Coronavirus COVID-19 alle pijlers

BOOSTERPRIK - Voor wie nemen we die eigenlijk?

25-11-2021 18:42 811 berichten
Alle reacties Link kopieren
De overheid moet veel meer doen om de ongevaccineerden te bereiken. Ze richten zich enkel tot de bereidwillige groep (de reeds gevaccineerden) om zich opnieuw te laten prikken.

Ookal voelt het als een compensatie (ik ben nog ruim voldoende beschermd), de boosterprik zal ik ook nemen, voel me zeker wel maatschappelijk verantwoordelijk.
ECHTER de overheid doet te weinig om de anti-vaxxers te bewegen tot het nemen van prikken. Op deze manier redden we het niet.

Groepen bestaan uit subgroepen
Weigeraars hebben verschillende motieven. Daar liggen kansen voor de overheid.

Er zijn passieve weigeraars (die krijgen bijvoorbeeld te weinig begrijpbare informatie, voelen zich vanwege achterstandspositie minder betrokken bij de overheid, hun omgeving helpt niet mee, ervaren groepsdruk, bijv migranten) en er zijn actieve weigeraars.

De actieve weigeraars zijn ook weer onder te verdelen in subgroepen. Van principiële weigeraars, angstige of verwarde mensen en relschoppers (anti-overheid).

Er is vanuit de overheid onvoldoende strategie om de deze groepen te bereiken. Dus legt men de oplossing enkel bij de bereidwillige groep om die steeds weer te laten prikken. Zonder visie en gerichte aanpak om zoveel mogelijk mensen te bereiken redden we het niet. Een ander groot risico: het vertouwen van gevaccineerden wordt ook minder als men steeds moet bijprikken terwijl men nog ruim voldoende beschermd is. Enkel omdat de overheid geen werk maakt van het bewegen van de ongevaccineerden.

Onvoldoende visie en strategie (vooruit denken):
Het is al jaren dankzij onderzoek en studies bekend dat bijv migranten zonder extra inspanningen vanuit de overheid niets doen met oproepen tot vaccinatie (zoals griepprik, oproepen bevolkingsonderzoek). Dit heeft verschillende oorzaken. Een belangrijke is de taalbarriere, ouderen zijn afhankelijk van hun kinderen voor uitleg, deze raden het af. Een tweede belangerijke reden is het wantrouwen richting overheid (denk aan etnische profilering, kindertoeslagaffaire). Ondanks deze kennis en ondanks de wetenschap dat diabetes veel voorkomt onder deze groep, is er vanuit de overheid bar weinig gedaan om ze te bereiken.

De persconferenties worden bijvoorbeeld niet eens ondertiteld. Ik vind zoiets totaal ongepast, je negeert daarmee het gegeven dat we een multiculturele samenleving hebben. Best dubieus. Als er verkiezingen zijn weten ze zich immers wel in bochten te wringen om zoveel mogelijk mensen te bereiken met gerichte campagnes bijvoorbeeld. Elke stem telt tijdens de verkiezingen. Elke prik telt blijkbaar niet tijdens een pandemie.

Door zeer bezorgde drukbezette (huis)artsen is er begin dit jaar een brandbrief gestuurd aan Hugo. Om erop te wijzen dat deze groep (migranten) onvoldoende meegenomen wordt en veel besmettingen en doden kent. Ze zijn oververtegenwoordigd in de ziekenhuizen en op de IC’s. Dat als er niet snel ingegrepen wordt door het kabinet zij zorgen voor een derde grote golf vanaf september dit jaar die de ziekenhuizen plat leggen.

Pas door de petitie en brandbrief van de (huis)artsen, ondersteund door ziekenhuizen en zorgverzekeraars, is de overheid maanden te laat alsnog in actie gekomen. Zoals verzocht door de artsen zijn er inmiddels campagnes gestart in de diverse wijken.

https://www.nu.nl/coronavirus/6129606/a ... ccins.html

https://pointer.kro-ncrv.nl/artsen-over-vaccinatiekloof

Inmiddels is het eind november.
De voorspellingen van de artsen zijn uitgekomen. De ziekenhuizen en IC’s liggen vol, met voornoemde groep oververtegenwoordigd. Tegen code zwart aan. Overige operaties zijn opgeschort. Dit is ongekend. Dit had voorkomen kunnen worden. De campagnes laten nu al zien dat deze groep mensen door begrijpelijke informatie zich gewoon laten vaccineren (in de betreffende wijken is 3 maanden na start campagnes de vaccinatiegraad 25% verhoogd. Het gemiddelde ligt daar nu rond de 75%). Dus doorpakken Hugo en zijn batterij aan ambtenaren! Dit moet geregeld worden, hele land door en snel. Daarnaast een gerichte aanpak starten voor de andere subgroepen van anti-vaxxers.

De prijs van de afwachtende houding van het kabinet
Inmiddels hebben meer dan 27.000 !! zorgmedewerkers hun baan opgezegd en zijn er rond de 230.000 !! uitgestelde operaties en behandelingen die ingehaald moeten worden. Hoe dan?? Denk vooral aan de mensenlevens die niet zijn gered en die nu nog in gevaar zijn door covid en door uitgestelde operaties!!

Stop met elkaar virtueel de schedels in te slaan. Het lucht tijdelijk op maar verandert niks. Richt je tot de overheid!! Kopieer deze link en deel het zoveel mogelijk met journalisten, politici. Dit moet veranderen anders redden we het niet.

Zij onderstaande link met artikel die dit bevestigt. Met grote dank aan Dokje.

We don’t need universal booster shots. We need to reach the unvaccinated.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... l-opinion/

—————————————————-

Dokje schreef: ↑30-11-2021 23:25
Ellerlilalinne: dit artikel beschrijft misschien wat je ervaart. Geschreven door 2 oud directeuren van de Amerikaanse FDA en een arts, die recent opgestapt zijn bij de FDA. Reden: dat zonder medisch wetenschappelijke basis de booster voor iedereen wordt 'gepusht' ipv voor de (veel kleinere) groep waarvoor de booster effectief zal zijn.
Bizar trouwens dat je hier in Nederland niks over hoort, de FDA is toch een hele belangrijke organisatie. En deze oud directeuren hebben recent nog in the Lancet gepubliceerd.
Het kan nooit kwaad om verschillende invalshoeken te lezen.

https://www.washingtonpost.com/outlook/ ... l-opinion/
ellerlilalinne wijzigde dit bericht op 03-12-2021 00:49
93.14% gewijzigd
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
hetismij schreef:
03-12-2021 12:07
Dus ik pleit er voor om naast de ongevaccineerden de obese mensen aan te pakken.
Jij bent neem ik aan niet obees?

Ik gelukkig ook niet meer, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de obese mens al jaren enorm aangepakt wordt.
Alleen weinig succesvol, omdat de meeste aanpakken niet gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten, maar op dezelfde (voor)oordelen die jij in dit topic laat zien.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Voorlichting hebben we namelijk lang genoeg geprobeerd en helpt blijkbaar niets. Er moet nu eindelijk eens doorgepakt worden.
hetismij schreef:
03-12-2021 12:11
Voorlichting hebben we namelijk lang genoeg geprobeerd en helpt blijkbaar niets. Er moet nu eindelijk eens doorgepakt worden.
En dat is ook met twee prikjes op te lossen denk je?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Waarom moet alles meteen medisch opgelost worden? Heb je ergens last van? Hup een prikje. Dat wordt nu steeds gezegd bij obesitas: 'als er een prik zou zijn, zou ik die nemen.' Dat is ook verantwoordelijkheid afschuiven: iets anders dan jij zelf mag het probleem lekker gaan oplossen!
Solomio schreef:
03-12-2021 12:08
Das dan mooi twee vliegen in één klap.

Ja, als niemand meer overgewicht had stonden we er nu anders voor.

En nu?
Nu gaan wel alle mensen met een bril ook aanpakken.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Nog even jongens: nog een paar maandjes en we hebben de plicht.

Dan zitten we er allemaal aan vast, gevaccineerd en ongevaccineerd.
Want 2 injecties zijn niet genoeg.
Ernst Kuipers gaf aan in uitzending frontberichten dat we aan jaarlijkse boosters zullen zitten, in zijn inschatting.

Dus ja, we kunnen dan straks bij een plicht allemaal niet meer weigeren, althans niet zonder gekort te worden op ons salaris, ontslag, of wat ze nog als gepaste straf voor een overtreding bij weigering van zo een booster bedenken

Het is vooral goed denk ik dat te beseffen: dat die wet niet alleen voor de nu 10% gestoorde prikvertikkers gaat gelden, maar voor ons allemaal.

Wie dan nog voor is: prima, dan besef je je de hele impact ervan, maar een (groot?) deel van de nu 'volledig' gevaccineerden gaat denk toch tzt van gedachten veranderen of zo een plicht wel een geweldig idee is
kers wijzigde dit bericht op 03-12-2021 12:19
3.97% gewijzigd
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
hetismij schreef:
03-12-2021 12:06
Dat je dat nog denkt... Die booster nemen we voor de ziekenhuisbedden, toch? En waardoor zijn de ziekenhuisbedden gevuld? Precies door patiënten. En wat hebben veel van deze patiënten...? Covid! En wat hebben ze nog meer als grote gemene deler...? Precies! En dan kunnen wel wel blijven vaccineren tot we een ons wegen, maar daarmee gaat het probleem maar heel even weg hoor.
Je vergist je. Kijk even naar frontberichten gisteren. In het ziekenhuis liggen mensen met en zonder obesitas. Logisch, want ongeveer de helft van de Nederlanders heeft obesitas. Er liggen iets meer mannen dan vrouwen in het ziekenhuis. Wil je die voor de geboorte gaan aborteren?
Iedere dag is gehaktdag
kers schreef:
03-12-2021 12:16

Ernst Kuipers gaf aan in uitzending frontberichten dat we aan jaarlijkse boosters zullen zitten, in zijn inschatting.

Dus ja, we kunnen dan straks bij een plicht allemaal niet meer weigeren, althans niet zonder gekort te worden op ons salaris, ontslag, of wat ze nog als gepaste straf voor een overtreding bij weigering van zo een booster bedenken

Het is vooral goed denk ik dat te beseffen: dat die wet niet alleen voor de nu 10% gestoorde prikvertikkers gaat gelden

Wie dan nog voor is: prima, maar een (groot?) deel van de nu 'volledig' gevaccineerden gaat denk toch tzt van gedachten veranderen of zo een plicht wel een een geweldig idee is
Ja natuurlijk krijgen we de verplichting. Er valt gewoon geen redelijk gesprek te voeren met die wappies.
Iedere dag is gehaktdag
Muselet schreef:
03-12-2021 12:15
Nu gaan wel alle mensen met een bril ook aanpakken.
Hoezo? Die komen toch niet op de IC? Mensen met obesitas wel.
Maar om weer even terug te gaan naar de link met de boosters: ik zeg dit omdat we mijns inziens kunnen prikken tot we een ons wegen, maar we op deze manier niet uit de pandemie gaan komen.
kers schreef:

Het is vooral goed denk ik dat te beseffen: dat die wet niet alleen voor de nu 10% gestoorde prikvertikkers gaat gelden, maar voor ons allemaal.

Wie dan nog voor is: prima, maar een (groot?) deel van de nu 'volledig' gevaccineerden gaat denk toch tzt van gedachten veranderen of zo een plicht wel een een geweldig idee is
En waarom niet? We halen toch ook massaal een griepprik elk jaar? Voor vakantie laten mensen zich herhaaldelijk vaccineren tegen hepatitis en we slikken ook massaal de anti conceptiepil of middelen tegen hoge bloeddruk. Doe niet zo dramatisch.
Iedere dag is gehaktdag
hetismij schreef:
03-12-2021 12:17
Maar om weer even terug te gaan naar de link met de boosters: ik zeg dit omdat we mijns inziens kunnen prikken tot we een ons wegen, maar we op deze manier niet uit de pandemie gaan komen.
Ben je viroloog? Of baseer je je "jouw inziens" op facebook en je eigen fantasietjes?
Iedere dag is gehaktdag
hetismij schreef:
03-12-2021 12:17
Op iC liggen relatief veel ouderen en die hebben vaal een bril of leesbril.

Obese mét bril is helemaal; not done :)
muselet wijzigde dit bericht op 03-12-2021 12:21
0.23% gewijzigd
DeSlager schreef:
Je vergist je. Kijk even naar frontberichten gisteren. In het ziekenhuis liggen mensen met en zonder obesitas. Logisch, want ongeveer de helft van de Nederlanders heeft obesitas. Er liggen iets meer mannen dan vrouwen in het ziekenhuis. Wil je die voor de geboorte gaan aborteren?
De helft ja! Dat is toch super veel. En kijk eens wat dat in Amerika met de gezondheid van de mensen gedaan heeft. En hoeveel medicijnen daar gemiddeld geslikt en gespoten worden. Maar laten we vooral de ogen daarvoor sluiten en ons alleen focussen op de prikweigeraars. Die aanpak werkt namelijk heel goed, zien we toch?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... ting-dwang

Dramatisch?
Valt wel mee: we worden in ieder geval niet beetgepakt en geinjecteerd, en ook niet onder de armoedegrens gedrukt
Zie link

Ik ben blij :)
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Muselet schreef:
03-12-2021 12:20
Op iC liggen relatief veel ouder en die hebben vaal een bril of leesbril.

Obese mét bril is helemaal; not done :)
Moet ik je echt gaan uitleggen dat obesitas direct verband houdt met covid en een leesbril niet? Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van onderzoek doen.
hetismij schreef:
03-12-2021 12:14
Waarom moet alles meteen medisch opgelost worden? Heb je ergens last van? Hup een prikje. Dat wordt nu steeds gezegd bij obesitas: 'als er een prik zou zijn, zou ik die nemen.' Dat is ook verantwoordelijkheid afschuiven: iets anders dan jij zelf mag het probleem lekker gaan oplossen!
Ja joh, laten we de ziekenhuizen sluiten. We laten alles over aan de natuur. Dan zal 50% van de kinderen weer sterven. Mensen worden niet oud want de pest, difterie en polio komen er weer in. We gaan dood aan een gemene verkoudheid, want tja, je hoeft niet alles medisch op te lossen he? :blabla:
Iedere dag is gehaktdag
hetismij schreef:
03-12-2021 12:21
Moet ik je echt gaan uitleggen dat obesitas direct verband houdt met covid en een leesbril niet? Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van onderzoek doen.
Welk onderzoek heb jij dan gedaan naar covid en obesitas? Welke publicaties staan er op jouw naam? Link?
Iedere dag is gehaktdag
hetismij schreef:
03-12-2021 12:21
Ik vind het gehak op obese mensen echt heel naar.
DeSlager schreef:
03-12-2021 12:22
Ja joh, laten we de ziekenhuizen sluiten. We laten alles over aan de natuur. Dan zal 50% van de kinderen weer sterven. Mensen worden niet oud want de pest, difterie en polio komen er weer in. We gaan dood aan een gemene verkoudheid, want tja, je hoeft niet alles medisch op te lossen he? :blabla:
Jemig, jij trekt het ook gelijk weer helemaal de andere kant op. Kan ik ook hoor: laten we lekker allemaal dik worden, groenten en fruit uit de supermarkt, want iedereen vindt chips en taart toch veel lekkerder. En dan eens per dag een spuit erin vanwege diabetes en een stel pillen voor de bloeddruk en andere zaken waar je last van krijgt. Prima mee te leven toch?
Muselet schreef:
03-12-2021 12:24
Ik vind het gehak op obese mensen echt heel naar.
Hoezo? Doen we toch ook op ongevaccineerden? Dan mag het ook op obese mensen. Zelfde categorie, wat mij betreft.
Maar zou het jammer vinden als straks mensen ontslag krijgen in de zorg, bijvoorbeeld, omdat er een vaccinatieplicht voor zorgmedewerkers gaat gelden.
Daar is al zoveel ellende....

Idem met een bijstandmoeder die mss booster nummer zes niet meer wil, en een boete moet gaan betalen, als er een algemene vaccinatieplicht komt

Dat soort dingen zou ik niet willen dat er gebeurt in dit land.

En vooral: jij en ik kunnen straks ook dan diezelfde straffen krijgen. Prima, nogmaals dat mensen daarvan zich bewust zijn, maar velen niet. Die denken echt "een vaccinatieplicht betreft mij niet want ik heb 2 injecties gehad' - die zijn ervan overtuigd dat die wet voor 2 prikken gaat gelden, en voor die nu 10% ongevaccineerden en dat het hen of hun gevaccineerde naasten niet zal treffen.

Heb al van meerdere nu gevaccineerden gehoord dat ze (nog) geen booster willen. Ze zeggen: boosteren is dweilen met de kraan open, daar pas ik (nog) voor. Nou, die worden dan ook gekort op hun salaris e.d. want weigeren is geen optie bij een vaccinatieplicht.

En treft het dan een wappie waar deze wet volgens jullie een eind aan maakt?
Volgens mij niet...

Maar laten we hopen dat het dan alleen voor die 10% gaat gelden en voor 2 injecties, ook al is de werking daarvan niet afdoende gebleken.

Maar ja, zo niet, levert best wel dramatische situaties op, denk ik, als we overgaan tot een plicht (algemeen of voor specifieke beroepsgroepen)
kers wijzigde dit bericht op 03-12-2021 12:33
10.76% gewijzigd
hetismij schreef:
03-12-2021 12:26
Hoezo? Doen we toch ook op ongevaccineerden? Dan mag het ook op obese mensen. Zelfde categorie, wat mij betreft.

Spreek voor jezelf, ik hak niet op ongevaccineerde mensen, het is jammer dat zij zich niet willen/ kunnen laten vaccineren net zoals ik het jammer vind voor mensen als ze obese zijn, hakken doe ik niet.
DeSlager schreef:
03-12-2021 11:52
Je weigert een onschuldig prikje waarvan we allemaal weten dat dit helpt om de nationale crisis onder controle te krijgen. Door die weigeraars krijgen andere mensen problemen met hun gezondheid, hun werk, de economie et cetera. Dat is onversneden egoïsme. Mooier kan je dit echt niet maken.
Dat moet nog allemaal blijken, in ieder geval moet de staat garant voor ze staan, hoe zeker ben je dan van wat je versnelt op de markt hebt gebracht.

Waar ik woon en in welke positie ik ben is dat weigeren totaal niet egoïstisch hoor.

Wat ken je me nou dan?

En dat zal er wel mee te maken hebben waarom 3e wereld landen nog niet kunnen vaccineren; geen geld en kunnen daarom niet eens garant staan.
Vind dit wel een goede reminder, column uit de VK
Hoop dat we niet teveel tweespalt in de samenleving krijgen over die prikjes maar vrees dat het daarvoor te laat is -- en naast een pandemie hebben we er dan nog een probleem bij: dat van onverdraagzaamheid en onderlinge haat.
:-[
Verdrietig....

Of je jezelf nu wel of niet laat prikken, laat elkaar niet stikken!

18 november 2021

Hij komt binnen en gaat zitten. Hij hoest, al drie weken. ‘Ben je gevaccineerd?’, vraag ik. Hij zet zich schrap en schudt van nee. ‘Ik vind vaccinatie een goed idee, dat zal je misschien niet verbazen’, zeg ik. ‘Wat is voor jou de reden om je niet te vaccineren?’ Hij heeft veel op Facebook gelezen en op allerlei fora. Er waren mensen fel voor en fel tegen en hij wist gewoon niet meer wie hij nou moest geloven. Ik snap het wel. In dubio abstine is een bekende wijsheid in de geneeskunde: bij twijfel handel niet.

Van mijn patiënten zijn er best veel ongevaccineerd. Ik vraag altijd nieuwsgierig naar hun overwegingen. Het mooie is dat ze mij dan ook vaak vragen waarom ik vóór vaccinatie ben. Het gesprek begint vaak opvallend behoedzaam. We denken allebei: kunnen we het hier rustig over hebben en de coronavrede bewaren?

De coronacrisis ontbloot wat we allemaal wel weten, maar wat ik ook een beetje vergeten was doordat ik enkel vrede en overvloed heb gekend in mijn leven: het laagje beschavingsvernis is dun. Wij mensen zijn ook maar bange wezens en als we ons te veel kat-in-het-nauw voelen, maken we rare sprongen. Angst polariseert. Antivaxxers brullen over nazistische vaccinatiepraktijken en dat het vaccin onvruchtbaar zou maken. Anti-antivaxxers brullen dat alle ongevaccineerden wappies en asociale ziekteverspreiders zijn, die de toegang tot de zorg moet worden ontzegd.

Ik mis de stem van de stillen. De milde meerderheid in het midden, die niet-antivaxxer en niet-anti-antivaxxer is. De meeste mensen, gevaccineerd en ongevaccineerd, voelen vooral onbehagen over de felheid van de brullers. In de basis zijn we het vaak best eens. Voor veel mensen is een belangrijke waarde: je moet gezond leven. Dat vertaalt zich er bij gevaccineerden dan in dat je jezelf tegen ziekten beschermt als dat kan. Bij ongevaccineerden vertaalt dat zich er in dat je geen onnodige/onbekende medicijnen neemt.

De grote groep probeert zich zo goed en zo kwaad als het gaat aan de regels te houden en het toch nog een beetje leuk te hebben. Daarbij maken we allemaal eigen keuzen, vanuit ons eigen perspectief. Iedere gevaccineerde en ongevaccineerde heeft een eigen verhaal. We willen zieken en doden voorkomen, de overbelaste zorgverleners niet verder over de rand van de burn-out duwen en tegelijkertijd de economie zoveel mogelijk laten doordraaien.

Veel mensen begrijpen ook dat de overheid een eindeloze reeks coronakeuzen heeft moeten maken en daarbij soms achteraf te vroeg, te laat, te streng of te soepel is geweest: #ookmijneerstepandemie. En dat de overheid kool en geit probeert te sparen: én de maatschappij niet te veel op slot én de ziekenhuisopnames door corona beperken.

De meerderheid zoekt balans. Dat levert minder spannend en sexy nieuws, maar wel een leukere wereld. Een jaar geleden riep ik, in mijn enthousiasme dat de vaccins er eindelijk waren, hier in de Volkskrant op: laat je prikken anders laat je anderen stikken. Ook dat is achteraf te polariserend. Alsof mensen die zich niet laten vaccineren niet solidair zijn. Ik wil mijn slogan daarom graag herzien: of je jezelf nu wel of niet laat prikken, laat elkaar niet stikken!

Rinske van de Goor is huisarts
DeSlager schreef:
03-12-2021 10:47
Je verwart statistiek met incidenten. De kans dat je met vaccinatie op de IC komt is vele malen kleiner dan de kans dat je ernstig ziek wordt zonder vaccinatie. Overigens is de kans dat je fatsoenlijke zorg krijgt na je auto ongeluk erg klein omdat alle bedden bezet zijn door ongevaccineerde aso's die ook dachten dat ze iets begrepen van statistiek.
Ja dat ontken ik niet. Maar als je de statistiek erop na houdt heeft iemand met x aantal uren op de weg meer kans op ongeluk dan iemand met minder uren op de weg. Als je de zelfde vergelijking maakt met iemand in mijn leeftijdscategorie, zonder aandoening etc etc dan is die kans kleiner. Ze noemen dat overigens variabelen, daar kun je dus voor corrigeren in de statistiek. Probeer spss maar eens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven