Ongepland zwanger

maandag 12 april 2021 om 12:29
Hallo allemaal,
Omdat ik momenteel in een emotionele rollercoaster zit wil ik hier heel graag mijn verhaal doen. Niet voor de negatieve reacties, maar hoop op misschien herkenbaarheid of goede adviezen.
Hier komt het verhaal:
Afgelopen maanden heb ik gedate met een oudere man. Ik ben 30, hij is 50.
Het liep eigenlijk al op het einde, maar afgelopen vrijdag kwam ik erachter dat ik zwanger ben. Het is nu zo'n 5 weken. De man in kwestie wilde in eerste instantie een gezinnetje starten en liep zo hard van stapel (samenwonen, voorstellen aan ouders etc.) dat ik nu niet meer weet wat ik moet doen... Eigenlijk is mijn gevoel hélemaal weg en wil ik niet met hem samenzijn of intiem zijn. Wellicht de hormonen.
Het probleem is dat dit niet de eerste keer is. In 2015 ben ik alleenstaande moeder geworden. De vader in kwestie wilde absoluut geen kinderen. Dit is dus de tweede keer dat dit mij overkomt. Zó ontzettend stom, dom en onverantwoord!:( Dat weet ik allemaal wel..
De zorg voor een kind heb ik dus al en is soms zeker niet makkelijk alleen.
Mijn hoofd zegt: laat het weghalen, want er is geen 1 positief argument te benoemen wat betreft houden.. Maar mijn hart spreekt anders. Ik ben bang dat ik het niet kan en na abortus helemaal in ga storten. Dit komt ook niet ten goede van mijn zoontje.
Mijn hele familie zal tegen me zijn en zeggen dat ik ongelovelijk stom ben. Zeggen dat ik het niet aan kan en me misschien wel niet meer aan kijken.
Is het dit waard?
Herkennen moeders dit verhaal? Zijn er hier moeders (of vaders) die deze situatie hebben meegemaakt en meer kinderen hebben van meerdere vaders?
Heb altijd een tweede gewild, zodat mijn zoontje ook niet alleen is en het gewoon niet compleet aanvoelt. Dit is natuurlijk een heel slecht scenario..
Wat moet ik nu doen?? Negatieve reacties, zoals: 'je bent dom' of 'hoe kun je dit twee keer zo ver laten komen' zou ik niet zo fijn vinden. Ik weet dat ik stom ben geweest.
Hopelijk is er herkenning..
Omdat ik momenteel in een emotionele rollercoaster zit wil ik hier heel graag mijn verhaal doen. Niet voor de negatieve reacties, maar hoop op misschien herkenbaarheid of goede adviezen.
Hier komt het verhaal:
Afgelopen maanden heb ik gedate met een oudere man. Ik ben 30, hij is 50.
Het liep eigenlijk al op het einde, maar afgelopen vrijdag kwam ik erachter dat ik zwanger ben. Het is nu zo'n 5 weken. De man in kwestie wilde in eerste instantie een gezinnetje starten en liep zo hard van stapel (samenwonen, voorstellen aan ouders etc.) dat ik nu niet meer weet wat ik moet doen... Eigenlijk is mijn gevoel hélemaal weg en wil ik niet met hem samenzijn of intiem zijn. Wellicht de hormonen.
Het probleem is dat dit niet de eerste keer is. In 2015 ben ik alleenstaande moeder geworden. De vader in kwestie wilde absoluut geen kinderen. Dit is dus de tweede keer dat dit mij overkomt. Zó ontzettend stom, dom en onverantwoord!:( Dat weet ik allemaal wel..
De zorg voor een kind heb ik dus al en is soms zeker niet makkelijk alleen.
Mijn hoofd zegt: laat het weghalen, want er is geen 1 positief argument te benoemen wat betreft houden.. Maar mijn hart spreekt anders. Ik ben bang dat ik het niet kan en na abortus helemaal in ga storten. Dit komt ook niet ten goede van mijn zoontje.
Mijn hele familie zal tegen me zijn en zeggen dat ik ongelovelijk stom ben. Zeggen dat ik het niet aan kan en me misschien wel niet meer aan kijken.
Is het dit waard?
Herkennen moeders dit verhaal? Zijn er hier moeders (of vaders) die deze situatie hebben meegemaakt en meer kinderen hebben van meerdere vaders?
Heb altijd een tweede gewild, zodat mijn zoontje ook niet alleen is en het gewoon niet compleet aanvoelt. Dit is natuurlijk een heel slecht scenario..
Wat moet ik nu doen?? Negatieve reacties, zoals: 'je bent dom' of 'hoe kun je dit twee keer zo ver laten komen' zou ik niet zo fijn vinden. Ik weet dat ik stom ben geweest.

Hopelijk is er herkenning..

maandag 12 april 2021 om 17:04
Wees allereerst niet zo hard voor jezelf. Je blijft maar herhalen dat je stom/dom bent geweest en boort jezelf alleen maar de grond in. Het is zoals het is en hoe het nu zo is gekomen, maakt niet meer uit.
Wat wel uitmaakt is dat jij een groeiend kindje in je buik hebt, waarover je een beslissing moet nemen. Uiteraard kunnen wij dat niet voor je doen, maar ik zou zeggen: doe echt waar je zelf achter staat. Neem geen abortus omdat je bang bent dat mensen een mening hebben over jou als alleenstaande moeder. Maar hou het kindje ook niet als je het zelf niet wilt houden. Het gaat even niet om wat andere mensen vinden (behalve natuurlijk de vader van het kindje, want het is biologisch gezien ook van hem). Als je je er echt ongemakkelijk bij voelt, hoef je natuurlijk niet tegen iedereen te zeggen dat het ongepland was. Je wilde immers al graag een tweede.
In ieder geval goed dat je erover praat, ook al is het anoniem. Veel sterkte TO en wees lief voor jezelf!
Wat wel uitmaakt is dat jij een groeiend kindje in je buik hebt, waarover je een beslissing moet nemen. Uiteraard kunnen wij dat niet voor je doen, maar ik zou zeggen: doe echt waar je zelf achter staat. Neem geen abortus omdat je bang bent dat mensen een mening hebben over jou als alleenstaande moeder. Maar hou het kindje ook niet als je het zelf niet wilt houden. Het gaat even niet om wat andere mensen vinden (behalve natuurlijk de vader van het kindje, want het is biologisch gezien ook van hem). Als je je er echt ongemakkelijk bij voelt, hoef je natuurlijk niet tegen iedereen te zeggen dat het ongepland was. Je wilde immers al graag een tweede.
In ieder geval goed dat je erover praat, ook al is het anoniem. Veel sterkte TO en wees lief voor jezelf!
maandag 12 april 2021 om 17:10
hoop niet, dat ik nu een discussie overhoop trek. Maar ik zou pas de vader betrekken, als ik zeker wist welke keus ik zou makenviva-amber schreef: ↑12-04-2021 16:45Je kan ook met de vader bij het Fiom praten of een 2de gesprek samen.
Die keus zou ik namelijk helemaal autonoom maken, niet beïnvloed door zijn mening.
maandag 12 april 2021 om 17:13

maandag 12 april 2021 om 17:21
Wat je je als eerste zal moeten realiseren is dat je hoe dan ook in een ontzettend lastige situatie zit, waar geen makkelijke weg uit is. Daarmee moet je dealen, dat je nu in deze situatie zit. Los van hoe je er bent gekomen, of wat je daarvan vindt, of dat je het liever niet in dit schuitje had gezeten. Die gedachtes helpen je namelijk niet. Hoe sneller je erkent dat het is zoals het is, hoe beter de keuze wordt die je gaat maken.
Beiden kanten van de medaille, abortus of houden, brengen pijn en ellende met zich mee. Daar kom je helaas niet onderuit en zal je doorheen moeten. De vraag is hoe jij je leven op de lange termijn voor je ziet. Daar moet je je keuze op baseren, niet op hoeveel pijn iets nú doet.
En je mag best wat liever voor jezelf zijn, want het is gewoon een rotsituatie waarin je zit. Sterkte!
Beiden kanten van de medaille, abortus of houden, brengen pijn en ellende met zich mee. Daar kom je helaas niet onderuit en zal je doorheen moeten. De vraag is hoe jij je leven op de lange termijn voor je ziet. Daar moet je je keuze op baseren, niet op hoeveel pijn iets nú doet.
En je mag best wat liever voor jezelf zijn, want het is gewoon een rotsituatie waarin je zit. Sterkte!
maandag 12 april 2021 om 17:23
Hier ben ik het mee eens. De keuze is al moeilijk genoeg zonder rekening te houden met zijn mening.
Als het goed is sturen ze de partner tijdens gesprek bij abortuskliniek of fiom ook even de kamer uit om alleen met de zwangere vrouw te praten. Op deze manier willen ze er achter komen of de vrouw niet wordt beinvloed door de partner.
maandag 12 april 2021 om 17:25
Dom is verlden tijd, je leeft nu en zal het met het gegeven van nu moeten doen.
Waarom zal jouw familie zeggen dat je het niet aan kan, is daar een reden voor?
Denk je zelf dat je 2 kindjes kan opvoeden in je eentje?
Want jn het slechtste geval trekt de vader zijn handen er vanaf en laat je familie je in de steek.
Zou je dan voor 2 kinderen kunnen zorgen? Als dat antwoord ja is kun je een stap verder nadenken. Wil je je leven overhoop gooien? Wil je eventieel altijd met deze man verbonden blijven door een kindje?
Je bent nu nog heel pril zwanger, hoe langer je wacht, hoe meer het een kindje is en hoe laster het zal worden.
Waarom zal jouw familie zeggen dat je het niet aan kan, is daar een reden voor?
Denk je zelf dat je 2 kindjes kan opvoeden in je eentje?
Want jn het slechtste geval trekt de vader zijn handen er vanaf en laat je familie je in de steek.
Zou je dan voor 2 kinderen kunnen zorgen? Als dat antwoord ja is kun je een stap verder nadenken. Wil je je leven overhoop gooien? Wil je eventieel altijd met deze man verbonden blijven door een kindje?
Je bent nu nog heel pril zwanger, hoe langer je wacht, hoe meer het een kindje is en hoe laster het zal worden.
maandag 12 april 2021 om 17:35
Kan ook, maar goed het hangt van de keuze af en de relatie met ex-date. Dan bedoel ik geen liefdesrelatie, maar meer het bespreken hoe je samen wel of niet verder gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 12 april 2021 om 18:05
maandag 12 april 2021 om 18:10
ik ben 3 keer ongewenst zwanger geweest, heb twee abortussen gehad en mijn laatste zwangerschap uitgedragen en hieruit werd een zoon geboren.KimvdWerken schreef: ↑12-04-2021 12:57Dank voor je bemoedigende woorden.
Je hebt zeker gelijk. Maar heb er even weinig aan.![]()
Mijn omgeving wist er weinig van omdat ik geen zin had in al die harde oordelen. Ik had met de eerste abortus meer moeite dan met de tweede maar heb er achteraf nooit spijt van gehad. Ja was stom om 3 keer ongewenst zwanger te raken, maar ik moet daar mee leven niet mijn omgeving.
Maak de keuze die jij wilt en denk aub niet wat anderen er van zullen vinden. Je bent al alleenstaande moeder en twee kinderen is echt heftiger dan een. Ik ben trouwens ook een alleenstaande moeder.
maandag 12 april 2021 om 18:15
Een kind krijgen terwijl je twijfelt lijkt me net zo erg als een abortus bij twijfel of zelf erger.DS1971 schreef: ↑12-04-2021 18:05To, dit lijkt mij echt een beslissing waarvoor geldt bij twijfel niet doen.
Het is niet ideaal, maar als je op zichzelf wel een tweede wil, dan is het misschien ook straks wel heel leuk met zijn drietjes.
En die man kan ook gewoon bijdragen in de zorg. Ook als je geen relatie hebt.
maandag 12 april 2021 om 18:51
Wat zou je ervan vinden om deze man de komende 30 jaar nog in je leven te hebben en in co-ouderschap jullie kind op te voeden? Wil je dat? Hoe is het voor je eerste als je tweede wel een betrokken vader heeft en waar jullie kind ook 50% van de tijd woont?
Niet dat dit doorslaggevend is maar wel iets om goed over na te denken.
Je bent pas 30 en hebt nog een aardige tijd om een tweede kind te krijgen met de man waar je van houd en waar je graag oud mee wil worden.
Ik wens je sterkte met deze moeilijke keuze.
Niet dat dit doorslaggevend is maar wel iets om goed over na te denken.
Je bent pas 30 en hebt nog een aardige tijd om een tweede kind te krijgen met de man waar je van houd en waar je graag oud mee wil worden.
Ik wens je sterkte met deze moeilijke keuze.

maandag 12 april 2021 om 19:18
Daar denk ik anders over, maar beide standpunten zijn natuurlijk even valide.boekenlegger0 schreef: ↑12-04-2021 18:15Een kind krijgen terwijl je twijfelt lijkt me net zo erg als een abortus bij twijfel of zelf erger.
In dit specifieke geval zit de twijfel vooral in de situatie en niet in een tweede kind begrijp ik.

maandag 12 april 2021 om 20:48
Dank jullie allemaal voor deze lieve reacties. Echt super fijn dat er zulke lieve woorden in staan!! Het zijn een hoop berichten om allemaal te beantwoorden. Het is ook mijn keuze, ondanks wat mensen vinden. De schaamte staat in de weg, en dat is zonde. Want stiekem wil ik het heel graag aan gaan in mijn hart. De vader is hier het probleem. Hij wil betrokken zijn en dat is fijn, maar dan gelijk in een relatie en samen wonen en zelfs voor.mijn mannetje van 5 zorgen.
Dat gaat mij te snel, omdat er van mijn kant geen liefde meer is.
Heb deze week een gesprek bij een abortuskliniek. De afspraak staat dan en heb gelukkig nog bedenktijd. Even de opties open houden.
Nogmaals heeeeel erg bedankt allemaal. Zo fijn dat de oordelen mee vallen. Zie waarschijnlijk een hoop beren op de weg, die niet zo zullen zijn uiteindelijk.
Dank jullie.

Dat gaat mij te snel, omdat er van mijn kant geen liefde meer is.
Heb deze week een gesprek bij een abortuskliniek. De afspraak staat dan en heb gelukkig nog bedenktijd. Even de opties open houden.
Nogmaals heeeeel erg bedankt allemaal. Zo fijn dat de oordelen mee vallen. Zie waarschijnlijk een hoop beren op de weg, die niet zo zullen zijn uiteindelijk.
Dank jullie.
maandag 12 april 2021 om 21:02
Fijn dat je je gehoord voelt hier TO.
Wat je schrijft over je gevoel naar de verwekker toe baart me echt wel zorgen. Dit klinkt als geen relatiemateriaal voor jou. Het feit dat hij zo snel wil gaan en ook jouw kind al 'incalculeert', klinkt als een grote alarmbel voor mij.
Twee dingen wil ik je hierin zeggen: Er is nooit een reden om een ander in jouw leven toe te laten als dat niet goed voelt.
En denk ook na over de situatie van jouw kind : Als je niet met de vader van de baby samen bent maar de vader wel bv co-ouderschap wil dan gaat het ene kind naar de vader en het andere kind groeit op zonder vader. Lijkt me niet makkelijk voor je oudste. En ingewikkeld voor jou en jullie toekomst.
Heel goed dat je dat gesprek gepland hebt. Ik gun je zo dat je met iemand in gesprek kan gaan waar jij je goed bij voelt zodat je beter je eigen gevoelens en verstand kan kaderen. Sterkte.
Wat je schrijft over je gevoel naar de verwekker toe baart me echt wel zorgen. Dit klinkt als geen relatiemateriaal voor jou. Het feit dat hij zo snel wil gaan en ook jouw kind al 'incalculeert', klinkt als een grote alarmbel voor mij.
Twee dingen wil ik je hierin zeggen: Er is nooit een reden om een ander in jouw leven toe te laten als dat niet goed voelt.
En denk ook na over de situatie van jouw kind : Als je niet met de vader van de baby samen bent maar de vader wel bv co-ouderschap wil dan gaat het ene kind naar de vader en het andere kind groeit op zonder vader. Lijkt me niet makkelijk voor je oudste. En ingewikkeld voor jou en jullie toekomst.
Heel goed dat je dat gesprek gepland hebt. Ik gun je zo dat je met iemand in gesprek kan gaan waar jij je goed bij voelt zodat je beter je eigen gevoelens en verstand kan kaderen. Sterkte.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
maandag 12 april 2021 om 21:05
Heel erg eens!Oudblond schreef: ↑12-04-2021 21:02Fijn dat je je gehoord voelt hier TO.
En gevoelsmatig zou ik me nu vooral afvragen wat het beste is voor je oudste

dinsdag 13 april 2021 om 12:01
De man klinkt als niet-realistisch. Ik zou daar toch wel erg op mijn hoede voor zijn. Het is een levenslang probleem dat je jezelf én je oudste en eventuele ongeboren kind aandoet als die man niet redelijk is.
Bedenk wel dat je géén zeggenschap over dit kind hebt als hij gedeeld voogdij/omgang heeft (en daar heeft hij recht op!). Je zal voor alles toestemming moeten vragen en overleggen (scholen, evt behandelingen, vakanties) en je hebt geen zicht op je kind als het bij hem is de halve week. Als je daar ook maar enigszins over twijfelt of geen goed gevoel bij hebt dan zou ik deze zwangerschap laten gaan.
Bedenk wel dat je géén zeggenschap over dit kind hebt als hij gedeeld voogdij/omgang heeft (en daar heeft hij recht op!). Je zal voor alles toestemming moeten vragen en overleggen (scholen, evt behandelingen, vakanties) en je hebt geen zicht op je kind als het bij hem is de halve week. Als je daar ook maar enigszins over twijfelt of geen goed gevoel bij hebt dan zou ik deze zwangerschap laten gaan.
dinsdag 13 april 2021 om 13:13
Helemaal eens met deze en soortgelijke posts.Parella schreef: ↑13-04-2021 12:01De man klinkt als niet-realistisch. Ik zou daar toch wel erg op mijn hoede voor zijn. Het is een levenslang probleem dat je jezelf én je oudste en eventuele ongeboren kind aandoet als die man niet redelijk is.
Misschien is het een goed idee om met de vader naar een mediator te gaan, om te kijken of je er samen uit kunt komen hoe je het aan gaat pakken als je het kind wilt houden. Mocht snel duidelijk worden dat het echt heel ingewikkeld wordt, kun je dat ook mee laten wegen in je besluitvorming.
dinsdag 13 april 2021 om 15:46
Ik weet niet hoe betrouwbaar dat is. Die man is op dit moment nog verliefd op TO, wil er helemaal voor gaan. Plus dat hij zich nu van zijn beste kant laat zien, want anders komt er misschien wel helemaal geen kind. Die zal nu heel meegaand zijn. Als kind er straks eenmaal is en hij doorkrijgt dat TO echt geen interesse heeft, kan dat zomaar omslaan.Maduixa schreef: ↑13-04-2021 13:13Helemaal eens met deze en soortgelijke posts.
Misschien is het een goed idee om met de vader naar een mediator te gaan, om te kijken of je er samen uit kunt komen hoe je het aan gaat pakken als je het kind wilt houden. Mocht snel duidelijk worden dat het echt heel ingewikkeld wordt, kun je dat ook mee laten wegen in je besluitvorming.
Ik moet zeggen dat ik in deze situatie ook zou kiezen voor abortus, puur vanwege deze man en zijn wensen en grillen.
-
dinsdag 13 april 2021 om 16:00
Daarom juist nu een mediator dacht ik, om daar nu al eerder achter te komen. Zodat zij hem echt eens en voor al duidelijk kan maken dat ze niet op die manier verder met hem wil, maar wel als ouders. Misschien dat dat beter aankomt met een mediator.Phloxx schreef: ↑13-04-2021 15:46Ik weet niet hoe betrouwbaar dat is. Die man is op dit moment nog verliefd op TO, wil er helemaal voor gaan. Plus dat hij zich nu van zijn beste kant laat zien, want anders komt er misschien wel helemaal geen kind. Die zal nu heel meegaand zijn. Als kind er straks eenmaal is en hij doorkrijgt dat TO echt geen interesse heeft, kan dat zomaar omslaan.
Ik ook.Ik moet zeggen dat ik in deze situatie ook zou kiezen voor abortus, puur vanwege deze man en zijn wensen en grillen.
donderdag 15 april 2021 om 12:01