Zwangerschapscursus ed echt “nodig”?

07-03-2021 03:58 100 berichten
X
anoniem_373879 wijzigde dit bericht op 12-05-2021 06:39
Reden: X
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
07-03-2021 10:19
Ik heb ook geen persweeën gehad. Persweeën ondersteunen bij de uitdrijving. Wanneer je deze weeën niet hebt pers je de baby compleet uit eigen kracht zonder extra natuurlijke ondersteuning er uit. Uit ervaring weet ik hoe heftig dat is.
Ik had heel veel uren weeën, echter bij de uitdrijving lieten ze verstek gaan.
Ja dat had ik ook! 25 uur elke 5 minuten een wee, in verband met prematuur dus al die tijd aan de remmers. Uiteindelijk ondanks remmers volledige ontsluiting en moest ik gaan bevallen, remmers afgekoppeld. En toen kwam er geen wee meer. Snel weer aan de opwekkers en met 3 halve weeen en een knip in 20 minuten bevallen. Hier heeft de verloskundige me ook heel goed begeleid met het persen.
Ik heb niks van een cursus oid gedaan en niks gelezen over vaginaal bevallen. Ik ging er namelijk vanuit, vanaf het begin van mijn zwangerschap dat het wel een keizersnede zou worden. Ookal zeiden de verloskundigen dat hier geen enkele aanleiding voor was om een keizersnede te doen en dat ik mij toch beter kon inlezen over puffen enzo.

Uiteindelijk zonder een enkele wee bevallen met een spoedkeizersnede 🤪
Ben nu bijna 32 weken zwanger van de tweede.

Eerste zwangerschap: pretecho met 15 weken voor geslacht, geen genderreveal, geen
Zwangerschapsshoot, geen cursus.
Wel zwemmen gedaan.
Ledikant en commode ikea
Andere spullen: veel gekregen. En tussendoor gekocht. Dus niet alles in een keer.
Bevalling werd een inleiding van 4 dagen, pomp, verlostang, kind op nicu.
Ik ben tot het moment dat kind is geboren geen moment in paniek geweest.
Dus ook zonder cursus geen paniek en gewoon weeën kunnen opvangen.
Dacht dat ik een bad of douche wel fijn zou vinden tijdens weeën maar dat was absoluut niet zo.

2e zwangerschap:
Gekregen ledikant. Twee setjes kleding gekocht en paar rompertjes. Voor de rest nog niets nodig. Want we hebben alles nog.

Pretecho met 15 weken

Geen genderreveal, shoot of babyshower. Vreselijk.
Nu wel een cursus. Is meer gericht op fysio en bekkenbodem.
Tot nu toe vind ik de cursus oke. Er wordt niet getut over babyshowers en genderreveals. Maar ik leer over houdingen, rug sterker maken, bekkenbodem ontspannen, herstel in de kraamtijd.
Cursus is niet online en dat is wel leuk in deze coronatijd. Dat je nog elke week ergens naar toe kunt.
Wel vind ik de cursus nu veel gericht op als de bevalling natuurlijk begint. En ik hoor in mijn omgeving toch veel inleidingen.
Tot nu toe is het duurste voor deze baby de nipt test en deze cursus. :-D

3d echo s ook niet gedaan. Ik wil graag verrast worden.

Ik hoop op een natuurlijke bevalling en zo niet dan weet ik ook hoe het kan gaan. Zolang mijn baby er maar gezond uitkomt en ik hem gelijk in mijn armen kan hebben.
Met of zonder pijnstilling of natuurlijk versus kunstverlossing.
suzyqfive schreef:
07-03-2021 07:46
Puffen vind ik eigenlijk een hele domme manier om met je weeën om te gaan. Beter kan je leren hoe je goed moet ademhalen, heb je veel meer aan.
Zo mee eens!
Ik snap niet waarom je doelbewust zou gaan hyperventileren wanneer je vreselijke pijn hebt. Ik had veel meer aan ademhalingstechniek en die ik jaren geleden bij reguliere yogalessen had geleerd.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik nog wel zwangerschapsyoga gedaan, maar dat was nogal zweverig. Daar dus wel leren puffen, maar bij de eerste wee kwam ik erachter dat je daar geen reet aan hebt. M’n man probeerde heel lief mee te puffen en ik heb hem toen nog net geen mep verkocht :P

Zoals iemand hierboven ook al zei: een fijne bevalling hebben, heeft ook te maken met geluk hebben. Bij de eerste ben ik ingeleid en ging ik van 0 weeën naar een weeënstorm. Dan heb je weinig aan je positieve mindset, maar des te meer aan een ruggenprik (ik kon de anesthesist wel zoenen!).

Een beetje inlezen in bevallen kan zeker nuttig zijn, maar te veel voorbereiden kan ook een averechts effect hebben. Twee vriendinnen van mij hadden een heel bevalplan opgesteld, inclusief playlist en nadruk op geen pijnstilling. Beiden eindigden met een spoedsectio en hebben het gevoel dat ze ‘gefaald’ hebben, omdat hun bevalling niet volgens plan ging.
Een zwangerschapscursus heb ik nooit gedaan. Ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap wel naar een infomiddag geweest van een bevalcentrum waar ook uitleg gegeven werd over wat je van een bevalling kan verwachten. Tijdens mijn eerste zwangerschap hebben we wel een pretecho voor het geslacht gedaan (omdat je in Nederland normaal gesproken maar 2 echo's krijgt en ik vond dat er veel tijd zat tussen de termijnecho en 20-wekenecho.
Nu met mijn huidige zwangerschap doe ik wel mee aan een (gratis) online klasje voor sportoefeningen voor zwangere vrouwen. Aangezien ik nu helaas veel last heb van bekkenklachten en ze veel goede oefeningen voor de bekken aanleren. Ik ben nu ook van plan een zwangerschapsshoot te doen. Ik zit al in het laatste trimester en bedacht mij dat ik door al het coronagedoe geen enkele foto van mijn zwangere buik heb deze zwangerschap (in tegenstelling tot de eerste) en dat vind ik toch wel jammer aangezien dit echt mijn laatste zwangerschap gaat zijn.

Een bevalcursus lijkt mij geen enkele meerwaarde hebben, ik merkte dat mijn lichaam echt wel wist wat te doen en ik had bij de eerste een weeënstorm, daar valt niet tegenaan te puffen. :P Ik had ook geen bevalplan, ik had zoiets ik zie wel hoe het komt en beslis dan wel en zo sta ik er nu bij deze zwangerschap ook in.
Procne schreef:
07-03-2021 10:49
Zo mee eens!
Ik snap niet waarom je doelbewust zou gaan hyperventileren wanneer je vreselijke pijn hebt. Ik had veel meer aan ademhalingstechniek en die ik jaren geleden bij reguliere yogalessen had geleerd.

Zoals ik al eerder zei: dat puffen moest ik juist toepassen toen ik tegen de persdrang in moest en mijn lijf dus mentaal moest stoppen. En puffen is alles behalve hyperventileren. Bij gewone weeen had ik inderdaad meer aan gewone ademhalingstechniek van eerder.
Ellebowie schreef:
07-03-2021 09:01
Even off topic: maar is de rug pers gewoon met volle kracht zelf persen terwijl je op je rug ligt? Ik heb bij de eerste ook geen persweeen gehad en ben na 1.5 uur op die manier bevallen. Heb niet vaak gehoord dat iemand anders ook geen persweeen had :-)
.
Hahaha nee, dat is hoe je perst met gebruik van bepaalde grote spiergroepen in je rug. Daarmee creëer je echt een druk naar beneden, richting de uitgang dus.

En dat kan staand, zittend, half liggend, maakt niet uit.
Maar die spieren zou ik zonder cursus niet op de juiste manier hebben weten te gebruiken.

En als je "gewoon" met volle kracht perst, waarbij zegmaar je hoofd rood aanloopt, dan pers je waarschijnlijk niet (volledig) in de goede richting, en verspil je dus een hoop kostbare energie.

Voor die paar technieken was ik wel blij met de cursus, want als je helemaal geen persweeën hebt dan word je daarin dus ook niet door je lichaam gestuurd.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Procne schreef:
07-03-2021 10:49

Een beetje inlezen in bevallen kan zeker nuttig zijn, maar te veel voorbereiden kan ook een averechts effect hebben. Twee vriendinnen van mij hadden een heel bevalplan opgesteld, inclusief playlist en nadruk op geen pijnstilling. Beiden eindigden met een spoedsectio en hebben het gevoel dat ze ‘gefaald’ hebben, omdat hun bevalling niet volgens plan ging.

Hoe grondig je voorbereiding ook is, als je er vanuit gaat dat je bevalplan een soort van draaiboek is dan kom je over het algemeen sowieso van een koude kermis thuis. Voorbereiding is heel fijn, maar 0 garantie. Een bevalling laat zich niet regisseren. Dus of je nou een cursus doet of niet, durf je over te geven aan je bevalling. Of dat nou thuis is, in het ziekenhuis, met pijnstilling of zonder. Er is geen goed of fout. Een cursus (of andere online info) kan je goed helpen om weloverwogen keuzes te maken daar waar je überhaupt een keuze hebt. Welk type pijnstilling jij bijvoorbeeld fijn zou vinden of welke baarhoudingen er allemaal zijn. Ik heb ik mijn 'bevalplan' vooral opgeschreven wat mijn voorkeur zou hebben als ik het voor het kiezen zou hebben, en afspraken vastgelegd die man en ik hebben gemaakt (als moeder en kind uit elkaar moeten ivm complicaties, met wie gaat hij dan mee?). Dat hele bevalplan is tijdens de bevalling niet aan de orde gekomen en ik ben op een hele andere plek en houding bevallen dan ik vooraf in gedachten had. Maar het was wel een hele fijne bevalling, mede doordat man en ik vooraf goed geïnformeerd waren over de verschillende opties.
Mevrouw75 schreef:
07-03-2021 11:24
Zoals ik al eerder zei: dat puffen moest ik juist toepassen toen ik tegen de persdrang in moest en mijn lijf dus mentaal moest stoppen. En puffen is alles behalve hyperventileren. Bij gewone weeen had ik inderdaad meer aan gewone ademhalingstechniek van eerder.
Ik kreeg het er enorm benauwd van. En de verloskundige maar roepen: “Je moet puffen, je moet puffen.” Ik had zowel bij de ontsluiting als bij de persweeën (waarbij ik ook nog niet meteen mocht persen) veel meer aan lang en diep in- en uitademen.
Klopt, je kunt nog zo veel plannen vooraf, de realiteit loopt soms geheel anders.

Voorbeeld: ik had een mooie pyjama aangeschaft om er enigszins toonbaar bij te liggen. Die pyjama ging op gegeven moment uit en ik lag daar languit in mijn blote kont. Waar ik vooraf steeds dacht aan er toonbaar uitzien, interesseerde mij dat op dat moment totaal niet meer.
Als je me dat vooraf had verteld had ik je voor gek verklaard!
Procne schreef:
07-03-2021 12:44
Ik kreeg het er enorm benauwd van. En de verloskundige maar roepen: “Je moet puffen, je moet puffen.” Ik had zowel bij de ontsluiting als bij de persweeën (waarbij ik ook nog niet meteen mocht persen) veel meer aan lang en diep in- en uitademen.
Ik vind het advies dat een verloskundige je tijdens de bevalling geeft, toch echt iets anders dan de tips die je op zo'n cursus krijgt.
Procne schreef:
07-03-2021 12:44
Ik mocht dat dus niet en uiteindelijk werkte het bij mij wel. Ik heb ook best nog even tegen de verloskundige in lang en diep in en uitgeademd. Met lang en diep uitademen hield ik die persweeen ook echt niet meer tegen.
Ze had daarin echt wel gelijk.
Zelfs bij onderwerpen zoals het baren van een kind, gaan vrouwen nog met elkaar de strijd aan :facepalm:
Nee joh, ik lees geen strijd alleen verschillende ervaringen. Daar heb ik ook om gevraagd :)
flipje2 schreef:
07-03-2021 11:30
.
Hahaha nee, dat is hoe je perst met gebruik van bepaalde grote spiergroepen in je rug. Daarmee creëer je echt een druk naar beneden, richting de uitgang dus.

Maar die spieren zou ik zonder cursus niet op de juiste manier hebben weten te gebruiken.

En als je "gewoon" met volle kracht perst, waarbij zegmaar je hoofd rood aanloopt, dan pers je waarschijnlijk niet (volledig) in de goede richting, en verspil je dus een hoop kostbare energie.

Voor die paar technieken was ik wel blij met de cursus, want als je helemaal geen persweeën hebt dan word je daarin dus ook niet door je lichaam gestuurd.
Persen.... heb ik dus niet eens gedaan.
Na ontsluiting gleden de kinders als vanzelf naar buiten. Mijn lichaam nam het over. Dat vond ik wel een erg mooi "oermoment"
Het is iets wat heel gevoelig ligt en waar net zo veel gedeelde als verdeelde meningen over zijn. Tel dat op bij het gegeven dat aanstaande moeders vanwege onwetendheid en onzekerheid en hormonen gevoelig zijn voor elke vorm van kritiek,feedback, goedbedoeld advies....
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 15:24
3.62% gewijzigd
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan; dat was nuttig en leuk. Ik zie de vrouwen van toen nog steeds en ik vind het leuk om hun kinderen te zien opgroeien.

