ook relatief. Maar je schrijft dat 120/80 jouw normale bloeddruk is, waardoor ik de zorgen van de verloskundigen vrij vreemd vind. Inderdaad even doorvragen volgende keer dus.
sparoodislekker schreef:
04-11-2020 14:00
Ik zie niet wat hier een hoge bloeddruk aan zou zijn als dit ook je normale bloeddruk is.

Ik zou ze zelf even bellen of mailen om na te vragen omdat je je anders wellicht druk gaat maken en dat is nou net niet bevorderlijk voor een bloeddruk :-)
Haha, ik maak me er gelukkig niet echt druk over, hoor :-) Maar als het echt beter zou zijn om die bloeddruk naar beneden te krijgen, wil ik daar natuurlijk wel m'n best voor doen. Het is alleen niet zo dat ik de hele dag chips of drop zit te eten dus ik vind het lastig om te bedenken of er dan iets is waardoor ik zelf die 'hoge' bloeddruk veroorzaak.
Heeft het er misschien mee te maken dat de bloeddruk bij de meeste zwangeren tot 20 weken daalt en in het laatste trimesterpas weer op het niveau van voor de zwangerschap komt? Als je bloeddruk nu met 16 weken op de gemiddelde waarde zit, heb je een veel grotere kans op een hoge bloeddruk in de laatste maanden.
Minder zout eten, bijv kaas en pakjes/zakjes kan een bloeddruk wat doen zakken. 85 is nog niet echt hoog hoor, maar ze zullen hem liever niet hoger zien. Tussen de 65-85 is een normale onderdruk. Vanaf 90 spreek je over verhoogd.
Mijn bloeddruk is zonder medicatie rond de 140-150 / 95. Ik werd daarom meteen onder controle van de gyn gezet.

Als je normaal nou 65 hebt, ja dan is 85 hoog. Maar dit is geen reden tot zorg
Naar verluidt kan het eten van gedroogde abrikozen je bloeddruk verlagen. Bij mij werkte het niet overigens. Matig met zout, koffie, drop, kan ook helpen, en zeker geen thee met zoethout (sterrenmix e.d.).
Ik had vorige zwangerschap zwangerschapshypertensie. Was in de laatste maand. Ook ingeleid daarom in week 39. Ik had destijds een bloeddruk van 100/140.

De grenswaardes zijn 90 onderdruk en 140 bovendruk tijdens je zwangerschap. Dan verwijst de verloskundige je vaak vaak door.

Na mijn zwangerschap zat ik weer snel op het normale 80/120.

Nu ben ik weer zwanger en vorige keer was mijn bloeddruk 87/130.
Twee weken later weer laten meten en toen was ie wel goed.

Ik heb overigens geen tips gekregen om mijn bloeddruk te verlagen.
UnexpextedMom schreef:
04-11-2020 13:55
Hé? 120/80 is toch dé gemiddelde bloeddruk.

Toevallig gisteren nog deze bloeddruk gemeten bij de huisarts, wat keurig genoemd werd.
Nou nee, iig niet voor de leeftijdscategorie waar TO zich in bevindt. Zie ook: https://nederlandsehartregistratie.nl/h ... k_2012.pdf

Of: https://www.rivm.nl/bloeddruk-en-hypert ... n-geslacht

Volgens die tweede link is in de categorie vrouwen 30-39 115/72 gemiddeld.

To; je bloeddruk is idd binnen de normaalwaarden, maar een onderdruk van 85 is wel wat aan de hoge kant, zeker voor je leeftijd. Rekening houdend met het feit dat aan het eind vd zwangerschap je bloeddruk vaak nog wel wat stijgt zit je dan dus zo aan de 90. Geen reden voor acute paniek, maar kijken of je hem wat omlaag kan krijgen is zeker geen slecht idee (al is er ook weer niet heel veel wat je kan doen dat bewezen effect heeft, maar matig zijn met zout etc is sowieso niet slecht) . Normaalgesproken is je bloeddruk rond de 20 weken het laagst, dus wellicht is hij de volgende controle wat gezakt.
Tmaar schreef:
04-11-2020 14:41
Nou nee, iig niet voor de leeftijdscategorie waar TO zich in bevindt. Zie ook: https://nederlandsehartregistratie.nl/h ... k_2012.pdf

Of: https://www.rivm.nl/bloeddruk-en-hypert ... n-geslacht

Volgens die tweede link is in de categorie vrouwen 30-39 115/72 gemiddeld.

To; je bloeddruk is idd binnen de normaalwaarden, maar een onderdruk van 85 is wel wat aan de hoge kant, zeker voor je leeftijd. Rekening houdend met het feit dat aan het eind vd zwangerschap je bloeddruk vaak nog wel wat stijgt zit je dan dus zo aan de 90. Geen reden voor acute paniek, maar kijken of je hem wat omlaag kan krijgen is zeker geen slecht idee (al is er ook weer niet heel veel wat je kan doen dat bewezen effect heeft, maar matig zijn met zout etc is sowieso niet slecht) . Normaalgesproken is je bloeddruk rond de 20 weken het laagst, dus wellicht is hij de volgende controle wat gezakt.
Volgens dat schema is 120/80 pas normaal rond je 50e, of lees ik dat verkeerd? Ik zat zelf na mijn zwangerschap blijvend op 145/90, en nu met medicijnen meestal net iets onder de 120/80.
Bedankt voor de links e.d.! Ga het eens rustig lezen allemaal.
Zal sowieso de volgende keer even vragen wat ze eigenlijk wel verwachten van een goede bloeddruk. Lees op internet inderdaad dat er zelf niet heel veel aan te doen is.

Voor nu aan de visolie, magnesium, rooibosthee i.p.v. zwarte thee en een half uur extra per dag proberen te wandelen. Heb momenteel flink bandenpijn (4e zwangerschap) dus de extra beweging schiet er een beetje bij in. Ook nog wel een puntje van aandacht.
anjer30 schreef:
04-11-2020 13:58
Lilalinda, ik zal er de volgende afspraak inderdaad eens om vragen. Ga er vanuit dat in 4 weken tijd mijn bloeddruk niet ineens 110/60 gaat zijn van een paar visolie capsules.
Is ook best irritant om te horen steeds, vooral als ik inderdaad op hartstichting lees dat ze dat als gemiddelde bloeddruk zien.
Dat moet je ook niet willen. Dat had ik met uitschieters naar beneden en ik voelde me slapjes en kreeg t regematig zwart voor de ogen.

Ik snap de paniek niet.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
04-11-2020 14:59
Dat moet je ook niet willen. Dat had ik met uitschieters naar beneden en ik voelde me slapjes en kreeg t regematig zwart voor de ogen.

Ik snap de paniek niet.
Een lage bloeddruk is voor jezelf soms vervelend maar voor een baby juist fijn, want weinig vaatweerstand. Bij een hogere bloeddruk is er meer weerstand en dus moeilijker uitwisselen van stoffen. Even los van de mogelijke gevolgen van een hoge bloeddruk voor de moeder. Een onderdruk van 85 op dit punt in de zwangerschap is echt wel aan de hoge kant.
Misschien ben je wat nerveus tijdens een meting omdat je ongerust bent dat hij weer niet goed is. En dan gaat je bloeddruk omhoog.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
04-11-2020 18:31
Misschien ben je wat nerveus tijdens een meting omdat je ongerust bent dat hij weer niet goed is. En dan gaat je bloeddruk omhoog.
Dat zou ook nog best kunnen hoor. Eerste keer deed de verloskundige het met een elektrische, toen zat ze gezellig tegen me te praten en was 'ie 130/85. 'O je moet ook eigenlijk niet praten, nu is je bloeddruk te hoog'. Met de hand was het daarna dus wat lager. Maar dan zit je wel weer een beetje te stressen of 'ie met de hand dan wel netjes is. Met de hand is wel betrouwbaarder volgens de verloskundige dus dat moet voortaan meteen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven