28/29 weken zwanger en op vakantie
zondag 6 juni 2021 om 18:08
Wellicht dat meer meiden/vrouwen met dit enorme luxe probleem tobben, vandaar dat ik het gewoon even vraag.
Ik ben in verwachting van ons eerste kindje en zijn net als de rest van Nederland sinds vorig jaar niet meer op vakantie geweest. (Toen een heerlijk auto vakantie naar Frankrijk).
We kunnen helaas pas eind juli ivm werk op vakantie. Ik ben dan rond de 28/29 weken zwanger.
Nou heb ik al enorm veel naar vakanties gezocht; auto vakantie jaar Zuid Frankrijk of Italië, vliegvakantie Mallorca of Ibiza, of natuurlijk in Nederland blijven.
Eerst dacht ik echt niet te willen gaan vliegen, maar bij nader inzien vind ik 2/3 uurtjes vliegen naar Ibiza of Mallorca en daar lekker een weekje op een resort zitten veel meer ontspannen dan 12 uren in een auto zitten.
Nederland heeft niet echt te voorkeur, gezien geen zekerheid op mooi weer en we echt nog een keer met z’n 2en weg willen. (Ik weet het, luxeprobleem).
Zijn er meer vrouwen die zwanger zijn en op vakantie gaan in het 3e trimester? Zo ja; met het vliegtuig? Zijn er ervaringen?
Ben ik echt te voorzichtig dat ik zo twijfelt of zouden jullie echt nooit meer in dat termijn gaan vliegen?
Ik ben in verwachting van ons eerste kindje en zijn net als de rest van Nederland sinds vorig jaar niet meer op vakantie geweest. (Toen een heerlijk auto vakantie naar Frankrijk).
We kunnen helaas pas eind juli ivm werk op vakantie. Ik ben dan rond de 28/29 weken zwanger.
Nou heb ik al enorm veel naar vakanties gezocht; auto vakantie jaar Zuid Frankrijk of Italië, vliegvakantie Mallorca of Ibiza, of natuurlijk in Nederland blijven.
Eerst dacht ik echt niet te willen gaan vliegen, maar bij nader inzien vind ik 2/3 uurtjes vliegen naar Ibiza of Mallorca en daar lekker een weekje op een resort zitten veel meer ontspannen dan 12 uren in een auto zitten.
Nederland heeft niet echt te voorkeur, gezien geen zekerheid op mooi weer en we echt nog een keer met z’n 2en weg willen. (Ik weet het, luxeprobleem).
Zijn er meer vrouwen die zwanger zijn en op vakantie gaan in het 3e trimester? Zo ja; met het vliegtuig? Zijn er ervaringen?
Ben ik echt te voorzichtig dat ik zo twijfelt of zouden jullie echt nooit meer in dat termijn gaan vliegen?

zondag 6 juni 2021 om 18:19
Bij mijn vorige zwangerschap ben ik met 8-10 wkn naar Malta geweest, 16-20 wkn in 2e wereldland gewerkt, 21-23 wkn in Frankrijk op vakantie geweest met auto wezen rijden, met 27 wkn naar zuid europa gevlogen voor buitenlands congres.
Ik vond het alle reizen prima te doen.
Wel met de auto reis de auto onder gespuugd tgv zwangerschapsmisselijkheid
Ik vond het alle reizen prima te doen.
Wel met de auto reis de auto onder gespuugd tgv zwangerschapsmisselijkheid
mamarjan wijzigde dit bericht op 06-06-2021 21:23
0.28% gewijzigd
zondag 6 juni 2021 om 19:15
Ik ben met 26 weken een weekje op vliegvakantie geweest en achteraf was dat echt de beste tijd! Tot 16 weken misselijk, vanaf 30 weken last van m'n bekken maar met 26 weken voelde ik me fit en kon ik optimaal van de vakantie genieten.
Het enige waar ik wel op gelet heb is dat er een ziekenhuis binnen 50km was, zodat ik in noodgevallen toch redelijk snel hulp kon krijgen.
Het enige waar ik wel op gelet heb is dat er een ziekenhuis binnen 50km was, zodat ik in noodgevallen toch redelijk snel hulp kon krijgen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zondag 6 juni 2021 om 19:19

zondag 6 juni 2021 om 19:21
Toen ik zwanger was van de eerste ben ik naar Mallorca geweest toen ik 6,5 maand zwanger was, ik vloog terug toen ik 7 maanden en een dag zwanger was. Dat weet ik nog omdat ze daarover vielen, na 7 maanden moet je een formulier ondertekenen.
Ik heb een heerlijke vakantie gehad, was er toen eigenlijk niet zo mee bezig dat er wat zou kunnen zijn.
Enige wat heel irritant was dat degene voor me zijn stoel achterover gooide
Ik heb een heerlijke vakantie gehad, was er toen eigenlijk niet zo mee bezig dat er wat zou kunnen zijn.
Enige wat heel irritant was dat degene voor me zijn stoel achterover gooide
zondag 6 juni 2021 om 19:26
Als je geen complicaties hebt, lijkt het me kunnen. Ik zit zelf op bijna 27 weken en moet wel zeggen dat ik mij persoonlijk vóór de 23/24 weken fysiek beter voelde, dus dat zou mijn voorkeur hebben. Maar elke zwangerschap is weer zo verschillend dus ik vraag me af of je dit wel kunt vergelijken.
Aangezien complicaties ook onverwacht kunnen optreden zou ik wel een goede annuleringsverzekering afsluiten.
Aangezien complicaties ook onverwacht kunnen optreden zou ik wel een goede annuleringsverzekering afsluiten.
zondag 6 juni 2021 om 19:34
Wij gaan ook op vakantie als ik 30 weken ben. We blijven wel in NL, maar dat is puur omdat we geen zin hebben in een dure vakantie met veel reistijd en allerlei beperkingen zoals mondkapjes buiten. Anders waren we ongetwijfeld naar het buitenland gegaan.
Pas vanaf een week of 35/36 zou ik niet per se ver weg gaan als het niet nodig is.
Pas vanaf een week of 35/36 zou ik niet per se ver weg gaan als het niet nodig is.
zondag 6 juni 2021 om 19:35
Ik ben met 33 weken naar Griekenland geweest. Ging prima. Ik wilde graag een EU land voor het geval ik evt zorg nodig zou hebben en je moet zo’n fit to fly verklaring mee hebben na de 28 weken geloof ik, maar als je tot op heden geen complicaties hebt, kun je die gewoon krijgen van je verloskundige of huisarts.
Lekker gaan, geniet ervan!
Lekker gaan, geniet ervan!
zondag 6 juni 2021 om 19:39
Ik ben bij mijn eerste zwangerschap (2018) met wk 28-29-30 in Amerika geweest en een camperrondreis gedaan.
Heerlijk. Zo bijzonder was het.
Zwangerschap was uiteraard complicatie vrij en bleef dat gelukkig ook. Ik had een verklaring bij me in het Engels wanneer de uitgerekende datum was en een uitdraai uit mijn dossier.
Bijv. Historie bloeddruk, bloedgroep, bloedgroep ongeboren kind etc etc. Allemaal geen garanties maar ik vond het fijn bij me te hebben.
Mocht het nodig zijn dan was die informatie in elk geval voorhanden.
Als je je goed voelt, lekker gaan.
Heerlijk. Zo bijzonder was het.
Zwangerschap was uiteraard complicatie vrij en bleef dat gelukkig ook. Ik had een verklaring bij me in het Engels wanneer de uitgerekende datum was en een uitdraai uit mijn dossier.
Bijv. Historie bloeddruk, bloedgroep, bloedgroep ongeboren kind etc etc. Allemaal geen garanties maar ik vond het fijn bij me te hebben.
Mocht het nodig zijn dan was die informatie in elk geval voorhanden.
Als je je goed voelt, lekker gaan.
zondag 6 juni 2021 om 19:41
Ik zou nu vooral goed naar je verzekering kijken als het land nog op oranje staat of ineens weer gaat. Stel dat je in het ziekenhuis komt daar, hoe zit het dan met de vergoeding daarvan en met terughalen bijvoorbeeld.
Heel eerlijk gezegd zou ik nu zelf geen vliegvakantie boeken. Mij nog te gevaarlijk met Corona. Met de auto heb je toch meer vrijheid om terug te gaan als je zelf wil.
Heel eerlijk gezegd zou ik nu zelf geen vliegvakantie boeken. Mij nog te gevaarlijk met Corona. Met de auto heb je toch meer vrijheid om terug te gaan als je zelf wil.
zondag 6 juni 2021 om 19:46
Ik ging met 29-31 weken naar Kroatië. Was wel mijn tweede zwangerschap. De eerste was probleemloos verlopen en ik voelde me juist toen ik zwanger was topfit. Bij de tweede had ik wel meer last van mijn bekken, maar daarom was een auto vakantie juist geen optie.
Ik vond het hooguit lastig omdat ik ook een peuter bij had (met bijbehorende extra spullen) die je dan niet even oppakt om je vlucht te halen zeg maar. Maar ik had mijn man bij me en we hadden een goede huurauto. Na de vakantie ging het een stuk beter met mijn bekken.
We hebben inderdaad wel bewust gekozen voor een vakantie dichtbij een grotere stad. Geen eiland waar het ziekenhuis weet ik hoe ver weg is. We hebben genoten!
Ik vond het hooguit lastig omdat ik ook een peuter bij had (met bijbehorende extra spullen) die je dan niet even oppakt om je vlucht te halen zeg maar. Maar ik had mijn man bij me en we hadden een goede huurauto. Na de vakantie ging het een stuk beter met mijn bekken.
We hebben inderdaad wel bewust gekozen voor een vakantie dichtbij een grotere stad. Geen eiland waar het ziekenhuis weet ik hoe ver weg is. We hebben genoten!

zondag 6 juni 2021 om 19:54
Ik ga deze zomer met 31-33 weken, maar niet met het vliegtuig. Reden daarvoor is vooral vliegangst, die ik normaal gesproken wel trotseer, maar die extra stress leek me al zwanger zijnde niks. We gaan met de auto naar Zuid-Frankrijk met onze twee kinderen en ik ga ervan uit dat ik daar prima hulp kan krijgen als dat nodig mocht zijn.
zondag 6 juni 2021 om 20:01
Ik ben bij de eerste zwangerschap gaan vliegen rond die tijd en heb de hele vlucht overgegeven terwijl de hele zwangerschap gewoon goed ging. Bij de 2de zijn we met de auto weg gegaan. Toen ook meerdere keren moeten overgeven en had weer een zwangerschap waarbij ik mij goed voelde. Ik doe dat dus nooit meer.
zondag 6 juni 2021 om 20:06
Als er geen complicaties zijn zou ik gewoon gaan. Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik toen ik 30 - 33 weken zwanger was naar zuid Frankrijk gegaan, wel met de auto. Volgende week ben ik 33 weken zwanger en gaan we 2 weken op vakantie in Nederland, maar dat heeft meer met corona te maken dan met de zwangerschap. Persoonlijk voelde ik me juist tussen de 20 - 38 weken topfit (daarvoor veel overgeven en daarna duidelijk minder energie/veel plassen/slechter slapen etc) dus voor mij een fijne periode om op vakantie te gaan.
zondag 6 juni 2021 om 20:11
Ik ben met 28-29 week op kampeervakantie naar Bretagne geweest. Wel met de auto, maar ook gewoon tent, matje, slaapzak. mont Saint Michel was wel hoog! Maar niks gelaten wat ik anders ook zou doen (bejalve de wijn dan, wat jammer is als je in Frankrijk bent).
Een week later hebben we nog in Nederland gekampeerd, maar toen werd mijn mummieslaapzak wat krap.
Een week later hebben we nog in Nederland gekampeerd, maar toen werd mijn mummieslaapzak wat krap.

zondag 6 juni 2021 om 20:14
Bedenk of je daar in het ziekenhuis je goed verzorgd voelt, mocht dat nodig zijn.
Mijn eerste zwangerschap verliep prima. Van 26 - 29 week op vakantie geweest, met auto. In week 32 werd ik van de ene op de andere dag doodziek, en kwam in het ziekenhuis, en kindje geboren. Ik de kans is groot dat dat in het vakantieland minder fijn was geweest, of zelfs niet goed was afgelopen voor mij of het kind.
Mijn eerste zwangerschap verliep prima. Van 26 - 29 week op vakantie geweest, met auto. In week 32 werd ik van de ene op de andere dag doodziek, en kwam in het ziekenhuis, en kindje geboren. Ik de kans is groot dat dat in het vakantieland minder fijn was geweest, of zelfs niet goed was afgelopen voor mij of het kind.
zondag 6 juni 2021 om 20:20
In andere landen hebben ze ook degelijke ziekenhuizen en artsen.n00r schreef: ↑06-06-2021 20:14Bedenk of je daar in het ziekenhuis je goed verzorgd voelt, mocht dat nodig zijn.
Let’s go Brandon!
zondag 6 juni 2021 om 20:26
Dank allemaal voor jullie tips en ervaringen.
Morgen ga ik de verloskundige en verzekering even bellen om alles te checken. Tot op heden verloopt de zwangerschap zonder complicaties. Zelfs geen last van kwaaltjes (behalve wat vermoeidheid tot 12 weken).
M’n vriend spreekt Spaans en we kiezen ook bewust voor een Spaans eiland vanwege dat feit en dat mijn ‘gevoel’ zegt dat de zorg op Mallorca beter is dan een klein Grieks eiland.
Daarnaast is Mallorca natuurlijk maar 2 uurtjes ongeveer vliegen, wat ook een prettig idee is.
Zwangerschapsverklaring weet ik inderdaad van, ook dat zal ik nog even checken bij de verloskundige.
Fijn om te weten dat er meer vrouwen zijn die gewoon op vakantie zijn gegaan/of gaan.
Morgen ga ik de verloskundige en verzekering even bellen om alles te checken. Tot op heden verloopt de zwangerschap zonder complicaties. Zelfs geen last van kwaaltjes (behalve wat vermoeidheid tot 12 weken).
M’n vriend spreekt Spaans en we kiezen ook bewust voor een Spaans eiland vanwege dat feit en dat mijn ‘gevoel’ zegt dat de zorg op Mallorca beter is dan een klein Grieks eiland.
Daarnaast is Mallorca natuurlijk maar 2 uurtjes ongeveer vliegen, wat ook een prettig idee is.
Zwangerschapsverklaring weet ik inderdaad van, ook dat zal ik nog even checken bij de verloskundige.
Fijn om te weten dat er meer vrouwen zijn die gewoon op vakantie zijn gegaan/of gaan.

zondag 6 juni 2021 om 20:30
Ja, ervaring met precies die termijn ook. Ik had een zwangerschap zonder complicaties dus het ging prima, tijdens m'n andere zwangerschap had het IBM fysieke gammelheid niet gekund. Ik moest een fit to fly verklaring bij me hebben en bij het boarden vroegen ze specifiek naar m'n zwangerschap en schreven ze m'n stoelnummer op een lijstje. Ik vermoed met de andere 'kwetsbare' gevallen. En ook al een paar keer genoemd: ik heb vooraf opgezocht waar het dichtsbijzijnde ziekenhuis e.d. zat.
Tip: kijk of je een extra ruime zitplaats kan boeken want alhoewel het een heerlijke vakantie was vond ik de vlucht verschrikkelijk in die stoel die veel te dicht op de stoel ervoor stond. Je mag als zwangere alleen niet bij de nooduitgang maar een stoel op de eerste rij oid had ik erg fijn gevonden.
Tip: kijk of je een extra ruime zitplaats kan boeken want alhoewel het een heerlijke vakantie was vond ik de vlucht verschrikkelijk in die stoel die veel te dicht op de stoel ervoor stond. Je mag als zwangere alleen niet bij de nooduitgang maar een stoel op de eerste rij oid had ik erg fijn gevonden.