20 wkn echo: veel vruchtwater en geen (gevuld) maagje
donderdag 20 mei 2021 om 08:59
Vanochtend heb ik de 20-weken echo gehad. De echoscopiste merkte meteen al op dat ik veel vruchtwater heb. Dit had mijn verloskundige ook al een paar keer gezegd.
Toen ze naar het maagje wilde kijken, kon ze deze niet vinden. Meerdere pogingen gedaan gedurende de echo maar er was zo goed als niets zichtbaar.
Dit -in combinatie met het vele vruchtwater- baarde haar zorgen. We worden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis voor een GUO. Hoewel ze duidelijk heeft gezegd dat het een momentopname kan zijn en dat er misschien niets aan de hand is, krijg ik het niet uit mijn hoofd.
Ook al zegt het niets voor mijn eigen verhaal, toch zou ik graag ervaringen horen van anderen, zowel positief als negatief. Al was het alleen maar om op elke uitslag voorbereid te zijn.
Toen ze naar het maagje wilde kijken, kon ze deze niet vinden. Meerdere pogingen gedaan gedurende de echo maar er was zo goed als niets zichtbaar.
Dit -in combinatie met het vele vruchtwater- baarde haar zorgen. We worden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis voor een GUO. Hoewel ze duidelijk heeft gezegd dat het een momentopname kan zijn en dat er misschien niets aan de hand is, krijg ik het niet uit mijn hoofd.
Ook al zegt het niets voor mijn eigen verhaal, toch zou ik graag ervaringen horen van anderen, zowel positief als negatief. Al was het alleen maar om op elke uitslag voorbereid te zijn.
donderdag 20 mei 2021 om 09:14
Wat vervelend over dat niet kunnen vinden van de maag. Dat zou mij niet lekker zitten. Was dit een echoscopiste met veel ervaring? Soms ( niet altijd!) is het ook een storm in een glas water.
Over dat vele vruchtwater kan ik me niet druk maken. Dat scheen ik ook te hebben, beide keren. Ik dacht alleen maar, dan wordt mijn buik alleen maar dikker en heeft de baby meer zwemwater. En ik heb er nadien niets meer van gehoord vanuit het ziekenhuis. Dat is ook niet overstroomd of zo nadat ik was bevallen, dus dat liep voor mij wel los.
Over dat vele vruchtwater kan ik me niet druk maken. Dat scheen ik ook te hebben, beide keren. Ik dacht alleen maar, dan wordt mijn buik alleen maar dikker en heeft de baby meer zwemwater. En ik heb er nadien niets meer van gehoord vanuit het ziekenhuis. Dat is ook niet overstroomd of zo nadat ik was bevallen, dus dat liep voor mij wel los.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe

donderdag 20 mei 2021 om 09:28
Wat vervelend TO. Dat lijkt me schrikken. Zat er wel wat in de blaas? Moet je lang wachten op de GUO? Ik hoop voor je dat het een momentopname was en dat je vruchtwater bij toeval aan de ruime kant is. Sterkte met het wachten
!
@Doreia, het gaat in dit geval om de combi veel vruchtwater en geen maaginhoud. Daardoor ontstaat de zorg dat baby mogelijk niet in staat is te drinken door een probleem met de slokdarm oid.

@Doreia, het gaat in dit geval om de combi veel vruchtwater en geen maaginhoud. Daardoor ontstaat de zorg dat baby mogelijk niet in staat is te drinken door een probleem met de slokdarm oid.
donderdag 20 mei 2021 om 09:29
In eerste instantie zei ze ook niet dat het vele vruchtwater een probleem was, eerder een opvallendheid. Maar toen ze het maagje niet kon vinden, zei ze dat dit met elkaar te maken kon hebben. Normaal gesproken blijft het vruchtwater op peil doordat de baby er slokjes van neemt. Maar als een baby dit niet kan, dan blijft het vruchtwater toenemen, zo legde ze me uit. Ze liet 1x het woord ‘slokdarmobstructie’ vallen maar toen ik er later weer naar vroeg zei ze dat het niet aan haar was om mogelijke oorzaken te noemen. Snap ook wel dat ze me niet onnodig ongerust wilde maken.
Voor zover ik weet is het een kundig en ervaren echoscopiste.
Voor zover ik weet is het een kundig en ervaren echoscopiste.

donderdag 20 mei 2021 om 09:31
Het is echt afwachten tot de volgende echo inderdaad. Ik hoop voor je dat die een beetje vlot gepland staat en dat jullie daarna opgelucht kunnen ademhalen.
Je kunt eventueel je verloskundige vragen of ze bij de 12 weken echo toevallig het maagje gezien hebben. Maar als dat niet het geval is kan dat zijn omdat 1. dat ook nog niet hoeft, 2. ze er niet naar gekeken hebben of 3. het wel gezien is maar niet vastgelegd.
Je kunt eventueel je verloskundige vragen of ze bij de 12 weken echo toevallig het maagje gezien hebben. Maar als dat niet het geval is kan dat zijn omdat 1. dat ook nog niet hoeft, 2. ze er niet naar gekeken hebben of 3. het wel gezien is maar niet vastgelegd.
donderdag 20 mei 2021 om 09:35
De nieren zagen er goed uit en de blaas was wel gevuld. Als leek denk je dan: maar dan drinkt de baby toch ook? Maar ik heb niet zoveel verstand van de anatomie van een foetus.
Ze zei dat qua spoedeisendheid ik wel snel aan de beurt zou zijn voor een GUO, maar kreeg gisteren te horen dat ze streven het binnen een week te doen. Nu is een week op zich natuurlijk supersnel, maar ik was het liefst bij wijze van meteen doorgegaan naar het academisch ziekenhuis.
donderdag 20 mei 2021 om 09:39
Toevallig heb ik met 14 wkn ook nog een echo gehad. Verloskundige zei wel dat ze vaak een snelle check doen en kijken naar de vitale organen. Gevulde blaas hebben ze toen wel naar gekeken maar niet (of niet vastgelegd) een gevuld maagje. Ze durfde er dus niks over te zeggen. Wel dat als alles in orde was met het maagje, ze toch verder wilden kijken of er een oorzaak voor het vele vruchtwater is.

donderdag 20 mei 2021 om 09:40
Hoi, bij mij is ook geen gevuld maagje gezien bij 12 en 16 weken ofzo (ik had meer echo's, bij elke controle in het zh).
En daar heb ik me ook best druk over gemaakt. En de keer daarna was het maagje wel gevuld. Mijn baby had de keren daarvoor blijkbaar 15 minuten geen dorst en net uitgeplast ofzo.
En daar heb ik me ook best druk over gemaakt. En de keer daarna was het maagje wel gevuld. Mijn baby had de keren daarvoor blijkbaar 15 minuten geen dorst en net uitgeplast ofzo.
.
donderdag 20 mei 2021 om 09:44
Toen wij 6 jaar terug een slechte 20 weken echo hadden zaten we de volgende ochtend (vrijdag) in het lokale ziekenhuis en op dinsdag in het academisch ziekenhuis. Als ze zich echt zorgen maken gaat het dus enorm snel. Bij ons belde de gynacoloog van het lokale ziekenhuis waar wij bij waren naar het academische om de afspraak te maken.
donderdag 20 mei 2021 om 09:55
Fijn om te horen dat het dus zelfs twee keer niet gezien is en het toch goed is afgelopen! Had jij ook veel vruchtwater?mandylion schreef: ↑20-05-2021 09:40Hoi, bij mij is ook geen gevuld maagje gezien bij 12 en 16 weken ofzo (ik had meer echo's, bij elke controle in het zh).
donderdag 20 mei 2021 om 09:57
starfish0704 schreef: ↑20-05-2021 09:44Toen wij 6 jaar terug een slechte 20 weken echo hadden zaten we de volgende ochtend (vrijdag) in het lokale ziekenhuis en op dinsdag in het academisch ziekenhuis. Als ze zich echt zorgen maken gaat het dus enorm snel. Bij ons belde de gynacoloog van het lokale ziekenhuis waar wij bij waren naar het academische om de afspraak te maken.
Wat naar dat jullie een slechte 20 weken echo hadden. Hoe is dit afgelopen?
De echo was in het lokale ziekenhuis. De verwijzing is meteen gemaakt. Het is nu aan het academisch zkh om contact op te nemen.
donderdag 20 mei 2021 om 10:04
Niet goed, maar er was bij ons heel veel mis waarvan zelfs de prof niet wist wat het was. Onze case is zelf nog besproken in het overleg tussen alle academische ziekenhuizen. Het bleek en extreem zeldzame genetische afwijking te zijn (15-20 gevallen bekend wereldwijd), die niet met het leven verenigbaar is.
Maar laat je niet ontmoedigen door mijn verhaal. Het is echt heel iets anders als dat er bij jou aan de hand is. Bij mij ontwikkelde het teveel aan vruchtwater zich tussen de 20 en de 24 weken, maar dat had niks met de maag te maken.
Maar laat je niet ontmoedigen door mijn verhaal. Het is echt heel iets anders als dat er bij jou aan de hand is. Bij mij ontwikkelde het teveel aan vruchtwater zich tussen de 20 en de 24 weken, maar dat had niks met de maag te maken.

donderdag 20 mei 2021 om 10:10
Van die 12 weken weet ik niet helemaal zeker, maar was iig niet vastgelegd. Toen vond ik het zo dom van mezelf dat ik daar toen zelf niet alert op was geweest

Teveel vruchtwater had ik volgens mij niet.
Hoe komt er overigens vocht in de blaas als het niet via de maag zou gaan?
.
donderdag 20 mei 2021 om 10:12
Ach dat is spannend hè?! Uiteraard zul je op de GUO moeten wachten en kan ik daar niets zinnigs over zeggen.
Maar je vraagt ook naar ervaringen, ik heb er twee voor je. Bij mijn dochter dachten ze met de 20- weken echo aan een klompvoet, bij de GUO was een prachtig recht voetje te zien.
Bij mijn zoontje dachten ze bij de 20-weken echo aan een hartafwijking.. bij de GUO twee dagen later konden ze met de beste wil van de wereld niks afwijkends zien. Verklaring was dat zoon in stuit lag en daardoor wat lastiger te zien was.
Hoe is het mogelijk dat we dit twee keer hebben gehad, vraag ik mezelf af. Maar het kan dus dat het bij de GUO alsnog goed blijkt.
Ik zal voor je duimen. Succes nog even met de onzekerheid en onrust, want dat is gewoon heel naar.
Maar je vraagt ook naar ervaringen, ik heb er twee voor je. Bij mijn dochter dachten ze met de 20- weken echo aan een klompvoet, bij de GUO was een prachtig recht voetje te zien.
Bij mijn zoontje dachten ze bij de 20-weken echo aan een hartafwijking.. bij de GUO twee dagen later konden ze met de beste wil van de wereld niks afwijkends zien. Verklaring was dat zoon in stuit lag en daardoor wat lastiger te zien was.
Hoe is het mogelijk dat we dit twee keer hebben gehad, vraag ik mezelf af. Maar het kan dus dat het bij de GUO alsnog goed blijkt.
Ik zal voor je duimen. Succes nog even met de onzekerheid en onrust, want dat is gewoon heel naar.
donderdag 20 mei 2021 om 10:16
Ik ken iemand die dat had! En de baby had ook nog echodense darmen. Echt een rotzwangerschap gehad, want vruchtwaterpunctie en weet ik wat allemaal gehad waar niks uitkwam, maar die echodense darmen bleven (die maag niet), maar hij is nu 2 en zeer energiek en kerngezond.
Maar goed, ik weet niet of ze extreem geluk heeft gehad of dat dit heel vaak voorkomt. Maar bij haar zoon was het dus niks. Gelukkig
Sterkte met afwachten!
Maar goed, ik weet niet of ze extreem geluk heeft gehad of dat dit heel vaak voorkomt. Maar bij haar zoon was het dus niks. Gelukkig

Sterkte met afwachten!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

donderdag 20 mei 2021 om 10:25
Wat vreselijk zeg! Echt een nachtmerrie. En dat jullie dan zoiets zeldzaams treftstarfish0704 schreef: ↑20-05-2021 10:04Niet goed, maar er was bij ons heel veel mis waarvan zelfs de prof niet wist wat het was. Onze case is zelf nog besproken in het overleg tussen alle academische ziekenhuizen. Het bleek en extreem zeldzame genetische afwijking te zijn (15-20 gevallen bekend wereldwijd), die niet met het leven verenigbaar is.

donderdag 20 mei 2021 om 10:29
2x in onzekerheid gezeten voor niets dus! Maar uiteindelijk fijn om te horen dat het twee keer niets afwijkends was.Yoginica schreef: ↑20-05-2021 10:12Ach dat is spannend hè?! Uiteraard zul je op de GUO moeten wachten en kan ik daar niets zinnigs over zeggen.
Die onzekerheid is het ergste idd. Ben toch een vrij nuchter persoon normaal maar kan het moeilijk van me af zetten.
donderdag 20 mei 2021 om 10:33
Herkenbaar, ik ben ook behoorlijk nuchter, maar dit is gewoon hartstikke lastig!
donderdag 20 mei 2021 om 11:05
Wat vervelend om zo in onzekerheid te zitten! Maagje is volgens mij wel een momentopname. Ik begreep tijdens de 20 wekenecho dat na ca 20 minuten wel weer wat in de blaas moet zitten maar weet niet of dat ook voor de maag geldt. Volgens mij heeft een gevulde blaas niks met de maag te maken omdat de nieren zorgen voor een gevulde blaas en niet de maag. Maag gaat naar de darmen (dacht ik). Ik hoop dat je snel terecht kunt voor de GUO en dat er niks aan de hand is.
donderdag 20 mei 2021 om 11:18
Hoe komt het water dat jij drinkt bij je nieren denk je dan?zwembad84 schreef: ↑20-05-2021 11:05Wat vervelend om zo in onzekerheid te zitten! Maagje is volgens mij wel een momentopname. Ik begreep tijdens de 20 wekenecho dat na ca 20 minuten wel weer wat in de blaas moet zitten maar weet niet of dat ook voor de maag geldt. Volgens mij heeft een gevulde blaas niks met de maag te maken omdat de nieren zorgen voor een gevulde blaas en niet de maag. Maag gaat naar de darmen (dacht ik). Ik hoop dat je snel terecht kunt voor de GUO en dat er niks aan de hand is.

Alleen zo’n foetus zit natuurlijk aan een soort permanente bloedtransfusie bij moeder via de navelstreng, dus ik neem aan dat dat ook voor blaasvulling kan zorgen, en dus zal het niet kunnen uitsluiten dat er iets mis is met het maagje, denk ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

donderdag 20 mei 2021 om 12:18
Er vindt inderdaad vochtuitwisseling plaats tussen kind en moeder waarna kind e.e.a. uitscheidt door te plassen. Wanneer een kindje geen slokjes vruchtwater neemt die vervolgens in de darmen weer worden opgenomen, blijft het vruchtwater langzaamaan toenemen.lux- schreef: ↑20-05-2021 11:18Hoe komt het water dat jij drinkt bij je nieren denk je dan?![]()
Alleen zo’n foetus zit natuurlijk aan een soort permanente bloedtransfusie bij moeder via de navelstreng, dus ik neem aan dat dat ook voor blaasvulling kan zorgen, en dus zal het niet kunnen uitsluiten dat er iets mis is met het maagje, denk ik.