Verwachten dat hij vliegticket voor mij betaalt?
woensdag 11 augustus 2021 om 21:36
Ik date een tijdje met een man die veel moet reizen voor zijn werk. Hij heeft een (heel) goed betaalde baan - dit bedoel ik niet om mee te pronken, en daarom date ik ook niet met hem. Moet het even melden voor de situatieschets. Ik daarentegen heb een niet zo fantastisch betaalde baan momenteel.
Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.
Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.
Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?
Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.
Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.
Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?

woensdag 11 augustus 2021 om 21:41
Kijk, als het jou echt niet lukt, en hij het kan veroorloven en graag wil dat je komt, dan lijkt mij het dat hij deze keer betaalt.
Dan organiseer je daar een etentje, of iets anders leuks voor hem dat je je wel kan veroorloven. Ik ben zelf nogal feministisch ingesteld, en vind dat dingen gelijk op moeten gaan, maar alleen als de inkomsten voor beiden personen gelijk zijn. Als jij een maand op droog brood moet leven om hem te zien, en hij weet dat, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat hij je ticket (op zijn minst deels) betaalt. Ik zou andersom hetzelfde doen voor een partner als hij even financieel moeilijk zit, en als ik hem echt die moeite waard vind.
Dan organiseer je daar een etentje, of iets anders leuks voor hem dat je je wel kan veroorloven. Ik ben zelf nogal feministisch ingesteld, en vind dat dingen gelijk op moeten gaan, maar alleen als de inkomsten voor beiden personen gelijk zijn. Als jij een maand op droog brood moet leven om hem te zien, en hij weet dat, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat hij je ticket (op zijn minst deels) betaalt. Ik zou andersom hetzelfde doen voor een partner als hij even financieel moeilijk zit, en als ik hem echt die moeite waard vind.
woensdag 11 augustus 2021 om 21:41
Zeg gewoon. Joh in een romantische bui zei ik ja, maar ik was heel onromantisch gister met mijn administratie bezig en realiseer mij dat ik het helemaal niet kan betalen dus sorry helaas
En als hij het dan niet aanbiedt te betalen dan niet en zowel open je eennieuw topic of je dat zoumoeten aannemen
En als hij het dan niet aanbiedt te betalen dan niet en zowel open je eennieuw topic of je dat zoumoeten aannemen

woensdag 11 augustus 2021 om 21:45
Ik ben zelf blijkbaar niet geëmancipeerd want als een man mij wil versieren moet hij ook laten zien dat hij gul is dus geld aan me uitgeeft. Heb een hekel aan gierige mannen
Ik ben al heel lang samen met mijn man hoor en toen we samen gingen wonen toen hebben we uiteraard de lasten gewoon verdeeld maar vind het nog steeds heerlijk dat hij royaal is en me altijd alles gunt (binnen onze financiële mogelijkheden nu dan
)
Ik ben al heel lang samen met mijn man hoor en toen we samen gingen wonen toen hebben we uiteraard de lasten gewoon verdeeld maar vind het nog steeds heerlijk dat hij royaal is en me altijd alles gunt (binnen onze financiële mogelijkheden nu dan
woensdag 11 augustus 2021 om 21:47
Dit zou ik ook doenabsor schreef: ↑11-08-2021 21:41Zeg gewoon. Joh in een romantische bui zei ik ja, maar ik was heel onromantisch gister met mijn administratie bezig en realiseer mij dat ik het helemaal niet kan betalen dus sorry helaas

woensdag 11 augustus 2021 om 21:47
Ik zou die verwachting ook hebben, zoals jij het vertelt. Klinkt als een uitnodiging. Op deze manier zou ik niet gaan als ik het geld niet zou hebben.
Dit ook eerlijk zeggen, dat je de kosten naast elkaar hebt gelegd en je dit niet gaat lukken.
Ik zou dan ook niet meer meegaan als hij zou aanbieden het (deels) te betalen. Maar wachten tot er een voor jou betaalbaarder alternatief is en je het wel zelf kunt betalen. Gelijk even duidelijk aangeven wat jouw financiële ruimte is.
Had ik het geld wel dan was ik gegaan, had ik daar wel opgelet hoe hij verder met geld is.
Het kan zijn dat hij er gewoon niet bij nadenkt, logisch want was je een man geweest en hij een vrouw dan was het ook niet gebruikelijk dat er betaald wordt.
Maar je hoort ook dat mannen 'testen' of je voor hem en zijn geld gaat en bewust gierig gaan lopen doen, en daar zou ik geen zin in hebben. Of juist de hele tijd de nadruk leggen op hoe gul en rijk hij wel niet is, ook niet ok.
Dit ook eerlijk zeggen, dat je de kosten naast elkaar hebt gelegd en je dit niet gaat lukken.
Ik zou dan ook niet meer meegaan als hij zou aanbieden het (deels) te betalen. Maar wachten tot er een voor jou betaalbaarder alternatief is en je het wel zelf kunt betalen. Gelijk even duidelijk aangeven wat jouw financiële ruimte is.
Had ik het geld wel dan was ik gegaan, had ik daar wel opgelet hoe hij verder met geld is.
Het kan zijn dat hij er gewoon niet bij nadenkt, logisch want was je een man geweest en hij een vrouw dan was het ook niet gebruikelijk dat er betaald wordt.
Maar je hoort ook dat mannen 'testen' of je voor hem en zijn geld gaat en bewust gierig gaan lopen doen, en daar zou ik geen zin in hebben. Of juist de hele tijd de nadruk leggen op hoe gul en rijk hij wel niet is, ook niet ok.
woensdag 11 augustus 2021 om 21:49
Ik zou ook gewoon zeggen dat de kosten van dat ticket plus die testen je tegenvallen en dat je dat op dit moment helaas niet kunt missen, je hoeft dan niet eens te zeggen dat je had verwacht dat hij zou betalen. Toegezegd of niet, ik vind dat je je best mag bedenken. Het is niet dat zijn week nu ook in het water valt - en het klinkt ook niet of het een enorm leuke romantische week samen gaat worden, dus als je zelf niet enorm graag tijd alleen doorbrengt in die specifieke stad zou ik ter gewoon op terugkomen en zeggen dat je het toch niet zo'n handig plan vindt.
Overigens zou ik die verwachting ook hebben gehad, niet omdat hij man is en jij vrouw of zoiets, maar gewoon door de hele situatie, zijn werktripje waarvoor hij jou uitnodigt. Ik vind het niet gek. Maar je hoeft dat dus niet per se te zeggen.
Overigens zou ik die verwachting ook hebben gehad, niet omdat hij man is en jij vrouw of zoiets, maar gewoon door de hele situatie, zijn werktripje waarvoor hij jou uitnodigt. Ik vind het niet gek. Maar je hoeft dat dus niet per se te zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 11 augustus 2021 om 21:50
Ik reisde pre Corona ook veel voor werk en nam ook wel eens mijn vriend of een gewone vriendin mee. Het is eigenlijk nooit in me opgekomen om het ticket te betalen. Ik zag het juist als goedkope vakantie voor de ander, de baas betaald namelijk toch het hotel. En vaak kon ik ook wel wat bonnetjes inleveren voor vervoer en eten. Het scheelde misschien wel dat ik veelal in Europa moest zijn en de tickets eigenlijk zelden boven de 200 euro waren. Gelukkig had ik vaak ook genoeg vrije tijd op die tripjes, anders zou ik ook niet iemand meenemen. Ik zou als ik jou was gewoon zeggen dat nu je de ticketprijzen hebt gezien je er van af ziet. Aan hem dan om met een tegenvoorstel te komen.
woensdag 11 augustus 2021 om 21:50
Zo zou ik het ook aanvliegen nu.
Maar, duizend excuses in je openingspost, eerlijk gezegd vind ik het juist wat apart van hem dat hij dit niet regelt. Of is hij blind voor mensen met minder geld en ziet hij niet dat dit ene behoorlijke smak geld is voor even een weekend?
Behoorlijk wat om te vragen van jou terwijl hij ook nog eens aan het werk is. Ik snap je bezwaar daarom ook niet zo. Heeft juist niks met feminisme te maken, juist niet. Kom op zeg, beetje voor jezelf opkomen hoor.
Geloof niet alles wat je denkt.
woensdag 11 augustus 2021 om 21:52
Ja precies. Het kost jou een smak geld terwijl je grotendeels jezelf moet vermaken daar. Leuk als het je toch al leuk had geleken om in je eentje die stad te verkennen, maar jij hebt blijkbaar je bedenkingen. Gewoon afzeggen en je niet schuldig voelen.La-Gamine schreef: ↑11-08-2021 21:50Zo zou ik het ook aanvliegen nu.
Maar, duizend excuses in je openingspost, eerlijk gezegd vind ik het juist wat apart van hem dat hij dit niet regelt. Of is hij blind voor mensen met minder geld en ziet hij niet dat dit ene behoorlijke smak geld is voor even een weekend?
Behoorlijk wat om te vragen van jou terwijl hij ook nog eens aan het werk is. Ik snap je bezwaar daarom ook niet zo. Heeft juist niks met feminisme te maken, juist niet. Kom op zeg, beetje voor jezelf opkomen hoor.
Don't waste your time on jealousy,

woensdag 11 augustus 2021 om 21:52
Precies dit zou ik ook zeggen. Misschien biedt hij dan alsnog aan om te betalen. En dan is het aan jou of je dan meegaat! Ik had trouwens de manier waarop hij dit vroeg ook als uitnodiging gezien, dus ik snap je helemaal TO. ^Martinimeisje schreef: ↑11-08-2021 21:41Zeg gewoon dat je naar tickets hebt gezocht en dat de kosten daarvan op dit moment helaas te hoog zijn voor je.

woensdag 11 augustus 2021 om 21:53
En dit idd.pizzaislife schreef: ↑11-08-2021 21:52Precies dit zou ik ook zeggen. Misschien biedt hij dan alsnog aan om te betalen. En dan is het aan jou of je dan meegaat! Ik had trouwens de manier waarop hij dit vroeg ook als uitnodiging gezien, dus ik snap je helemaal TO. ^