Zoon wil contact vader verbreken
maandag 26 april 2021 om 11:03
Hi,ik hoop hier wat tips te krijgen en tevens wil ik even mijn hart luchten.
Ik heb 3 kinderen,oudste 2 zijn van een andere vader dan de jongste,de vader van jongste heeft de oudste 2 kinderen ook opgevoed.
Toen de oudste 2 kinderen 2 en bijna 6 waren is vader vertrokken naar het buitenland,het is overigens een Nederlander,dit is 17 jaar geleden.
De eerste 10 jaar wist niemand waar hij verbleef,ik bleef achter met een hoop schulden en kinderen die er niks van snapten.
Met zijn ouders altijd contact gehouden.
Na 10 jaar nam hij contact op via zijn ouders en heeft hij ook de kinderen weer gezien.Hij verblijft nog altijd in het buitenland dus contact is maar minimaal.
Zoon,nu 19,heeft dit weekend verteld dat hij het contact met zijn vader wil verbreken,hij belt alleen als hij dronken is,toont geen belangstelling,hij heeft gewoon niets met die man.Wel met mijn vriend die hem heeft opgevoed sinds hij 3,5 jaar was.
Zoon is bang voor de reaktie van zijn zus en de kant van vaders familie.
Ik weet ook even niet hoe zij gaan reageren,hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Dus ik hoop eigenlijk op een nuchtere blik van de viva dames hier en wie weet heeft iemand wel tips.
Liefs Coetje.
Ik heb 3 kinderen,oudste 2 zijn van een andere vader dan de jongste,de vader van jongste heeft de oudste 2 kinderen ook opgevoed.
Toen de oudste 2 kinderen 2 en bijna 6 waren is vader vertrokken naar het buitenland,het is overigens een Nederlander,dit is 17 jaar geleden.
De eerste 10 jaar wist niemand waar hij verbleef,ik bleef achter met een hoop schulden en kinderen die er niks van snapten.
Met zijn ouders altijd contact gehouden.
Na 10 jaar nam hij contact op via zijn ouders en heeft hij ook de kinderen weer gezien.Hij verblijft nog altijd in het buitenland dus contact is maar minimaal.
Zoon,nu 19,heeft dit weekend verteld dat hij het contact met zijn vader wil verbreken,hij belt alleen als hij dronken is,toont geen belangstelling,hij heeft gewoon niets met die man.Wel met mijn vriend die hem heeft opgevoed sinds hij 3,5 jaar was.
Zoon is bang voor de reaktie van zijn zus en de kant van vaders familie.
Ik weet ook even niet hoe zij gaan reageren,hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Dus ik hoop eigenlijk op een nuchtere blik van de viva dames hier en wie weet heeft iemand wel tips.
Liefs Coetje.

maandag 26 april 2021 om 11:07
maandag 26 april 2021 om 11:08

maandag 26 april 2021 om 11:09
Als ik het zo lees, geef ik hem groot gelijk. Ik neem aan dat zijn zus de oudste is (23 jaar)? En zij heeft nog wel contact, denk ik.
Ik heb ook geen contact met een familielid. Als mensen er commentaar op hebben, hou ik het erg bij mezelf. Ik vertel ik dat me niet prettig voel bij contact, dat ik dagen van slag ben als er wel contact is en dat helemaal geen contact beter voor me is. Dan nog krijg ik soms opmerkingen als "het is toch je vader/broer/zus". En dan antwoord ik vaak zoiets als "dat klopt, maar voor mij is dit beter". En eigenlijk kun je dit antwoord voor bijna alle opmerkingen gebruiken.
Ik heb ook geen contact met een familielid. Als mensen er commentaar op hebben, hou ik het erg bij mezelf. Ik vertel ik dat me niet prettig voel bij contact, dat ik dagen van slag ben als er wel contact is en dat helemaal geen contact beter voor me is. Dan nog krijg ik soms opmerkingen als "het is toch je vader/broer/zus". En dan antwoord ik vaak zoiets als "dat klopt, maar voor mij is dit beter". En eigenlijk kun je dit antwoord voor bijna alle opmerkingen gebruiken.

maandag 26 april 2021 om 11:10
Steun je zoon, de beslissing is al moeilijk genoeg voor hem maar als hij ook nog eens rekening moet gaan houden met de gevoelens van hoe anderen mogelijk reageren op zijn beslissing wordt het helemaal complex.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
maandag 26 april 2021 om 11:10
Hij hoeft dit toch niet aan te kondigen bij de hele familie ? Laat staan beargumenteren. Het is zijn keuze. Daar heeft niemand wat mee te maken. En het is een kwestie van een telefoonnummer blokkeren denk ik ?
En hij belemmert zijn zus toch niet in het feit dat zij haar eigen keuzes kan maken.
En hij belemmert zijn zus toch niet in het feit dat zij haar eigen keuzes kan maken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

maandag 26 april 2021 om 11:11
Precies dit.madamecannibale schreef: ↑26-04-2021 11:08Lijkt me dat hij alle reden heeft het contact te verbreken, hij is zijn vader niets verschuldigd. Laat hem merken dat je hem steunt. Overigens, als hij slechts zo sporadisch contact opneemt zou ik als zoon zijnde hem gewoon negeren en hier niet een groots statement van maken.
En hij zou niet bang moeten zijn voor de reactie van anderen.

maandag 26 april 2021 om 11:18
Niet alles gelezen.
Ik zou zoon steunen in zijn wens. Zonder er zelf als kenau in te gaan staan en vader compleet de grond in te boren kun jij zoon heel goed steunen en begeleiden in zijn keuze.
Laat hem weten dat je hem steunt, welke keuze hij ook maakt. Dat hij bij je terecht kan wanneer hij het wil bespreken of vragen heeft.
Ik zou zoon steunen in zijn wens. Zonder er zelf als kenau in te gaan staan en vader compleet de grond in te boren kun jij zoon heel goed steunen en begeleiden in zijn keuze.
Laat hem weten dat je hem steunt, welke keuze hij ook maakt. Dat hij bij je terecht kan wanneer hij het wil bespreken of vragen heeft.
maandag 26 april 2021 om 11:19
Het contact met opa en oma is goed,ook met de zus van zijn vader en haar gezin.Met verjaardagen,feestdagen enz zijn ze altijd 1 dag bij die kant van de familie.
Als vader in Nl is logeert hij bij zijn ouders en die gaan dan vaak samen leuke dingen doen,dagje pretpark,weekend weg,uit eten.
Dat wil zoon dus niet meer als zijn vader er is,vandaar dat ik wel ouders van ex op de hoogte wil stellen zodat zoon straks niet voor het blok gezet wordt.
Ps,ik werk tot 14u dus zal dan uitgebreider reageren.
Als vader in Nl is logeert hij bij zijn ouders en die gaan dan vaak samen leuke dingen doen,dagje pretpark,weekend weg,uit eten.
Dat wil zoon dus niet meer als zijn vader er is,vandaar dat ik wel ouders van ex op de hoogte wil stellen zodat zoon straks niet voor het blok gezet wordt.
Ps,ik werk tot 14u dus zal dan uitgebreider reageren.
maandag 26 april 2021 om 11:23
Ik heb met een (bepaald deel) van mijn familie gebroken. Toegegeven, dat is veel minder heftig dan met een vader dus geen idee of het relevant is.
Ik heb zonder ruchtbaarheid gedaan. Ik nam een ander telefoonnummer en gaf dat niet door. Op mails reageer ik niet. Met de betrokken ouder (zijn familie) heb ik het besproken en gevraagd mijn gegevens niet te delen. Dit werd begrepen en mijn keuze gesteund. Bij de uitvaart van een grootouder kwam ik deze familie wel tegen. Dan ben ik oppervlakkig vriendelijk, maar zorgde ik ook dat ik "bezig bleef". Zo was er minder kans om met mij in gesprek te komen.
Overigens betreft het hier ook vaak dronken telefoongesprekken. Daarnaast veel leugens. Ik had er gewoon geen trek meer in.
Ik heb zonder ruchtbaarheid gedaan. Ik nam een ander telefoonnummer en gaf dat niet door. Op mails reageer ik niet. Met de betrokken ouder (zijn familie) heb ik het besproken en gevraagd mijn gegevens niet te delen. Dit werd begrepen en mijn keuze gesteund. Bij de uitvaart van een grootouder kwam ik deze familie wel tegen. Dan ben ik oppervlakkig vriendelijk, maar zorgde ik ook dat ik "bezig bleef". Zo was er minder kans om met mij in gesprek te komen.
Overigens betreft het hier ook vaak dronken telefoongesprekken. Daarnaast veel leugens. Ik had er gewoon geen trek meer in.
maandag 26 april 2021 om 11:25
Wat verdrietig om te lezen voor je kinderen. Fijn dat jouw vriend ze liefdevol mee heeft opgevoed en ze wel oma/opa/tante hebben.
Ik zou er inderdaad niet te veel ophef over maken, gewoon negeren als vader belt. Je zou, wanneer vaders weer aanstalten maakt richting NL te komen, opa en oma een keer apart kunnen nemen en zeggen: 'Pietje voelt zich niet meer prettig bij om mee te gaan naar een dagje dierentuin met pa, we willen er verder geen al te groot ding van maken, maar dan weten jullie dit vast bij voorbaat dat hij dus niet meer mee zal gaan.' Opgelost.
Mooier zou zijn als je zoon dit zelf zou doen, maar ik snap best dat dat heel moeilijk voor hem is, dus in dit geval zou ik bijspringen en hem steunen.
Ik zou er inderdaad niet te veel ophef over maken, gewoon negeren als vader belt. Je zou, wanneer vaders weer aanstalten maakt richting NL te komen, opa en oma een keer apart kunnen nemen en zeggen: 'Pietje voelt zich niet meer prettig bij om mee te gaan naar een dagje dierentuin met pa, we willen er verder geen al te groot ding van maken, maar dan weten jullie dit vast bij voorbaat dat hij dus niet meer mee zal gaan.' Opgelost.
Mooier zou zijn als je zoon dit zelf zou doen, maar ik snap best dat dat heel moeilijk voor hem is, dus in dit geval zou ik bijspringen en hem steunen.
-
maandag 26 april 2021 om 11:30
Heel herkenbaar.nerdopviva schreef: ↑26-04-2021 11:09Als ik het zo lees, geef ik hem groot gelijk. Ik neem aan dat zijn zus de oudste is (23 jaar)? En zij heeft nog wel contact, denk ik.
Eens met de rest. Als dit zijn keuze is; prima.
Waarom wil jij contact opnemen hierover met opa en oma? Zoon is 19 dus kan daar misschien ook zelf iets in doen?

maandag 26 april 2021 om 11:31
Je hoeft dit op voorhand helemaal niet te zeggen. Niemand word voor het blok gezet.
Zoon is 19. Heeft een eigen leven en wil niet meer mee. Klaar. Meer is het niet. Er hoeft vooraf geen toestemming gevraagd te worden. Met vertellen maak je het groot en geef je iedereen macht en invloed. Dat is niet handig.
Gewoon beslissen zonder zeggen.
Zoon is 19. Heeft een eigen leven en wil niet meer mee. Klaar. Meer is het niet. Er hoeft vooraf geen toestemming gevraagd te worden. Met vertellen maak je het groot en geef je iedereen macht en invloed. Dat is niet handig.

maandag 26 april 2021 om 11:44
Wat stelt de zoon zich voor bij 'verbreken van het contact'?
Gaat hij het melden en zich verantwoorden bij de familie?
Gaat hij eisen dat vader niet meer belt?
Of neemt hij de vrijheid om op te hangen?
Ik denk dat het uitmaakt hoe hij het wil doen, anders weten we niet waar hij tegenop ziet.
Gaat hij het melden en zich verantwoorden bij de familie?
Gaat hij eisen dat vader niet meer belt?
Of neemt hij de vrijheid om op te hangen?
Ik denk dat het uitmaakt hoe hij het wil doen, anders weten we niet waar hij tegenop ziet.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 26 april 2021 om 11:48
Dat zou het mooist zijn, maar gaat niet altijd zo simpel.Doreia* schreef: ↑26-04-2021 11:31Je hoeft dit op voorhand helemaal niet te zeggen. Niemand word voor het blok gezet.
Als zus dan vervolgens elke keer aan zijn kop blijft zeuren waarom hij dan niet mee gaat, wat doet hij moeilijk want pa is er al bijna nooit en blabla dan kan het makkelijker zijn gewoon 1x vantevoren de grens aan te geven en dat er verder geen discussie over mogelijk is en het niet zo'n big deal is, klaar.
-

maandag 26 april 2021 om 11:51
Precies. Dit is vooral iets wat je voor jezelf beslist, niet voor anderen. Als het contact toch al zo minimaal is, hoeft er verder weinig ruchtbaarheid aan te worden gegeven, toch?Doreia* schreef: ↑26-04-2021 11:31Je hoeft dit op voorhand helemaal niet te zeggen. Niemand word voor het blok gezet.
TO, wat voor communicatie stel je jezelf / stelt zoon zich hierover voor?
Want wat moet er nu meer gebeuren dan dat zoon voor zichzelf weet dat hij geen contact meer wil? Is het nodig dit actief te communiceren richting vader?

maandag 26 april 2021 om 11:53
Dat kan dus ook op het moment dat iemand vraagt waarom zoon niet meegaat/vader niet wil spreken enz. Dan volstaat het net zo goed om te zeggen dat zoon geen contact meer wil.Phloxx schreef: ↑26-04-2021 11:48Dat zou het mooist zijn, maar gaat niet altijd zo simpel.
Als zus dan vervolgens elke keer aan zijn kop blijft zeuren waarom hij dan niet mee gaat, wat doet hij moeilijk want pa is er al bijna nooit en blabla dan kan het makkelijker zijn gewoon 1x vantevoren de grens aan te geven en dat er verder geen discussie over mogelijk is en het niet zo'n big deal is, klaar.
Discussie is overigens altijd mogelijk, ligt er maar net aan hoever je daar zelf in meegaat.
maandag 26 april 2021 om 12:25
Wat een nare situatie. Heb dit zijdelings meegemaakt. Mijn beste vriend had een vader die ook naar het buitenland was verhuisd.
Die vriend vroeg mij om met hem zijn vader daar op te zoeken (als mentale steun). Echter de vader stuurde toen een afwijzende brief die meer door een ambtenaar leek te zijn geschreven dan door een persoon van vlees en bloed.
Die vriend van mij was eerst zeer boos en verdrietig, maar had zich daarna erbij neergelegd. Wilde lang niets meer met zijn vader te maken hebben.
Gelukkig had hij ook een hele lieve stiefvader, die nog steeds een rol speelt in zijn leven.
Uiteindelijk heeft zijn vader toenadering gezocht en vlak voor zijn dood was er enigszins sprake van een relatie. Die vriend van mij was wel hiermee wel blij.
To, je zoon heeft groot gelijk. Zijn vader heeft op dit moment blijkbaar geen enkele wil óf behoefte om een positieve rol in het leven van zijn zoon te spelen.
Niemand heeft dan het recht om je zoon te dwingen toch zijn vader te zien.
Ik kan me voorstellen dat jullie beiden je zorgen maakt om de houding van de rest van de familie. Je kan sowieso je zoon duidelijk maken dat jij 100% achter hem staat, wat zijn beslissing hierin ook is. Dat zal al veel schelen qua gemoedsrust.
Daarnaast kun je samen een kort, bondig en duidelijk antwoord samenstellen dat je kunt gebruiken als de rest van de familie hiernaar vraagt of bezwaar maakt.
Bijv. als zus bezwaar maakt kan hij iets zeggen als: 'ik vind het heel fijn om te horen dat jij een goede relatie hebt met pa. Maar mij kost het heel veel energie als ik hem zie en voel ik me simpelweg niet gelukkig. Daarom heb ik op dit moment geen behoefte meer aan contact.'
Dan houdt je zoon het puur vanuit zijn gevoel.
Die vriend vroeg mij om met hem zijn vader daar op te zoeken (als mentale steun). Echter de vader stuurde toen een afwijzende brief die meer door een ambtenaar leek te zijn geschreven dan door een persoon van vlees en bloed.
Die vriend van mij was eerst zeer boos en verdrietig, maar had zich daarna erbij neergelegd. Wilde lang niets meer met zijn vader te maken hebben.
Gelukkig had hij ook een hele lieve stiefvader, die nog steeds een rol speelt in zijn leven.
Uiteindelijk heeft zijn vader toenadering gezocht en vlak voor zijn dood was er enigszins sprake van een relatie. Die vriend van mij was wel hiermee wel blij.
To, je zoon heeft groot gelijk. Zijn vader heeft op dit moment blijkbaar geen enkele wil óf behoefte om een positieve rol in het leven van zijn zoon te spelen.
Niemand heeft dan het recht om je zoon te dwingen toch zijn vader te zien.
Ik kan me voorstellen dat jullie beiden je zorgen maakt om de houding van de rest van de familie. Je kan sowieso je zoon duidelijk maken dat jij 100% achter hem staat, wat zijn beslissing hierin ook is. Dat zal al veel schelen qua gemoedsrust.
Daarnaast kun je samen een kort, bondig en duidelijk antwoord samenstellen dat je kunt gebruiken als de rest van de familie hiernaar vraagt of bezwaar maakt.
Bijv. als zus bezwaar maakt kan hij iets zeggen als: 'ik vind het heel fijn om te horen dat jij een goede relatie hebt met pa. Maar mij kost het heel veel energie als ik hem zie en voel ik me simpelweg niet gelukkig. Daarom heb ik op dit moment geen behoefte meer aan contact.'
Dan houdt je zoon het puur vanuit zijn gevoel.
maandag 26 april 2021 om 12:32
Ik herken dit zelf behoorlijk. Zelf heb ik het contact met mijn vader laten doodbloeden nadat hij naar het buitenland vertrok.
Mijn (half)broer heeft nog wel contact met mijn biologische vader en die is daar blij mee.
Zijn volle zus (mijn halfzus) en ik hebben dat beide niet en zijn daar tevreden mee. Sporadisch belde hij eerder in een dronken bui. Op een gegeven moment heb ik niet meer opgenomen.
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ik moest doen waar ik mij zelf prettig bij voel, meer dan dat kon ze ook niet doen.
Ik was zelf eerder ook dagen van slag na een sms/telefoontje. Inmiddels heeft hij alweer een jaar of 4 geen contact opgenomen en het is prima zo. Hoorde laatst zelfs dat hij getrouwd was, prima. Doet me overigens inmiddels ook niks meer.
Overigens had ik nog wel contact met de moeder van mijn vader, alleen zij zat al in een bejaardentehuis.
Mijn (half)broer heeft nog wel contact met mijn biologische vader en die is daar blij mee.
Zijn volle zus (mijn halfzus) en ik hebben dat beide niet en zijn daar tevreden mee. Sporadisch belde hij eerder in een dronken bui. Op een gegeven moment heb ik niet meer opgenomen.
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ik moest doen waar ik mij zelf prettig bij voel, meer dan dat kon ze ook niet doen.
Ik was zelf eerder ook dagen van slag na een sms/telefoontje. Inmiddels heeft hij alweer een jaar of 4 geen contact opgenomen en het is prima zo. Hoorde laatst zelfs dat hij getrouwd was, prima. Doet me overigens inmiddels ook niks meer.
Overigens had ik nog wel contact met de moeder van mijn vader, alleen zij zat al in een bejaardentehuis.

maandag 26 april 2021 om 12:33
Ik snap je zoon en de vader ken ik niet. Zoon heeft uiteraard dat recht en een zeer legitieme reden, het contact wat er is met vader is waardeloos. Ik zou wel tegen mijn zoon zeggen dat je beter de deur niet helemaal dicht kan klappen. Het is en blijft zijn vader ook al is er vrijwel geen band. Iemand kan ook misschien veranderen. Het kan goed zijn om een reden te geven, je belt alleen als je dronken bent en dat vind ik klote is genoeg. Als zoon dat ook niet wil, zoon bepaalt omdat het zijn leven is en zijn vader. Ik zou ook anderen op het hart drukken hier niet over te zeuren tegen hem, het valt niet mee om dat te besluiten met je vader.
maandag 26 april 2021 om 13:59
Dat kan allemaal als het zover is. En dan volstaat nog steeds dat zij moet doen wat goed voor haar voelt en dat hij doet wat goed voor hem voelt. Ik voel me er niet fijn/ prettig/ goed bij, volstaat.Phloxx schreef: ↑26-04-2021 11:48Dat zou het mooist zijn, maar gaat niet altijd zo simpel.