Ik vond de bevalling twee keer prima te doen, al weet ik niet of dat door de yoga komt. Ik heb er niet leren persen in ieder geval; dat was ook niet nodig. De persweeen deden zichzelf; ik vond het qua bewuste handeling vergelijkbaar met kotsen, dat gebeurt ook grotendeels vanzelf.
Ttroeteltje schreef:
07-03-2021 15:21
Het is iets wat heel gevoelig ligt en waar net zo veel gedeelde als verdeelde meningen over zijn. Tel dat op bij het gegeven dat aanstaande moeders vanwege onwetendheid en onzekerheid en hormonen gevoelig zijn voor elke vorm van kritiek,feedback, goedbedoeld advies....
Ik vind vooral dat mensen (ook mannen) niet erg eerlijk zijn over bevallen en de babytijd. Hoeveel topics alleen al op dit forum van wanhopige moeders waarvan de baby niet in een bedje wil slapen
Babies die elke 1,5 uur komen voor een voeding.
Bevallingen die tegenvielen
Bevallen is zwaar,en de babytijd is voor veel mensen erg zwaar vol impact
En als iedereen om je heen blijft doen of alle babies wel doorslapen, helpt dat niet.
O, mocht je een boek willen lezen: perfecte bevallingen bestaan niet, van Diana Koster.
En als je dan toch bezig bent, is haar andere boek, perfecte moeders bestaan niet, ook een aanrader. Ik zou willen dat ik die voor mijn bevalling had gelezen, want de opvoedingsperiode duurt toch wat langer dan de bevalling ;-)
Ik heb alleen zwangerschapsgym gedaan. Niets aan gehad overigens (geplande ks vanwege stuitligging) maar wel een hele goede vriendschap aan over gehouden.

Wel schreef ik mee op een forum met mede zwangeren daar werd ik op een gegeven moment volledig afgefakkeld omdat ik het raar vond dat ik niet kon kiezen voor pijnstilling destijds (ruim 12 jaar geleden) dat was wel bijzonder. :mrgreen:
Oh wacht, helemaal vergeten... ook nog een info avond over borstvoeding gehad, dat was vooral promo praat en weinig informatief. Ik was toch al van plan borstvoeding te geven ik hoefde niet weer te horen hoe fantastisch en belangrijk het was...
flipje2 schreef:
07-03-2021 11:30
.

Ik wist niet dat die manier van persen bestond. Jammer, was handig geweest om te weten! Had toen ongeveer alle posities geprobeerd en niets werkte. Zelfs de weeenopwekkers hielpen maar een klein beetje. Ik moest vragen de verloskundige of de wee al geweest was. De hypnobirthing mevrouw zei dat het persen vanzelf zou gaan met een bepaalde ademhaling en dat iedereen altijd persweeen heeft (m’n moeder had ze ook niet dus ik wilde er alvast aandacht aan besteden). De 2e had ik wel persweeen en ze was er binnen 10 minuten. Zo anders!

To, voor mij werkte een combinatie van cursussen, maar ook realiseren dat het alle kanten op kan :-) Dus het niet zwart wit zien. Bij de hypnobirthing cursus was ze wel erg gefocust op natuurlijk, terwijl dat van mij ook weer niet hoefde.
lilalinda schreef:
07-03-2021 15:19
Persen.... heb ik dus niet eens gedaan.
Na ontsluiting gleden de kinders als vanzelf naar buiten. Mijn lichaam nam het over. Dat vond ik wel een erg mooi "oermoment"
Wat fijn... ben echt benieuwd hoe zo'n ervaring is.

Hier na volledige ontsluiting geen respons van mijn lijf, en na 1,5 uur persen op eigen kracht werd het alsnog een keizersnede. :frusty:

Maar goed, daarna had ik wel eindelijk een levende en gezonde baby in m'n armen!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Bij de eerste geen cursus oid, ook niet gemist. Bij de tweede zwangerschapsyoga, was meer om even bewust met de zwangerschap bezig te zijn. Alle info wist ik al door het googlen tijdens zwangerschap 1. Geen baat gehad bij ademhalingsoefeningen etc, maar ik weet dat zeker de vrouwen die redelijk nerveus waren voor de bevalling door de cursus wel meer het gevoel hadden 'in control' te zijn.

Pretecho bij de eerste wel, was nieuwsgierig naar geslacht. Bij 2 en 3 niet, heb nog wel wat geduld.
flipje2 schreef:
07-03-2021 22:37
Wat fijn... ben echt benieuwd hoe zo'n ervaring is.

Hier na volledige ontsluiting geen respons van mijn lijf, en na 1,5 uur persen op eigen kracht werd het alsnog een keizersnede. :frusty:

Maar goed, daarna had ik wel eindelijk een levende en gezonde baby in m'n armen!
ik heb geen andere ervaringen, had het bij beide kinderen. Tegen de tijd, dat ik kon persen... kwamen ze vanzelf. Floep
Dus ook geen schade, geen hechtingen niks.
Bij de 1e kreeg ik daarna wel nabloeding (placenta) dus alsnog wel even paniek (daar heeft de VK een prik voor, komt blijkbaar vaak voor). Bij de 2e stond ik direct na de bevalling onder de douche. Bijna onwerkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven