Tweede leg
woensdag 24 november 2021 om 12:35
Onlangs een stukje gelezen van een man van zijn vrouw is gaan scheiden en een jongere vriendin heeft gevonden.
Met deze jongere vriendin kreeg hij 1 kind.
Achteraf baalde hij dat hij als 56 jarige weer bij de basisschool aan de poort stond.
Vond hij het kind veels te druk, hij kon er niet meer tegen, envond hij dat hij weinig gemeen had met zijn veel jongere vrouw.
Zowel interesses als gespreksonderwerpen verschilden doordat ze uit een geheel andere generatie kwamen.
Hij miste zijn ex, die een gemoedelijk leven had in haar huin zijn huidige relatie, die vurig en gepassioneerd begon, was de passie ver weg en het gebruikelijke houden van/ genegenheid was er niet voor in de plaats gekomen.
En als hij het van te voren had geweten was hijer nooit aan begonnen.
Ik zie het rondom mij ook veel.
Vroeger vriendinnen die een "oudere vent" hadden, met volwassen kinderen. Inmiddels hebben ze ook kinderen samen en zijn ze gescheiden, want hij wil heel andere dingen dan zij.
Of inmiddels oudere vrienden die een jonge meid aan de haak slaan en plots hip doen. Hippe schoenen, hippe muziek, jointje.
Vrouwen die alleen achter blijven met of zonder inmiddels puberende kinderen.
Ik vraag mij af; wat vinden de mensen die dit aan gaat er zelf van?
Dus je jongere vriendin (of vriend), de oudere man (of vrouw) en de achter geblevene.
Hoe kijken ze ertegenaan? Hebben ze stiekem weleens spijt?
Ik wil hier verder niets mee. Gewoon eens horen hoe dat is.
Met deze jongere vriendin kreeg hij 1 kind.
Achteraf baalde hij dat hij als 56 jarige weer bij de basisschool aan de poort stond.
Vond hij het kind veels te druk, hij kon er niet meer tegen, envond hij dat hij weinig gemeen had met zijn veel jongere vrouw.
Zowel interesses als gespreksonderwerpen verschilden doordat ze uit een geheel andere generatie kwamen.
Hij miste zijn ex, die een gemoedelijk leven had in haar huin zijn huidige relatie, die vurig en gepassioneerd begon, was de passie ver weg en het gebruikelijke houden van/ genegenheid was er niet voor in de plaats gekomen.
En als hij het van te voren had geweten was hijer nooit aan begonnen.
Ik zie het rondom mij ook veel.
Vroeger vriendinnen die een "oudere vent" hadden, met volwassen kinderen. Inmiddels hebben ze ook kinderen samen en zijn ze gescheiden, want hij wil heel andere dingen dan zij.
Of inmiddels oudere vrienden die een jonge meid aan de haak slaan en plots hip doen. Hippe schoenen, hippe muziek, jointje.
Vrouwen die alleen achter blijven met of zonder inmiddels puberende kinderen.
Ik vraag mij af; wat vinden de mensen die dit aan gaat er zelf van?
Dus je jongere vriendin (of vriend), de oudere man (of vrouw) en de achter geblevene.
Hoe kijken ze ertegenaan? Hebben ze stiekem weleens spijt?
Ik wil hier verder niets mee. Gewoon eens horen hoe dat is.
de wereld wacht om ontdekt te worden

woensdag 24 november 2021 om 21:25
Dan ben ik wel benieuwd naar het onderzoek ter zake.FeeLucifer01 schreef: ↑24-11-2021 21:02Ow, zeer plekje?
Ik gun die eerste leg net effe wat meer geluk. Feit is dat die er gewoon vaker slechter vanaf komen.

woensdag 24 november 2021 om 21:27
Ik denk dat het ook wel heel erg meespeelt wat je zelf in je omgeving hebt gezien. Als dat niet positief was, dan is het logisch dat je er niet positief naar kijkt en als het wel positief is, dan kijk je daar gewoon wel met een positieve blik naar.TiumPerfectum schreef: ↑24-11-2021 21:13Ja dit zie ik ook vaak. Vaak ook mannen met een knipje die opeens toch meer kinderen wilden. Ik ben zelf de tweede leg van mijn vader, mijn broers woonden grotendeels bij ons maar het gaf hen toch heel veel leed, ondanks dat mij moeder echt ook heel lief voor ze was. Mijn vriendin was de eerste leg en daar ook veel ellende. Dus van mijn kant komt er nooit een tweede leg.
woensdag 24 november 2021 om 21:38
Tweede leg vind ik altijd zo.. naar klinken.
Hier kwam 'de eerste leg' bij mijn vriend heel jong, ze waren beide begin 20, ongepland en gingen snel daarna uit elkaar. Daarom werd ik op mijn 20e zomaar stiefmoeder van een baby. Inmiddels de leukste tiener die er is, die ontzettend blij is met zijn broertje die 5 jaar later erbij kwam.
Al deze oordelen zijn wel de reden dat er hier niet nog een kind komt. En dat we hyperbewust zijn van gelijkwaardig ouderschap. Lijkt tot nu toe prima te lukken.
Mensen die niet of nauwelijks omkijken naar hun kinderen, welke leg dan ook, blijven voor mij een enigma.
Hier kwam 'de eerste leg' bij mijn vriend heel jong, ze waren beide begin 20, ongepland en gingen snel daarna uit elkaar. Daarom werd ik op mijn 20e zomaar stiefmoeder van een baby. Inmiddels de leukste tiener die er is, die ontzettend blij is met zijn broertje die 5 jaar later erbij kwam.
Al deze oordelen zijn wel de reden dat er hier niet nog een kind komt. En dat we hyperbewust zijn van gelijkwaardig ouderschap. Lijkt tot nu toe prima te lukken.
Mensen die niet of nauwelijks omkijken naar hun kinderen, welke leg dan ook, blijven voor mij een enigma.
woensdag 24 november 2021 om 21:52
Ik geloof niet dat het voor de eerste leg ooit positief uitpakt eigenlijk, het is puur in het belang van de ouders. Ik ben zelf dus tweede leg en ik heb eerste hand gezien hoe het in 'perfecte' omstandigheden nog heel zwaar was voor mijn broers, dat zag ik ook bij mijn beste vriendin die eerste leg is. Kinderen kunnen wel zeggen dat ze een broertje of zusje erbij leuk zouden vinden maar ze weten totaal niet wat dat echt betekent natuurlijk.
woensdag 24 november 2021 om 22:02
Ja eigenlijk wel, hoewel de kortstondige relatie tussen haar en zijn jongste zoon toen wel al over was.
De hele omgeving vond het raar.
Hij heeft weleens verteld dat hij zijn 1e vrouw mist.
Ze geeft schilderlessen in frankrijk. Heerlijk ongedwongen. Heeft prima contact met haar inmiddels ruim volwassen kinderen.
En hij.... staat op zijn "ouwe dag" (schat hem nu eind 50) nog bij de basusschool.
Rustig van zijn ouwe dag genieten is er voor hem niet.
Wel chapeau trouwens voor hoe ze het onderling geregeld hebben.
Toen de kleintjes nog baby waren, paar jaar terug, en zijn ex nog in de buurt woonde, kon hij altijd bij haar terecht. Geen opvang? Geen nood, zijn ex keek erna. Ook verjaardagen e.d. kwamen ze nog bij elkaar over de vloer. Ze heeft wel altijd gezegd dat hij er maar iets moois van moest maken. Hem dat gunde, maar niet meer hoefde te peinzen over terug komen.

woensdag 24 november 2021 om 22:11
Bij mijn beste vriend is het dus wel positief uitgepakt.TiumPerfectum schreef: ↑24-11-2021 21:52Ik geloof niet dat het voor de eerste leg ooit positief uitpakt eigenlijk, het is puur in het belang van de ouders. Ik ben zelf dus tweede leg en ik heb eerste hand gezien hoe het in 'perfecte' omstandigheden nog heel zwaar was voor mijn broers, dat zag ik ook bij mijn beste vriendin die eerste leg is. Kinderen kunnen wel zeggen dat ze een broertje of zusje erbij leuk zouden vinden maar ze weten totaal niet wat dat echt betekent natuurlijk.
Dat mijn kinderen geen volledige afweging kunnen maken snap ik, maar ik blijf er wel bij dat een tweede leg ook op een goede manier kan.

woensdag 24 november 2021 om 23:38

donderdag 25 november 2021 om 00:06

donderdag 25 november 2021 om 00:54
Bij mijn zoon (7) in de klas zitten drie vaders boven de 60 met een eerste leg, vrouwen zijn ongeveer 15 jaar jonger. Ze hebben geen hippe sneakers aan, want ze hebben het veel te druk om voor hun kinderen te zorgen. Lieve, betrokken vaders die blij zijn dat het ouderschap ze nog gegund was. En die het ook wel heel vermoeiend vinden, maar dat vind ik ook.
Er is ook een moeder (onder de 40) met een tweede leg. Er zit tussen 1e en 2e leg maar een paar jaar en ik geloof niet dat het allemaal heel ingewikkeld is, alle ouders gaan goed met elkaar om.
Oh en nog een moeder met een 2e leg.
Ik ken ook een man met een 4e leg. Hij is een geweldige vader maar kiest de meest hopeloze doch spannende vrouwen uit.
Zoveel mensen, zoveel verhalen! Uiteindelijk is het het belangrijkste of mensen het gezellig hebben met elkaar
Er is ook een moeder (onder de 40) met een tweede leg. Er zit tussen 1e en 2e leg maar een paar jaar en ik geloof niet dat het allemaal heel ingewikkeld is, alle ouders gaan goed met elkaar om.
Oh en nog een moeder met een 2e leg.
Ik ken ook een man met een 4e leg. Hij is een geweldige vader maar kiest de meest hopeloze doch spannende vrouwen uit.
Zoveel mensen, zoveel verhalen! Uiteindelijk is het het belangrijkste of mensen het gezellig hebben met elkaar
donderdag 25 november 2021 om 02:48
Ik ben kind van een eerste leg. Na de geboorte van mij en m'n siblings vertrok vader. Hij vind een jongere vrouw en kreeg met haar drie kinderen. We waren toen nog basisschoolleeftijd. Vader gaf aan dat we het maar moesten aangeven als we onze siblings wilden zien. Uit zz nam hij ons er niet mee heen en ons haalde hij meestal ook maar twee keer per jaar op. Ik vermoed dat zijn vrouw hier wat mee te maken had gezien ik me een vrouw herinner die continu overal bovenop zat (speelden we niet te ruig, taalgebruik etc).
Vader is daarna nog gescheiden en vanaf dat moment zagen wij hem helemaal niet meer.
Wij hebben geen enkele band opgebouwd met onze halfsibs en zien hen dus ook niet. Geen idee of ik nog meer siblings heb.
Ik zou niet kunnen zeggen of vader er last van heeft, die 2e leg. Ik vind het met name jammer dat ik nooit contact gehad heb met m'n broer en zussen.
Vader is daarna nog gescheiden en vanaf dat moment zagen wij hem helemaal niet meer.
Wij hebben geen enkele band opgebouwd met onze halfsibs en zien hen dus ook niet. Geen idee of ik nog meer siblings heb.
Ik zou niet kunnen zeggen of vader er last van heeft, die 2e leg. Ik vind het met name jammer dat ik nooit contact gehad heb met m'n broer en zussen.

donderdag 25 november 2021 om 03:35
Vanuit mijn beroep (docent VO) tref ik vooral ‘eerste leg’ leerlingen aan die zich helemaal verloren en ontheemd voelen. Ondanks de foto’s van family bliss op de sociale media accounts van beide ouders.
Ga er maar aan staan als 14-jarige. Iedere week van huis en gezin wisselen met al je school- en hobby/sportspullen. Iedere keer de ‘weet je nog’… en dan moeten zeggen: ‘Toen was ik bij pa/ma dus dat weet ik niet wat er toen gebeurde’.
Of een lullige vier dagen en twee nachtjes per maand ‘op bezoek’ mogen komen. In die laatste situatie verblijven ze vaker wel dan niet in de logeerkamer annex werkkamer annex strijkhok. Want tsja, baby en peuter zijn er altijd en die hebben echt wel een eigen kamer nodig. Als ze dan echt vette pech hebben moeten ze delen met een stiefbroer/zus die er ook totaal niet op zit te wachten of om heeft gevraagd, zo’n weekendgast in je privacy.
Ga er maar aan staan als 14-jarige. Iedere week van huis en gezin wisselen met al je school- en hobby/sportspullen. Iedere keer de ‘weet je nog’… en dan moeten zeggen: ‘Toen was ik bij pa/ma dus dat weet ik niet wat er toen gebeurde’.
Of een lullige vier dagen en twee nachtjes per maand ‘op bezoek’ mogen komen. In die laatste situatie verblijven ze vaker wel dan niet in de logeerkamer annex werkkamer annex strijkhok. Want tsja, baby en peuter zijn er altijd en die hebben echt wel een eigen kamer nodig. Als ze dan echt vette pech hebben moeten ze delen met een stiefbroer/zus die er ook totaal niet op zit te wachten of om heeft gevraagd, zo’n weekendgast in je privacy.
donderdag 25 november 2021 om 05:58
Ik ben tweede leg van een van mijn ouders. De sibling uit de eerste leg heeft vanaf geboorte altijd bij ons gewoond omdat andere ouder niet voor sibling kon zorgen. Ik weet niet of sibling last heeft gehad tweede leg. Ik weet wel dat sibling een betere band heeft met kinderen van partner van andere ouder. Die kinderen en sibling hebben ongeveer dezelfde leeftijd. Ik ben een heel stuk jonger.

donderdag 25 november 2021 om 07:57
Nou dit dus. Prioriteiten verschuiven, want ja, ineens kan er niet meer iedere zaterdag naar sporten worden gekeken want nieuwe vrouw wil ook wel eens wat ondernemen op een vrije zaterdag en met tweede leg op een sportveld rondhangen is niet prettig. en als je er dan voor kiest weekendvader te worden van de eerste leg, zouden je prioriteiten bij die twee weekenden per maand horen te zijn. Van eigen kamer, naar strijkkamer omdat je er toch bijna nooit bent en tweede leg is er wel altijd. Dat soort dingen. Hoe vaak zie je dat soort topics (waarbij de de TO het nog probeert te vergoeilijken) hier niet voorbij komen op het forum.lemoos2 schreef: ↑25-11-2021 03:35

donderdag 25 november 2021 om 08:16
Leeftijd maakt mij ook niet zoveel uit. Het gaat mij er meer mee om hoe onwelkom de tweede leg zich soms kan voelen.Parella schreef: ↑25-11-2021 08:09Wat een vooroordelen. Ik ben zelf ook 50 als ik nog met een jong basisschoolkind in de binnenspeeltuin zit. Eerste en enige leg. Mijn oma kreeg ook nog een baby toen ze 45 was.
Veel mensen krijgen sowieso laat kinderen(met uitzondering van de babyboom generatie die als eerste generatie de anticonceptie ontdekten), dus dat hele 'oud ouderschap' argument is niet voorbehouden aan mensen die gescheiden zijn.
Ken genoeg mensen die heel gelukkig zijn in een tweede lange relatie (want trouwen doen veel mensen ook niet meer).
Wat mij ook stoort zijn sommige voetballers met een tweede leg.
'Ja, het is nu toch anders, vroeger was ik altijd weg voor voetbal en nu heb ik ook tijd om ze naar school te brengen'. Dat soort verhalen. Frank/Ronald de Boer van de week nog.' Ja, ik heb natuurlijk nu zelf jonge kinderen dus ik zie mijn kleinkind niet veel, maar een schatje is het wel!' Of zoiets.
Ahhh, dus vroeger was je er weinig omdat je veel weg was voor voetbal, en nu ben je er weinig omdat je voor je tweede leg moet zorgen.
donderdag 25 november 2021 om 08:46
Het is inderdaad treurig wanneer er kinderen verloren raken na de breuk van hun ouders. Maar is de tweede leg daar de oorzaak van, of zat dit al scheef in de ouderlijke relatie zelf?
Mijn man is trotse vader van 2 kinderen. 1e en 2e leg. Hij was altijd een zorgende ouder en bleef een zorgende ouder. Zijn ene kind heeft een fijne moeder, zijn andere kind ook. Het jongste kind kent de moeder van het oudste kind heel goed. Bij verjaardag van het jongste kind, komt moeder van het oudste kind ook en andersom. Oudste kind houdt van de moeder van jongste kind.
Oudste kind heeft twee huizen, maar ziet daar de voordelen van. In het ene huis de ouder voor zichzelf en alle rust, in het andere huis een sibling (wat oudste kind dolgraag wenste) en een drukker gezinsleven met gezelligheid.
Als mens kies je hoe je met je kinderen omgaat. Wanneer een man/vrouw geen goede ouder is na het krijgen van een tweede leg, dan was diegene dat ook al niet vóór het ontstaan van die tweede leg.
Mijn man is trotse vader van 2 kinderen. 1e en 2e leg. Hij was altijd een zorgende ouder en bleef een zorgende ouder. Zijn ene kind heeft een fijne moeder, zijn andere kind ook. Het jongste kind kent de moeder van het oudste kind heel goed. Bij verjaardag van het jongste kind, komt moeder van het oudste kind ook en andersom. Oudste kind houdt van de moeder van jongste kind.
Oudste kind heeft twee huizen, maar ziet daar de voordelen van. In het ene huis de ouder voor zichzelf en alle rust, in het andere huis een sibling (wat oudste kind dolgraag wenste) en een drukker gezinsleven met gezelligheid.
Als mens kies je hoe je met je kinderen omgaat. Wanneer een man/vrouw geen goede ouder is na het krijgen van een tweede leg, dan was diegene dat ook al niet vóór het ontstaan van die tweede leg.
Hips, hopsakee en pierlala.
donderdag 25 november 2021 om 08:59
Dikkebruinepoes schreef: ↑25-11-2021 02:48Ik ben kind van een eerste leg. Na de geboorte van mij en m'n siblings vertrok vader. Hij vind een jongere vrouw en kreeg met haar drie kinderen. We waren toen nog basisschoolleeftijd. Vader gaf aan dat we het maar moesten aangeven als we onze siblings wilden zien. Uit zz nam hij ons er niet mee heen en ons haalde hij meestal ook maar twee keer per jaar op. Ik vermoed dat zijn vrouw hier wat mee te maken had gezien ik me een vrouw herinner die continu overal bovenop zat (speelden we niet te ruig, taalgebruik etc).
Wat vreselijk. En wat een lul van een vader ben je dan.
Maar vlak inderdaad die nieuwe vrouwen niet uit, die zitten ook lang niet altijd te wachten op omgang met de eerste leg.
Kijk maar naar zo’n Rachel Hazes die de eerste kinderen van André volledig uitgegumd heeft zodat alle aandacht naar haar en haar eigen kinderen ging. Zelfs liedjes die voor de eerste kinderen en ex-vrouw waren geschreven heeft ze zich toegeëigend.
donderdag 25 november 2021 om 09:12
Dit zijn mijn ex en ik. Hij heel cliché vreemdgegaan met een meisje van 25 toen hij 40 was, en inmiddels is zij stiefmoeder van mijn kinderen en is er een baby.. Hij wilde eigenlijk niet meer, maar ja zij wel. Dus die baby kwam er. Zij wil ook nog een tweede, maar hij absoluut niet, zegt hij tegen onze kinderen. Ik durf wel een weddenschap aan te gaan dat er een keer een "oeps" zwangerschap komt..
Zelf ben ik al weer jaren gelukkig met een nieuwe partner, maar no way dat er nog een baby bij komt.
En zeker dat mijn ex heel vaak spijt heeft van hoe het gelopen is. Heeft ie me vaak verteld, en nog wel eens. Maar ja, eigen keus!
donderdag 25 november 2021 om 09:33
Wat een vreselijke post.diyer schreef: ↑24-11-2021 14:33Ik zag ze wel eens staan bij de schoolpoort of zie ze wel eens voor mij in de rij bij de supermarkt. En ik vind het sneue figuren (yep, die heerlijke oordelen) die wannabe hippe papa's met halverwege de 50 nog een kleuter aan de hand en peuter op de arm en een moe verlopen gezicht maar mét hippe sneakertjes aan.
En dan denk ik alleen maar, ben blij dat jij de consequenties mag dragen van je keuzes. Life is a bitch. Deal ermee.
Dus iemand die gescheiden is mag niets meer met wie dan ook beginnen, en zeker geen kinderen meer krijgen?
Mag zich niet kleden zoals hij wil?
Allemachtig, wat ben jij een zuurpruim
donderdag 25 november 2021 om 09:50
Ik denk eerder dat er gedoeld wordt op de oudere papa, die koste wat kost hip en happening wil blijven omwille van zijn veel jongere vrouw.
Die zijn steralisatie ongedaan heeft laten maken, want zijn veel jongere vrouw wil ook een liefdesbaby, waar hij dan mee instemd, om haar niet te laten gaan, want dan zou hij zijn verlies moeten toegeven en (in zijn ogen) alleen achter blijven. En hij wil zo graag het tegendeel bewijzen. Dat hij niet gewoon een hormonale opleving had, waardoor hij nog 1x het gevoel wilde hebben dat hij er toe doet en wilde begeerte wil voelen.
Daardoor loopt hij nu met een glimlach als een boer met kiespijn, achter de buggy om zijn op 1 na jongste naar school te brengen.
De vermoeidheid straalt bijna van zijn gezicht, maar dat zal hij nooit toegeven.
Terwijl zijn vrienden een mannenweekend, met whiskeyproeverij hebben, of met hun vrouw lekker naar een wellnessresort gaan, zit hij nog luiers te verschonen en moet optijd thuis zijn, want de kinderen moeten naar bed.
Die bedoel ik. Zou hij geen spijt hebben?
Ja, is erg cliché.
*man kan ook vrouw zijn, hoewel dat minder voor komt.