Verdriet en boosheid om houding zus
maandag 9 augustus 2021 om 17:59
Aanvulling: het gaat mij niet om of M mantelzorger wil zijn of niet. Het gaat mij erom dat ze mijn ouders kwetst door mijn moeder uit te schelden en van alles en nog wat uit te maken, mensen tegen elkaar opsteekt als we niet aan haar eisen voldoen. Wat mij betreft zijn er andere opties en, vooral, mijn ouders beslissen, niet wij. Mijn frustratie is dat ik zie dat iemand mijn ouders respectloos behandelt en niet wie wat zou moeten doen of wie wat heeft gedaan.
heksie wijzigde dit bericht op 10-08-2021 00:35
Reden: Ik wilde iets van me afschrijven, maar er wordt niet begrepen. Het gaat niet om mantelzorg. Het gaat om respect voor twee bejaarden.
Reden: Ik wilde iets van me afschrijven, maar er wordt niet begrepen. Het gaat niet om mantelzorg. Het gaat om respect voor twee bejaarden.
88.13% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
maandag 9 augustus 2021 om 20:35
Ging het niet júist om de zorg die wel even allemaal door M kon worden verleend?
Let’s go Brandon!
maandag 9 augustus 2021 om 20:36
maandag 9 augustus 2021 om 20:36
maandag 9 augustus 2021 om 20:38
Heksie schreef: ↑09-08-2021 19:26
Sterker nog, ik heb mijn ouders gevraagd het contact met M te verbreken.
maandag 9 augustus 2021 om 20:39
Nee. Ik heb in de OP inderdaad veel over gezegd, omdat het daarmee begon. Maar wat mij verdriet doet, is het verdriet van mijn ouders omdat ze zich niet door hun dochter gerespecteerd voelen. Dat M zegt dat ik een leugenaar of dom ben kan me echt een wordt wezen. Dat ze voor mijn ouders wil of niet wil zorgen ook. Ik wil niet dat ze mijn ouders kwets. Ik wil hun verdriet niet zien. Maar ik weet ook dat ik er geen invloed op heb en daarom moest ik het me vandaag hier afschrijven.havermout1 schreef: ↑09-08-2021 20:35Ging het niet júist om de zorg die wel even allemaal door M kon worden verleend?
maandag 9 augustus 2021 om 20:41
Inderdaad, heb ik het zo geschreven, maar ik heb het als advies gebracht en ook achteraan gezegd: ik begrijp dat je het niet wil doen.
maandag 9 augustus 2021 om 20:43
Ja en nee. A woont niet in dezelfde stad, maar ze is daar regelmatig (een paar keer per maand). Ik heb haar vaak ook gezegd dat we met z'n drieën een oplossing kunnen vinden, mocht dat ooit zo ver komen. En ze mag wel bang zijn, begrijpelijk. Maar een oude vrouw treiteren om je zin te krijgen? Daar heb ik geen begrip voor.
maandag 9 augustus 2021 om 20:44
Maar waarom bemoei jij je met zaken die tussen je ouders en je zus spelen, terwijl je op 2000 km afstand woont en je niet kunt weten wat er precies speelt? Je kunt het wel van je af willen schrijven, maar je moet het loslaten als je zelf geen actieve rol kunt spelen v.w.b. de zorg voor je ouders.Heksie schreef: ↑09-08-2021 20:39Nee. Ik heb in de OP inderdaad veel over gezegd, omdat het daarmee begon. Maar wat mij verdriet doet, is het verdriet van mijn ouders omdat ze zich niet door hun dochter gerespecteerd voelen. Dat M zegt dat ik een leugenaar of dom ben kan me echt een wordt wezen. Dat ze voor mijn ouders wil of niet wil zorgen ook. Ik wil niet dat ze mijn ouders kwets. Ik wil hun verdriet niet zien. Maar ik weet ook dat ik er geen invloed op heb en daarom moest ik het me vandaag hier afschrijven.
