Verwachten dat hij vliegticket voor mij betaalt?

11-08-2021 21:36 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik date een tijdje met een man die veel moet reizen voor zijn werk. Hij heeft een (heel) goed betaalde baan - dit bedoel ik niet om mee te pronken, en daarom date ik ook niet met hem. Moet het even melden voor de situatieschets. Ik daarentegen heb een niet zo fantastisch betaalde baan momenteel.

Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.

Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.

Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?
Grappig trouwens, TO schrijft dat het ticket een paar honderd euro is. Wanneer er hier een topic wordt geopend wat er voor de verjaardag van date gekocht moet worden is de tendens 'daar ga je toch geen honderden euros aan uitgeven, je kent elkaar nog niet zo lang, gewoon een normaal kadootje geven' en nu is een vliegticket van een paar honderd euro voor een date ineens normaal :rofl:
Honey, you should see me in a crown
"Mop, ik mis je.. ik wou dat je hier bij me was!. Ben jij aankomend weekend vrij?
Ik wil een ticket voor je boeken zodat jij naar hier kunt komen en we samen kunnen zijn, de avonden en nachten!"
Ah, shit..
Ik wil wel.. maar mijn emancipatie houdt me tegen...
Ehhh.. nee dus!! :-D
Pindakaasjes schreef:
12-08-2021 09:57
"Mop, ik mis je.. ik wou dat je hier bij me was!. Ben jij aankomend weekend vrij?
Ik wil een ticket voor je boeken zodat jij naar hier kunt komen en we samen kunnen zijn, de avonden en nachten!"
Ah, shit..
Ik wil wel.. maar mijn emancipatie houdt me tegen...
Ehhh.. nee dus!! :-D
Alleen dat is zo te lezen niet gezegd, dan was er vast geen topic geweest :biggrin:
TO gaat al cancelen geloof ik maar is het niet slimmer en vooral duidelijker om eerst te vragen wat hij van haar verwacht? Als je bereid bent om met hem een weekje buitenland te doen dan is zo'n vraag toch heel normaal.
En vraag dan ook meteen hoe hij haar dagindeling ziet. Hij gaat werken? Alle dagen? Tot hoe laat? Kosten van samen eten? etc. etc.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
SweetFirefly schreef:
12-08-2021 09:58
TO gaat al cancelen geloof ik maar is het niet slimmer en vooral duidelijker om eerst te vragen wat hij van haar verwacht? Als je bereid bent om met hem een weekje buitenland te doen dan is zo'n vraag toch heel normaal.
En vraag dan ook meteen hoe hij haar dagindeling ziet. Hij gaat werken? Alle dagen? Tot hoe laat? Kosten van samen eten? etc. etc.
Goeie ja!
Fairway schreef:
12-08-2021 09:38
Nee maar er van uitgaan dat je een ticket voor je meisje moet betalen is wel een beetje antifemi.
Ligt helemaal aan de situatie. Genoeg vrouwen (en mannen) hebben een interessante baan die weinig geld opbrengt. In de culturele sector bijvoorbeeld. Maar er zijn ook genoeg vrouwen (en mannen) die een interessante baan hebben die veel geld opbrengt. Omdat dit soort mensen vaak een relatie met elkaar krijgen (in mijn omgeving is het eerder regel dan uitzondering dat de een bijvoorbeeld kunstenaar of muzikant is, en de ander arts of advocaat), ligt het voor de hand dat de rijkere partij de hoge kosten op zich neemt.

Ik zeg bewust ‘interessante’ baan, omdat iemand met een minder goedbetaalde baan als caissière of pompbediende waarschijnlijk geen relatie krijgt met een advocaat, of in elk geval is dat uitzonderlijker. Maar in dat geval geldt natuurlijk hetzelfde: de rijkere partij neemt de hoge kosten op zich.

Vind ik niet anti-feministisch, want omgekeerd (vrouw betaalt voor man) komt net zo goed voor. Als je van elkaar houdt en er is genoeg geld (verdiend door een van de partners) wil je daar toch samen van genieten? Beetje suf als die rijke advocaat (m/v) al zijn geld in een oude sok bewaart, alleen omdat hij/zij toevallig verliefd is geworden op een pompbediende (m/v).
Fairway schreef:
12-08-2021 09:48
Bovendien ga je er hier dus van uit dat je rijkere date de uitjes wel betaalt. Dat je gepamperd wordt door je rijke vriendje. Ik vind dat niet vanzelfsprekend.
Ik ga daar inderdaad vanuit. Mijn ex-partners hadden (& hebben) een veel hoger inkomen dan ik heb. Ik ben een jeugdzorgwerker, geen schoonmaakster, maar toch is het een aanzienlijk groot verschil.

Zij lieten mij nooit ergens voor betalen. Zij zouden een vrouw sowieso nooit laten betalen. Gewoon vrijgevige gulle mannen. Zij vinden het leuk om te geven. Ik vind het ook heel leuk om te geven. Dat weet elke man met wie ik samen ben geweest. Geven hoeft overigens niet perse iets duurs te zijn en ook zéker niet alleen maar seks.

Nu heb ik een partner die ongeveer hetzelfde inkomen heeft als ik. Wel wat meer omdat hij ouder is en meer uren werkt. Hij betaalt niet alles voor mij (we latten maar zouden 40/60 aan houden als we zouden samenwonen). Etentjes betaald hij wel. Hij vindt het net als mijn exen onacceptabel om een vrouw voor zichzelf of erger nog, voor hem, te laten betalen.
Lotus90 schreef:
12-08-2021 10:03
Ik vind het ook heel leuk om te geven. Dat weet elke man met wie ik samen ben geweest. Geven hoeft overigens niet perse iets duurs te zijn en ook zéker niet alleen maar seks.
Zie jij seks dan wel als iets geven?
samarinde schreef:
12-08-2021 10:02
Ligt helemaal aan de situatie. Genoeg vrouwen (en mannen) hebben een interessante baan die weinig geld opbrengt. In de culturele sector bijvoorbeeld. Maar er zijn ook genoeg vrouwen (en mannen) die een interessante baan hebben die veel geld opbrengt. Omdat dit soort mensen vaak een relatie met elkaar krijgen (in mijn omgeving is het eerder regel dan uitzondering dat de een bijvoorbeeld kunstenaar of muzikant is, en de ander arts of advocaat), ligt het voor de hand dat de rijkere partij de hoge kosten op zich neemt.

Ik zeg bewust ‘interessante’ baan, omdat iemand met een minder goedbetaalde baan als caissière of pompbediende waarschijnlijk geen relatie krijgt met een advocaat, of in elk geval is dat uitzonderlijker. Maar in dat geval geldt natuurlijk hetzelfde: de rijkere partij neemt de hoge kosten op zich.

Vind ik niet anti-feministisch, want omgekeerd (vrouw betaalt voor man) komt net zo goed voor. Als je van elkaar houdt en er is genoeg geld (verdiend door een van de partners) wil je daar toch samen van genieten? Beetje suf als die rijke advocaat (m/v) al zijn geld in een oude sok bewaart, alleen omdat hij/zij toevallig verliefd is geworden op een pompbediende (m/v).
Ja ik kan dit wel volgen, in een relatie.

Maar tijdens de datefase is dat nog niet allemaal zo duidelijk. Toen ik man ontmoette was ik een zuidas advocaat en hij zat id culturele hoek. Toch heeft hij me niet meteen meer (of alles) laten betalen. Zou ik op afgeknapt zijn, terwijl ik nu toch al ruim 10 jaar het grootste deel van ons gezinsleven financier.
Sjulia schreef:
12-08-2021 09:42
Ik heb nog nooit mijn eigen vakantie betaald. Werkt prima hoor, geen desastreuze gevolgen.
Ik ook niet. Vroeger betaalden mij ouders (en ik betaalde later kostgeld aan mijn ouders toen ik ging werken) en vakanties waren inbegrepen.

Mijn man heb ik ontmoet juist door versiergedrag wat, jawel, uit tractaties, moeite en aandacht bestond.

Toen ik later samen ging wonen gingen we gewoon op vakantie. Jij hebt tegen die tijd zoveel, ik heb zoveel, waar kunnen we heen voor dat bedrag. Ik organiseerde het bijeenschrapen van geld; dat vond ik altijd enig om te doen. Hij de praktische uitvoering. Tegenwoordig is dat niet meer nodig; jammer! Nooit zie ik meer de bodem van de geldpot.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
DS1971 schreef:
12-08-2021 09:33
Tsja, dat zegt meer over degenen die dat zeggen. Dan ga je uit van dat vrouwen niet net zoveel van seks houden als mannen en seks daarmee iets transactioneels wordt.

Hele ouderwetse gedachte. Maar goed, dat mag ook. En laten we wel zijn: seks wordt ook in de praktijk als zodanig ingezet. ;)
Helemaal eens. Ik zit vol verbazing dit topic te lezen net.

Mannen willen gezelschap vanwege de seks. Een hoer is goedkoper.
Iemand schrijft: een vrouw met een minder hoog inkomen die dingen door haar vriend laat betalen, "zij betaalt hem in natura" .... Er is zoveel fout aan deze gedachte.

De gedachte dat je als vrouw seks te geven hebt als een geschenk, ipv dat je er zelf van geniet, en als iemand iets voor je betaalt, hij/zij jouw seks dan dus koopt.
poeszie wijzigde dit bericht op 12-08-2021 10:43
0.24% gewijzigd
Eurus schreef:
12-08-2021 09:58
Alleen dat is zo te lezen niet gezegd, dan was er vast geen topic geweest :biggrin:

Ja, precies :-D
samarinde schreef:
12-08-2021 10:02

Dat snap ik allemaal. Maar dat is nog geen reden om te verwachten, er van uit te gaan dat die date van TO haar ticket betaalt. Als goed verdienende vriend zou ik mijn minder ‘rijke’ maar verder zichzelf prima reddende vriendin ook niet meteen aanbieden om alles te betalen. Dat zou in mijn ogen zelfs een beetje neerbuigend overkomen.

Geeft ze daarna aan dat ze het allemaal een beetje duur vindt, ja, dán zou ik het geen enkele probleem vinden om een deel te betalen.
Lotus90 schreef:
12-08-2021 10:03
Ik ga daar inderdaad vanuit. Mijn ex-partners hadden (& hebben) een veel hoger inkomen dan ik heb. Ik ben een jeugdzorgwerker, geen schoonmaakster, maar toch is het een aanzienlijk groot verschil.

Zij lieten mij nooit ergens voor betalen. Zij zouden een vrouw sowieso nooit laten betalen. Gewoon vrijgevige gulle mannen. Zij vinden het leuk om te geven. Ik vind het ook heel leuk om te geven. Dat weet elke man met wie ik samen ben geweest. Geven hoeft overigens niet perse iets duurs te zijn en ook zéker niet alleen maar seks.

Nu heb ik een partner die ongeveer hetzelfde inkomen heeft als ik. Wel wat meer omdat hij ouder is en meer uren werkt. Hij betaalt niet alles voor mij (we latten maar zouden 40/60 aan houden als we zouden samenwonen). Etentjes betaald hij wel. Hij vindt het net als mijn exen onacceptabel om een vrouw voor zichzelf of erger nog, voor hem, te laten betalen.
‘Een vrouw sowieso nooit laten betalen...’

Sorry, maar zo’n man ben ik niet.
(Mijn vrouw heeft er altijd op gestaan dat zij alles 50-50 betaalde, ook al verdiende ik destijds veel meer)
safrat schreef:
12-08-2021 10:07
Zie jij seks dan wel als iets geven?
Ja. Geven en nemen. Een man geeft en neemt overigens net zo goed op gebied van seks.
"Lieve schat, ik nodig je uit voor een etentje bij mij thuis, je moet alleen wel zelf de boodschappen betalen en de gerechten bereiden."
wij slapen nooit.
Fairway schreef:
12-08-2021 10:16
‘Een vrouw sowieso nooit laten betalen...’

Sorry, maar zo’n man ben ik niet.
(Mijn vrouw heeft er altijd op gestaan dat zij alles 50-50 betaalde, ook al verdiende ik destijds veel meer)
Dat hoeft toch ook niet. En prima dat je vrouw daarop stond. Maar dat maakt het niet tot de norm. Mijn (ex) partner(s) en ik zijn ook niet de norm. Iedereen heeft eigen waarden en normen.
Lotus90 schreef:
12-08-2021 10:21
Dat hoeft toch ook niet. En prima dat je vrouw daarop stond. Maar dat maakt het niet tot de norm. Mijn (ex) partner(s) en ik zijn ook niet de norm. Iedereen heeft eigen waarden en normen.
Precies. Zo ook dus de date van TO.
Fairway schreef:
12-08-2021 09:38
Nee maar er van uitgaan dat je een ticket voor je meisje moet betalen is wel een beetje antifemi.
Een vrouw 'een meisje' noemen is.... ouderwets? ;-)
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
alongwiththesunshine schreef:
12-08-2021 10:20
"Lieve schat, ik nodig je uit voor een etentje bij mij thuis, je moet alleen wel zelf de boodschappen betalen en de gerechten bereiden."
Nee. Je zorgt er zelf voor dat je op de afgesproken tijd op de stoep staat. Met een fles wijn.
Iedere dag is gehaktdag
Fairway schreef:
12-08-2021 10:22
Precies. Zo ook dus de date van TO.
Dus is het logisch dat zij in dit geval niet kan komen. TO had dit beter direct kunnen zeggen en niets moeten invullen voor haar date. Maar zó gek was haar interpretatie nu ook weer niet.
SweetFirefly schreef:
12-08-2021 10:24
Een vrouw 'een meisje' noemen is.... ouderwets? ;-)
Niet mijn woorden :mrgreen:

Een vriend van mij noemt zijn vrouw serieus nog zijn ‘meisje’. Hij zal ook wel alles betalen.
DeSlager schreef:
12-08-2021 10:26
Nee. Je zorgt er zelf voor dat je op de afgesproken tijd op de stoep staat. Met een fles wijn.
Absoluut! (En dat de gastheer/vrouw het eten maakt dus.)
alongwiththesunshine wijzigde dit bericht op 12-08-2021 10:33
11.66% gewijzigd
wij slapen nooit.
Lotus90 schreef:
12-08-2021 10:28
Dus is het logisch dat zij in dit geval niet kan komen. TO had dit beter direct kunnen zeggen en niets moeten invullen voor haar date. Maar zó gek was haar interpretatie nu ook weer niet.
Nee, ik vind het niet gek dat ze gehoopt had dat hij spontaner haar hele ticket vergoedt. Maar ik zou er ook niet te veel achter zoeken. En waarschijnlijk stelt hij alsnog voor om een deel te betalen wanneer ze aangeeft dat ze het een beetje veel geld vindt.

Zo werkt dat toch in een relatie? Communicatie in plaats van stille verwachtingen en verwijten...
Lotus90 schreef:
12-08-2021 10:19
Ja. Geven en nemen. Een man geeft en neemt overigens net zo goed op gebied van seks.

Het is geven en nemen tijdens de seks. Maar seks als transactie? Zo van, als jij stofzuigt, zal ik daarna jou even een plezier doen? Heel onaantrekkelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven