Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
vrijdag 9 april 2021 om 12:29
Er staat een frisse wind, maar heb de ochtend goed besteed.
Had 2 bakken met een heleboel aardbeiplantjes die veel te dicht op elkaar stonden.
Ik heb nu een hele grote bak in de tuin en daar alle plantjes in over gezet.
Moest ook nog op de fiets naar de winkel voor een zak potgrond, dus de nodige beweging ook al weer gehad.
Had 2 bakken met een heleboel aardbeiplantjes die veel te dicht op elkaar stonden.
Ik heb nu een hele grote bak in de tuin en daar alle plantjes in over gezet.
Moest ook nog op de fiets naar de winkel voor een zak potgrond, dus de nodige beweging ook al weer gehad.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
vrijdag 9 april 2021 om 13:48
Ik heb zo'n buurvrouw. Ze kan slecht tegen 'rommeltjes' en raakt onrustig wanneer de bladeren uit de bomen gaan vallen omdat het zo'n troep maakt.GreenLadyFern schreef: ↑07-04-2021 14:15Weet je wat ik nou eigenlijk het allergekste vind? Dat de mensen die de hele tuin betegelen dan vaak wel een compleet glazen achterwand met openslaande deuren hebben/laten plaatsen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dan met een kopje thee op de bank zit, een blik naar buiten werpt en bij jezelf verzucht: "Prachtig die zee van antraciet. Genieten. Die investering ruim waard."
Ondertussen heeft ze hun grote tuinen (voor en achter) omgetoverd tot pleinen. Dat geeft haar rust.
vrijdag 9 april 2021 om 14:52
Nog even gruwelen
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... hOFTX1oHTI
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... hOFTX1oHTI
vrijdag 9 april 2021 om 19:07
Eind van de middag ook nog onkruid uit de voortuin gehaald
Nu ziet het er weer redelijk netjes uit
Eindelijk weer eens een dag lekker in de tuin bezig geweest
Ik heb ook nog een potje met narcissen mee genomen, enigste voorjaarsbloeier die ik nog miste in de voortuin
Rondom tegen het huis staat nog wel wat onkruid, dat is het volgende op mijn lijstje waar ik mee bezig wil
En moet ook nog het 1 en ander aan zomerbollen in potten zetten
Maar dan moet ik eerst weer potgrond halen.
Nu ziet het er weer redelijk netjes uit
Eindelijk weer eens een dag lekker in de tuin bezig geweest
Ik heb ook nog een potje met narcissen mee genomen, enigste voorjaarsbloeier die ik nog miste in de voortuin
Rondom tegen het huis staat nog wel wat onkruid, dat is het volgende op mijn lijstje waar ik mee bezig wil
En moet ook nog het 1 en ander aan zomerbollen in potten zetten
Maar dan moet ik eerst weer potgrond halen.

maandag 12 april 2021 om 08:42
Bedankt voor jullie tips voor online bestellen! Vrijdag eindelijk de bestelling op kunnen halen. Zaterdagochtend gauw alvast een deel in de tuin gezet, totdat het echt te hard ging regenen. Hopelijk vanmiddag tijd om de rest erin te zetten.
Er was trouwens wel heel veel uitkocht, weten jullie of dat nog in het voorjaar weer beschikbaar komt of dat dat pas weer in het najaar is? We willen deze gaan bestellen voor in een hoek waar we nog niets hebben staan: https://www.directplant.nl/amberboom-al ... iflua.html maar dan moet ik wel e.e.a. bijbestellen om aan het minimumbedrag te komen, heel vervelend
Er was trouwens wel heel veel uitkocht, weten jullie of dat nog in het voorjaar weer beschikbaar komt of dat dat pas weer in het najaar is? We willen deze gaan bestellen voor in een hoek waar we nog niets hebben staan: https://www.directplant.nl/amberboom-al ... iflua.html maar dan moet ik wel e.e.a. bijbestellen om aan het minimumbedrag te komen, heel vervelend

maandag 12 april 2021 om 10:26
dorpstuin schreef: ↑12-04-2021 08:42Bedankt voor jullie tips voor online bestellen! Vrijdag eindelijk de bestelling op kunnen halen. Zaterdagochtend gauw alvast een deel in de tuin gezet, totdat het echt te hard ging regenen. Hopelijk vanmiddag tijd om de rest erin te zetten.
Er was trouwens wel heel veel uitkocht, weten jullie of dat nog in het voorjaar weer beschikbaar komt of dat dat pas weer in het najaar is? We willen deze gaan bestellen voor in een hoek waar we nog niets hebben staan: https://www.directplant.nl/amberboom-al ... iflua.html maar dan moet ik wel e.e.a. bijbestellen om aan het minimumbedrag te komen, heel vervelend![]()
Volgens mij klopt het schema niet wat op die website staat. Een stamomtrek van 400 cm?? En dat in een pot???

Wel een erg mooie heester!
Ik vind hier dingen van.

maandag 12 april 2021 om 11:13
Het is een boom in struikvorm, dus ze zijn een beetje in de war denk ik. Ik ben er vanuit gegaan dat het de hoogtes zijn.Sabeltandcavia schreef: ↑12-04-2021 10:26Volgens mij klopt het schema niet wat op die website staat. Een stamomtrek van 400 cm?? En dat in een pot???
Wel een erg mooie heester!

maandag 12 april 2021 om 12:24
Van mij mag het wel eens ophouden met sneeuwen... Zaterdagochtend even teleurgesteld dat Gardeners World niet was opgenomen - had even het nieuws niet gevolgd, oeps. Zat helemaal klaar met een kop thee en een smoothie.
Toen kwam ineens het Gardeners World magazine op de mat, had man besteld als verassing
Die ligt nog steeds ongelezen omdat ik een rotweekend heb gehad en er een fijn moment van wil maken.
Afgelopen vrijdag wel weer met de elektrische onkruidborstel aan de slag geweest en de bestrating geveegd. Stom werk, maar moet gebeuren. De bestrating is schots en scheef en heel erg oud, en de voegen bestaan voornamelijk uit wortelplakkaten van gras
Maar goed, dat komt nog wel. En ik vertik het om gif te gebruiken.
Ik vind ook dat bij directplant weinig leverbaar is en vind het vervelend dat je vaak aan dat minimumbestelbedrag zit. Als ik weer wat wil kopen ga ik denk ik wat lokale kwekerijen bezoeken.
Nog op zoek naar wat tips. Ik heb een hoop plastic potten, die ik graag wat sfeervoller zou maken. Verder ook veel zinken emmers en teilen in allerlei formaten en wat stenen potten. Ik hou ervan als het er oud en afgeleefd uit ziet, maar die plastic potten zijn zo sfeerloos... Iemand tips? Ik ga er eentje beplakken met snoeihout (lijmpistool in de aanslag haha), voor tijdelijk dacht ik wel een jute 'zak' om een ander heen te doen bijvoorbeeld, maar verder weet ik het niet zo goed. Betonverf of iets dergelijks, maar blijft dat goed buiten? Kan ik mozaïeken op een plastic pot?
Nou ja, ik sta open voor leuke ideeën
Toen kwam ineens het Gardeners World magazine op de mat, had man besteld als verassing

Die ligt nog steeds ongelezen omdat ik een rotweekend heb gehad en er een fijn moment van wil maken.
Afgelopen vrijdag wel weer met de elektrische onkruidborstel aan de slag geweest en de bestrating geveegd. Stom werk, maar moet gebeuren. De bestrating is schots en scheef en heel erg oud, en de voegen bestaan voornamelijk uit wortelplakkaten van gras

Maar goed, dat komt nog wel. En ik vertik het om gif te gebruiken.
Ik vind ook dat bij directplant weinig leverbaar is en vind het vervelend dat je vaak aan dat minimumbestelbedrag zit. Als ik weer wat wil kopen ga ik denk ik wat lokale kwekerijen bezoeken.
Nog op zoek naar wat tips. Ik heb een hoop plastic potten, die ik graag wat sfeervoller zou maken. Verder ook veel zinken emmers en teilen in allerlei formaten en wat stenen potten. Ik hou ervan als het er oud en afgeleefd uit ziet, maar die plastic potten zijn zo sfeerloos... Iemand tips? Ik ga er eentje beplakken met snoeihout (lijmpistool in de aanslag haha), voor tijdelijk dacht ik wel een jute 'zak' om een ander heen te doen bijvoorbeeld, maar verder weet ik het niet zo goed. Betonverf of iets dergelijks, maar blijft dat goed buiten? Kan ik mozaïeken op een plastic pot?
Nou ja, ik sta open voor leuke ideeën

maandag 12 april 2021 om 12:27
Zoooo, weer even bij gelezen, zo´n 15 pagina´s. Ik ben de afgelopen weken nogal bezig geweest met werken en school, en helemaal niet op het forum geweest. De tuin heeft ook nog niet veel aandacht gehad, beetje opgeruimd en dode potplanten weg gemieterd en dat is het wel een beetje. Tijdens de paar mooie warme dagen heb ik vooral lekker genoten op mijn schommelbank, kon me er niet toe zetten om aan het werk te gaan in de tuin. En nu ben ik daar blij mee, met de nachtvorst die er nog achteraan kwam en sneeuw, en hagel. Momenteel is de tuin ook weer half wit van de hagel en sneeuw. Raar gezicht, met de magnolia vol in bloei, de camellia´s vol knoppen en de tulpen die ook volop bloeien.
Ik wil zo graag mooi weer en de moed om echt met de tuin aan de slag te gaan. Heel raar, vorig jaar kon ik niet wachten en dit voorjaar heb ik er helemaal geen zin in. het slechte weer is dus best een goed excuus. Jullie zijn allemaal al lekker aan de gang, plantjes gekocht enzo. Heb ik ook nog niet gedaan. Tis gewoon bar en boos.
Gelukkig redt de tuin zichzelf aardig goed en geniet ik wel van wat er allemaal al bloeit. Mijn gras/mos/ereprijsveldje is nu bezaaid met bloeiende madeliefjes. Eerder had ik geen madeliefjes en ze kwamen ook niet spontaan. Ik heb madeliefjes staan plukken her en der en heb de uitgebloeide bloemetjes in mijn gazon gestrooid. En met resultaat, na twee seizoenen heb ik echt heel veel madeliefjes!
We hadden laatst ook een bunzing (!) in de tuin. eerder hadden we overlast van steenmarters, dus ik dacht eerst dat het een uit de kluiten gewassen steenmarter was, maar nee.... een beetje speuren op internet later kwam ik erachter dat het om een bunzing gaat, en dat een nabijgelegen bedrijventerrein daar overlast van heeft. We hebben het beessie maar een keer gezien, gek genoeg op klaarlichte dag en hij/zij had ook niet zo heel veel haast om weg te komen toen hij in de gaten kreeg dat we hem of haar zagen. Heul apart!
Iedereen die hier al langer meeleest weet dat ik dol ben op mussen, en dat er geen mussen in mijn tuin kwamen. Er komen er nu steeds een paar op visite. Ik ga een mussenflat ophangen aan het huis, in de hoop dat er zich een hele kolonie gaat vestigen!
Ik wil zo graag mooi weer en de moed om echt met de tuin aan de slag te gaan. Heel raar, vorig jaar kon ik niet wachten en dit voorjaar heb ik er helemaal geen zin in. het slechte weer is dus best een goed excuus. Jullie zijn allemaal al lekker aan de gang, plantjes gekocht enzo. Heb ik ook nog niet gedaan. Tis gewoon bar en boos.

We hadden laatst ook een bunzing (!) in de tuin. eerder hadden we overlast van steenmarters, dus ik dacht eerst dat het een uit de kluiten gewassen steenmarter was, maar nee.... een beetje speuren op internet later kwam ik erachter dat het om een bunzing gaat, en dat een nabijgelegen bedrijventerrein daar overlast van heeft. We hebben het beessie maar een keer gezien, gek genoeg op klaarlichte dag en hij/zij had ook niet zo heel veel haast om weg te komen toen hij in de gaten kreeg dat we hem of haar zagen. Heul apart!
Iedereen die hier al langer meeleest weet dat ik dol ben op mussen, en dat er geen mussen in mijn tuin kwamen. Er komen er nu steeds een paar op visite. Ik ga een mussenflat ophangen aan het huis, in de hoop dat er zich een hele kolonie gaat vestigen!
maandag 12 april 2021 om 14:59
Ik kom even oningelezen binnenrollen maar ik ben GW aan het terugkijken. T momemt dat Monty zn jas uit doet, voor t eerst sinds september. Zo heerlijk herkenbaar en bijna sexy
En dat verhaal over dat gezin waar de vader van in coma ligt
Ik negeer de hele donkere wolken (irl en mentaal) maar even die hier weer aankomen.
Mijn tuin ligt er wat verwaarloost bij. Mijn gras is nog niet gemaaid dit jaar. Ik wil heel veel vaste planten verplanten.
Mijn oleander en kumquat zijn overleden. Maar eens nadenken wat ik met die potten wil.
De AH heeft hele mooie elho potten liggen nu en een rek. Heeft iemand een idee of dat n goede koop is?
Verder ben ik nu wel redelijk officieel een ad(h)dame
Sinds 1,5 mnd aan de medicatie en in huis is t zichtbaar. Nu mn tuin nog.
Ondertussen klettert de hagel hier weer rond.
tot binnenkort allemaal. Ben jullie niet vergeten.

En dat verhaal over dat gezin waar de vader van in coma ligt

Ik negeer de hele donkere wolken (irl en mentaal) maar even die hier weer aankomen.
Mijn tuin ligt er wat verwaarloost bij. Mijn gras is nog niet gemaaid dit jaar. Ik wil heel veel vaste planten verplanten.
Mijn oleander en kumquat zijn overleden. Maar eens nadenken wat ik met die potten wil.
De AH heeft hele mooie elho potten liggen nu en een rek. Heeft iemand een idee of dat n goede koop is?
Verder ben ik nu wel redelijk officieel een ad(h)dame

Ondertussen klettert de hagel hier weer rond.

Been there, done that, got the T-shirt.

maandag 12 april 2021 om 16:28
@TG: Hee wat leuk, mussen!
Ik heb er momenteel ook veel in mijn tuin. het varieert van 5 tot wel 20, en mijn tuin is maar klein dus dat is behoorlijk indrukwekkend als ze er met zijn allen zijn
Dat vind ik dan wel het voordeel van het slechte weer. Als de zon schijnt valt er al meer te halen voor ze, maar als het rotweer is weten ze mijn tuin (en voer) wel weer te vinden. Ook nog steeds veel verschillende mezen. Laatst zelfs een staartmees gezien. Eksters en merels. Vinken zie ik niet veel meer, wel nog een gaai en laatst een grote bonte specht. Spreeuwen ook trouwens... en het roodborstje, turkse tortels en nu ook twee houtduiven. Daar ben ik wat minder blij mee omdat ze ook de voedertafel onderschijten en alles veel te snel leegvreten wat me nogal wat geld kost, maar ben wel heel gelukkig dat ik zoveel vogels in mijn tussenwoningtuintje mag ontvangen!
Ook tof van die madeliefjes, dat dat werkt joh! Had me toch wat euro's kunnen besparen, ik heb zaad gekocht haha! Maar pas een maand of twee geleden gezaaid, dus dat komt volgend jaar wel.
@Apatura: Ja was echt een hele welkome verassing. Hij heeft ook meegekeken met Gardeners World, en snapte wel dat ik het relaxt vond haha.
Ik heb een aantal Elho potten, echt degelijke potten wel hoor! Ik heb voornamelijk de campana serie, en dan van de green basics die helemaal van gerecylced plastic zijn gemaakt, voelt toch beter
Fijn dat je medicatie werkt. Ik heb sinds een maand of zes ritalin, ben er ook erg blij mee.
Vandaag toch nog wat voor de tuin gemaakt. Ik had nog een kledingrek staan van toen we de kledingkast/kamer aan het vervangen waren, en ben nu met jute touw een klimrek erin aan het macrameeën. Ik heb nog nooit aan macrame gedaan dus dat is een uitdaging en nog lang niet af
Maar vind het er nu al leuk uitzien. Ik weet nog niet wat ik er op ga laten groeien. Ik heb voorgezaaide klimmende winde, klokwinde en reukerwt, maar kan ook een mandevilla kopen, die doet het altijd erg goed op de plek waar dit rek komt.
Dit is het rek waar ik op aan het knopen ben:

Dat vind ik dan wel het voordeel van het slechte weer. Als de zon schijnt valt er al meer te halen voor ze, maar als het rotweer is weten ze mijn tuin (en voer) wel weer te vinden. Ook nog steeds veel verschillende mezen. Laatst zelfs een staartmees gezien. Eksters en merels. Vinken zie ik niet veel meer, wel nog een gaai en laatst een grote bonte specht. Spreeuwen ook trouwens... en het roodborstje, turkse tortels en nu ook twee houtduiven. Daar ben ik wat minder blij mee omdat ze ook de voedertafel onderschijten en alles veel te snel leegvreten wat me nogal wat geld kost, maar ben wel heel gelukkig dat ik zoveel vogels in mijn tussenwoningtuintje mag ontvangen!
Ook tof van die madeliefjes, dat dat werkt joh! Had me toch wat euro's kunnen besparen, ik heb zaad gekocht haha! Maar pas een maand of twee geleden gezaaid, dus dat komt volgend jaar wel.
@Apatura: Ja was echt een hele welkome verassing. Hij heeft ook meegekeken met Gardeners World, en snapte wel dat ik het relaxt vond haha.
Ik heb een aantal Elho potten, echt degelijke potten wel hoor! Ik heb voornamelijk de campana serie, en dan van de green basics die helemaal van gerecylced plastic zijn gemaakt, voelt toch beter

Fijn dat je medicatie werkt. Ik heb sinds een maand of zes ritalin, ben er ook erg blij mee.
Vandaag toch nog wat voor de tuin gemaakt. Ik had nog een kledingrek staan van toen we de kledingkast/kamer aan het vervangen waren, en ben nu met jute touw een klimrek erin aan het macrameeën. Ik heb nog nooit aan macrame gedaan dus dat is een uitdaging en nog lang niet af

Dit is het rek waar ik op aan het knopen ben:

maandag 12 april 2021 om 22:42
dinsdag 13 april 2021 om 13:31
GLF, wat een goed idee om te macrameeën op een kledingrek! je zou d'r ook nog op kunnen weven... (met snoeihout ofzo). Je brengt me wel weer op ideeën, waar ik eigenlijk geen tijd voor heb. Zo eerst een online teamvergadering en dan mag ik online verder, morgen een toets algemene ziekteleer voor school. Het schiet nu wel op, in februari volgend jaar heb ik mijn diploma verzorgende IG. En dan nog verder voor verpleegkunde, uiteindelijk wil ik ulcus verpleegkundige (wondverpleegkundige) worden in de wijkverpleging. Ik heb nog wat jaartjes school te gaan. Gelukkig heb ik er veel plezier in!

woensdag 14 april 2021 om 09:36
Ik was jullie al kwijt. Maar dan blijkt er gewoon een nieuw topic te zijn
.
Hier gaat alles zijn gangetje, maar het is nog zo koud. Vanmorgen (vannacht) heel vroeg, toen ik op de fiets zat was het hier -4 en ik las dat het aan de grond -7 was. Brrrr.
Met de tuin ben ik weer een beetje bezig. Mijn tweede spar (+10 m) staat op overlijden (en wat een naalden komen dan uit zo'n boom, de hele tuin ligt onder een tapijt), dus we hebben nu een (te) groot gat in de tuin. Vanmorgen is onze nieuwste aanwinst gearriveerd: een lijsterbes. Het is een lastige plek (droog, zand, halfschaduw), dus ik hoop dat het de lijsterbes gaat lukken. Het is een echte beauty.
Wauw, Tuingravin, ik ben jaloers op jullie bunzing. Hier alleen maar gewone steenmarters in de wijk (die zie ik in het donker regelmatig over straat lopen). En heel veel eekhoorns, ik vermoed ook een aantal zogende (dikke tepels).
Verder heb ik mijn zinnen gezet op twee fruitbomen. In mijn vorige tuin had ik een kers, nu twijfel ik er tussen twee pruimenboompjes of twee kersenbomen. Ik moet eigenlijk snel de knoop doorhakken. Helaas is er weinig meer te krijgen. Meer mensen hebben hetzelfde idee.
Greenladyfern, wat een gaaf idee. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Tuingravin, wat een gave plannen qua opleiding!
Hier gaat alles zijn gangetje, maar het is nog zo koud. Vanmorgen (vannacht) heel vroeg, toen ik op de fiets zat was het hier -4 en ik las dat het aan de grond -7 was. Brrrr.
Met de tuin ben ik weer een beetje bezig. Mijn tweede spar (+10 m) staat op overlijden (en wat een naalden komen dan uit zo'n boom, de hele tuin ligt onder een tapijt), dus we hebben nu een (te) groot gat in de tuin. Vanmorgen is onze nieuwste aanwinst gearriveerd: een lijsterbes. Het is een lastige plek (droog, zand, halfschaduw), dus ik hoop dat het de lijsterbes gaat lukken. Het is een echte beauty.
Wauw, Tuingravin, ik ben jaloers op jullie bunzing. Hier alleen maar gewone steenmarters in de wijk (die zie ik in het donker regelmatig over straat lopen). En heel veel eekhoorns, ik vermoed ook een aantal zogende (dikke tepels).
Verder heb ik mijn zinnen gezet op twee fruitbomen. In mijn vorige tuin had ik een kers, nu twijfel ik er tussen twee pruimenboompjes of twee kersenbomen. Ik moet eigenlijk snel de knoop doorhakken. Helaas is er weinig meer te krijgen. Meer mensen hebben hetzelfde idee.
Greenladyfern, wat een gaaf idee. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Tuingravin, wat een gave plannen qua opleiding!
woensdag 14 april 2021 om 09:46
GreenLadyFern schreef: ↑07-04-2021 14:15Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je dan met een kopje thee op de bank zit, een blik naar buiten werpt en bij jezelf verzucht: "Prachtig die zee van antraciet. Genieten. Die investering ruim waard."

Als je minder wil moeten, moet je minder willen.