Terecht gepikeerd of niet?
maandag 12 oktober 2020 om 18:22
Hoi allemaal,
Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig
Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.
Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.
Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.
Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.
Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.
Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.
Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
donderdag 4 februari 2021 om 14:48
Ja, nou die brief heb ik niet meegenomen ofzo en ook al half verdrongen, geen idee wat er ook precies instond. Alleen maar hele vreemde voorbeelden wat op mij overkwam als verwijten.
donderdag 4 februari 2021 om 14:48
rainonyourparade schreef: ↑04-02-2021 14:39(...)
Toen ik vroeg waarom hij dan precies verdrietig was, zei hij ‘omdat ik dingen al heel vaak had aangegeven en je dat niet hebt veranderd’. Toen was het voor mij tijd om te gaan.
Wow...
Inderdaad: brief herlezen als je moeilijke momenten hebt, en print je post van vandaag er even bij. Nu heb je nog vers hoe dat gesprek ging. Ongelooflijk.
Fijn dat je maandag al terecht kan bij de huisarts.

Edit: brief heb je niet, dan je post hier. Of schrijf nog even op wat je je herinnert.
donderdag 4 februari 2021 om 18:25
Oh wow, hij laat hier zijn ware aard zien. Je moet je aan hem aanpassen en zelfs jouw ‘goede punten’ gaan over wat je voor hém kunt doen. Egocentrischer vind je ze maar zelden! Daar ben je mooi vanaf. Misschien voel je dat nog niet zo, maar deze afscheidsbrief en dit laatste gesprek gaan je helpen bij je verwerkingsproces.rainonyourparade schreef: ↑04-02-2021 14:39Bedankt voor jullie reacties
Sinds zondag woon ik weer bij mijn ouders. Ik was er echt kapot van, ik kreeg echt opnieuw een klap. Ik appte hem maandag hoe het met hem ging. Hij gaf aan ook een enorme klap gekregen te hebben, hij heeft het er super moeilijk mee en hij zei dat hij zich dingen had gerealiseerd. We besloten gisteravond nog eens met elkaar te praten.
Het is maar goed dat we het gesprek nog eens zijn aangegaan. Hij was ontzettend emotioneel, maar hij had 4 aviertjes volgeschreven met wat hij voelt en wat hij voor zich ziet. Zijn normen en waarden (alsjeblieft zeggen als je wat vraagt, met mes en vork eten), zijn toekomstbeeld (vrijstaand huis in dorp, 2 kinderen liefst jongen en een meisje (alsof je dat kunt plannen), een labrador etc) en vervolgens een lijst met waar het misging tussen ons aka verwijten. Tot slot een summiere opsomming van mijn goede punten (ik kan goed koken en ik heb een luisterend oor, erg fijn....). Ik was een beetje in shock. Er werden weer voorbeelden aangehaald en het ging voornamelijk over schoonmaken. Ik heb de kern van het probleem ook aangehaald, namelijk dat hij niet klaar is om te delen en zich superieur voelt boven mij. Ik zal altijd boven mezelf uit moeten stijgen om aan zijn verwachtingen te voldoen. En dat hij gewoon niet naar mij luistert, bijv met dat huis. Toen ik vroeg of hij dingen achteraf anders had kunnen doen in de relatie zei hij gewoon ‘nee’. Toen ik vroeg waarom hij dan precies verdrietig was, zei hij ‘omdat ik dingen al heel vaak had aangegeven en je dat niet hebt veranderd’. Toen was het voor mij tijd om te gaan.
We hebben elkaar een knuffel gegeven en afgesproken voorlopig geen contact te hebben om het een plekje te geven. Maar ik kan het nu wel makkelijker loslaten, omdat ik het gesprek oprecht erg vreemd vond gister. Reflecteren op zichzelf is er niet bij.
Ook de huisarts gebeld, kan maandag terecht en vanuit daar ga ik met een praktijkondersteuner aan de slag.
donderdag 4 februari 2021 om 18:28
To, hoeveel tijd en energie ga nog steken in dingen die je echt al een hele tijd weet?
Hoe vaak ga je afscheid nemen van dezelfde persoon?
Wat haal jij hier uit?
Ik zou die brief ritueel verbranden. Laat eindelijk eens echt los.
Wat haal jij hier uit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 4 februari 2021 om 18:55
Who cares?Sjaantje37 schreef: ↑04-02-2021 18:54Wees blij dat je ervan bent, heeft hij een persoonlijkheidsstoornis?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 4 februari 2021 om 18:57
Ik heb die brief ook niet zei ik hierboven al. Dit gesprek is alleen maar goed geweest om idd echt los te laten.viva-amber schreef: ↑04-02-2021 18:28To, hoeveel tijd en energie ga nog steken in dingen die je echt al een hele tijd weet?
Wat haal jij hier uit?
donderdag 4 februari 2021 om 19:08
donderdag 4 februari 2021 om 19:11
Dat lijkt me ook. Ontzettend goed van je dat je hulp hebt gezocht, want zoals je nu merkt zit je zo met iemand die alleen denkt wat jij voor hem zou kunnen betekenen. Jij bent er ook nog! Ik wens je veel sterkte (maar ik denk dat je er wel komt).rainonyourparade schreef: ↑04-02-2021 18:57Ik heb die brief ook niet zei ik hierboven al. Dit gesprek is alleen maar goed geweest om idd echt los te laten.
donderdag 4 februari 2021 om 19:15
Je hebt het eind december/begin januari uitgemaakt met een gesprek, half jan hebben jullie erover gepraat en toen gaf hij aan al 6 maanden twijfels te hebben. Dit is exit gesprek nummer 3...3x scheepsrecht.
donderdag 4 februari 2021 om 19:16
Al hebben ze allebei nog 10 gesprekken nodig ... Wat maakt het jou uit?viva-amber schreef: ↑04-02-2021 19:15Je hebt het eind december/begin januari uitgemaakt met een gesprek, half jan hebben jullie erover gepraat en toen gaf hij aan al 6 maanden twijfels te hebben. Dit is exit gesprek nummer 3...3x scheepsrecht.
Liever 15 gesprekken en over dan nog eeuwig sluimerend gedoe en "had ik maar ...".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 4 februari 2021 om 19:24
Had ik nog maar een nieuw excell lijstje van mijn ex gelezen.....die kans had ik niet willen missen in mijn leven. Misschien kan hij naast een lijstje met mijn goede en slechte eigenschappen nog een lijstje maken met mijn matige eigenschappen....
donderdag 4 februari 2021 om 19:24
Vraag die even op dan. Het is nooit te laat!viva-amber schreef: ↑04-02-2021 19:24Had ik nog maar een nieuw excell lijstje van mijn ex gelezen.....die kans had ik niet willen missen in mijn leven. Misschien kan hij naast een lijstje met mijn goede en slechte eigenschappen nog een lijstje maken met mijn matige eigenschappen....

donderdag 4 februari 2021 om 19:30
Rain negeren er is echt iets niet helemaal ok met viva amber.
Wat klote dat je ex zo naar tegen je deed, alleen maar een bevestiging dat je er goed aan gedaan hebt hoe moeilijk ook.
Super moedig dat je hulp gezocht hebt en hoe krachtig dat je nu al een andere woning hebt. Je doet het goed!
Hoe verdrietig alles ook is, jij komt er wel. Je laat hier zien wat voor type mens je bent. En je mag vertrouwen hebben dat jij wel komt waar je wilt zijn ook al doet dat soms pijn. En ook al kost dat 10 gesprekken met hem, niks van aantrekken. Doe wat nodig is.
Wat klote dat je ex zo naar tegen je deed, alleen maar een bevestiging dat je er goed aan gedaan hebt hoe moeilijk ook.
Super moedig dat je hulp gezocht hebt en hoe krachtig dat je nu al een andere woning hebt. Je doet het goed!
Hoe verdrietig alles ook is, jij komt er wel. Je laat hier zien wat voor type mens je bent. En je mag vertrouwen hebben dat jij wel komt waar je wilt zijn ook al doet dat soms pijn. En ook al kost dat 10 gesprekken met hem, niks van aantrekken. Doe wat nodig is.

donderdag 4 februari 2021 om 19:34
Rain, wat ik me dan afvraag, waarom zou je nog contact willen hebben na een x aantal weken/tijd?
Gebaseerd op die brief kan je toch wel tot de conclusie komen dat er iets niet helemaal goed gaat in z’n bovenkamer?
Hoe verdrietig je je ook voelt, koop een fles wijn en een taart om te vieren dat je de dans ontsprongen ben.
Gebaseerd op die brief kan je toch wel tot de conclusie komen dat er iets niet helemaal goed gaat in z’n bovenkamer?
Hoe verdrietig je je ook voelt, koop een fles wijn en een taart om te vieren dat je de dans ontsprongen ben.

donderdag 4 februari 2021 om 19:47
Nou, ik woonde nog tot afgelopen weekend samen met hem, dus na zondag waren we zeg maar écht zonder elkaar. En dat kwam aan, we merkten ook dat er nog onuitgesproken dingen waren dus vandaar dat we gister nog hadden afgesproken. Maar dat is ook de laatste keer geweest.stellar schreef: ↑04-02-2021 19:34Rain, wat ik me dan afvraag, waarom zou je nog contact willen hebben na een x aantal weken/tijd?
En bedankt voor jullie reacties

donderdag 4 februari 2021 om 19:51
Eigenlijk heel fijn dit, want dan heb je tenminste echt de bevestiging dat het heel goed is dat jullie uit elkaar zijn! Beter dan dat je nog bleef twijfelen. Dit gaat helpen bij het loslaten!
En ja; hij zal idd een persoonlijksstoornis hebben of autisme. Hij komt er nog wel achter dat anderen ook niet in het plaatsje passen.
En ja; hij zal idd een persoonlijksstoornis hebben of autisme. Hij komt er nog wel achter dat anderen ook niet in het plaatsje passen.
donderdag 4 februari 2021 om 19:54
Wie weet vindt ie wel ooit iemand die in zijn plaatje past.appelientjex schreef: ↑04-02-2021 19:51Eigenlijk heel fijn dit, want dan heb je tenminste echt de bevestiging dat het heel goed is dat jullie uit elkaar zijn! Beter dan dat je nog bleef twijfelen. Dit gaat helpen bij het loslaten!
En zo gek is om volledig mee te gaan in zijn dromen.
En die half mee te financieren zonder dat ze zelf recht heeft op veel eigen dromen.
Never say never.
Maar ik gok inderdaad wel dat de kans bestaand is dat ie nog een aantal keer met zijn hoofd tegen de muur zal knallen.
Is dit nu later?
donderdag 4 februari 2021 om 22:06
Wat een rare man. Hij denkt weer alleen aan zichzelf. Hij heeft het niet over wat hij voor jou kon veranderen. Wel weer een bevestiging dat je een goede beslissing hebt genomen. Wees blij dat je er nog zo “snel” vanaf bent gekomen.
Vreemder dan dit zal je niet snel meer tegenkomen in ieder geval.
Veel geluk in je nwe huis.
Vreemder dan dit zal je niet snel meer tegenkomen in ieder geval.
Veel geluk in je nwe huis.
vrijdag 5 februari 2021 om 16:20
Ik wilde al informeren hoe het ging, hij kwam dus weer met zijn lijstjes... het lijkt eerder alsof hij iemand zocht die de rol en functie kon vervullen dan een echte partner wilde hebben met een eigen mening.
Ondanks al dat denk ik wel dat je door deze relatie en de afloop daarvan, vooral veel over jezelf hebt geleerd en die goede dingen in je verdere leven mee kunt nemen!
ik hoop dat je nu met goede moed je nieuwe apartement kunt gaan plannen!
Ondanks al dat denk ik wel dat je door deze relatie en de afloop daarvan, vooral veel over jezelf hebt geleerd en die goede dingen in je verdere leven mee kunt nemen!
ik hoop dat je nu met goede moed je nieuwe apartement kunt gaan plannen!
vrijdag 5 februari 2021 om 19:10
Had je eerdere updates deze week helemaal gemist, maar ben blij met deze conclusies voor je! Ik snap best dat je even een klap kreeg toen je echt weg ging bij hem, maar 'fijn' dat je nu ook heel zeker weet dat dit echt het beste is. Daar ben je mooi op tijd weggekomen moet je maar denken!rainonyourparade schreef: ↑04-02-2021 14:39
We hebben elkaar een knuffel gegeven en afgesproken voorlopig geen contact te hebben om het een plekje te geven. Maar ik kan het nu wel makkelijker loslaten, omdat ik het gesprek oprecht erg vreemd vond gister. Reflecteren op zichzelf is er niet bij.
Ook de huisarts gebeld, kan maandag terecht en vanuit daar ga ik met een praktijkondersteuner aan de slag.
Ik hoop da de huisartst/PO je verder kan helpen met wat je zoekt en dat je lekker voor jezelf kunt gaan zorgen de komende tijd. Daar kun je alleen maar van groeien!

vrijdag 5 februari 2021 om 19:17
Das niet helemaal wat ik bedoelde, ik snap wel dat er een behoefte was naar een afsluitend gesprek (of hoe je het wil noemen) maar het klonk alsof jullie bespraken om vrienden te blijven. En dat zou ik niet helemaal begrijpen na zo’n brief.rainonyourparade schreef: ↑04-02-2021 19:47Nou, ik woonde nog tot afgelopen weekend samen met hem, dus na zondag waren we zeg maar écht zonder elkaar. En dat kwam aan, we merkten ook dat er nog onuitgesproken dingen waren dus vandaar dat we gister nog hadden afgesproken. Maar dat is ook de laatste keer geweest.
En bedankt voor jullie reactieslief.
zaterdag 6 februari 2021 om 08:46
Ah excuus, ik las je vraag verkeerd.
Hij wil inderdaad graag vrienden blijven. En heeft aangegeven dat hij nu even geen contact wil, maar als m’n appartementje af is hij graag een keer langskomt en af en toe samen wil eten. Maar ik weet niet zo goed of ik daar behoefte aan heb, ik geloof niet echt in vriendschap met exen. Dus voor nu focus ik me op mijzelf en het is niet alsof ik op hem zit te wachten oid tot hij weer contact opneemt. En of we elkaar dan nog eens gaan zien, dat vind ik nu lastig te zeggen.