maandag 9 augustus 2021 om 20:45
Je hoort het verhaal van je moeder, maar wat is het verhaal van je zus M?Heksie schreef: ↑09-08-2021 20:43Ja en nee. A woont niet in dezelfde stad, maar ze is daar regelmatig (een paar keer per maand). Ik heb haar vaak ook gezegd dat we met z'n drieën een oplossing kunnen vinden, mocht dat ooit zo ver komen. En ze mag wel bang zijn, begrijpelijk. Maar een oude vrouw treiteren om je zin te krijgen? Daar heb ik geen begrip voor.
maandag 9 augustus 2021 om 20:45
Heksie schreef: ↑09-08-2021 20:39Nee. Ik heb in de OP inderdaad veel over gezegd, omdat het daarmee begon. Maar wat mij verdriet doet, is het verdriet van mijn ouders omdat ze zich niet door hun dochter gerespecteerd voelen. Dat M zegt dat ik een leugenaar of dom ben kan me echt een wordt wezen. Dat ze voor mijn ouders wil of niet wil zorgen ook. Ik wil niet dat ze mijn ouders kwets. Ik wil hun verdriet niet zien. Maar ik weet ook dat ik er geen invloed op heb en daarom moest ik het me vandaag hier afschrijven.
Dat is een zorg/verdriet die niet van jou is. Ik snap dat het je raakt, maar het zal nu niet anders zijn dan vijf jaar geleden, of twintig of dertig jaar geleden als jouw zus daadwerkelijk is zoals jij haar hier beschrijft. Het is dus niet nieuw en noch van jou, noch van je ouders reëel om een andere verwachting te hebben. Waarom vind jij dat jij iets van M kunt verwachten wat zij helemaal niet kan geven en nooit gegeven heeft?
maandag 9 augustus 2021 om 20:48
Heksie schreef: ↑09-08-2021 20:43Ja en nee. A woont niet in dezelfde stad, maar ze is daar regelmatig (een paar keer per maand). Ik heb haar vaak ook gezegd dat we met z'n drieën een oplossing kunnen vinden, mocht dat ooit zo ver komen. En ze mag wel bang zijn, begrijpelijk. Maar een oude vrouw treiteren om je zin te krijgen? Daar heb ik geen begrip voor.
En toch was wat jou betreft dit de enige oplossing:
De enige oplossing zou zijn dat ze iets meer steun van M zouden krijgen: met hun naar de dokter gaan, wekelijks langs komen, de koelkast controleren of de eetwaren over de datum zijn, helpen met online dingen regelen, bij een operatie hun naar het ziekenhuis brengen, enz.
Dat is niet samen tot een oplossing komen voor ooit, maar nu al een hoop verwachten van M.
maandag 9 augustus 2021 om 20:51
Graag gedaan, maar mijn advies ging niet alleen over de zorg.Heksie schreef: ↑09-08-2021 20:12Bedankt voor je advies. Het probleem is niet de zorg. Daar zijn A en ik eruit en ik denk dan mijn ouders deze oplossing ook zullen zien zitten. Waar ik verdrietig en boos ben is dat M de rust en waardigheid van mijn ouders niet respecteert omdat we niet aan haar eisen willen/kunnen voldoen.
Ik probeerde duidelijk te maken dat je, als je ver weg woont niet altijd een goed beeld hebt van de situatie.
Daarnaast denk ik dat jullie allemaal toch afhankelijk zijn van je zus M omdat zij dichtbij woont.
Jullie hebben haar dus nodig, tenzij jij of zus A bij acute problemen altijd direct in het vliegtuig kunnen springen, ook al is dat wekelijks.
Ik zou als ik jou was vriendelijker zijn naar je zus M.
En de signalen die jij doorgeeft over de houding van je zus M, zijn voor mij signalen voor zware overbelasting van de mantelzorger. En dan boeit het niet of jij of wie dan ook het veel of weinig werk vind. Het gaat hierbij om de draagkracht van je zus en die is op de een of andere manier langere tijd overschreden.
Door al het contact met je zus te verbreken geef je haar denk ik alleen maar een enorm rot gevoel terwijl zij ook haar best doet.
Dat je zus M nu met de vuist op tafel slaat en onredelijke eisen stelt, vind ik best logisch. Dat zij het op haar manier wil oplossen, kan ik me ook voorstellen. Want waarschijnlijk trekt zij al die discussies niet meer omdat ze over belast is.
Dat jij een zus A nu een plan hebben uitgewerkt is fijn. Maar mijn advies is wel om je zus er bij te betrekken.
Misschien kan jij of zus A komende maand ook een paar weken naar je ouders toe gaan, dan heeft je zus even rust. Wellicht kunnen jullie daarna beter met zijn allen praten.
maandag 9 augustus 2021 om 20:57
Dat je het naar vind dat je zus M je ouders heeft gekwetst kan ik me voorstellen. Helaas is het alleen soms nodig om confronterende gesprekken met ouderen te voeren. Het ziekte inzicht is soms ver te zoeken dan kan je er voor kiezen om niets te doen en daarmee altijd achter de feiten aan te lopen.
Of je confronteerd iemand met de situatie en gaat daarna preventief te werk.
Mijn ervaring is dat het laatste vaak veel fijner is voor iedereen op de langere termijn. Dan hoef je ook niets tegen iemands wens in te doen.
En zo confronterend gesprek is voor niemand leuk, maar het helpt meestal wel.
Of je confronteerd iemand met de situatie en gaat daarna preventief te werk.
Mijn ervaring is dat het laatste vaak veel fijner is voor iedereen op de langere termijn. Dan hoef je ook niets tegen iemands wens in te doen.
En zo confronterend gesprek is voor niemand leuk, maar het helpt meestal wel.
maandag 9 augustus 2021 om 21:21
Heb je in de gaten dat het overkomt alsof je ouders zelf niet zo respectvol zijn naar jullie als dochters door steeds hun grieven te bespreken niet met de persoon zelf maar met een van de andere zussen?
Je kunt je ouders niet veranderen, maar het lijkt mij goed om je dat te realiseren, dat zij daardoor ook de problemen tussen jullie in stand houden. Misschien helpt het om wat meer afstand te nemen. Communicatie lijkt bij jullie vooral te draaien om wie de ander verdrietig maakt of boos en wie er gelijk heeft in plaats van waar het werkelijk over gaat.
Je kunt je ouders niet veranderen, maar het lijkt mij goed om je dat te realiseren, dat zij daardoor ook de problemen tussen jullie in stand houden. Misschien helpt het om wat meer afstand te nemen. Communicatie lijkt bij jullie vooral te draaien om wie de ander verdrietig maakt of boos en wie er gelijk heeft in plaats van waar het werkelijk over gaat.
.
maandag 9 augustus 2021 om 21:31
Het lijkt wel alsof er in jullie gezin over elkaar gepraat wordt in plaats van met elkaar. Ik bemoei me niet hoe mijn siblings met mijn ouders omgaan en zij bemoeien zich ook niet hoe ik met hen omga. Als je moeder zich beklaagt over een van je zussen zou je er beter aan doen dit vooral bij moeder en zus te laten, er geen partij in zijn. Dit zijn patronen die al bestaan van toen jullie allemaal nog thuiswoonden, vermoed ik. Ik herken dat namelijk. Mijn moeder heeft er ook een handje van te klagen over hoe een van mijn siblings zich zou opstellen tegen haar, maar ik laat dit echt bij mijn moeder. Mijn moeder heeft met ieder kind een eigen unieke band.
maandag 9 augustus 2021 om 21:47
1. Er wordt van me geëist dat ik 3000 per maand ophoest. Geen keuze, ja of ja. Dus, als ik moet 3000 euro op tafel zetten, kan ik wat ervan zeggen.Fizz schreef: ↑09-08-2021 20:44Maar waarom bemoei jij je met zaken die tussen je ouders en je zus spelen, terwijl je op 2000 km afstand woont en je niet kunt weten wat er precies speelt? Je kunt het wel van je af willen schrijven, maar je moet het loslaten als je zelf geen actieve rol kunt spelen v.w.b. de zorg voor je ouders.
2. Mijn moeder en zus bellen me een paar keer per week omdat M al weer wat heeft gedaan. Ik kan niet zeggen dat ik er me niet mee wil bemoeien.
3. Ze zijn mijn ouders en ik wil weten wat er gebeurt en doen alles wat ik vanuit Nederland kan doen. En naar hun verdriet luisteren is vrijwel alles wat ik op dit moment kan doen, totdat ik naar Spanje ga.
maandag 9 augustus 2021 om 21:55
Ze heeft het heel moeilijk omdat ze werkt en een kind heeft. (Kind is 14 of zo en doet samen met zijn vader en een huishoudelijke hulp het huishouden; zij doet niets want ze kan allemaal niet aan). Ze heeft geen tijd om bij mijn ouders langs te gaan, want dan heeft ze niets aan haar weekend. Ze zegt dat ze heel veel doet voor mijn ouders, maar ze gaat hooguit 2x in de maand om het eten op te halen die mijn moeder heeft gekocht en de boodschappen op te halen die mijn vader voor haar heeft gedaan (ik heb dit zelf gezien als ik daar ben geweest). En ze is 3 keer in één jaar de tijd met hun naar de dokter geweest. Volgens haar zijn mijn ouders zwaar dementerend en kunnen geen beslissingen nemen.
Als we drie mensen in dienst nemen om 24 uur zorg te leveren, moet alsnog iemand mee naar de dokter. Dat doet de thuishulp niet. En de arts aan huis komt niet omdat ze niet zo ziek zijn.
maandag 9 augustus 2021 om 21:57
maandag 9 augustus 2021 om 22:00
Het is inderdaad zo dat het niet mijn zorg is. Het raakt me aan en daarom wilde ik het hier kwijt. Het is nu wel extremer dan vroeger. Zo een extreem gedrag wat ze nu heeft heb ik een keer gezien, heel lang geleden. Ik woonde toen nog bij mijn ouders. Ik was zo bang van haar dat ik me uren lang heb opgesloten, bang van wat ze zou kunnen doen.S-Groot schreef: ↑09-08-2021 20:45Dat is een zorg/verdriet die niet van jou is. Ik snap dat het je raakt, maar het zal nu niet anders zijn dan vijf jaar geleden, of twintig of dertig jaar geleden als jouw zus daadwerkelijk is zoals jij haar hier beschrijft. Het is dus niet nieuw en noch van jou, noch van je ouders reëel om een andere verwachting te hebben. Waarom vind jij dat jij iets van M kunt verwachten wat zij helemaal niet kan geven en nooit gegeven heeft?
Wat nu ook speelt is de corona. Totdat de corona begon, waren mijn ouders echte buiten mensen. De drie maanden dat ze niet naar buiten mochten, heeft hun gezondheid verwoest. Ze kunnen niet meer zo lang lopen en de stres die mijn zus ze bezorgt, heeft ook invloed op hun gezondheid. Als je zo een gekke aan het schreeuwen voor de deur of aan de telefoon hebt, is dat beangstigend. Je ziet in haar ogen dat ze zichzelf niet in de hand heeft.
maandag 9 augustus 2021 om 22:01
Wat zijn sommigen hard tegen Heksie. Jullie vullen zoveel in over de zus van Heksie.
Ik snap best dat mantelzorg het meest op degene die dichtbij woont komt. Heksie zegt zelf dan zus M niet hoeft te mantelzorgen als ze niet wil maar dat ze wel van haar mag verwachten dat ze haar moeder met respect behandelt, dus niet uitscheld etc.
Het mooist zou zijn als er iemand in de omgeving woont die tegen vergoeding wat dingen voor je ouders wil doen. Je zegt dat je vader een goed pensioen krijgt. Er moet vast iemand te vinden zijn die de benodigde dingen voor je ouders kan doen voor bv 250 euro per maand. Daarvoor moet ze soms een keer mee naar het ziekenhuis, een taxi bellen en kijken of de ijskast geen over datum produkten bevat. Zo beschrijf je het tenminste Heksie.
Kunnen jullie niet met de gemeente contact opnemen om te informeren hoe je dit soort dingen kunt regelen?
Je kunt je moeder ook vragen om jou niet meer te bellen als ze problemen hebt met dochter M. Jij kan daar op afstand niets aan doen en raakt alleen maar gefrustreerd. Ik snap dat zij van zich af wil praten maar dit werkt alleen maar meer ruzie in de hand.
Ik begrijp overigens ook niet waarom ze niet zelf een taxi kunnen bellen als ze hun dochters wel kunnen bellen.
Zet nu eens precies op papier welke hulp jouw ouders nodig hebben en hoeveel uur hulp je daarvoor nodig zou hebben. Bij een arts zouden ze ook hun telefoon aan kunnen zetten en jou of je zus mee laten luisteren op afstand. Als ze jou op speaker zetten kan je zo mee praten.
Jij kan niet voorkomen dat je zus jouw moeder leugens vertelt of uit scheldt. Hou je buiten dat contact en vraag je moeder om dat ook te respecteren.
Ik snap best dat mantelzorg het meest op degene die dichtbij woont komt. Heksie zegt zelf dan zus M niet hoeft te mantelzorgen als ze niet wil maar dat ze wel van haar mag verwachten dat ze haar moeder met respect behandelt, dus niet uitscheld etc.
Het mooist zou zijn als er iemand in de omgeving woont die tegen vergoeding wat dingen voor je ouders wil doen. Je zegt dat je vader een goed pensioen krijgt. Er moet vast iemand te vinden zijn die de benodigde dingen voor je ouders kan doen voor bv 250 euro per maand. Daarvoor moet ze soms een keer mee naar het ziekenhuis, een taxi bellen en kijken of de ijskast geen over datum produkten bevat. Zo beschrijf je het tenminste Heksie.
Kunnen jullie niet met de gemeente contact opnemen om te informeren hoe je dit soort dingen kunt regelen?
Je kunt je moeder ook vragen om jou niet meer te bellen als ze problemen hebt met dochter M. Jij kan daar op afstand niets aan doen en raakt alleen maar gefrustreerd. Ik snap dat zij van zich af wil praten maar dit werkt alleen maar meer ruzie in de hand.
Ik begrijp overigens ook niet waarom ze niet zelf een taxi kunnen bellen als ze hun dochters wel kunnen bellen.
Zet nu eens precies op papier welke hulp jouw ouders nodig hebben en hoeveel uur hulp je daarvoor nodig zou hebben. Bij een arts zouden ze ook hun telefoon aan kunnen zetten en jou of je zus mee laten luisteren op afstand. Als ze jou op speaker zetten kan je zo mee praten.
Jij kan niet voorkomen dat je zus jouw moeder leugens vertelt of uit scheldt. Hou je buiten dat contact en vraag je moeder om dat ook te respecteren.
maandag 9 augustus 2021 om 22:01
1. Dag zus, daar heb ik het met moeder over. Ik krijg niet de indruk dat dat de zorg is die zij willen. Fijne dag.Heksie schreef: ↑09-08-2021 21:471. Er wordt van me geëist dat ik 3000 per maand ophoest. Geen keuze, ja of ja. Dus, als ik moet 3000 euro op tafel zetten, kan ik wat ervan zeggen.
2. Mijn moeder en zus bellen me een paar keer per week omdat M al weer wat heeft gedaan. Ik kan niet zeggen dat ik er me niet mee wil bemoeien.
3. Ze zijn mijn ouders en ik wil weten wat er gebeurt en doen alles wat ik vanuit Nederland kan doen. En naar hun verdriet luisteren is vrijwel alles wat ik op dit moment kan doen, totdat ik naar Spanje ga.
2. Dag mam, spreek zus zelf aan wil je. Ik kan hier niks mee.
3. Nogmaals mam je bent genoeg bij de pinken om je eigen zorg te regelen hoe jij en pa dat willen. Laat je niet zo op je kop zitten. Gaan jullie nog iets leuks doen?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
maandag 9 augustus 2021 om 22:04